MTB Route Bergen op Zoom

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb wat filmpjes zitten kijken op YT. Valt me op dat veel bikers de hindernissen niet nemen. Zelfs als je de lastige lijn hebt gekozen is er nog wel een mogelijkheid om er alsnog langs te sturen. Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat er fietsers zijn die deze route gaan rijden en verrast worden omdat ze niet snappen wat een chickenrun is. Anders maak je toch echt zelf de keuzes ..

En in het filmpje is het degene van de stichting die even zonder helm van het schansje ‘rolt’. Misschien om te laten zien zo simpel kan je hem ook rollen? Hoewel je dat niet op hoge snelheid moet doen want dan ga je idd otb

Ga binnenkort toch maar eens die kant op denk ik of de 5 van de Col du Kragge :lol:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Dit is wel een leuk filmpje, met een goede samenvatting.

Ik heb m nog maar een paar keer gedaan, met chickenruns. Die rockgardens moet ik eens gaan proberen, zoals die mannen in het filmpje zeggen eerst verkennen en rustig opbouwen. Van de zijkant gezien is het allemaal niet spannend, maar ik vind ze niet altijd even overzichtelijk.

Ben zelf een old-school XC boy, dus moet dit opbouwen en oefenen met rocks & klein beetje jumpen. Maar goed die gasten in het filmpje rijden er ook zo overheen. Anders eens een clinicje volgen, kan geen kwaad.

Zijn er al ervaren bikers met trainings skills die clinics geven op CdK?

Wat betreft gevaar heb ik al eerder gezegd: je moet op CdK goed uitkijken en ken je grenzen. Niet zoveel foutmarge en meteen flinke schade als je valt op snelheid of op die rockgardens.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Crapton schreef: do 16 januari 2020, 21:59 Dit is wel een leuk filmpje, met een goede samenvatting.

Ik heb m nog maar een paar keer gedaan, met chickenruns. Die rockgardens moet ik eens gaan proberen, zoals die mannen in het filmpje zeggen eerst verkennen en rustig opbouwen. Van de zijkant gezien is het allemaal niet spannend, maar ik vind ze niet altijd even overzichtelijk.

Ben zelf een old-school XC boy, dus moet dit opbouwen en oefenen met rocks & klein beetje jumpen. Maar goed die gasten in het filmpje rijden er ook zo overheen. Anders eens een clinicje volgen, kan geen kwaad.

Zijn er al ervaren bikers met trainings skills die clinics geven op CdK?

Wat betreft gevaar heb ik al eerder gezegd: je moet op CdK goed uitkijken en ken je grenzen. Niet zoveel foutmarge en meteen flinke schade als je valt op snelheid of op die rockgardens.
:lol: Marc is zeer moeilijk.....
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Rockgardens moet je eigenlijk beetje rijden als mul zand. Niet teveel geforceerd sturen maar je wielen laten rollen. Flat pedals kunnen helpen want dan spring je snel van je bike mocht je dreigen te vallen. En vooral niet te gespannen rijden want je banden en vering moeten de verschillen opvangen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Zo jammer dit, is dit afgunst naar de mensen die wel kunnen fietsen ofzo...
Ik kan het niet dus dan moet het maar dicht.

Dit parcours al een aantal keer op mijn gravel fiets met amper profiel gereden en zelfs dat kan zonder gevaar.
Maar als je sommige zie stuntelen heb je ook zo iets "zal je het niet gewoon overslaan".
Het is een optionele lus dus je mist helemaal niets van de verdere routes.

Twee weken terug was ik even aan het uithijgen in het huisje bij de start en zie ik zo'n anwb stel op een mtb.
"O leuk, een gravel route." hoor ik hem zeggen.
"Staat wel dat hij pittig is." zegt ze.
"Nou we proberen het gewoon."

Ze rijden heel de ondergrond aan gort en gaan ook nog klagen dat het parcours een gevaar is... :roll:
Horrorparcours
Veel mountainbikers noemen het parcours 'levensgevaarlijk' of hebben de route bestempeld als 'horrorparcours'. Anderen vinden dat het openbare terrein beter afgesloten kan worden of zelfs dicht moet.
Vraag mij echt af wat zijn bronnen zijn.
Want zie constant mensen zo goed of slecht ze kunnen het rondje maken en met een voldaan, misschien wat vermoeid, gezicht rijden.
Of hij is op de nationale azijnzeikers MTB dag gaan peilen, of hij ziet de klagende facebook moeders als mountainbikers...
( Of hij verzint zomaar wat om het verhaal aan te dikken. :evil: )
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Stuur deze gasten van de media maar niet naar de VAM Berg, of naar Genk. Daar ervaren ze het einde van de wereld.
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Crapton schreef: do 16 januari 2020, 21:59 Zijn er al ervaren bikers met trainings skills die clinics geven op CdK?
Deze organiseren 26 januari een clinic: https://www.zomarbikeandfun.nl/?fbclid= ... m61KxcBVZY
Always ride with a smile!!!!!!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Hilhoven schreef: do 16 januari 2020, 19:36 Veel mountainbikers noemen het parcours 'levensgevaarlijk' of hebben de route bestempeld als 'horrorparcours'. Anderen vinden dat het openbare terrein beter afgesloten kan worden of zelfs dicht moet.

Ik vraag me af wie er geïnterviewd is en verantwoordelijk is voor deze uitspraken. Ik kom er toch heel regelmatig, maar ben nog nooit iemand tegengekomen die dit heeft uitgesproken of die een dergelijke stelling ingenomen heeft.
Levensgevaarlijk
Horror

:roll:
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

RobBoZ schreef: zo 1 december 2019, 20:19
Stokje schreef: zo 1 december 2019, 20:03


Edit:
Vraag mij trouwens af of je nu wel of niet in het donker op de kragge mag rijden, want op dat nieuwe bord staat er weer niets over... :~
Zeg je toch als ze je aanhouden dat je je hond zoekt :tong
who dares wins
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De wethouder is duidelijk, de beste man snapt het https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/313 ... en-gewonde
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

hier krijg je een beter idee van de route en de ttf's
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Tacoos schreef: vr 17 januari 2020, 21:36 hier krijg je een beter idee van de route en de ttf's
Deze vid had ik pas geleden hierboven ook al gepost. :winkie: :lol: :-q


Vandaag 2x gedaan. Als je m vaker doet gaat t wel telkens beter, nu 2e rondje ging ineens veel soepeler. Ik blijf erbij dat ie qua flow niet overal optimaal ligt, maar misschien is dat wel de bedoeling. Je leert er wel van sturen en remmen.

1e rondje een paar easy rock-gardens geprobeerd en die waren niet moeilijk. Wat lastig en mogelijk gevaarlijk is is dat er flinke verschillen zitten tussen die rock gardens. De meeste zijn volgens mij niet moeilijk of gevaarlijk, zeker die op lage snelheid niet (dus op vlak of klim).

Maar er zijn er ook bij waarbij trailverkenning, ervaring en evt een AM/Enduro bike wel helpt. Wie knalt er de eerste keer al vol overheen?

Hier en daar zie je wat rem en loopsporen. Staat aangegeven voor gevorderden maar niet alle gevorderden zijn even gevorderd en niet iedereen kan remmen zonder slippen helaas. Ik vind dat niet zo erg, het hoeft niet zo gepolijst als op Dorst. Maar als het flink regent en je gaat er dan over raggen dan wordt het vast snel slechter op de steile stukken.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Stokje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 13:35

kuijtje.nl schreef: do 16 januari 2020, 23:02 Stuur deze gasten van de media maar niet naar de VAM Berg, of naar Genk. Daar ervaren ze het einde van de wereld.
Inderdaad.....al met al is het mooi geworden. Weet niet wie het gebouwd heeft ;-). Maar mijn complimenten !!!!
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Johnny D schreef: do 16 januari 2020, 23:27
Crapton schreef: do 16 januari 2020, 21:59 Zijn er al ervaren bikers met trainings skills die clinics geven op CdK?
Deze organiseren 26 januari een clinic: https://www.zomarbikeandfun.nl/?fbclid= ... m61KxcBVZY
Ga hier volgende week heen samen met mijn zoon (15 jr). Ondanks dat we samen het parcours al een aantal keer gereden hebben hopen we hier en daar wat fijne kneepjes bij te leren. Mijn zoon wil telkens nieuwe dingen proberen, maar we kijken dan eerst samen naar de hindernis, rijlijn en eventuele escapes. En tot op heden telkens zonder kleerscheuren thuisgekomen

Het houten obstakel had hij eerder onder de knie dan zijn ouwe heer. En ook een aantal rockgardens rijd hij zonder probleem.
Maar de twee schansjes blijft hij wel eng vinden, vooral door de kicker aan het einde vind hij deze eng. Maar je kunt er ruim omheen fietsen dus geen probleem, en het komt misschien vanzelf een keer.

Klagen is makkelijk, pers het tot horrorparcours laten verklaren helemaal. Misschien kunnen de problemen minder worden als men de kicker uit de schansen haalt, deze recht maakt met een mooi schuin landingsvlak. Minder spannend voor de gevorderden, maar leerzaam en minder eng voor de minder gevorderden. Maar waarschijnlijk wel beter voor de naam van het parcours.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
General Lee
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 26 november 2019, 00:36

Plaats reactie