Orbea Oiz 2020 - XC of TR?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

The Borg Cube schreef: di 17 september 2019, 12:16 Wat weegt deze versie ongeveer als ik mag vragen?
Met de XT SPD pedalen erbij en banden tubeless weegt hij 11,7kg.
Plakkie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 7 oktober 2019, 20:52

Ha,

Ik blijf twijfelen tussen de orbea oiz m10 xc en de orbea oiz m10 tr. Verlies je echt veel snelheid door de langere veerweg of is dit te verwaarlozen?

Ook ben ik nog in dubio over de myo kleuren combi. De kleuren op echte foto's terug vinden blijkt een ware zoektocht.

Iemand met goede tips?

Wordt gewaardeerd! 👍
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Plakkie schreef: ma 7 oktober 2019, 21:01 Ha,

Ik blijf twijfelen tussen de orbea oiz m10 xc en de orbea oiz m10 tr. Verlies je echt veel snelheid door de langere veerweg of is dit te verwaarlozen?

Ook ben ik nog in dubio over de myo kleuren combi. De kleuren op echte foto's terug vinden blijkt een ware zoektocht.

Iemand met goede tips?

Wordt gewaardeerd! 👍
Het verschil tussen de XC en de TR is redelijk beperkt hoor. Je leest wel in de reviews (Vojomag o.a.) een wereld van verschil, maar blijft maar dezelfde frame met andere veerweg. Het is zeker nog geen Occam in mijn ogen.
Het grootste verschil zit hem in het gewicht (1kg meer voor de TR) en de stockbanden (Ikon vs Forkaster/Ardent), alsook een iets slacker en comfortabelere zitpositie voor de TR-versie (door de iets langere voorvork).
Of je hierdoor veel snelheid gaat verliezen, gaat echt persoonlijk zijn. Als je een uurtje gaat vlammen tijdens een XC-race, dan ga je waarschijnlijk met de XC versie wel beter af zijn. Ga je 6u op de fiets zitten tijdens een 90km+ Ardennenrit, dan ga je sowieso veel meer geniet van de TR hebben.

Ik heb met de TR-versie onlangs een 105km / 2200hm gravelbike-parcours gereden in de Eifel en dat was heel comfortabel fietsen en nooit geen gevoel gehad dat de fiets te zwaar of te log was of dat de veerweg iets te lineair was. Op asfalt lock ik ook altijd beide veringen, maar de rest van de tijd altijd in open gereden. Zelfs moeilijkere klimmetjes gaan zonder probleem. Komende van een hardtail vind ik de TR-versie alleen maar voordelen hebben. Als je dan eens tegen hoge snelheid bergaf gaat vliegen, dan merk je ook wel op dat zo'n FOX 34 een stuk stijver/stugger is dan een FOX 32. De vork weegt dan wel een stukje meer, het is wel een stuk robuuster sturen. Ik denk persoonlijk dat op een amateurniveau waarin de meeste onder ons zich bevinden, je meer hebt aan een stijvere voorvork dan aan 300gr minder gewicht meesleuren.

Maar zoals ze tegen mij ook gezegd hebben toen ik nog in dat Xc vs Tr dilemma zat: "Er is geen slechte keuze".


Ivm de MyO kleuren kan ik je alleen maar aanraden een kleurenwaaier vast te krijgen. Ik heb de kleuren gezien op zo'n kleurenwaaier en dat is een gigantisch verschil met de kleuren op de website. Het "Bright Red" is bijvoorbeeld bijna Fluo Rood. Geel is ook heel fluo en fel, totaal niet zoals op de foto's die circuleren. Heb je al een voorkeur? Misschien kan ik je wel helpen aan voorbeeldfoto's die ik tijdens mij research ben tegengekomen.
Plakkie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 7 oktober 2019, 20:52

Rasmazzer schreef: di 8 oktober 2019, 09:30
Plakkie schreef: ma 7 oktober 2019, 21:01 Ha,

Ik blijf twijfelen tussen de orbea oiz m10 xc en de orbea oiz m10 tr. Verlies je echt veel snelheid door de langere veerweg of is dit te verwaarlozen?

Ook ben ik nog in dubio over de myo kleuren combi. De kleuren op echte foto's terug vinden blijkt een ware zoektocht.

Iemand met goede tips?

Wordt gewaardeerd! 👍
Het verschil tussen de XC en de TR is redelijk beperkt hoor. Je leest wel in de reviews (Vojomag o.a.) een wereld van verschil, maar blijft maar dezelfde frame met andere veerweg. Het is zeker nog geen Occam in mijn ogen.
Het grootste verschil zit hem in het gewicht (1kg meer voor de TR) en de stockbanden (Ikon vs Forkaster/Ardent), alsook een iets slacker en comfortabelere zitpositie voor de TR-versie (door de iets langere voorvork).
Of je hierdoor veel snelheid gaat verliezen, gaat echt persoonlijk zijn. Als je een uurtje gaat vlammen tijdens een XC-race, dan ga je waarschijnlijk met de XC versie wel beter af zijn. Ga je 6u op de fiets zitten tijdens een 90km+ Ardennenrit, dan ga je sowieso veel meer geniet van de TR hebben.

Ik heb met de TR-versie onlangs een 105km / 2200hm gravelbike-parcours gereden in de Eifel en dat was heel comfortabel fietsen en nooit geen gevoel gehad dat de fiets te zwaar of te log was of dat de veerweg iets te lineair was. Op asfalt lock ik ook altijd beide veringen, maar de rest van de tijd altijd in open gereden. Zelfs moeilijkere klimmetjes gaan zonder probleem. Komende van een hardtail vind ik de TR-versie alleen maar voordelen hebben. Als je dan eens tegen hoge snelheid bergaf gaat vliegen, dan merk je ook wel op dat zo'n FOX 34 een stuk stijver/stugger is dan een FOX 32. De vork weegt dan wel een stukje meer, het is wel een stuk robuuster sturen. Ik denk persoonlijk dat op een amateurniveau waarin de meeste onder ons zich bevinden, je meer hebt aan een stijvere voorvork dan aan 300gr minder gewicht meesleuren.

Maar zoals ze tegen mij ook gezegd hebben toen ik nog in dat Xc vs Tr dilemma zat: "Er is geen slechte keuze".


Ivm de MyO kleuren kan ik je alleen maar aanraden een kleurenwaaier vast te krijgen. Ik heb de kleuren gezien op zo'n kleurenwaaier en dat is een gigantisch verschil met de kleuren op de website. Het "Bright Red" is bijvoorbeeld bijna Fluo Rood. Geel is ook heel fluo en fel, totaal niet zoals op de foto's die circuleren. Heb je al een voorkeur? Misschien kan ik je wel helpen aan voorbeeldfoto's die ik tijdens mij research ben tegengekomen.
Tnx voor je reactie. Het gebruik zal idd vooral zijn voor langere tochten. Uurtje vlammen is ook lekker maar dit zal niet zo zeer competitief zijn. Mijn voorkeur gaat in principe uit naar de TR maar wat bevestiging is altijd mooi meegenomen :-q

Ik heb nu de dark metallic green als hoofdkleur op het oog met dark metallic red als 2e kleur. Heb je de kleurenwaaier bij een orbea dealer gezien? Toevallig 1 in omgeving zuid Holland?
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Plakkie schreef: di 8 oktober 2019, 17:50 Ik heb nu de dark metallic green als hoofdkleur op het oog met dark metallic red als 2e kleur. Heb je de kleurenwaaier bij een orbea dealer gezien? Toevallig 1 in omgeving zuid Holland?
Nee, niet direct in de buurt van Zuid-Holland. Ik weet dat mijn fietswinkel ook speciaal bij Orbea de kleurenwaaier heeft moeten aanvragen. Hij kreeg hier ook vaak vraag naar. De kleuren zijn in het algemeen veel lichter dan op de website weergegeven.

De kleuren dark metallic green en dark metallic red ben ik nog nergens tegengekomen helaas.
Tomme
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 1 september 2019, 10:34

Ondertussen heb ik de Oiz H20 TR in ontvangst mogen nemen en een eerste keer serieus getest bij een tochtje van 95km... Geweldig!

Ik ben misschien niet de ideale tester, aangezien mijn voorgaande ervaringen gebaseerd zijn op hardtails van zo'n €1200 euro en deze toch wel een andere klasse is, maar het verschil is echt opmerkelijk.

Fiets is heel relaxed om op te rijden met een fijne zit, niet te sportief maar ook niet te lui. De remmen zijn ruim voldoende, ook zonder een XT upgrade te nemen. De nieuwe XT groep schakelt vlot, lekker zo 1 kettingblad in plaats van 3 :oops: !
En dan die vering... Wat een plezier, alles wordt zorgvuldig uitgevlakt en ook de lock-out functioneert goed en snel. Een keer wat anders dan van ene wortel naar de andere te botsen :-q .

So far so good zou ik zeggen!
bramvk
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 1 mei 2019, 15:56

Tomme schreef: di 29 oktober 2019, 09:59 Ondertussen heb ik de Oiz H20 TR in ontvangst mogen nemen en een eerste keer serieus getest bij een tochtje van 95km... Geweldig!

Ik ben misschien niet de ideale tester, aangezien mijn voorgaande ervaringen gebaseerd zijn op hardtails van zo'n €1200 euro en deze toch wel een andere klasse is, maar het verschil is echt opmerkelijk.

Fiets is heel relaxed om op te rijden met een fijne zit, niet te sportief maar ook niet te lui. De remmen zijn ruim voldoende, ook zonder een XT upgrade te nemen. De nieuwe XT groep schakelt vlot, lekker zo 1 kettingblad in plaats van 3 :oops: !
En dan die vering... Wat een plezier, alles wordt zorgvuldig uitgevlakt en ook de lock-out functioneert goed en snel. Een keer wat anders dan van ene wortel naar de andere te botsen :-q .

So far so good zou ik zeggen!
" De nieuwe XT groep schakelt vlot," Heb jij een upgrade genomen? Ik denk ook aan een H20 TR maar daar zit toch alleen een XT achter ACHTERDERAILLEUR op? De van de groep rest is SLX.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
PaganiProductions

Ik vraag mij als ze een keer een tr versie van de Alma met bijvoorbeeld een fox34 voorvork.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

PaganiProductions schreef: zo 19 januari 2020, 22:55 Ik vraag mij als ze een keer een tr versie van de Alma met bijvoorbeeld een fox34 voorvork.
TR versie gaat niet goed samen met superlichte wielen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
PaganiProductions

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 19 januari 2020, 23:00
PaganiProductions schreef: zo 19 januari 2020, 22:55 Ik vraag mij als ze een keer een tr versie van de Alma met bijvoorbeeld een fox34 voorvork.
TR versie gaat niet goed samen met superlichte wielen ;)
oke gelukkig heb niet superlichte wielen hahaha.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Voor mij zou het als ik zou moeten kiezen (eigenlijk gek genoeg naar hoe ik het liefst rijd) de TR versie worden.

Ik vond persoonlijk de XC versie te agressief qua stuurgedrag. Heerlijk voor een kort technisch rondje maar te vermoeiend voor de wat langere ritten...

door de 120 vork wordt ie iets luier en daarmee het stuurgedrag iets meer relaxed ...
Ik ben mij er eentje...
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Mijn enthousiasme voor het MTB is weer helemaal terug dankzij een op Trail geinspireerde XC bike. Door de iets comfortabelere geometrie + 34/120 vork geen rugklachten meer na 2 uur en ook foutjes door vermoeidheid worden veel beter geabsorbeerd. Het zal eerder al benoemd zijn, maar kijk ook naar gewicht. Ik weeg zelf bijna 90 kilo, dan komt een 32/100 wel onder aardige druk te staan. Niet alleen door lomp/grensverleggend rijden, ook fouten nemen toe naarmate de kilometers verstrijken.

Ik heb Lars het ook al een paar keer zien zeggen, de meerderheid van de bikers rijden rond op fietsen die eigenlijk alleen voor XC wedstrijden geschikt zijn. Als licentiewerk niet je ambitie is, lekker genieten (en knallen) op de Oiz TR!
Mrscott
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 1 april 2012, 15:35
Mijn mountainbike: Orbea OIZ H20

Tijdens een testevent in Noordwijk de Oiz H10 getest als opvolger voor mijn 27.5 cube hardtail (carbon) Wat een verschil! Ik was gelijk overtuigd dat dit hem ging worden. Ik was vooral onder de indruk van de grip in de bochten en afdalingen. En dat frame is toch ook geweldig om te zien! Gister de Oiz H20 tr besteld bij Bikeplanet vanwege de betere vork en afmontage. Ik kwam er later pas achter dat de tr de standaard versie is en de xc optioneel.
Als het goed komt ie volgende week al binnen :winkie:
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ik volg een topic op MTBR over de Orbea Oiz.
Nu verschijnen daar de laatste tijd aantal meldingen van gebruikers waarbij de bout die de demper met "carbon link" verbindt, gewoon afbreekt aan de schroefdraad tijdens het rijden.

Je kan de voorbeelden hier zien: https://forums.mtbr.com/orbea/new-oiz-1081285-6.html

Zijn er die preventief de aluminium bout vervangen door een RVS versie of een stalen versie.
Ik rij er voorlopig zo mee verder, maar moesten er hier ook gebruikers hebben die dit voor hebben, moet ik misschien toch ook maar eens het ding uit elkaar vijzen. Dat wil ik wel niet meemaken ergens 50km van huis of op een steile technische afdaling. Kan ook wel redelijk wat brokken maken aan de carbon link of demper.
Plaats reactie