Custom Wheel set topic #98452157

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

matthiav schreef: ma 20 januari 2020, 17:27 Ik zal ongetwijfeld maar uit mijn nek kletsen.. maar wat ik zeg is gebaseerd op o.a. het boek van Musson, toch ook niet de eerste de beste.
Lees bv ook eens het stukje 'vertical compliance' van op de website van Nox Composites: https://www.noxcomposites.com/wheel_building
Dat doe je zeker niet. !

Misschien praten we over een compleet anders inzet bereik. Ik baseer het op race en xc race en pak een configuratie voor de snelste ronde.
Dat doe ik ook met banden en bv het verzet, dat stem ik af op 98% van het parcours niet op de uiterste 2% van een baan.

Stijfheid wordt nogal eens verward met hardheid. Nu licht dat dichtbij elkaar. Maar een velg die zijdelings iets meegeeft heeft niets met comfort te maken maar met stijf/minder stijf. Wat niet fout is en ik snap ook best dat iets wat slapper is voor een bepaalde groep prettiger rijdt.

Wat sommige hier aangeven. Iets kan zeker te hard/stijf zijn. Bv een cervelo s3 van 8 jaar geleden was nog oncomfortabel op een biljart laken. Maar als je van velgen iets gaat verlangen tov comfort ben je toch een paar stations te laat gestart.

Naast banden en dempers zoek ik daarna het eerste comfort in een zadelpen en de juiste handvatten/stuurlint van de fiets. Daarna het frame en op de rest let ik niet mbt comfort niet.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

matthiav schreef: ma 20 januari 2020, 17:27 Ik zal ongetwijfeld maar uit mijn nek kletsen.. maar wat ik zeg is gebaseerd op o.a. het boek van Musson, toch ook niet de eerste de beste.
Lees bv ook eens het stukje 'vertical compliance' van op de website van Nox Composites: https://www.noxcomposites.com/wheel_building
Musson hangt bepaalde filosofieën aan die hij ook prima weet te onderbouwen. Anderen hangen andere filosofieën aan die zij weer prima weten te onderbouwen. Ik ken goede wielbouwers die grotendeels Musson aanhangen en het niet op alle punten met hem eens zijn omdat ze het in de praktijk toch anders ervaren. En ik ken goede wielbouwers die Musson niet aanhangen, maar uiteindelijk lijken die wielen verdacht veel op elkaar. Grappig is dat trekkende en duwende spaak 2 kanten op kunnen gaan om perfect te zijn. Volgens verschillende theorieën en volgens de praktijk. Diverse wielbouwers slaan elkaar de hersenen in over het optimale en in de praktijk hebben ze beide gelijk. Vreemd... . Waarbij ik dus niet zeg dat Musson er naast zit, maar blijkbaar is er meer waarheid dan zijn verhaal alleen.

Ik heb de uiteenzettingen van de diverse wielbouwers die een boek hebben geschreven gelezen. Geen idee meer wie wat beweerde en ook geen idee meer wat de verschillende onderbouwingen precies waren voor bepaalde uitspraken. Ik ben meer van de praktijk.

Bij NOX moet je kritisch lezen en bedenken dat de opzet natuurlijk lichtjes commercieel is. En dat ze bepaalde eigenschappen die ze niet kunnen beïnvloeden dat ook proberen te integreren in hun uitleg. Zo hebben ze het bijvoorbeeld over de zijdelingse stijfheid die van een carbon velg veel groter is dan van een aluminium velg van gelijk gewicht. Ja, duh, oneerlijk vergelijk in de praktijk. En dan is het leuk dat ze het inveren van het wiel berekenen en het als onmogelijk bestempelen. Maar ik heb filmpjes gezien van wielen die toch daadwerkelijk inveren. Klopt de berekening dan en waren het deep fake filmpjes?

Maar goed, los daarvan, je kunt het heel makkelijk testen. Nu zit ik in de luxe positie dat vrij eenvoudig te kunnen doen en ook heb gedaan.

Speel eens met de spaakspanning. Wat het verschil voelen betreft gaat dat op een racefiets eenvoudiger. Ga je 25% onder je normale spaakspanning zitten, dan is een racewiel zijdelings nog meer dan stijf genoeg om prima mee te kunnen rijden (vrijwel geen verschil!!). Maar radiaal, dus van de velg richting de naaf gebeurt er wel iets. Het is bijna of je vering hebt! Alleen lopen de spaken na 2 ritten los (nog zo een aanwijzing dat er toch veel beweging in een wiel zit!). Ga je 10% onder normaal zitten, dan merk je dat het eerder ervaren comfort aanzienlijk minder is. Maar goed, de spaken liepen na 10 ritten wederom los. Ging ik 15% boven mijn normale spaakspanning zitten, dan waren de wielen gevoelsmatig inderdaad veel harder. Alsof je een bar extra in de banden had gedaan. Aanzetten voelde ook veel directer.
Dit was dus alleen een stuk spaakspanning.

Dan kun je soortgelijke testen gaan doen met stijve en minder stijve velgen. Dat gaat bij aluminium redelijk gelijk op met het gewicht, hoewel bij racevelgen je ook een duidelijk onderscheid hebt in hoge en lage velgen. Bij die hoge velgen ga je ook merken dat de hoek van de spaken mee gaat tellen, meer factoren dus, die door elkaar kunnen gaan lopen.

Maar goed, mijn ervaring is dat een velg die meegeeft in radiale richting ook op een mountainbike het gevoel geeft wat die spaakspanning ook bewerkstelligde. In mindere maten, maar nog steeds voelbaar ondanks dat er ook nog eens een band omheen lag die minder dan 2 bar druk had. Maar niettemin voelbaar. En mijn filosofie is dus dat een velg zeker in radiale richting iets mee moet kunnen geven. Dan heb je dus wel een wielbouwer nodig die netjes bouwt, die gelijkmatige spaakspanning nastreeft en iets hogere spanning aanhoudt dan bij een stijvere carbon velg. Nu ben ik dus niet de enige met die filosofie, want de hele industrie beweegt zich in die richting.

Maar ik ben dus ook van mening dat een wiel zijdelings iets moet kunnen bewegen. Om oneffenheden in de bochten op te kunnen vangen. Op de mountainbike misschien iets minder nodig (dikke band, voorvork die nog iets beweegt), op de racefiets van groot belang. Maar dit hangt ook samen met je rijstijl en waar je rijdt. Want persoonlijk wil ik ook een wiel dat direct reageert. Nu heeft de spaakspanning dus niet heel veel effect op de zijdelingse stijfheid, dus als je een wiel wilt dat toch iets meegeeft, dan moet je dus geen hyper stijve carbon velg monteren. Daar wijk ik in filosofie dus af van NOX.


Maar dit is dus net zoiets als bij de frames. De ene houdt van een keihard frame en de andere heeft er liever een die iets meer meegeeft. Nu is het wel zo dat de wedstrijdrijder liever dat keiharde frame heeft omdat de sensatie daarop groter is. Dat is niet zijn reden, maar dat voelt hij. En denkt hij dat hij sneller is. Daar komen dus helaas een hele hoop misstanden vandaan :-{
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef: ma 20 januari 2020, 19:09 Wat sommige hier aangeven. Iets kan zeker te hard/stijf zijn. Bv een cervelo s3 van 8 jaar geleden was nog oncomfortabel op een biljart laken. Maar als je van velgen iets gaat verlangen tov comfort ben je toch een paar stations te laat gestart.

Naast banden en dempers zoek ik daarna het eerste comfort in een zadelpen en de juiste handvatten/stuurlint van de fiets. Daarna het frame en op de rest let ik niet mbt comfort niet.
Uhm, dus niet uit je wielen en wel uit je handvatten? Ben je niet een paar stations te laat gestart? :bier: Jij voelt een stuur ook niet meegeven zeker?


Alle onderdelen hebben invloed.


Over die wielen, ik schreef het ook al even in Schepp zijn SYS:
Lars TB schreef: ma 20 januari 2020, 14:55 Ergens dempen die spaken de trillingen. Het is niet dat het wiel slap is in enige richting en ook met aanzetten voel je niet een vertraging of zo. Maar ergens lijkt het iets gevoellozer te functioneren, maar lijkt de hele fiets ook wel een tikje minder te trillen. Ik heb er maar 1 rit op gereden, ik kan het als voordeel zien (en dus niet alleen voor het lichter maken!), maar ik kan het momenteel ook nog niet helemaal duiden.
Over Pi-Rope spaken. Standaard velgen, standaard naven, compleet ander gevoel. Misschien kun je uitleggen dat het gevoel niet klopt?


Velgen? Wiel met een 400 gram carbon velg ten opzichte van een 400 gram aluminium velg. Iedereen gaat verschil voelen. Zelfs jij.


Zie het niet als commentaar op jou, maar als advies om nog wat meer ervaring op te gaan doen :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Lars, je doet me overtuigen :)
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

@Lars Ik zie het zeker niet als commentaar, leuk om alle ervaringen en informatie hier te delen :-q

Ik bedoel qua handvatten het gevoel van comfort. Verkeerde handvatten/stuurlint is niet fijn na een paar uur. Ik vind dat veel belangrijker in het totale comfort gevoel dan het verschil tussen een goed alu en goed carbon wiel, zeker voor de MTB.

Je uitleg snap ik helemaal en beweer zeker niet dat het onjuist is, maar ik zeg dat het maar een klein stukje toevoegd van aan het geheel wat voor het gros al amper voelbaar is.

Wat je zelf al aangaf als de spaakspanning omlaag gaat loopt de boel los. Ik heb ook wel eens aangegeven dat ik een asymmetrische velg over het algemeen veel beter vind rijden. Kan aan hele andere dingen liggen, maar ik denk toch echt de nagenoeg gelijke 100/80 verdeling in mijn geval van de spaakspanning.

Ik voel ook een verschil in een 55mm hoge velg en een 33mm en wat is dan het verschil? zelfde type velg zelfde spaken en naven.
Wat is er dan anders? De hoogte :bier: , het gewicht en spaaklengte. Ook dat voelt al anders.

Die lage velg voelt wat speelser aan en de hoge wat stabieler. Dat zal voornamelijk ook in de hoogte zitten.

Ik ga altijd voor de balans. Mijn racewielen rijden het lekkerst met netto 28 tm 30mm banden. smaller geeft een raar aan/uit gevoel en breder wordt te log en trager in korte bochten waarin je de fiets vlakker legt.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Oké, nu weet ik nog niets :lol:
Maar ik ga voorlopig gewoon lekker verder raggen met de M1900's. :bier:
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

hitchhikerzguide schreef: di 21 januari 2020, 23:00 Oké, nu weet ik nog niets :lol:
Maar ik ga voorlopig gewoon lekker verder raggen met de M1900's. :bier:
Prima idee, maar mocht je toch het geld voelen branden, die Newmen wielen die al eerder zijn aangehaald kunnen de moeite waard zijn. Ik rijd zelf op het kleine broertje van de A.30 velg (de X.A.25) met ruim 80kg en die wielen zijn na 6000km nog kaarsrecht (waar een deel van de km's in de Vogezen, Winterberg, etc.). Ook Paul Aston was tevreden:

I had zero issues with either of the hub designs, and no issues with spokes coming loose and barely even a buckle to mention. Despite months of abuse, an EWS race, and being lent to the 'World's Fastest Albanian,' Genc Marku, who acts as a useful test rider/demolition pilot with 100kg of mass and no interest in slowing down anywhere. The results were surprising as neither of us could ding the rims enough to cause any damage or lose the tubeless seal.


https://www.pinkbike.com/news/review-ne ... heels.html
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

spiked schreef: wo 22 januari 2020, 15:36
hitchhikerzguide schreef: di 21 januari 2020, 23:00 Oké, nu weet ik nog niets :lol:
Maar ik ga voorlopig gewoon lekker verder raggen met de M1900's. :bier:
Prima idee, maar mocht je toch het geld voelen branden, die Newmen wielen die al eerder zijn aangehaald kunnen de moeite waard zijn. Ik rijd zelf op het kleine broertje van de A.30 velg (de X.A.25) met ruim 80kg en die wielen zijn na 6000km nog kaarsrecht (waar een deel van de km's in de Vogezen, Winterberg, etc.). Ook Paul Aston was tevreden:

I had zero issues with either of the hub designs, and no issues with spokes coming loose and barely even a buckle to mention. Despite months of abuse, an EWS race, and being lent to the 'World's Fastest Albanian,' Genc Marku, who acts as a useful test rider/demolition pilot with 100kg of mass and no interest in slowing down anywhere. The results were surprising as neither of us could ding the rims enough to cause any damage or lose the tubeless seal.


https://www.pinkbike.com/news/review-ne ... heels.html
Dan kun je iedere lichtgewicht velg wel gaan promoten... . Voor een lichtgewicht velg is het een goed ontwerp en goed opgebouwd blijft zo een wiel ook wel recht (je hoort nog maar weinig van slagen tegenwoordig...), maar je loopt gewoon een groter risico op beschadiging. Het is net als een Specialized Epic voor een 95 kg rijder. Het zal lang genoeg goed gaan, maar het is niet ideaal. Die Newmen velg zou ik niet als eerste keuze nemen.

Deze Hunt velg zit in dezelfde categorie:
viewtopic.php?f=14&t=141737&start=45
(halverwege de pagina, ff scrollen)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Dus je adviseert geen Newman wielen en ook geen Hunt wielen en laat me een foto zien van een beschadigd Hunt wiel om aan te tonen dat ook redelijk sterke wielen stuk gaan maar deze fabrikant dus goede service heeft? Of hoe moet ik je boodschap lezen? :lol:
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Lars TB schreef: wo 22 januari 2020, 20:59 Dan kun je iedere lichtgewicht velg wel gaan promoten... . Voor een lichtgewicht velg is het een goed ontwerp en goed opgebouwd blijft zo een wiel ook wel recht (je hoort nog maar weinig van slagen tegenwoordig...), maar je loopt gewoon een groter risico op beschadiging. Het is net als een Specialized Epic voor een 95 kg rijder. Het zal lang genoeg goed gaan, maar het is niet ideaal. Die Newmen velg zou ik niet als eerste keuze nemen.

Deze Hunt velg zit in dezelfde categorie:
viewtopic.php?f=14&t=141737&start=45
(halverwege de pagina, ff scrollen)
Natuurlijk zijn er sterkere velgen, mijn insteek is meer dat een velg sterk genoeg moet zijn. Als een wielset van 1700g sterk genoeg is voor de ritten die je maakt, is het dan de moeite waard om voor die extra zekerheid toch de sterkere velgen en spaken te nemen? Ik denk persoonlijk dat bijv. de Newmen A.30 velgen sterk genoeg zijn, waarbij dit volledig gebaseerd is op ervaringen van anderen op het internet. Daarnaast ken ik de rijstijl van de TS niet, maar drops en sprongen voor de meeste Nederlandse bikers is totaal wat anders dan waarvoor die velgen in andere gebieden gebruikt worden.

Dus met de aannames dat:
1) TS in Nederland woont en voornamelijk hier fietst
2) 'Drops en sprongen' vallen in de categorie Dorst-drop, jumpline Leersum, etc.
Dan lijkt het mij sterk dat de TS die wielen kapot gaat rijden. Een relatief lichte wielset met erg soepel lopende naven zou dan een upgrade zijn die mogelijk de moeite waard is.

Diezelfde redenatie gaat niet op voor die Hunt wielen, aangezien 'het internet' daar heel wat negatiever over is (velgen van kaas, etc.).

Maar ja, waar het daadwerkelijk om gaat is dat de TS wielen heeft waar hij vertrouwen in heeft. Alles kan kapot, maar als die gedachte constant in je achterhoofd zit fiets je voor geen meter. Dan liever wat sterker dan nodig.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Je moet er gewoon voor zorgen dat je velg niet in aanraking komt met de ondergrond. Dus voldoende bandenspanning.
Waar je ook rijd en dat geld voor elke discipline. Ga je daar risico in nemen geen probleem, maar ook niet klagen als het kapot gaat.

Ja en met deze sport kan het ook gewoon een keer stuk gaan, helaas...… Met XC gebruik heb ik welgeteld 3 alu velgen gedeukt, die gewoon nog te gebruiken waren in 20 jaar. Ik denk een 50K dat valt toch allezins mee en dan heb ik het over lichtgewicht xc velgen en die buigen al als je ernaar kijkt.

Hoe sterk de velg ook is bij een klap op de grond is zeker een alu velg 9/10 ingedeukt een carbon velg heb je meer kans dat ie heel blijft, met als nadeel als ie kapot is het waarschijnlijk lopen wordt.

Belangrijkste stelling blijft ook hier weer "race what you can replace".
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hitchhikerzguide schreef: di 21 januari 2020, 23:00 Oké, nu weet ik nog niets :lol:
Maar ik ga voorlopig gewoon lekker verder raggen met de M1900's. :bier:
Dus waar hebben we het nog over :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 20 januari 2020, 19:37
Velgen? Wiel met een 400 gram carbon velg ten opzichte van een 400 gram aluminium velg. Iedereen gaat verschil voelen. Zelfs jij.
Had de Bike niet een setje alu en carbon wielen getest van WTB en de conclusie was dat je de meerprijs beter in je zak kon houden aangezien er geen verschil in de wielen zat wat gevoeld kon worden. De carbon was 20% stijver, geen van de testrijders kon dat voelen. https://www.bike-magazin.de/komponenten ... 36645.html
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

spiked schreef: wo 22 januari 2020, 21:56 Dan lijkt het mij sterk dat de TS die wielen kapot gaat rijden. Een relatief lichte wielset met erg soepel lopende naven zou dan een upgrade zijn die mogelijk de moeite waard is.

Diezelfde redenatie gaat niet op voor die Hunt wielen, aangezien 'het internet' daar heel wat negatiever over is (velgen van kaas, etc.).
De reden dat het internet negatiever over die Hunt velgen is, is dat Hunt ze promoot als zeg maar 'enduro', maar dat het slechts 'trail' velgen zijn. En dan kopen mensen toch die Hunt en gaan ze net over de limiet heen.

Dat staat dus te gebeuren als je de lichte Newmen ook gaat gebruiken voor het zwaardere werk... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

[/quote]
Dat staat dus te gebeuren als je de lichte Newmen ook gaat gebruiken voor het zwaardere werk... .
[/quote]


Nu je het 5x herhaald hebt ben ik overtuigd.. newman is veel te licht en breekt als je ze echt gebruikt .. ik zal wel geluk hebben met een maandagochtend newman velgje waarbij ze net wat meer alu hebben gegoten zodat ik met mij 90 kg toch heelhuids zwarte trails beneden kom 💪😅
Plaats reactie