MTB Route Bergen op Zoom

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Veel mountainbikers noemen het parcours 'levensgevaarlijk' of hebben de route bestempeld als 'horrorparcours'. Anderen vinden dat het openbare terrein beter afgesloten kan worden of zelfs dicht moet.

Ik vraag me af wie er geïnterviewd is en verantwoordelijk is voor deze uitspraken. Ik kom er toch heel regelmatig, maar ben nog nooit iemand tegengekomen die dit heeft uitgesproken of die een dergelijke stelling ingenomen heeft.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Shredwithcare schreef: do 16 januari 2020, 19:30 Over die routes in het buitenland gesproken: dan rijdt jij toch andere routes dan ik.
Je komt ze inderdaad tegen op routes die zo extreem zijn dat een schans het minste probleem is.

Maar op standaard paden (ruige wandelpaden) in Frankrijk, Duitsland, VK, kom ik geen aangelegde schansen tegen.


Het gaat er om dat je springen bewust moet leren. Zelfs als je er omheen kunt, dan is een schans die gewoon in de route ligt nu niet het juiste element om op dat punt te leren springen. En als ze er dan al liggen, zorg voor een lagere landing. Door bijvoorbeeld er een tafel van te maken. Dan kun je zo een 'hoge' schans opbouwen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Lars TB schreef: do 16 januari 2020, 19:45
Shredwithcare schreef: do 16 januari 2020, 19:30 Over die routes in het buitenland gesproken: dan rijdt jij toch andere routes dan ik.
Je komt ze inderdaad tegen op routes die zo extreem zijn dat een schans het minste probleem is.

Maar op standaard paden (ruige wandelpaden) in Frankrijk, Duitsland, VK, kom ik geen aangelegde schansen tegen.


Het gaat er om dat je springen bewust moet leren. Zelfs als je er omheen kunt, dan is een schans die gewoon in de route ligt nu niet het juiste element om op dat punt te leren springen. En als ze er dan al liggen, zorg voor een lagere landing. Door bijvoorbeeld er een tafel van te maken. Dan kun je zo een 'hoge' schans opbouwen.
Ja die schansen mogen tables worden. Persoonlijk vind ik die stenen een veel groter risico, want als je daarop valt dan levert dat hele lelijke wonden. Dus denk ik niet dat dit veel oplost. Overigens liggen die ruige paden in het buitenland ook vol met keien, die vaak moeilijker te fietsen zijn dan een jump.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Shredwithcare schreef: do 16 januari 2020, 19:50 Overigens liggen die ruige paden in het buitenland ook vol met keien, die vaak moeilijker te fietsen zijn dan een jump.
Daar heb je zeker gelijk. Ik denk ook dat veel mensen dat soort paden ook niet rijden, ook niet leuk vinden om te rijden. En dus nooit aan oefening toe komen, want in NL kun je het weer nauwelijks oefenen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Lars TB schreef: do 16 januari 2020, 19:56
Shredwithcare schreef: do 16 januari 2020, 19:50 Overigens liggen die ruige paden in het buitenland ook vol met keien, die vaak moeilijker te fietsen zijn dan een jump.
Daar heb je zeker gelijk. Ik denk ook dat veel mensen dat soort paden ook niet rijden, ook niet leuk vinden om te rijden. En dus nooit aan oefening toe komen, want in NL kun je het weer nauwelijks oefenen.
Ja dus hoe kunnen we de routes in Nederland meer technische oefening geven, zonder dat het een relatief groot risico geeft?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Shredwithcare schreef: do 16 januari 2020, 20:01
Lars TB schreef: do 16 januari 2020, 19:56

Daar heb je zeker gelijk. Ik denk ook dat veel mensen dat soort paden ook niet rijden, ook niet leuk vinden om te rijden. En dus nooit aan oefening toe komen, want in NL kun je het weer nauwelijks oefenen.
Ja dus hoe kunnen we de routes in Nederland meer technische oefening geven, zonder dat het een relatief groot risico geeft?
Denk als je er allemaal buitenlandse 'obstakels' in gaat bouwen dat een groot gedeelte juist weg blijft en dus weer niet oefent. Het is ook niet zo dat alle Fransen die extreme GR routes rijden omdat ze er liggen. Het gros zoekt wat makkelijker spul uit en beheerst dus ook niet alle technieken.

Maar kleinere tafels waar je per ongeluk los komt zorgt al voor een beetje oefening.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het is toch wel een beetje vreemd. Dit parkje is aangelegd door Patrick Jansen en co .. net als bij Markelo en Vamberg waar nu ook een ander is verrezen. Als je van TTF’s houdt kun je hier lekker beetje spelen. Het ligt niet op de doorgaande route maar is volgens mij een apart aangelegd parcours waar je van alles kunt rijden. De schansjes op de video zijn bijvoorbeeld eenvoudig op te bouwen.

Dat er mensen zijn die vallen is logisch want je gaat iets proberen buiten je comfortzone. Wat me echter verbaast en ook irriteert zijn een aantal wannabee bikers (met name in de wintertijd) die zichzelf doordat ze jarenlang toertochten rijden meteen denken te kunnen scharen onder de technisch begaafde rijders. En daar gaat het fout. Als ik de plaatjes zie zou ik bijvoorbeeld zelf eerst een goede verkenning doen van een aantal features. Dan rustig opbouwen. Tot je uiteindelijk je grens bereikt. En dan op tijd stoppen!
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Ookal is het voor ons heel erg om je aan te ergeren, de boswielrenners zijn niet het probleem hier. Het probleem zijn de mtbers die dit tegen de media een horrorparcours noemen dat dicht moet. We moeten een oplossing zoeken waar iedereen blij mee is, en dan met name een oplossing waar ik ook blij mee ben :bier: .
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ben er niet geweest maar als ik die schansjes op foto zie snap ik wel dat mensen vallen. Een kicker zoals dit (zelfs laag) is lastig te springen als je er geen ervaring mee hebt, als je niet actief je voorwiel omhoog trekt bij de take off krijgt je achterwiel een zetje waardoor je OTB gaat.
Je ziet dat ook gebeuren bij biker in het filmpje die er van af rijd.

Wel zonde want dit zorgt er voor dat men wel twee keer nadenkt voordat ze een technischere route aanleggen.
Have fun!
Rinse.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Shredwithcare schreef: do 16 januari 2020, 20:20 Ookal is het voor ons heel erg om je aan te ergeren, de boswielrenners zijn niet het probleem hier. Het probleem zijn de mtbers die dit tegen de media een horrorparcours noemen dat dicht moet. We moeten een oplossing zoeken waar iedereen blij mee is, en dan met name een oplossing waar ik ook blij mee ben :bier: .
Maar waren het wel mtb'ers die met de media gesproken hebben? Kan het me niet voorstellen.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Wie heeft er zin om een boswielrenners trashtalk draadje aan te maken in de lounge bar?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou Giant-E even een berichtje sturen :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

:lol:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

(leest mee, maar zwijgt)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Als de NL'se fietser die begint met mountainbiken, nu niet eens denkt dat kan ik wel want ik fiets al jaren, en investeert in goed materiaal, fiets en uitrusting en daarnaast ook nog eens een clinic (of het liefst meerdere) dan had je zulke problemen minder snel. Natuurlijk een ongelukje kan altijd gebeuren, maar gebeurd meestal door onervarenheid en overschatting en vooral een gebrek aan techniek.

Tuurlijk kun je je afvragen of je ergens schansen neer moet leggen. Mijns inziens ja. Je kunt er omheen. Dus als je erover gaat mag je hopen dat je de techniek kent. Er staat vooraan een bord dat het gevaarlijk is. Dan weet je dat toch.

Wil je het leren, neem een clinic...
Plaats reactie