Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

JMA1992 schreef: di 31 december 2019, 21:43 Ik kijk ook wel eens naar andere merken hoor, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de ene band zoveel beter is dan de andere in het zelfde segment. Ik denk marginale verschillen.

Desalniettemin ben ik vaak geïnteresseerd als ik een mooi tweedehands setje kan vinden hier op het forum om eens wat anders te proberen.
Ga het testen.
Is leuk om te doen en kan verrassende resultaten opleveren.

En dan heb ik uit eigen ervaring pas de stappen Schwalbe, Continental, Vittoria gezet.
Waarbij van Schwalbe niks het gered heeft.
Van Conti de MKIII (vervanger van de NoNi en MKII en de Baron gebleven zijn (de Baron gebruik ik nog te weinig om al te vervangen).
Bij Vittoria de Barzo beter is dan de cross-king (welke opvolger was van de RoRo) van Conti en de Mezcal nog geen tegenpool om het wiel heeft gekregen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb 2 fietsen met Magic Mary 29x2.35 soft als voorband. Fijnste voorband die ik ooit heb gehad.
Alpen, Ardennen, Luxemburg en hier in Spanje.
Maar ik heb weinig vergelijkings materiaal.
Ook geen zin om honderden euros aan banden uit te geven, alleen om te proberen.
Als ik Lars mag geloven is iedere band beter dan Mary :~
Lijkt me sterk.
Misschien doet Mary het t best op 25 tot 30mm velgen, en zijn Lars zn velgen te breed :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 1 januari 2020, 13:15 Als ik Lars mag geloven is iedere band beter dan Mary :~
Lijkt me sterk.
Nee, Schwalbe heeft de kwaliteit (blijkbaar) niet constant en mijn Addix Mary valt vies tegen. Ik heb ook oudere Mary's in 26" en die doen wel wat ze moeten doen: gewoon een briljante rag-band zijn (in vrijwel alle omstandigheden en terrein!). Ik heb dus direct vergelijkingsmateriaal... .

Dat van dat tegenvallen heb ik ook bij Addix Nobby Nic's mee gemaakt. Alsof het compound opeens een stuk harder is.


Er zullen dus best Mary's en Nic's zijn die het wel goed doen, want anders krijgt Schwalbe het keihard op de neus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In dat geval moet je jouw foute Mary misschien terugsturen ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik hou wel van foute marietjes :tong :lol:
Omdraaien kan altijd nog!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 januari 2020, 00:42 In dat geval moet je jouw foute Mary misschien terugsturen ?

Das natuurlijke het vervelende eraan, toon het maar eens aan...

Heb net garantie gekregen op een Maxxis dhr met dikke bult erop, das duidelijker dan een mislukte compound :-)
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Mij ervaring(en):

Begonnen met Rocket Ron voor en achter op een 26” cube ams 110, voor mij prima banden met grip waar nodig.
Werden vervangen door Rocket Ron voor en Racing Ralph achter met addix compound, meer grip en minder rolweerstand.
Begin dit jaar een Scott Spark 940 gekocht met daarop 2x Maxxis Rekon, wat een grip en vertrouwen in de bochten. Geven veel feedback en corrigeren zich op momenten dat je denkt grip/fiets te verliezen.
Echter bij enig los zand/regen/modder voelt het alsof ik met tractorbanden rijd, grip genoeg maar ook veel weerstand.
Banden vervangen door Ardent Race MaxxSpeed achter en Ikon MaxxSpeed voor. Hier mee gefietst in zuid limburg + zeddam en toertochten mee gereden. Banden rollen licht en ook voldoende grip, voorkant lijkt wel wat sneller (dan met de Rekon) grip te verliezen maar corrigeert zichzelf snel of anders is het met een reflex ook goed op te vangen.

Twijfel nu of ik voor misschien een forekaster wil (op basis van reviews op dit forum) voor extra grip/zekerheid tov de Ikon.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

paulus1981 schreef: vr 3 januari 2020, 16:02
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 januari 2020, 00:42 In dat geval moet je jouw foute Mary misschien terugsturen ?

Das natuurlijke het vervelende eraan, toon het maar eens aan...

Heb net garantie gekregen op een Maxxis dhr met dikke bult erop, das duidelijker dan een mislukte compound :-)
Ik zat gisteren eens te kijken naar de prijzen van een Minion DHR 3c Maxterra in 2.8 (die liggen standaard op mijn Merida) maar die liegen er niet om :-{ Zeg maar gewoon de duurste optie van soortgelijk rubber.
Misschien dat ik daarom tzt ook maar eens een Mary ga testen, die zijn toch wel wat betaalbaarder.

Alleen heb ik die DHR's nog niet op een zwak punt kunnen betrappen, op zich is dat doorgaans wel een goede reden om bij een bepaalde band te blijven :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zijn ze (al) aan vervanging toe dan?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

ThaSingleTrackMastah schreef: do 9 januari 2020, 16:17 Zijn ze (al) aan vervanging toe dan?
Electrisch rijden....dus zou zomaar kunnen :-{ :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Achter begint-ie wel duidelijk slijtagetekenen te vertonen ja.
Dat zal echter niet van de Hollandse bosrondjes komen, in dat zand slijt een band amper...

@Mario, ik zet ook met de e-mtb nog steeds beduidend minder power op het achterwiel dan een serieus snelle rijder op een analoge bike. Al helemaal omdat ik veelal in eco rijd, dan gebruik je bij lange na niet het maximale vermogen.

Ik denk dat die Maxxis compound (3c Maxterra) gewoon relatief snel slijt, die supergrip moet ergens vandaan komen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mario070 schreef: do 9 januari 2020, 16:47
ThaSingleTrackMastah schreef: do 9 januari 2020, 16:17 Zijn ze (al) aan vervanging toe dan?
Electrisch rijden....dus zou zomaar kunnen :-{ :wink:
Je suggereert dan een EMTB meer banden slijt dan een non EMTB ?,

:o
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

kermit schreef: vr 10 januari 2020, 10:20 Achter begint-ie wel duidelijk slijtagetekenen te vertonen ja.

Ik denk dat die Maxxis compound (3c Maxterra) gewoon relatief snel slijt, die supergrip moet ergens vandaan komen.
Heb je een plaatje?

Bij mij ging de DHR achterband veel langer mee dan de pre addix schwalbes die ik ervoor gebruikte..

En ja prijzig zijn ze wel, met beetje geduld (of vooruitkijken) voor tussen de 40 en 50€
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Snelle Buffer schreef: za 11 januari 2020, 09:48
Mario070 schreef: do 9 januari 2020, 16:47

Electrisch rijden....dus zou zomaar kunnen :-{ :wink:
Je suggereert dan een EMTB meer banden slijt dan een non EMTB ?,

:o
Suggereert is niet echt het juiste woord, maar verders ja juist :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

kermit schreef: vr 10 januari 2020, 10:20 Achter begint-ie wel duidelijk slijtagetekenen te vertonen ja.
Dat zal echter niet van de Hollandse bosrondjes komen, in dat zand slijt een band amper...

@Mario, ik zet ook met de e-mtb nog steeds beduidend minder power op het achterwiel dan een serieus snelle rijder op een analoge bike. Al helemaal omdat ik veelal in eco rijd, dan gebruik je bij lange na niet het maximale vermogen.

Ik denk dat die Maxxis compound (3c Maxterra) gewoon relatief snel slijt, die supergrip moet ergens vandaan komen.
Het (alle) electrisch rijden is iets gecompliceerder dan je zo op het eerste gezicht zou denken, er is/zijn onderzoek/en gedaan naar banden en wegen slijtage :-q
Onze mensen benen kunnen veel :-D maar wij kunnen helaas niet de manier van Newton meters overbrengen op het rijoppervlak zoals een verbrandings aandrijving :( en een electrische aandrijving dat doen :-{ en het zit hem niet in het rustig bedienen/rijden, het is de manier waarop :-q
Maar rustig rijden is altijd gunstig :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie