Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Gaaf!
Mijn ontwikkeling loopt niet helemaal parralel.
Drops vind ik eng (hoewel nu wel steeds minder eng), heel stijl ben ik ook niet handig mee (hoogtevrees helpt daarbij niet), maar springen gaat me gek genoeg wel weer heel makkelijk af.
In bikeparks ben ik dus helemaal weg van flow-jumplines.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3878
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

MVMVML schreef: do 2 januari 2020, 09:25 Hebben we het hier over 0:32?

https://youtu.be/n46EiK7GeC8?t=32
Met dit verschil dat dat de oude versie is.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3829
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Jurf schreef: do 2 januari 2020, 09:37 Gaaf!
Mijn ontwikkeling loopt niet helemaal parralel.
Drops vind ik eng (hoewel nu wel steeds minder eng), heel stijl ben ik ook niet handig mee (hoogtevrees helpt daarbij niet), maar springen gaat me gek genoeg wel weer heel makkelijk af.
In bikeparks ben ik dus helemaal weg van flow-jumplines.
Stijl vind ik geen probleem meer, drops minder eng dan springen, want springen gaat me echt niet goed af. Ik doe het gewoon niet goed, dus dat gaan we maar eens van een pro proberen te leren :winkie:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3829
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: do 2 januari 2020, 12:13
MVMVML schreef: do 2 januari 2020, 09:25 Hebben we het hier over 0:32?

https://youtu.be/n46EiK7GeC8?t=32
Met dit verschil dat dat de oude versie is.
Ja precies. Maar daar toch?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3878
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat is het hobbeltje in de kuil inderdaad. De grote drop op de foto van yo-eddy is easy difficult.

Als iedereen naar z'n vaardigheden rijd en de juiste lijnen kiest is allemaal niks aan de hand. Niet lullen lekker fietsen. :-D Clinics zijn sowieso leuk om te volgen. :-q
◼︎ Go round the outside.
TheKiter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 20:41

funride schreef: wo 1 januari 2020, 23:28
Mee eens! Eerst de techniek leren en vertrouwd raken met drops, desnoods op een stoeprand.
Helaas is er in Nederland bijna nergens een mogelijkheid om drops in verschillend hoogtes te oefenen (zoals bijvoorbeeld in Beringen)
Zelfde geld voor table jumps etc.
Eigenlijk zou elke route bij de start een soort skills area moeten hebben waar je dit soort dingen kan oefenen voordat je de trail op gaat.
Aan de start van de trail is het mooiste natuurlijk, maar wanneer een skill area niet aanwezig is kan je natuurlijk zelf er ook wat aan doen, ik heb een eenvoudige in hoogte stelbare drop gemaakt van wat pallet hout die tot 1 meter gaat, ideaal om rustig op te bouwen :)

https://www.youtube.com/watch?v=LY_oqCu4RPM
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3829
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

TheKiter schreef: do 2 januari 2020, 14:59
funride schreef: wo 1 januari 2020, 23:28
Mee eens! Eerst de techniek leren en vertrouwd raken met drops, desnoods op een stoeprand.
Helaas is er in Nederland bijna nergens een mogelijkheid om drops in verschillend hoogtes te oefenen (zoals bijvoorbeeld in Beringen)
Zelfde geld voor table jumps etc.
Eigenlijk zou elke route bij de start een soort skills area moeten hebben waar je dit soort dingen kan oefenen voordat je de trail op gaat.
Aan de start van de trail is het mooiste natuurlijk, maar wanneer een skill area niet aanwezig is kan je natuurlijk zelf er ook wat aan doen, ik heb een eenvoudige in hoogte stelbare drop gemaakt van wat pallet hout die tot 1 meter gaat, ideaal om rustig op te bouwen :)

https://www.youtube.com/watch?v=LY_oqCu4RPM
Nu ja! Daar zit ik dus de laatste weken over na te denken omdat er hier nergens iets is waar je drops van verschillende hoogtes kan oefenen.

Alleen ik zat te denken om het middels verstelbare stempels te doen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: do 2 januari 2020, 13:17 Stijl vind ik geen probleem meer, drops minder eng dan springen, want springen gaat me echt niet goed af. Ik doe het gewoon niet goed, dus dat gaan we maar eens van een pro proberen te leren :winkie:
Je bedoelt dat je al stijl hebt? Of ga je stijl leren bij Mickey?


:bier: :kiss: :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ik ben op latere leeftijd begonnen met skieën. 23 ofzo. Net niet té laat. Ik hoor "prive leraar van mijn toen nog vriendin en mijzelf Herr von Wieseneck" nog zeggen : "Erich, Geschwindigkeit ist Alles, Keil" .

En zo is het maar net.

Yo-eddie en ik zijn oudgedienden op Skoorl :winkie: met het principe "gang is alles", en je ziet dat onze aapies van 7 en 8 het al overnemen. Nu hoeft het van ons niet snel, maar wat belangrijk is dat ze hun eigen afwegingen maken. Je ziet dat ze dat elk op eigen manier doen. Lars (mijn kleine aap van de foto) kijkt even, checkt BB clearance, komt aan, twijfelt heel even, zadel moest nog even gedropped (veel handelingen voor een 8 jarige) en besluit dan toch te gaan. Want papa en ome Roy zeggen altijd "bij twijfel volgas" - vrij naar Colin McRae : if in doubt flat out.

En dat is wel de crux. Je moet voor jezelf beslissen of je je er senang bij voelt. Maar 1 ding is ten strengste af te raden; al twijfelend een drop (te) langzaam afgaan. Dat kan namelijk niet goed gaan.

Als ik het kan kan iedereen het, ik ben nooit van de drops geweest (wel van de schansen) maar als je wat basis vaardigheden toepast kan het niet mis eigenlijk :-q

Keertje drop sessie kunnen we altijd heel informeel doen.

Zoals Yo-eddie zegt, stay safe :-q
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Man man man vandaag leek het wel een vuilnisbelt op het parcours, ik heb nog nooit zo veel bidons zien rond zwerven! Is het nou zo moeilijk om ff een knappe bidonhouder te monteren die wel klemt? En het lijkt mij toch dat je het door heb als je hem kwijt raak?!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3248
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik geloof niet dat iemand expres zn bidon verliest, of er expres een slechte bidonhouder op zet.

Was vandaag aan het wandelen, wat mij opviel is dat je nergens aan kan zien dat je een mtb parcours kruist.
Ook dus geen enkele reden om dat pad niet in te gaan.

Ook de kruisingen onderschat je toch snel als wandelaar, ook dus omdat je er niet bij stilstaat dat daar een fietser met hoge snelheid aan kan komen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3878
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ach, ik was vandaag een rondje aan de andere kant van het land. Daar doet men allemaal niet zo moeilijk. Een lach, een groet, aanmoediging, knuffel van de hond. Het kan dus wel. Waarom het bij ons in Noord-Holland altijd op de moeilijke manier moet is mij een raadsel.
◼︎ Go round the outside.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5494
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

tiewrap schreef: zo 5 januari 2020, 21:16 Ik geloof niet dat iemand expres zn bidon verliest, of er expres een slechte bidonhouder op zet.

Was vandaag aan het wandelen, wat mij opviel is dat je nergens aan kan zien dat je een mtb parcours kruist.
Ook dus geen enkele reden om dat pad niet in te gaan.

Ook de kruisingen onderschat je toch snel als wandelaar, ook dus omdat je er niet bij stilstaat dat daar een fietser met hoge snelheid aan kan komen.
Op de MTB route staan borden ..... en in principe horen wij als MTB'er voorrang te verlenen. Verder is er nog geen enkel geregistreerd ongeval tussen MTB'er en wandelaar de afgelopen 23 jaar :o
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3248
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Op de nok zoiezo geen enkel bord waar ie het wandelpad kruist.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Daar rijdt men toch niet hard, of men moet het parcours verkeerd om rijden.

Maar kan me er wel wat bij voorstellen.
Als wandelaar ben je een stuk minder geconcentreerd de omgeving aan het scannen dan een MTBer.
Plaats reactie