Voor dit geld zou ik liever een fully bouwen van 9kg. Twinlock erop en je kan kiezen voor meer of minder demping. 1900gr voor het frame vind ik heel teleurstellend. Om in het gat tussen fully en HT te springen dan had het framegewicht er ook tussen moeten komen te liggen met een totaalgewicht onder 9,5kg. Ik zie de meerwaarde nu niet, zeker in het trek assortiment niet. Hij vervangt nml de racefully. De fully die nu volgt is 11,5 kg en daarmee niet geschikt als xc fiets.Cube-Elite schreef: ↑zo 8 september 2019, 17:31 Ik vind het wel een aardig concept.
Zeker voor globaal xc en race en zeker in NL is dit wel een fiets die ergens het midden houd. Wat moet je op de Nederlandse banen met een fully? Daar is geen enkele getrainde rijder sneller op dan een hardtail. Maar soms verlang je op een hardtail iets meer demping, de vraag blijft dan nog of dit sneller is.....
Het slaat natuurlijk ook wel een beetje door tegenwoordig mensen die met 140mm veerweg op de heuvelrug gaan rijden, dat kan. Maar na een ritje wil je toch ook wel ff voelen dat je op een mtb hebt gezeten en niet met hetzelfde gevoel wil afstappen als een woon werk ritje
Is dit dan de nieuwe Trek Supercaliber?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1689
- Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
- Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5576
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Mooiste stukje uit het filmpje.Lars TB schreef: ↑zo 8 september 2019, 12:06"Who cares! Cross country sucks!"aurelius schreef: ↑vr 6 september 2019, 14:25 Leuk promofilmpje met Jolanda Neff, https://m.pinkbike.com/news/jolanda-nef ... nsion.html
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Ja opzich is dat ook wel zo.schepp schreef: ↑zo 8 september 2019, 19:24Voor dit geld zou ik liever een fully bouwen van 9kg. Twinlock erop en je kan kiezen voor meer of minder demping. 1900gr voor het frame vind ik heel teleurstellend. Om in het gat tussen fully en HT te springen dan had het framegewicht er ook tussen moeten komen te liggen met een totaalgewicht onder 9,5kg. Ik zie de meerwaarde nu niet, zeker in het trek assortiment niet. Hij vervangt nml de racefully. De fully die nu volgt is 11,5 kg en daarmee niet geschikt als xc fiets.Cube-Elite schreef: ↑zo 8 september 2019, 17:31 Ik vind het wel een aardig concept.
Zeker voor globaal xc en race en zeker in NL is dit wel een fiets die ergens het midden houd. Wat moet je op de Nederlandse banen met een fully? Daar is geen enkele getrainde rijder sneller op dan een hardtail. Maar soms verlang je op een hardtail iets meer demping, de vraag blijft dan nog of dit sneller is.....
Het slaat natuurlijk ook wel een beetje door tegenwoordig mensen die met 140mm veerweg op de heuvelrug gaan rijden, dat kan. Maar na een ritje wil je toch ook wel ff voelen dat je op een mtb hebt gezeten en niet met hetzelfde gevoel wil afstappen als een woon werk ritje
Het is niet echt licht omdat je wel alle componenten nodig hebt.
Je beperkt alleen de veerweg al in het concept.
En als je dan naar trek kijkt heeft de pro caliber al de decoupler en zorgt dat al voor veerweg, dus marketingtechnisch kunnen we het wel afschieten
- Opperhoofd
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
- Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur
Ik vind dit een zeer interessant frame, optisch en technisch. Destijds vond ik het jammer dat men bij Cannondale met de switch van de Scalpel van 26" naar 29" van het softtail concept afstapte.
De isospeed van de Procaliber is leuk, maar erg minimaal. Voor een gravelbike prima, maar te weinig voor een MTB. Dan kan je net zo goed een comfortabele zadelpen monteren.
De isospeed van de Procaliber is leuk, maar erg minimaal. Voor een gravelbike prima, maar te weinig voor een MTB. Dan kan je net zo goed een comfortabele zadelpen monteren.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3316
- Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
- Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
- Contacteer:
De vering van de procaliber is natuurlijk niet te vergelijken met die van de nieuwe supercaliber. Zitbuisvering is alleen nuttig in het zadel. De procaliber vering werkt altijd, in en uit het zadel. Ik vind het wel een interessant concept; precies genoeg achtervering voor niet te extreme xc rondjes. En minder draaiende delen met bijbehorende slijtage.
life starts @ 150bpm...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2941
- Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
- Mijn mountainbike: Bird Aeris 9
totaalgewicht onder de 9,5kg....., klinkt leuk.schepp schreef: ↑zo 8 september 2019, 19:24Voor dit geld zou ik liever een fully bouwen van 9kg. Twinlock erop en je kan kiezen voor meer of minder demping. 1900gr voor het frame vind ik heel teleurstellend. Om in het gat tussen fully en HT te springen dan had het framegewicht er ook tussen moeten komen te liggen met een totaalgewicht onder 9,5kg. Ik zie de meerwaarde nu niet, zeker in het trek assortiment niet. Hij vervangt nml de racefully. De fully die nu volgt is 11,5 kg en daarmee niet geschikt als xc fiets.Cube-Elite schreef: ↑zo 8 september 2019, 17:31 Ik vind het wel een aardig concept.
Zeker voor globaal xc en race en zeker in NL is dit wel een fiets die ergens het midden houd. Wat moet je op de Nederlandse banen met een fully? Daar is geen enkele getrainde rijder sneller op dan een hardtail. Maar soms verlang je op een hardtail iets meer demping, de vraag blijft dan nog of dit sneller is.....
Het slaat natuurlijk ook wel een beetje door tegenwoordig mensen die met 140mm veerweg op de heuvelrug gaan rijden, dat kan. Maar na een ritje wil je toch ook wel ff voelen dat je op een mtb hebt gezeten en niet met hetzelfde gevoel wil afstappen als een woon werk ritje
heb je wel eens gezien wat de fietsen wegen van Schurter en co?, daar wegen de meesten meer dan 10kg.
tuurlijk lan het lichter, maar of het er nu sterker van wordt?, of je moet een bonenstaak zijn van 65kg ofzo
Bird Aeris 9 blurple
Wat is er mis met een bonenstaak ????novaterra schreef: ↑ma 13 januari 2020, 16:08totaalgewicht onder de 9,5kg....., klinkt leuk.schepp schreef: ↑zo 8 september 2019, 19:24
Voor dit geld zou ik liever een fully bouwen van 9kg. Twinlock erop en je kan kiezen voor meer of minder demping. 1900gr voor het frame vind ik heel teleurstellend. Om in het gat tussen fully en HT te springen dan had het framegewicht er ook tussen moeten komen te liggen met een totaalgewicht onder 9,5kg. Ik zie de meerwaarde nu niet, zeker in het trek assortiment niet. Hij vervangt nml de racefully. De fully die nu volgt is 11,5 kg en daarmee niet geschikt als xc fiets.
heb je wel eens gezien wat de fietsen wegen van Schurter en co?, daar wegen de meesten meer dan 10kg.
tuurlijk lan het lichter, maar of het er nu sterker van wordt?, of je moet een bonenstaak zijn van 65kg ofzo
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1689
- Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
- Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg
totaalgewicht onder de 9,5kg....., klinkt leuk.
heb je wel eens gezien wat de fietsen wegen van Schurter en co?, daar wegen de meesten meer dan 10kg.
tuurlijk lan het lichter, maar of het er nu sterker van wordt?, of je moet een bonenstaak zijn van 65kg ofzo
[/quote]
De fiets van Nino weegt tussen 9.0 en 9,5kg afhankelijk van de setup. 9,5kg is incl dropper, pedalen, wattagemeter en zwaardere 2.4 banden. Als je een lichte rijder bent dan wordt het gewicht van de fiets wel belangrijker dan wanneer je 80+ kg weegt ja. Hier in Nederland is een dropper zo wie zo niet nodig dus al die fietsen kan je weer 300gr aftrekken.
heb je wel eens gezien wat de fietsen wegen van Schurter en co?, daar wegen de meesten meer dan 10kg.
tuurlijk lan het lichter, maar of het er nu sterker van wordt?, of je moet een bonenstaak zijn van 65kg ofzo
[/quote]
De fiets van Nino weegt tussen 9.0 en 9,5kg afhankelijk van de setup. 9,5kg is incl dropper, pedalen, wattagemeter en zwaardere 2.4 banden. Als je een lichte rijder bent dan wordt het gewicht van de fiets wel belangrijker dan wanneer je 80+ kg weegt ja. Hier in Nederland is een dropper zo wie zo niet nodig dus al die fietsen kan je weer 300gr aftrekken.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2941
- Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
- Mijn mountainbike: Bird Aeris 9
De fiets van Nino weegt tussen 9.0 en 9,5kg afhankelijk van de setup. 9,5kg is incl dropper, pedalen, wattagemeter en zwaardere 2.4 banden. Als je een lichte rijder bent dan wordt het gewicht van de fiets wel belangrijker dan wanneer je 80+ kg weegt ja. Hier in Nederland is een dropper zo wie zo niet nodig dus al die fietsen kan je weer 300gr aftrekken.schepp schreef: ↑ma 13 januari 2020, 18:48 totaalgewicht onder de 9,5kg....., klinkt leuk.
heb je wel eens gezien wat de fietsen wegen van Schurter en co?, daar wegen de meesten meer dan 10kg.
tuurlijk lan het lichter, maar of het er nu sterker van wordt?, of je moet een bonenstaak zijn van 65kg ofzo
[/quote]
Ik zal het er even bij zoeken, maar het is toch echt 10+, laatst in duits blad al die fietsen getest
https://www.vojomag.nl/bike-check-de-sp ... -rissveds/
Edit, zonder dropper
Bird Aeris 9 blurple
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3316
- Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
- Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
- Contacteer:
Een fully van 9-9,5kg... Dan moet je aardig tunen. Zoiezo een max rijders gewicht ivm de wielen. Die bmc fourstroke 01 van 2019 zit op 10,3 zonder pedalen.
life starts @ 150bpm...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1689
- Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
- Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg
BMC is ook wel behoorlijk zwaar al qua frame met 2150-2200gr en 2500gr incl dropper ( wel een hele mooie fiets !!!! ). Max rijders gewicht zit tussen 90 a 100kg bij de meeste lichte wielsets. De huidige carbon wielen zijn stukken sterker dan een paar jaar geleden. Gewicht van een fiets is trouwens niet heel erg belangrijk, behalve de wielen/banden combinatie heb ik onlangs weer ervaren. Tunen valt op zich wel mee hoor. Gaat heel hard als je dropper verwijderd en lichte banden neemt zoals de conti race king en speed king, of de thunder Burts lightskin zonder binnenbanden. De componenten als stuur, zadel, zadelpen, grips zit ook zo een kleine 300 a 400 gr winst op en op een wielset ook vaak nog eens 200 a 300 gr. een kilo besparen is dus wel haalbaar tov fietsen met een dropper. Maar goed, dat gewicht is niet heel erg van belang, behalve dat het leuk staat en goed doet tussen de oren
Vind deze trek ook een mooie fiets, maar zoals gezegd zou ik met dat gewicht dan gewoon een fully nemen met meer veerweg of een lichte hardtail, puur kijkend naar de wedstrijden die ik rij. Voor de looks zou ik m zo kopen, al is ie wel duur
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3316
- Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
- Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
- Contacteer:
Ja tuurlijk kan er een kg af. Maar volgens mij werkt dat bij die fabriek teams niet zo..
life starts @ 150bpm...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5595
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Al meerdere recensies gezien van world cup fietsen en idd de meesten zitten rond de 10kg of soms iets eronder, maar niet veel.
Verbaast mij overigens ook wel.
Wat Schepp zegt idd, een lichte rijder moet een lichtere fiets hebben dan een zwaardere rijder (relatieve zwaarte).
Ik vraag me dan alleen af wanneer de fiets niet lichter valt te maken, of je dan met afvallen van lichaamsgewicht hetzelfde doel bereikt of niet
Verbaast mij overigens ook wel.
Wat Schepp zegt idd, een lichte rijder moet een lichtere fiets hebben dan een zwaardere rijder (relatieve zwaarte).
Ik vraag me dan alleen af wanneer de fiets niet lichter valt te maken, of je dan met afvallen van lichaamsgewicht hetzelfde doel bereikt of niet
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3316
- Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
- Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
- Contacteer:
Als je spieren niet afvallen wel.
Hoe minder gewicht je mee moet slepen hoe beter. Kijk maar naar de tour. Zit geen stevige meer bij op de wat sprinters na.
Er is wel iets met 1kg fietsgewicht staat gelijk aan x kg lichaamsgewicht dacht ik. Weet alleen niet meer hoe dat precies zit.
Hoe minder gewicht je mee moet slepen hoe beter. Kijk maar naar de tour. Zit geen stevige meer bij op de wat sprinters na.
Er is wel iets met 1kg fietsgewicht staat gelijk aan x kg lichaamsgewicht dacht ik. Weet alleen niet meer hoe dat precies zit.
life starts @ 150bpm...