Ketting slijt enorm snel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

maatchen schreef: za 18 januari 2020, 23:56 Misschien trappen die anderen bijna nooit op de laagste versnellingen (ik heb zelf 38-36 als lichtste verzet). Ga je daarentegen zoeken op die boost-crank dat is er al wat meer te vinden over bevindingen. En die zijn niet allemaal positief.
Ja, ik woon vlakbij de Posbank, en hier vlak bij huis is het ook flink heuvelig, ik gebruik dus alle versnellingen. Het allerlichtste verzet (22-40) heb je écht nodig hier bij bepaalde klimmetjes, sommigen lopen zelfs omhoog...
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Voorbladen meer naar binnen kan dus niet, cassette meer naar buiten kan ook niet. Kortom, aan de kettinglijn is niets te doen.

Morgen het nieuwe kleine voorblad er op (Op eigen kosten want Shimano geeft geen garantie omdat ik met KMC kettingen rijd zegt de fm, terwijl een Shimano net zo hard kraakt, maar ik zal het ook nog eens bij een andere fm proberen), en opnieuw een hagelnieuwe schoongemaakte ketting erop en testen met Boeshield T9 wat ik geadviseerd kreeg. Maar eens kijken wat er dan gebeurt. Het zou wel heel bijzonder en leerzaam zijn als daarmee het probleem zou worden opgelost...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Benno Z schreef: zo 19 januari 2020, 02:09
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 19 januari 2020, 00:12 Benno, weet je wat B-tension is, weet je hoe je die afstelt en weet je of die goed staat bij jouw fiets?

Je kettinglijn is goed, of in ieder geval goed genoeg en zo goed als mogelijk is.

En weet je hoe je met een touwtje je frame kunt controleren op rechtheid?
Kan je dat eens controleren?
B-tension wordt dagelijks gevraagd; mijn bovenste derailleurwiel loopt incl. ketting vrij van alle kransjes. Die stond vrij ver van de cassette af toen ik hem kocht en hij schakelde daardoor iets minder direct, hij is uiteraard direct beter afgesteld.
Dus je hebt de derailleur dichter bij de cassette gebracht door de B-tension schroef losser te draaien?
Het geluid in je video klinkt namelijk als te weinig B-tension.
https://www.parktool.com/blog/repair-he ... adjustment
Punt 5.
De truc met het touwtje om je frame op te meten ken ik niet, maar mijn timmermansoog zegt dat hij recht is ;-)
Maar vertel, dan zal ik dat morgen direct doen.
https://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 19 januari 2020, 03:37 Dus je hebt de derailleur dichter bij de cassette gebracht door de B-tension schroef losser te draaien?
Het geluid in je video klinkt namelijk als te weinig B-tension.
Ja, in augustus 2019. Maar het gekraak begon pas zo’n 500 km later. B-tension staat nog steeds prima.
Nogmaals, de video KLINKT als geratel maar dat komt doordat de camera OP het frame zit gemonteerd. Ik begrijp deze verwarring en waarom iedereen dit punt steeds aangeeft.
Ik maak wel even een foto als de fiets weer in elkaar zit, zodat iedereen ziet dat die goed staat.

Hartelijk dank voor de link met het touwtje, ik neem aan dat je dit hoofdstuk bedoeld: “ The String Method“.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Op het fietsforum heb je de clou al verklapt
Maar hier nog niet. Klifhanger
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

bert l. schreef: zo 19 januari 2020, 12:26 Op het fietsforum heb je de clou al verklapt
Maar hier nog niet. Klifhanger
Ik kan niet heksen hè? 😊Ik heb het daar nu ook aangepast. Overigens van dat smeermiddel had ik hier al eerder genoemd.
Laatst gewijzigd door Benno Z op ma 20 januari 2020, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Ik zweer bij squirt smeermiddel .Echt top .
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ach er zijn zoveel smeermiddelen , de 1 smeert niet en de ander wel , overdadig en minimaal , nu gaat iedereen weer " zijn" smeermiddel promoten ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Maar die smeert wel .
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Benno Z schreef: zo 19 januari 2020, 02:17
maatchen schreef: za 18 januari 2020, 23:56 Misschien trappen die anderen bijna nooit op de laagste versnellingen (ik heb zelf 38-36 als lichtste verzet). Ga je daarentegen zoeken op die boost-crank dat is er al wat meer te vinden over bevindingen. En die zijn niet allemaal positief.
Ja, ik woon vlakbij de Posbank, en hier vlak bij huis is het ook flink heuvelig, ik gebruik dus alle versnellingen. Het allerlichtste verzet (22-40) heb je écht nodig hier bij bepaalde klimmetjes, sommigen lopen zelfs omhoog...
Heb je een 22 of een 26 als kleinste?
Als je kleinste voor 22 is valt er niet veel te doen, maar volgens mij schreef je eerder dat je een 36-26 had. En ik ben dan nog steeds niet overtuigt dat een 22 niet verder naar binnengeplaatst kan worden aangezien het er uit ziet alsof je chainstay (zoals bijna altijd) schuin naar binnen loopt naar het crankhuis (22t heeft een kleinere diameter).
Ook als een 22 niet verder naar binnen geplaatst kan worden zal dat wel degelijk effect hebben in de praktijk want 26/40 = 0,65 en 22/34 = 0,65. Nu zit er geen 34 achter maar een 35 en dat betekent dus dat je met een 22 voor en de 35 achter een betere kettinglijn hebt en een iets lichter verzet.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

maatchen schreef: zo 19 januari 2020, 19:31
Heb je een 22 of een 26 als kleinste?
Als je kleinste voor 22 is valt er niet veel te doen, maar volgens mij schreef je eerder dat je een 36-26 had. En ik ben dan nog steeds niet overtuigt dat een 22 niet verder naar binnengeplaatst kan worden aangezien het er uit ziet alsof je chainstay (zoals bijna altijd) schuin naar binnen loopt naar het crankhuis (22t heeft een kleinere diameter).
Ook als een 22 niet verder naar binnen geplaatst kan worden zal dat wel degelijk effect hebben in de praktijk want 26/40 = 0,65 en 22/34 = 0,65. Nu zit er geen 34 achter maar een 35 en dat betekent dus dat je met een 22 voor en de 35 achter een betere kettinglijn hebt en een iets lichter verzet.
Ja ik heb idd 36-26 en een 22 kan ook niet verder naar binnen worden geplaatst. Het laatste deel van de chainstay loopt recht, de “knik” zit er al eerder in.

Ik begrijp je punt om de 26 te verruilen voor een 22 op de huidige crank zodat je de 40 kunt overslaan, maar hij kraakt niet alleen op het grootste kransje maar op de laatste vijf.
Ik zal eerst eens een test doen met andere smeermiddelen, deze fiets moet kraakvrij kunnen rijden natuurlijk.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Maar, wat kraakt er dan nu?

Body?, trapas, trappers, balhoofd, zadelpen(klem), er kan vanalles kraken.

Begrijp me niet verkeerd, maar ik heb het idee dat je vanalles roept, niet gehinderd door enige vorm van kennis.

Materiaal respect, hoe zit het daar mee?. Rijd je veel groot-groot, en schakelen onder volle belasting?

en hierboven heb je het over smeermiddelen. Wat doe je daar mee? Maak je alles goed schoon alvorens je bent met smeren?
Ride like you stole it
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wil ik nog een andere vraag aan toevoegen: hoe groot en zwaar ben je?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nogmaals, je ketringlijn is het NIET.
Je schrijft net zelf dat hij het achter op de 5(!) grootste krasjes doet. Dan gaan een paar mm aan de voorkant echt geen verschil maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie