Goede verlichting

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ervaring met verschillende merken ontbreekt, maar ik kan je vertellen wat ik naar volle tevredenheid gebruik:

Een Lezyne Micro drive 500 als helmlamp (die strap past net door de helm, werk perfect) en een Macro drive 1100 op het stuur. Dat is er een uit de categorie bouwlamp. Samen meer dan genoeg voor al je nachtelijke escapades.
Newbee Dennis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 30 december 2019, 13:04

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 10 januari 2020, 02:18 Lampjes komen en gaan, de principes blijven hetzelfde.
Als je stevig wilt doorrijden in het donker, dan heb je veel licht nodig.
Lampjes kunnen uitvallen, dus 2 lampen, stuur ( breed) en helm (spot).
Veel licht vraagt veel energie.
Wil je lange ritten maken met volle verlichting, dan heb je grote accus nodig.
Goede lampen zijn duur, goede accus zijn duur en goede laders zijn duur.
Chinese kopieen zijn goedkoop en vaak/soms net zo goed, maar het blijft een gok en garantie kan lastig zijn.
Zo, 300blz samengevoegd, veel plezier met shoppen.
Bedankt voor je korte samenvatting en tips.
Ik weet dat lampen idd vrij prijzig kunnen zijn . Zeker als je zoals mij er geen verstand van heb en daardoor meer lampen moet aanschaffen 😉 🙈.
De tip van 2 lampen is een goed idee 👍 kan ik er 1 wat verder laten schijnen .
Mbt laders had ik met de laatste aanschaf het “slimme” idee om er een powerbank bij aan te schaffen ( was ook een lamp zonder interne accu).

@ de rest bedankt voor het reageren met jullie merken , heb nu een beetje een idee waar ik naar kan kijken 👍
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik koop al jaren mijn Chinese lampjes via Planet X

https://www.planetx.co.uk/c/q/accessori ... eal=WINTER

Garantie goed geregeld en 600 lumen typisch voor 25 eur, tot zoveel als je wilt.
Aanbod varieert per maand, dus de nieuwsbrief nemen of af en toe aanklikken.

Voor 3 maanden kocht ik 1200 Lumen Magicshine met (prima aparte accu voor 44 EUR
Die wordt nu even niet aangeboden, maar komt met enige regelmaat terug.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ramonn schreef: do 9 januari 2020, 18:02 Ik heb recent lampjes van Lupine gekocht. Zijn niet goedkoop, maar verder lijken ze meer dan perfect.
Voor die prijs :o zouden ze wel meer dan perfect moeten lijken, ze zouden het dan moeten zijn .. maar het lijkt wel erg mooi spul te zijn!
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Daar ga ik ook van uit. Maar heb ze nog kort, dus hoe degelijk ze blijken te zijn moet ik nog zien. Overigens heb ik daar geen twijfel over.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Vorige maand een Sigma Buster 700 met helm montage gekocht bij futurum van 69,- voor 39,- gekocht. Hebben ze nog steeds.

Later nog een Lezyne Macro Drive 1300XL gekocht via bol van 85,- voor 59,-. Is uitverkocht.

Kortom maximaal 2000 echte lumen voor 90 euro.

Als je nog lampen wilt vergelijken kijk even op deze site

https://road.cc/content/buyers-guide/21 ... n-plus-how
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

Ik heb de Lezyne Super Drive 1600 XXL op het stuur en de Lite Drive 1000 op mijn helm. Wel een helmet mount nodig.
Geeft een BAK licht! Beide hebben geloof ik 6/7 standen maar ik gebruik altijd de race/modus: alleen switchen tussen boost (max) en eco.

Accuduur nog niet getest, wanneer je op de weg switcht naar de eco-modus en alleen op de tracks de boost gebruikt zou het makkelijk 2-3 uur mee moeten gaan op een volle accu.

Lezyne Femto 7 w ledje als achterlicht.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

er is al genoeg geschreven op het forum en tig draadjes met tips en truuks , even de zoekfunctie gebruiken ....,

En dan hebben het nog geeneens over het biken in het bos na zonsondergang , alleen bij georganiseerde ritjes , Dus waarom een helm lamp ? ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Snelle Buffer schreef: za 11 januari 2020, 08:43 er is al genoeg geschreven op het forum en tig draadjes met tips en truuks , even de zoekfunctie gebruiken ....,

En dan hebben het nog geeneens over het biken in het bos na zonsondergang , alleen bij georganiseerde ritjes , Dus waarom een helm lamp ? ...
Dat "zoekfunctie gebruiken" vind ik altijd zo'n dooddoener op forums.
Dan kunnen we het forum beter direct doorlinken naar google en lekker gaan fietsen met z'n allen.
Worden altijd onderwerpen aangekaart die in de vergetelheid zijn geraakt of door nieuwe gebruikers nog niet gezien zijn, en weer interessant zijn om te bespreken.
En gebruiken ze dan een keer wel de zoekfunctie dan komt er van alle kanten commentaar dat het topic al zo oud is.
Het is nooit goed...

Als iemand je in het cafe of bij de fietsclub iets vraagt over je hobby wimpel je ze ook niet af met "google maar".
( Overigens niet persoonlijk bedoeld hoor, ondanks dat ik je nu quote. :wink: )

Wat betreft in het donker het bos in, dat is niet overal verboden hoor.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Omdat sommige liever lui dan moe zijn . en we niet op de club, kroeg ,meeting point, forum, ect zijn :-D ....

search.php?keywords=verlichting&terms=a ... ubmit=Zoek

voor alle chaser's ...go :tong
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Heb tot een aantal jaar geleden vaak in het donker gefietst. Daarbij een 1-led Xeccon imitatie uit China gebruikt als helmlamp (https://nl.aliexpress.com/item/32629021 ... b201603_53). Voordeel is dat deze ver stralen op een beperkt gebied, dus makkelijk voor op je helm (wordt wel een beetje topzwaar). Zit een accu bij die meerdere uren meegaat.
Voor op het stuur een multi led breedstraler (bijvoorbeeld https://nl.aliexpress.com/item/32357933 ... b201603_53). Nadeel is dat de accu snel leeg raakt.

Over het algemeen, de kwaliteit van de Alixpress varianten is minder dan die van NL/EU winkels, en dan doel ik met name op de aansluitingen (slecht afgewerkt, accu niet waterdicht (biba eroverheen)), om nog maar niet te spreken over garantie.

Een goede NL start is https://www.mtb-led.com/

Kortom, fiets je maar af en toe in het donker, zou je kunnen starten met lage kosten Alixpress lampen. Ben je van plan om dit vaak te gaan doen, zou ik wat meer uitgeven in een NL webshop. Succes.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Snelle Buffer schreef: za 11 januari 2020, 09:45 Omdat sommige liever lui dan moe zijn . en we niet op de club, kroeg ,meeting point, forum, ect zijn :-D ....

search.php?keywords=verlichting&terms=a ... ubmit=Zoek

voor alle chaser's ...go :tong
Dit is dus precies wat RobBoZ bedoelde.
Je zoekopdracht geeft de volgende resultaten.
2019 - 1 topic - 2 reacties
2018 - 1 topic - 2 reacties
2017 - 1 topic - 1 reactie
2016 - 0 topics
2015 - 1 topic - 19 reacties
2014 - 2 topics - 31 reacties

Verder is er 1 groot topic hierover: viewtopic.php?f=1&t=14479&hilit=verlichting&start=3270
Alleen ook hier gaan de laatste reacties (3 pagina's) over AliExpress, Chinese lumen, wel of niet mogen fietsen na zonsondergang, extern accu of niet, ect. Of terwijl een hoop gelul er omheen.

De laatste posts in dat topic van degelijke verlichting zijn van BrainW (29-mei-2019), Marke (27 jan 2019), en Jer_81 (28-okt-2018). Dus eigenlijk ook al anderhalf jaar geleden.
Rob.Erto schreef: za 11 januari 2020, 15:02 Een goede NL start is https://www.mtb-led.com/

Kortom, fiets je maar af en toe in het donker, zou je kunnen starten met lage kosten Alixpress lampen. Ben je van plan om dit vaak te gaan doen, zou ik wat meer uitgeven in een NL webshop. Succes.
Volgens mij is dit dezelfde rommel als AliExpress alleen dan met een merkje er op en 5x zo duur.

Blijft gewoon bij merken als Lezyne, Knog, Sigma, Gloworm, Cat Eye, Exposure, Blackburn, om maar een paar goeie te noemen.

Zo genoeg gechased voor vandaag. :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Brul78 schreef: ma 13 januari 2020, 16:21
Snelle Buffer schreef: za 11 januari 2020, 09:45 Omdat sommige liever lui dan moe zijn . en we niet op de club, kroeg ,meeting point, forum, ect zijn :-D ....

search.php?keywords=verlichting&terms=a ... ubmit=Zoek

voor alle chaser's ...go :tong
Dit is dus precies wat RobBoZ bedoelde.
Je zoekopdracht geeft de volgende resultaten.
2019 - 1 topic - 2 reacties
2018 - 1 topic - 2 reacties
2017 - 1 topic - 1 reactie
2016 - 0 topics
2015 - 1 topic - 19 reacties
2014 - 2 topics - 31 reacties

Verder is er 1 groot topic hierover: viewtopic.php?f=1&t=14479&hilit=verlichting&start=3270
Alleen ook hier gaan de laatste reacties (3 pagina's) over AliExpress, Chinese lumen, wel of niet mogen fietsen na zonsondergang, extern accu of niet, ect. Of terwijl een hoop gelul er omheen.

De laatste posts in dat topic van degelijke verlichting zijn van BrainW (29-mei-2019), Marke (27 jan 2019), en Jer_81 (28-okt-2018). Dus eigenlijk ook al anderhalf jaar geleden.
Rob.Erto schreef: za 11 januari 2020, 15:02 Een goede NL start is https://www.mtb-led.com/

Kortom, fiets je maar af en toe in het donker, zou je kunnen starten met lage kosten Alixpress lampen. Ben je van plan om dit vaak te gaan doen, zou ik wat meer uitgeven in een NL webshop. Succes.
Volgens mij is dit dezelfde rommel als AliExpress alleen dan met een merkje er op en 5x zo duur.

Blijft gewoon bij merken als Lezyne, Knog, Sigma, Gloworm, Cat Eye, Exposure, Blackburn, om maar een paar goeie te noemen.

Zo genoeg gechased voor vandaag. :bier:
search.php?keywords=Verlichting+voor+in ... ubmit=Zoek
219 paginas...
Zoals ik al schreef, merken komen en gaan, principes blijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

:-{ Wat een ge-quote ..
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: di 14 januari 2020, 18:56 :-{ Wat een ge-quote ..
Dat is een ander topic :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie