Advies 195cm + 105kg en < € 1200 budget

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Een paar jaar geleden werd beweert dat er met een korte stuurpen niet te fietsen viel en nu is het precies andersom blijkbaar.


Je kunt gewoon niet stellen dat het een of het ander niet werkt. Ten eerste gaat het om het gehele systeem. Dus geometrie (en daarmee ook het inzetbereik), maar ook de breedte van het stuur. En ook zeker de zithouding. En in sommige gevallen past een 100 mm stuurpen dan perfect. En in andere gevallen niet.


Hoewel je nooit niet kan zeggen. Want de eigenschappen worden anders. Daar een waarde als goed of slecht aan te hangen wordt al lastiger. Sommige eigenschappen zijn soms minder gewenst, maar dan is het nog niet fout. Minder optimaal, dat zeker. Dus om die reden af te raden voor die toepassing.


Maar je kunt dus niet zeggen dat je tegenwoordig geen langere stuurpen meer wilt. Honderden fietsen in de huidige programma's waar je uit het oogpunt van optimalisering juist wel een langere stuurpen kunt monteren. Of misschien zelfs moet monteren.


Ja, je kunt een breder stuur al snel aan een kortere stuurpen koppelen. Maar die stuurpen moet je ook koppelen aan de bovenbuislengte (en/)of de reach.
Maar dan kom je ook bij een stukje lichaamsbouw (dus de rijder) en dan kan het best een uitzonderingsgeval worden waar een extreme reach wel samen gaat met een langere stuurpen.


Heel veel feitelijker kan ik het niet weergeven... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 25 oktober 2019, 15:04
Lars TB schreef: vr 25 oktober 2019, 14:31

Ik heb het niet over mening, maar gewoon over de feiten.
Het is jouw mening dat het een feit is :wink:

Het enige feit is dat Lars en ik het over sommige dingen nooit eens worden :lol: :lol: :lol:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef: vr 25 oktober 2019, 18:35
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 25 oktober 2019, 15:04
Het is jouw mening dat het een feit is :wink:

Het enige feit is dat Lars en ik het over sommige dingen nooit eens worden :lol: :lol: :lol:
Je bent het niet met mij oneens, maar met fietsgeometrie. Ik probeer het af en toe uit te leggen en daar bestaat geen voor of tegen. Je zegt nu "ik ben tegen de feiten".

Je kunt natuurlijk ook met betere feiten komen. Ik zit er ook wel eens naast en leer nog iedere dag!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 25 oktober 2019, 21:35
mud mate schreef: vr 25 oktober 2019, 18:35


Het enige feit is dat Lars en ik het over sommige dingen nooit eens worden :lol: :lol: :lol:
Je bent het niet met mij oneens, maar met fietsgeometrie. Ik probeer het af en toe uit te leggen en daar bestaat geen voor of tegen. Je zegt nu "ik ben tegen de feiten".

Je kunt natuurlijk ook met betere feiten komen. Ik zit er ook wel eens naast en leer nog iedere dag!
Test eens een Nicolai en je begrijpt het anders denken. Ga je in 2020 nog naar het Bikefestival Willingen? Dan regelen we een Nicolai voor je :wink:
Dan lees ik ook niet meer over te lange achterbruggen :lol:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef: vr 25 oktober 2019, 21:48 Test eens een Nicolai en je begrijpt het anders denken. Ga je in 2020 nog naar het Bikefestival Willingen? Dan regelen we een Nicolai voor je :wink:
Dan lees ik ook niet meer over te lange achterbruggen :lol:
Dat is een geheel ander onderwerp :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
lopezmobile
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 18:05
Mijn mountainbike: Vassago, Voodoo, Kona, Surly

Skeletor schreef: do 24 oktober 2019, 09:45 Heb even gekeken naar dealers in een straal van 150km die een Honza of Cinder op voorraad hebben, helaas. Mantra, On-One is hetzelfde verhaal als Canyon.
Ik heb een Honzo ST in maat XL. Ik weet niet waar je woont, maar je bent welkom om eens te komen passen/proefrijden.

Ook ik heb ongeveer dezelfde specs als de TS. Punt van aandacht voor ons gewicht is ook de voorvork. Nu heb ik geen ervaring met de huidige 32 mm vorken, maar toen ik in 2014 mijn 32 mm Revelation verving door een Pike met 35 mm stanchions was vooral het verschil in stijfheid een enorme verbetering qua rijgedrag.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

lopezmobile schreef: za 26 oktober 2019, 09:14
Skeletor schreef: do 24 oktober 2019, 09:45 Heb even gekeken naar dealers in een straal van 150km die een Honza of Cinder op voorraad hebben, helaas. Mantra, On-One is hetzelfde verhaal als Canyon.
Ik heb een Honzo ST in maat XL. Ik weet niet waar je woont, maar je bent welkom om eens te komen passen/proefrijden.

Ook ik heb ongeveer dezelfde specs als de TS. Punt van aandacht voor ons gewicht is ook de voorvork. Nu heb ik geen ervaring met de huidige 32 mm vorken, maar toen ik in 2014 mijn 32 mm Revelation verving door een Pike met 35 mm stanchions was vooral het verschil in stijfheid een enorme verbetering qua rijgedrag.
35 is idd een enorm verschil qua stijfheid. Als je de optie van 35 of meer hebt zeker doen.
Skeletor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 22 oktober 2019, 21:13

Dank voor alle advies. Dit is ‘em geworden:

Merida Big Nine 700 (2019)
specs

Diverse tracks gereden en bevalt super! Ik heb gekozen voor de XL ipv XXL en dat lijkt uiteindelijk een goede keuze geweest te zijn.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Skeletor schreef: za 4 januari 2020, 21:46 Dank voor alle advies. Dit is ‘em geworden:

Merida Big Nine 700 (2019)
specs

Diverse tracks gereden en bevalt super! Ik heb gekozen voor de XL ipv XXL en dat lijkt uiteindelijk een goede keuze geweest te zijn.
Het verwondert me dat je dan toch weer op een xl uitkomt ipv een xxl?
"This species has amused itself to death"
Skeletor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 22 oktober 2019, 21:13

Ik heb eerst een XL gereden, daarna een XXL gereden en die voelde gewoon te groot, niet heel flexibel. Daarna weer een XL gereden wat veel lekkerder reed. Vandaar de keuze. Misschien valt een Merida of dit type ook wat groter uit dan andere merken/types.
Plaats reactie