Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

jernij schreef: ma 20 januari 2020, 20:18
twowheeler schreef: ma 20 januari 2020, 16:54

Net wat je smaak is. Ik vind zo'n felgekleurde vork wel gaaf, maar het maakt ze niet zo clean als we normaal van Canyon gewend zijn inderdaad. Toch kan ik de gewaagdheid wel waarderen

Moet zeggen dat ik toch wel erg benieuwd ben waarmee ik m'n nerve AL9.9 ooit mee moet gaan veranderen. De Lux is wat meer race gericht dan die fiets en de nieuwe neuron is weer meer richting trail. Toch gaat m'n voorkeur meer uit naar de speelsheid en vooral de brede inzetbaarheid die m'n huidige nerve al laat zien, dan zal het toch een neuron worden. Ik vraag me alleen wel af welke fiets de snellere is eerlijk gezegd. Het lijk alsof er voor de "oude" nerve nooit echt een volledige opvolger is gekomen, maar meer dat hij is gegroeid richting de trail fietsen
Ik had ook een al 9.9, heb de stap naar de Lux gemaakt, geen moment spijt van gehad 😀
Hoe vergelijken ze met elkaar qua karakter?
Who needs roads when there's dirt
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

twowheeler schreef: di 21 januari 2020, 11:35
jernij schreef: ma 20 januari 2020, 20:18
Ik had ook een al 9.9, heb de stap naar de Lux gemaakt, geen moment spijt van gehad 😀
Hoe vergelijken ze met elkaar qua karakter?
In 2017 (ik zat toen ruim 2 jaar op een MTB, 27,5 Bulls copperhead) heb ik de Neuron en de Lux beide getest tijdens de testdag in Dorst. De Neuron (wel een 29-er) gaf me zoveel vertrouwen, met name in de bochten. De Lux gaf me het gevoel dat ik steeds gas moest geven, sneller moest het! Toen gekozen voor de Neuron, nooit spijt van gehad!
Na anderhalf jaar (en 5600km) vond ik het tijd voor een snellere fiets 😀.
Dus toen de Lux besteld met een half jaar levertijd helaas.. Dat half jaar een oud model Lux op de kop getikt en bereden naar tevredenheid.
Maar toen ik mijn nieuwe Lux had... Wat een feest! Comfortabel en snel!
Mocht je echter geen behoefte hebben om te knallen dan voldoet de Neuron prima. En met de Neuron kun je natuurlijk ook gewoon keihard fietsen 😎

Hoop dat je er iets aan hebt, maar ervaring blijft persoonlijk natuurlijk 😀
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

jernij schreef: di 21 januari 2020, 11:56
twowheeler schreef: di 21 januari 2020, 11:35

Hoe vergelijken ze met elkaar qua karakter?
In 2017 (ik zat toen ruim 2 jaar op een MTB, 27,5 Bulls copperhead) heb ik de Neuron en de Lux beide getest tijdens de testdag in Dorst. De Neuron (wel een 29-er) gaf me zoveel vertrouwen, met name in de bochten. De Lux gaf me het gevoel dat ik steeds gas moest geven, sneller moest het! Toen gekozen voor de Neuron, nooit spijt van gehad!
Na anderhalf jaar (en 5600km) vond ik het tijd voor een snellere fiets 😀.
Dus toen de Lux besteld met een half jaar levertijd helaas.. Dat half jaar een oud model Lux op de kop getikt en bereden naar tevredenheid.
Maar toen ik mijn nieuwe Lux had... Wat een feest! Comfortabel en snel!
Mocht je echter geen behoefte hebben om te knallen dan voldoet de Neuron prima. En met de Neuron kun je natuurlijk ook gewoon keihard fietsen 😎

Hoop dat je er iets aan hebt, maar ervaring blijft persoonlijk natuurlijk 😀
Ik rijd zelf al jaren een Lux, sinds een half jaar op de nieuwe versie. Mijn vrouw had een oude Nerve, mijn zwager een Nerve van daarna, die heeft nu weer de nieuwe generatie Neuron. En ik reed eens op een Neuron van een zoon van een fietsmaat.

De 100mm Lux is gewoon handsdown de snelste van de 2 in Nl'se omstandigheden. Licht, efficient, potent zat voor alle parcoursen en trails in Nl eo. Gaat meteen voorwaarts. Bergop al helemaal, vanwege de dubbele lock vanaf het stuur sprint je zo weg bergop, klim je staand zeer snel. Asfaltsprint: idem. Met voldoende techniek kun je er ook prima zwaardere trails mee rijden, t/m in de bergen aan toe, zeker nu de huidige generatie met een dropper is uitgerust. Dan wel wat stevigere banden erop leggen. Met de oude Lux reeg ik bergaf kom-metjes aaneen, en de nieuwe Lux is nog sneller bergaf, maar ik ben zelf wat rustiger geworden bergaf :winkie: . Wat ik maar zeggen wil: hij gaat hard zat. Of een trailbike sneller gaat? De Lux gaat hard zat.

De Nerve/Neuron is veel meer een allround allemansvriend. Zeker vlot, ook bergop, maar ook bergaf. Iets meer 'strijkijzer', comfortabeler, plusher, dan de Lux, die meer terugmelding geeft van de ondergrond. Zeker bergaf ook erg gemoedelijk met 130mm veerweg, de Lux vergt wat meer rijdersinput hier en daar. Daarop moet je de lijn wat nauwkeuriger kiezen, je fietst op de Lux meer op het scherpst van de snede. De Neuron is makkelijker, vergevingsgezinder, zeker voor minder ervaren rijders. Zeker bij uitstapjes naar het buitenland kan meer veerweg en een slackere stuurhoek prettiger zijn bergaf.

Ben je racy XC gewend, hou je van snelheid, houd je van hardtail-feeling, dat efficiente gevoel, dan zul je je op de lichte Lux wel thuisvoelen. De Neuron is speelser, tikkie zwaarder, vergevingsgezinder, ook geschikter voor zwaardere trails, springen, hogere drops. Kan op de Lux ook wel, maar wordt al een stuk uitdagender om te doen voor minder begenadigde piloten, en de Lux is er eigenlijk al niet meer voor bedoeld.

De Lux met 110mm vork, zeker de 34mm variant, zit je er een beetje tussenin. Maar dat wordt daarmee zeker geen trailbike, de geometrie blijft race/marathongericht.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: di 21 januari 2020, 15:13 Ik rijd zelf al jaren een Lux, sinds een half jaar op de nieuwe versie. Mijn vrouw had een oude Nerve, mijn zwager een Nerve van daarna, die heeft nu weer de nieuwe generatie Neuron. En ik reed eens op een Neuron van een zoon van een fietsmaat.

De 100mm Lux is gewoon handsdown de snelste van de 2 in Nl'se omstandigheden. Licht, efficient, potent zat voor alle parcoursen en trails in Nl eo. Gaat meteen voorwaarts. Bergop al helemaal, vanwege de dubbele lock vanaf het stuur sprint je zo weg bergop, klim je staand zeer snel. Asfaltsprint: idem. Met voldoende techniek kun je er ook prima zwaardere trails mee rijden, t/m in de bergen aan toe, zeker nu de huidige generatie met een dropper is uitgerust. Dan wel wat stevigere banden erop leggen. Met de oude Lux reeg ik bergaf kom-metjes aaneen, en de nieuwe Lux is nog sneller bergaf, maar ik ben zelf wat rustiger geworden bergaf :winkie: . Wat ik maar zeggen wil: hij gaat hard zat. Of een trailbike sneller gaat? De Lux gaat hard zat.

De Nerve/Neuron is veel meer een allround allemansvriend. Zeker vlot, ook bergop, maar ook bergaf. Iets meer 'strijkijzer', comfortabeler, plusher, dan de Lux, die meer terugmelding geeft van de ondergrond. Zeker bergaf ook erg gemoedelijk met 130mm veerweg, de Lux vergt wat meer rijdersinput hier en daar. Daarop moet je de lijn wat nauwkeuriger kiezen, je fietst op de Lux meer op het scherpst van de snede. De Neuron is makkelijker, vergevingsgezinder, zeker voor minder ervaren rijders. Zeker bij uitstapjes naar het buitenland kan meer veerweg en een slackere stuurhoek prettiger zijn bergaf.

Ben je racy XC gewend, hou je van snelheid, houd je van hardtail-feeling, dat efficiente gevoel, dan zul je je op de lichte Lux wel thuisvoelen. De Neuron is speelser, tikkie zwaarder, vergevingsgezinder, ook geschikter voor zwaardere trails, springen, hogere drops. Kan op de Lux ook wel, maar wordt al een stuk uitdagender om te doen voor minder begenadigde piloten, en de Lux is er eigenlijk al niet meer voor bedoeld.

De Lux met 110mm vork, zeker de 34mm variant, zit je er een beetje tussenin. Maar dat wordt daarmee zeker geen trailbike, de geometrie blijft race/marathongericht.
:-q



(Bijna goed, nog een heel, heel klein beetje oefenen :bier: :kiss: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Mtb is zo snel als haar berijder vermogen kan leveren. Zet VdP maar eens op een Neuron :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: di 21 januari 2020, 18:41
aurelius schreef: di 21 januari 2020, 15:13 Ik rijd zelf al jaren een Lux, sinds een half jaar op de nieuwe versie. Mijn vrouw had een oude Nerve, mijn zwager een Nerve van daarna, die heeft nu weer de nieuwe generatie Neuron. En ik reed eens op een Neuron van een zoon van een fietsmaat.

De 100mm Lux is gewoon handsdown de snelste van de 2 in Nl'se omstandigheden. Licht, efficient, potent zat voor alle parcoursen en trails in Nl eo. Gaat meteen voorwaarts. Bergop al helemaal, vanwege de dubbele lock vanaf het stuur sprint je zo weg bergop, klim je staand zeer snel. Asfaltsprint: idem. Met voldoende techniek kun je er ook prima zwaardere trails mee rijden, t/m in de bergen aan toe, zeker nu de huidige generatie met een dropper is uitgerust. Dan wel wat stevigere banden erop leggen. Met de oude Lux reeg ik bergaf kom-metjes aaneen, en de nieuwe Lux is nog sneller bergaf, maar ik ben zelf wat rustiger geworden bergaf :winkie: . Wat ik maar zeggen wil: hij gaat hard zat. Of een trailbike sneller gaat? De Lux gaat hard zat.

De Nerve/Neuron is veel meer een allround allemansvriend. Zeker vlot, ook bergop, maar ook bergaf. Iets meer 'strijkijzer', comfortabeler, plusher, dan de Lux, die meer terugmelding geeft van de ondergrond. Zeker bergaf ook erg gemoedelijk met 130mm veerweg, de Lux vergt wat meer rijdersinput hier en daar. Daarop moet je de lijn wat nauwkeuriger kiezen, je fietst op de Lux meer op het scherpst van de snede. De Neuron is makkelijker, vergevingsgezinder, zeker voor minder ervaren rijders. Zeker bij uitstapjes naar het buitenland kan meer veerweg en een slackere stuurhoek prettiger zijn bergaf.

Ben je racy XC gewend, hou je van snelheid, houd je van hardtail-feeling, dat efficiente gevoel, dan zul je je op de lichte Lux wel thuisvoelen. De Neuron is speelser, tikkie zwaarder, vergevingsgezinder, ook geschikter voor zwaardere trails, springen, hogere drops. Kan op de Lux ook wel, maar wordt al een stuk uitdagender om te doen voor minder begenadigde piloten, en de Lux is er eigenlijk al niet meer voor bedoeld.

De Lux met 110mm vork, zeker de 34mm variant, zit je er een beetje tussenin. Maar dat wordt daarmee zeker geen trailbike, de geometrie blijft race/marathongericht.
:-q



(Bijna goed, nog een heel, heel klein beetje oefenen :bier: :kiss: )
Ik doe het ook nooit goed :(( :winkie: !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jurriaan schreef: di 21 januari 2020, 20:13 Mtb is zo snel als haar berijder vermogen kan leveren. Zet VdP maar eens op een Neuron :winkie:
Dat wil 'ie niet, hij wil juist een Lux :winkie: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: di 21 januari 2020, 20:41
Lars TB schreef: di 21 januari 2020, 18:41 (Bijna goed, nog een heel, heel klein beetje oefenen :bier: :kiss: )
Ik doe het ook nooit goed :(( :winkie: !
Wat ik zeg, nog een beetje opletten en wat oefenen, je hebt het nu voor 95% goed! Die 5% gaat je ook lukken :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

aurelius schreef: di 21 januari 2020, 20:41
Lars TB schreef: di 21 januari 2020, 18:41

:-q



(Bijna goed, nog een heel, heel klein beetje oefenen :bier: :kiss: )

Ik doe het ook nooit goed :(( :winkie: !
Hoho, het is niet de bedoeling dat jullie op één lijn gaan zitten
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Is het een mtb, is het een wielrenfiets, het is

[ C L L C T V ] Canyon Collectief

Wat je er mee kan? Via sociale media de kas van Canyon spekken denk ik :~
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

15-1 besteld, zojuist verscheen er een UPS tracking code op het order status scherm :-q
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Jurriaan schreef: wo 22 januari 2020, 10:45 Is het een mtb, is het een wielrenfiets, het is

[ C L L C T V ] Canyon Collectief

Wat je er mee kan? Via sociale media de kas van Canyon spekken denk ik :~
Ik snap ook niet wat ze proberen te bereiken... Heb er ook even naar gekeken, maar snap de insteek niet.
Z!P
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 20 januari 2020, 12:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron

wijmaar schreef: wo 22 januari 2020, 17:30 15-1 besteld, zojuist verscheen er een UPS tracking code op het order status scherm :-q
Ik heb gisteren een Lux besteld, ben benieuwd... zou uiterlijk 24-1 verzonden moeten worden volgens het order status scherm.
Remmen is angst :winkie:
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Jurriaan schreef: wo 22 januari 2020, 10:45 Is het een mtb, is het een wielrenfiets, het is

[ C L L C T V ] Canyon Collectief

Wat je er mee kan? Via sociale media de kas van Canyon spekken denk ik :~
ik kom bij hele slechte muziek (vind ik dan) uit als ik de link open....

Volgens The Dirt shred show is het gewoon de benaming voor hun superstar rijders, dus van Wibmer, Genon tot Seagrave. ongeacht voor welke team ze rijden (of zonder team)

Uiteindelijk zal er hiervoor wel een Collective editie bike/kleding van komen die wij dan kunnen kopen en ook onderdeel zijn van het collective.
Je had natuurlijk al de strive in een canyon team editie uitvoering, maar niet alle rijders op een canyon rijden voor het canyon (fabriek)team
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
ief
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 21 augustus 2006, 20:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux SLX 2021

ief schreef: ma 20 januari 2020, 21:37 Canyon Exceed 8.0 besteld op donderdagavond 16-01-2020 en meteen betaald. Order staat op picking en verwachte levertijd 20-24 januari. Ben benieuwd of ze deze week halen.
Als het goed is wordt de Canyon morgen geleverd. Kreeg een SMS en in de bestelgeschiedenis staat verzonden.
Plaats reactie