Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Deze week de trek, Harderwijk en Ermelo routes gereden.
Begonnen met de Trek route een grappig rondje zoals je ze vaker ziet op/rond sportparken. Zitten een leuk singeltrackje in langs het hekwerk. Enkele plekken was gereden en dus wat drassig.
Harderwijk route schrok ik eigenlijk toch wel van dat er aardig wat stukken behoorlijk diepe prut/humus stroken ontstaan zijn. Stukken die de komende maanden niet meer op zullen drogen en waarschijnlijk de enige optie is om deze met een minigraver af te graven en meteen de route goed te leggen incl. afwatering. Ik heb het idee dat dit vooral stukken zijn waar de route over bestaande paden gelegd is?
Asfalt stuk aan het begin is een erg mooie omgeving. Normaal zal het onder goede omstandigheden afbreuk doen aan de route maar vond het nu wel lekker even doortrappen. Er lagen meerdere nu stukken bij die er lekker droog en snel (met en zonder flow) bij lagen.
In potentie zeker route Ede waardig maar voor de komende maanden een route die men beter links kan laten liggen.
Ermelo ligt er een heel stuk beter bij. Het stuk bij de bungalowparken/campings was zacht/modderig maar lagen eigenlijk overal wel droge sporen langs. Leukste stukken is van de crossbaan tot de Leuvenumseweg en een stukje na de Leuvenumseweg N796. Stuk langs de Leuvenumseweg N302 lag er aardig bij op wat natte plekken na sommige stukjes flow en andere stukjes wat harder werken wat het een leuke afwisseling maakte. De Leuvenheimse bossen (begin NM bordje tot eind NM bordje) was een drama en in mijn herinnering zat dit ook in de Harderwijk 1.0 route? Toen was het al bagger en verbaasde mij dat men dit in de nieuwe route laat zitten. Daarna is het een heel stuk vrij saai al zal het gedeelte over de heide in augustus/september erg mooi zijn.
Overal na Harderwijk vond ik Ermelo er een heel stuk beter bij liggen. Als men daar de slechtere plekjes aanpakt (afwatering, humus/blad verwijderen) en het stuk bij NM zou omleidingen dan heb je een lekker lopende route met e.e.a. aan variatie `die ook voor gezinnen leuk is om te rijden.

Ik kan als niet local niet meepraten over het wel of niet vrij rijden maar wat ik aan bordjes zag was Natuurmonumenten alleen fietsen op aangegeven paden en bij Staatsbosbeheer (Drie e.o.) mag je gewoon vrij fietsen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Vandaag zaterdag 21 -12 de groene Harderwijk route gereden. Er rekening mee houdend dat het winter en een natte periode is vond ik het er goed bij liggen. Een stuk oude gedeelte was recent onderhoud gepleegd en was in ieder geval zonder plassen. Verdere plassen waren over het algemeen goed te omzeilen. Ik kan me niet voorstellen dat het gisteren zoveel anders was?
"This species has amused itself to death"
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Ik heb de route maandag jl. gereden
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Vandaag de route (Harderwijk / groen) gereden, los van een klein stukje met een wat plakkerige ondergrond ligt het er prima bij (geen plassen).
Ook wat willekeurige paden gepakt bij Nunspeet, daar kan geen vaste route tegen op.. :-D
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Van plan dit weekend beide routes te fietsen. Iemand een idee hoe de routes er bij liggen op het moment ?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Er zitten wel wat slechte stukken in en er is geloof ik meer regen voorspeld. Als het vanaf nu droog blijft zal het goed te doen zijn.
"This species has amused itself to death"
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Vanmorgen beide routes gereden lagen er redelijk goed bij maar een paar slechte stuken maar niet heel hinderlijk.
Wel was ik verbaast over de grote hoeveelheid mensen die tegen de route inreden stuk of twintig ben ik er tegen gekomen.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Sabazius schreef: zo 19 januari 2020, 18:48 Vanmorgen beide routes gereden lagen er redelijk goed bij maar een paar slechte stuken maar niet heel hinderlijk.
Wel was ik verbaast over de grote hoeveelheid mensen die tegen de route inreden stuk of twintig ben ik er tegen gekomen.
Ik snap je verbazing , maar er staat nergens officieel aangegeven dat je niet tegen de richting in mag fietsen. De locals zullen voornamelijk tegen de richting in rijden aangezien er vroeger geen sprake was van een vaste route.

Ik weet ook niet of het handig is om een verplichte rijrichting in te stellen omdat je dan misschien nog wel sneller gezeik krijgt.
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Zo ver mogelijk vooruit kijken. Inplaats van controleren of je wiel wel draait. A, Zie je dan wat komt. B, ga je er veel beter van rijden. Op sommige stukjes zal het niet zo handig zijn, maar dat weet de local dan ook wel.
◼︎ Go round the outside.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik zou toch het gesprek aangaan met deze ‘locals’. Zeker wanneer er over nieuw aangelegde tracks tegen de richting wordt gereden. Dat snap ik gewoon echt niet. Dat lijkt meer op bewust je ‘ongenoegen’ over de vaste routes laten blijken door eigenwijs tegen de richting in te blijven rijden.

Bij bestaande trails kan ik het nog enigszins begrijpen ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

hanjovdberg schreef: vr 24 januari 2020, 12:19 Ik zou toch het gesprek aangaan met deze ‘locals’. Zeker wanneer er over nieuw aangelegde tracks tegen de richting wordt gereden. Dat snap ik gewoon echt niet. Dat lijkt meer op bewust je ‘ongenoegen’ over de vaste routes laten blijken door eigenwijs tegen de richting in te blijven rijden.

Bij bestaande trails kan ik het nog enigszins begrijpen ..
Ik snap wat jij zegt, ik denk alleen dat het grote verschil is dat de
'nieuwe' route bestaat uit nieuw gegraven stukken en trails die al tijden bestaan en vroeger van twee kanten bereden werden. Het is nu eenmaal een feit dat je de ene situatie niet 1 op 1 Jan vergelijken met de ander
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

De meeste paden zijn ook breed genoeg zo’n paniek is het ook niet.
◼︎ Go round the outside.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nou het stuk wat ik mij herinner van de groene route met een paar van die duinklimmetjes erin is toch echt niet geschikt voor 2-richtingsverkeer. Je zou daar vol in zo’n afdaling ineens een tegenligger tegenkomen dat verwacht je niet op aangelegde tracks.

Maar tis de Veluwe hé 😊😬
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ach zolang ze geen kuilen graven vind ik het al lang best.
◼︎ Go round the outside.
Thierry le Brun
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 27 december 2010, 16:32

hanjovdberg schreef: vr 24 januari 2020, 15:26 Nou het stuk wat ik mij herinner van de groene route met een paar van die duinklimmetjes erin is toch echt niet geschikt voor 2-richtingsverkeer. Je zou daar vol in zo’n afdaling ineens een tegenligger tegenkomen dat verwacht je niet op aangelegde tracks.

Maar tis de Veluwe hé 😊😬
moet je maar op zondag komen. Dan mogen we hier toch niet fietsen.
Plaats reactie