Omdat nieuwe dingetjes leuk zijn en omdat als we enkel de zoekfunctie zouden gebruiken, zouden we geen leuke discussies meer kunnen voeren en zou een forum geen forum meer zijn, open ik een nieuw topic omdat ik op zoek ben naar info over een custom wheel set.
Technisch inzicht is een dingetje, waarvan ik achter in de rij stond toen het werd uitgedeeld, maar goed dus dat er hier verschillende experts zitten die graag willen helpen en discussiëren. Ik weet op voorhand dat er meerdere antwoorden juist zullen zijn, dus respecteer ieders mening en suggestie.
Toen ik de fiets kocht via www.bird.bike, kwam ik er in de bestelfase al achter dat er meerdere opties mogelijk waren (meerdere factory sets). Heb toen echter de basis default set genomen zonder extra meerprijs. Ik heb dus nu een DT Swiss M1900 Spline 30 27.5" - Shimano Freehub 148×12 110×15. Een standaard wheel set die dus op veel fietsen standaard geleverd wordt.
Na een jaar tevreden gefietst te hebben, en bij keuze en levering in m'n sys toen al melding gemaakt te hebben dat ik ooit een custom wheel set wilde, wil ik nu dus verder onderzoeken hoe een degelijke wheel set opgebouwd is, en welke prijs/kwaliteit bij mijn portemonnee past.
Mijn gewicht met uitrusting is ongeveer 95-97kg, afhankelijk van wat ik mee draag, mijn laatste toiletbezoek en hoeveel frikadellen ik de afgelopen maanden gegeten heb.
Ik rijd een Bird Zero AM Boost alu (rough when the tough gets going) LTHT met 150mm Pike RC. 27.5 Maxxis Minion DHF 2.6 vanvoor en Maxxis Agressor 2.5 achter. 2.5/2.6 is ideaal voor me, zou niet breder of smaller willen. Gezien ik ook alsmaar meer ruwer terrein opzoek en sprongetjes en drops aan het leren ben, lijk het me dus interessant (en leuk) om te upgraden.
Gezien ik geen verstand heb van de verschillende onderdelen en de totaal kost weet ik dus ook niet welk budget ik moet voorzien. Mijn volledige fiets zelf was een spec van 2000 EUR. Ik wil (denk ik) als het mogelijk is, niet meer dan 600-700 uitgeven, indien realistisch. Indien niet realistisch spaar ik verder want als we het nu doen, doen we het onmiddellijk goed.
Ik zoek dus geen lichtgewicht carbon xc wielset. Maar een oersterke degelijke alu wielset die tegen kleine stootjes en grote stoten kan.
Suggesties? Tips? Nog info die jullie nodig hebben om advies te geven?
Custom Wheel set topic #98452157
- streetracer
- Pro Biker
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
- Mijn mountainbike: Uitgeest
file:///C:/Users/patri/Downloads/WheelTec%20MTB%20aluminium%2019-09-2019.pdf
weet niet of dit werkt...
weet niet of dit werkt...
Zolang er maar een weg is......
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
- streetracer
- Pro Biker
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
- Mijn mountainbike: Uitgeest
En anders zo...
Zolang er maar een weg is......
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2920
- Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
- Mijn mountainbike: Bird Aeris 9
Ik heb toen een set nextie carbon velgen om.mijn huidige naven laten spaken. Was voor 500 incl spaken klaar. Ultra degelijke wielen en zeker niet zwaar(en ik ben nog ietsje zwaarder )
Bird Aeris 9 blurple
-
- Reporter
- Berichten: 3938
- Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
- Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
- Contacteer:
Voor alu velgen vind ik newman wel een intessant merk .. redelijk licht maar echt rocksolid
Leveren ook hele sets met prima naven en net gebouwd bijvoorbeeld de evolution 30 of 35
https://www.newmen-components.de/en/86 ... n-sl-a30/
Leveren ook hele sets met prima naven en net gebouwd bijvoorbeeld de evolution 30 of 35
https://www.newmen-components.de/en/86 ... n-sl-a30/
Ik zou zeggen... Lees de laatste 10 / 20 pagina's van dit topic maar eens door... Daar staat alles in inclusief een hoop eigenwijsheid en irritaties.
viewtopic.php?f=14&t=136601
viewtopic.php?f=14&t=136601
Heb nu 27,5” Nextie 40 extern met DT Swiss Competition, messing nippels en Hope Pro 4 Boost met XD. Rij er alles mee, xc tochten/marathons maar ook heel veel DH. 3 seizoenen, 1 keer in de bok gehad om de spanningen na te kijken. Zelf gebouwd. Weet zo de kosten niet meer. Alleen voor DH zijn ze te stijf, dus de wielset hou ik voor de Bronson en voor de V10 DH-bak bouw ik een nieuwe set Hope 4 Superboost met DT comp, messing nippels en DT EX511 velgen. Bij Red Bull Hardline reden ook heel veel rijders met de EX511 ipv de FR-serie vandaar die keuze.
Die laatste set zou wel wat voor jou kunnen zijn. Kosten bij een wielbouwer weet ik zo niet voor die set.
Die laatste set zou wel wat voor jou kunnen zijn. Kosten bij een wielbouwer weet ik zo niet voor die set.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2010
- Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
- Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox
Wat bedoel je met te stijf voor downhill?
Ah, je zoekt dus iets dat heel blijft:
DT-Swiss M1900 Spline 30
Oh, dat rijd je dus al
Heel eerlijk gezegd, met wat jij zoekt ga je er niet echt op vooruit met een handgebouwde set. DT-Swiss laat goede velgen maken, de naven zijn in de praktijk betrouwbaar en inmiddels is de bouwkwaliteit aardig op orde. Dat de opzet van de naven niet optimaal is, daar merk je in de praktijk niet heel veel van.
Door duurdere naven te scoren kun je nog wat gewicht winnen zonder in te boeten op de sterkte. En je kunt nog een fractie stijfheid winnen.
Kijk voor stevige velgen dan toch bij DT-Swiss of Spank. Inderdaad zwaarder. Maar met gewicht komt de daadwerkelijke sterkte. Dan ga je met een setje 30 mm brede velgen in 27,5" toch echt wel richting de 600 gram. Minimaal 550 gram zou ik zeggen.
Spaken gewoon dubbel butted 2.0-1.8 nemen.
En bij de naven kun je kiezen hoe duur je het wilt maken. Er zijn meerdere Aziatische merken op de markt die uitstekende naven bouwen. In dat opzicht komen de DT-Swiss naven ook gewoon uit het Verre Oosten. En goedkoop hoeft niet te betekenen dat het van ver weg komt, want bijvoorbeeld Superstar maakt gewoon mooie naven in het Verenigd Koninkrijk. Hope is trouwens ook niet heel duur. Bij beide merken kun je wat kleurtjes kiezen, nog zo een voordeel van zelf op laten bouwen. Industrie Nine, Chris King bouwen mooie, betrouwbare naven in het prijssegment duur tot onbetaalbaar. White Industries en Onyx zijn weer net wat unieker. Heel uniek is Royce. Maar goed, dat laatste spul zoek je niet echt.
Het andere voordeel van een handgespaakt wiel is gewoon dat normaal gesproken de bouwkwaliteit iets boven die van setjes uit de fabriek ligt en dat er minder snel spaken los lopen. En dus dat je met kleurtjes kunt werken.
DT-Swiss M1900 Spline 30
Oh, dat rijd je dus al
Heel eerlijk gezegd, met wat jij zoekt ga je er niet echt op vooruit met een handgebouwde set. DT-Swiss laat goede velgen maken, de naven zijn in de praktijk betrouwbaar en inmiddels is de bouwkwaliteit aardig op orde. Dat de opzet van de naven niet optimaal is, daar merk je in de praktijk niet heel veel van.
Door duurdere naven te scoren kun je nog wat gewicht winnen zonder in te boeten op de sterkte. En je kunt nog een fractie stijfheid winnen.
Nu zou ik Newmen geen rocksolid velgen willen noemen. Sterk voor het gewicht, maar dat zijn DT-Swiss velgen ook. Maar voor TS zijn gewicht zit ook Newmen gewoon op de limiet en loop je het risico op een deuk.
Kijk voor stevige velgen dan toch bij DT-Swiss of Spank. Inderdaad zwaarder. Maar met gewicht komt de daadwerkelijke sterkte. Dan ga je met een setje 30 mm brede velgen in 27,5" toch echt wel richting de 600 gram. Minimaal 550 gram zou ik zeggen.
Spaken gewoon dubbel butted 2.0-1.8 nemen.
En bij de naven kun je kiezen hoe duur je het wilt maken. Er zijn meerdere Aziatische merken op de markt die uitstekende naven bouwen. In dat opzicht komen de DT-Swiss naven ook gewoon uit het Verre Oosten. En goedkoop hoeft niet te betekenen dat het van ver weg komt, want bijvoorbeeld Superstar maakt gewoon mooie naven in het Verenigd Koninkrijk. Hope is trouwens ook niet heel duur. Bij beide merken kun je wat kleurtjes kiezen, nog zo een voordeel van zelf op laten bouwen. Industrie Nine, Chris King bouwen mooie, betrouwbare naven in het prijssegment duur tot onbetaalbaar. White Industries en Onyx zijn weer net wat unieker. Heel uniek is Royce. Maar goed, dat laatste spul zoek je niet echt.
Het andere voordeel van een handgespaakt wiel is gewoon dat normaal gesproken de bouwkwaliteit iets boven die van setjes uit de fabriek ligt en dat er minder snel spaken los lopen. En dus dat je met kleurtjes kunt werken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Jouke74
- Mountainbike Junk
- Berichten: 489
- Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
- Mijn mountainbike: Giant XTC advanced
Weet niet waar je naar op zoek bent maar de klassieke licht - goedkoop - degelijk, kies er twee lijkt hier wel op te gaan. Wat er mis is met de M1900 set, want gegeven je budget en opmerkingen zou ik bij deze wielen blijven. Zeker als je drops en sprongetjes wil gaan leren.
Als je wel zou wisselen kijk dan ook even of je niet een sd of microspline body wilt, zodat je dan ook naar 12 speed kan in de toekomst.
Als je wel zou wisselen kijk dan ook even of je niet een sd of microspline body wilt, zodat je dan ook naar 12 speed kan in de toekomst.
Zo kneiterstijf dat de vullingen uit je tanden rammelen. Alu vervormt meer, dus meer demping. 28 spaaks carbon is al iets slapper, maar ik heb 32. Wel bombproof.
Verder is alles aan de fiets carbon (frame, cockpit etc), dus ja, een fiets kan dan te stijf zijn voor sommige doeleinden.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2920
- Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
- Mijn mountainbike: Bird Aeris 9
volgens mij hebben we op de naven na dezelfde wielen. ik persoonlijk vindt ze niet te stijf. ik merkte wel dat toen ik van de alu wielset af kwam en de eerste rit met deze wielen reedt, dat ik dacht dat ik 2 bar teveel druk in de banden had, het comfort uit het wiel was wel heel stuk minderDennisvdb schreef: ↑za 18 januari 2020, 16:21Zo kneiterstijf dat de vullingen uit je tanden rammelen. Alu vervormt meer, dus meer demping. 28 spaaks carbon is al iets slapper, maar ik heb 32. Wel bombproof.
Verder is alles aan de fiets carbon (frame, cockpit etc), dus ja, een fiets kan dan te stijf zijn voor sommige doeleinden.
Bird Aeris 9 blurple
De Easton carbon bar zal ook niet meehelpen. Maar de brakebumps op de rode tracks in Châtel waren echt niet te doen. Gelukkig waren dat ook niet de leuke tracks daar.
En het is ook maar net wat je rijdt. In Winterberg zijn ze inderdaad niet te stijf, maar niets is daar te stijf. Maar als je 30+ keer de lift in Winterberg op een dag neemt ga je het toch merken. Paar keer in Châtel op de rode tracks merk je het meteen. Zwart was goed te doen maar daar reed ook bijna niemand dus geen brakebumps haha.
En het is ook maar net wat je rijdt. In Winterberg zijn ze inderdaad niet te stijf, maar niets is daar te stijf. Maar als je 30+ keer de lift in Winterberg op een dag neemt ga je het toch merken. Paar keer in Châtel op de rode tracks merk je het meteen. Zwart was goed te doen maar daar reed ook bijna niemand dus geen brakebumps haha.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28
Haha nee dank jeofv schreef: ↑za 18 januari 2020, 10:06 Ik zou zeggen... Lees de laatste 10 / 20 pagina's van dit topic maar eens door... Daar staat alles in inclusief een hoop eigenwijsheid en irritaties.
viewtopic.php?f=14&t=136601
Voor de rest komen mooie suggesties naar boven.
Wat Lars zegt ben ik wel wat verwonderd van. Dus een M1900 Spline is eigenlijk een degelijke factory set? Moest ik "upgraden" naar een alu custom set zou de upgrade eigenlijk nauwelijks merkbaar/de moeite zijn? Wat zou dan werkelijk een upgrade zijn tov een M1900 Spline?
Als jij een degelijke set zoekt met een binnenbreedte van 30 mm, dan zit je al snel op 1.900 gram als het enigszins betaalbaar moet blijven.hitchhikerzguide schreef: ↑zo 19 januari 2020, 20:26 Wat Lars zegt ben ik wel wat verwonderd van. Dus een M1900 Spline is eigenlijk een degelijke factory set? Moest ik "upgraden" naar een alu custom set zou de upgrade eigenlijk nauwelijks merkbaar/de moeite zijn? Wat zou dan werkelijk een upgrade zijn tov een M1900 Spline?
Dan zit je dus wat gewicht betreft nauwelijks beter dan wat je nu hebt, wat breedte betreft zit je gelijk. En wat degelijkheid aangaat zal er ook niet heel veel verschil zijn.
Je kunt er voor kiezen lichter te gaan. Dit lukt met zeer lichte en dure naven. Dat moet je niet zoeken in de spaken. En mooie carbon velgen kunnen 200 gram besparen bij een gelijke of zelfs betere sterkte. Maar dan zit je vanaf €200,- per velg, eerder misschien zelfs €400,- per velg... .
Dan kun je er nog vooruit gaan op kleurtjes en dat hoeft niet eens al te duur te worden.
Of je gaat voor extra degelijk en dan kom je bij zwaardere velgen uit en wordt je set vooral zwaarder bij het normale gebruik.
Dus als je je huidige set met jouw gebruik heel houdt dan is er niet echt reden om iets anders te kopen
Maar niets houdt je tegen om gewoon toch een nieuwe set te kopen
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"