Is dit dan de nieuwe Trek Supercaliber?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

awinkel schreef: di 14 januari 2020, 13:01 Daar staat hier wat over uitgelegd.
Slaan de plank al volledig mis in de eerste paragraaf door te stellen dat lichtere fietsers betere atleten zijn. En dat ze benadeeld zouden zijn bij klimmen. En dat ze niet alleen beter zijn omdat ze lichter zijn. Ze snappen zowel van sport als van natuurkunde weinig.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Mooi! Dan kunnen we die discussie ook schrappen. :-)
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

I_do schreef: di 14 januari 2020, 13:40
awinkel schreef: di 14 januari 2020, 13:01 Daar staat hier wat over uitgelegd.
Slaan de plank al volledig mis in de eerste paragraaf door te stellen dat lichtere fietsers betere atleten zijn. En dat ze benadeeld zouden zijn bij klimmen. En dat ze niet alleen beter zijn omdat ze lichter zijn. Ze snappen zowel van sport als van natuurkunde weinig.
Doe jij het speedreaden ofzo? Want zo staat het er niet
life starts @ 150bpm...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

g60 schreef: di 14 januari 2020, 13:59
I_do schreef: di 14 januari 2020, 13:40

Slaan de plank al volledig mis in de eerste paragraaf door te stellen dat lichtere fietsers betere atleten zijn. En dat ze benadeeld zouden zijn bij klimmen. En dat ze niet alleen beter zijn omdat ze lichter zijn. Ze snappen zowel van sport als van natuurkunde weinig.
Doe jij het speedreaden ofzo? Want zo staat het er niet
Pas op. Misschien is-ie wel een zware lezer.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

g60 schreef: di 14 januari 2020, 13:59
I_do schreef: di 14 januari 2020, 13:40

Slaan de plank al volledig mis in de eerste paragraaf door te stellen dat lichtere fietsers betere atleten zijn. En dat ze benadeeld zouden zijn bij klimmen. En dat ze niet alleen beter zijn omdat ze lichter zijn. Ze snappen zowel van sport als van natuurkunde weinig.
Doe jij het speedreaden ofzo? Want zo staat het er niet
Staat er vrij letterlijk zo hoor, en lees behoorlijk snel ja.

On topic, zo'n supercaliber laatst in mijn handen gehad. Toch wel erg bruut apparaat!
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Vrij letterlijk bestaat niet. Ik zou het lezen zonder speedread modus aan.

Zou het ding wel eens willen testen. Al bekend of ie op testdagen aanwezig is?
life starts @ 150bpm...
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

Op zich klopt dat klimmersverdriet wel hoor, dat door het opleggen van een "absoluut" minimumgewicht van een fiets, dat altijd in het nadeel is van de lichtere renner. Ervan uitgaand dat pro fietsen allemaal rond dat gewicht zitten is dat voor een rijder van 68kg ( :-q ) exact 10%, bij een zwaardere rijder neemt het relatieve gewicht dat hij moet meesleuren af.

Maar dan zou je ook kunnen stellen dat een lange polsstokspringer een kortere stok zou moeten hanteren dan een kleine, want die laatste heeft zijn lengte niet mee.... waanzin dus.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

poeperman schreef: di 14 januari 2020, 16:06 Op zich klopt dat klimmersverdriet wel hoor, dat door het opleggen van een "absoluut" minimumgewicht van een fiets, dat altijd in het nadeel is van de lichtere renner. Ervan uitgaand dat pro fietsen allemaal rond dat gewicht zitten is dat voor een rijder van 68kg ( :-q ) exact 10%, bij een zwaardere rijder neemt het relatieve gewicht dat hij moet meesleuren af.

Maar dan zou je ook kunnen stellen dat een lange polsstokspringer een kortere stok zou moeten hanteren dan een kleine, want die laatste heeft zijn lengte niet mee.... waanzin dus.
Dat klopt ook wel, dus daar regeerde ik ook niet op. Dat zo totaal negeren dat kleinere organismen per definitie een hoger soortelijk vermogen kunnen leveren, en dat ze negeren dat de beste fietser degene is die het snelst is daar reageer ik op.
Oftewel ze pakken de nadelen voor kleine mensen en negeren de voordelen. Erg eenzijdig verhaal.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

g60 schreef: di 14 januari 2020, 01:03 Als je spieren niet afvallen wel.
Hoe minder gewicht je mee moet slepen hoe beter. Kijk maar naar de tour. Zit geen stevige meer bij op de wat sprinters na.
Er is wel iets met 1kg fietsgewicht staat gelijk aan x kg lichaamsgewicht dacht ik. Weet alleen niet meer hoe dat precies zit.
Sorry voor de offtopic maar ik wil het wel graag weten.
Ik vraag me dus af of het uitmaakt of je fiets lichter is of je lichaam zelf.

Mijn HT bijv is 9,9kg met dure onderdelen maar een goedkoop alu frame.
Ik wil geen nieuwe fiets kopen want deze fiets zit lekker op lange afstanden en ik heb al meerdere verkeerde keuzes gemaakt de afgelopen jaren.
Dus deze fiets gaat niet weg en zal ook njet veel lichter worden.

Ik kan zelf nog 4kg afvallen tot 60kg maar dan houdt het op.
Ik vraag me dus af of het uit maakt dat je fiets lichter is of de persoon zelf.
Ik neem aan dat een lichtere fiets sneller reageert maar is dat wel zo?
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

OT: Als je zelf lichter wordt dan kan je fiets ook lichter, hoeft minder sterk te zijn. Doordat de gewichtsbelasting op deze minder word.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Het maakt beiden uit. En dat merk je vooral met klimmen, en dan juist weer een voordeel met lichte wielen. Als
je 60 kg weegt kun je makkelijk een 80 limit wielset rijden van 1300/1400 gram. Ik zou dan ook gewoon lekker gaan fietsen want verder valt er weinig meer te halen :-q .
life starts @ 150bpm...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het maakt inderdaad allebei uit.

In de tijd dat ik een 10,5kg fully reed (26" tijdperk, 650b wielen) ook wel eens een goed passende 14,5kg XC HT gereden met met name ook zware wielen, en een soortgelijke goed passende racefully in 29" van ook een kg of 14,5.
Nou... dat voelt beiden dan als een tank, kan ik je verzekeren! Wat niet weet, wat niet deert. Maar: als je dat levendige acceleren en sturen gewend bent... Lig je eenmaal met die tank op snelheid dan gaat het wellicht even hard, maar het op gang brengen van zo'n tank...
Ik woog na bewust toeleven naar een transalp afgelopen september een kg of 66, en 2 weken na thuiskomst zelfs 65kg (normaal ongeveer 68kg), nu tik ik bijna de 70kg aan... en dat merk je ook, bergop vooral!

Stoort het? Tsja, ik klim nu een fractie trager dan veel fietsmaten op langere klimmen, bungel daar wat meer achteraan, maar daar heb ik geen last van. Op korte explosieve klimmen maakt het niet veel uit, ga ik wel ff op de pedalen staan.
Ik erger me zelf dus meer aan enkele kilo's overgewicht aan fiets, dan mis ik meteen het lichtvoetige. Dat meergewicht aan fiets merk je als lichtgewicht relatief eerder dan iemand die pak en beet een kilo of 90 weegt. Al helemaal als het meergewicht ook nog eens in de roterende massa, die wielen zit.
Of het nou wel/niet 'sneller' gaat, daar heb ik het dus niet over. Ik heb het over het 'gevoel'.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rayb81 schreef: di 14 januari 2020, 18:21 Ik vraag me dus af of het uit maakt dat je fiets lichter is of de persoon zelf.
Ik neem aan dat een lichtere fiets sneller reageert maar is dat wel zo?
Tricky.

In principe maakt het niet uit waar het gewicht zit, je moet het toch vooruit zeulen.

Alleen wielen zouden wat uit kunnen maken. Maar als je gaat rekenen dan is het verschil tussen roterend gewicht en minder daarvan maar minimaal. Terwijl je in de praktijk veel voelt. Hoeveel je er daadwerkelijk mee wint is niet echt duidelijk.


Maar het is niet heel zinnig de laatste grammen van je fiets te tunen als je zelf nog een paar kilogram teveel weegt.


En dan hebben we het hier dus puur over het klimmen. Moet je bijna bij gaan zeggen "op vlakkere ondergrond".


Want er spelen meer factoren mee en dan kan het best zijn dat in de praktijk een iets zwaardere fiets toch sneller is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie