Vaste carbon vork - XC rondjes NL

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik ben op mijn 29" HT van Reba 100 mm naar Reba 130 mm gegaan. Geen problemen met sturen, of het moet juist iets rustiger en stabieler gaan. Is maar wat je zoekt. De langere slag kan natuurlijk meer absorberen, ik heb gevoel dat ik meer controle heb en dat het soepeler gaat.

Dus kies zeker een 120 mm en zo nodig 34 mm of meer vorkpoten. Reba wordt hier zwabbervork genoemd maar ik vind dat erg meevallen. Ik weeg 81 kg, fiets ca. 10.5 kg carbon.

Wat wel een oorzaak van zwabberen kan zijn zijn de wielen. Ik heb nu carbonnen wielen met hoge spaakspanning en dat gaat snaarstrak.

Als laatste: toen ik mijn frame afmonteerde ik had er een carbonnen China vaste vork in, wel 9 mm QR. Behoorlijk licht en stijf, best wel niet duur. Op vlakke gladde zandpaden natuurlijk prima. Maar ga je wat ruiger dan is het minder prettig. Vermoeidheid is een ding, maar minder controle en toch iets meer weerstand zijn misschien wel belangrijker. Ondanks gewicht en iets minder stijfheid kan je m.i. met een fiets met verende vork fijner en sneller fietsen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
bregth
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 23 juni 2014, 14:11
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

Goed ben er inmiddels wel uit dat het geen vaste vork wordt. Ik denk dat het voor de ritten die ik wil maken toch te oncomfortabel is. Zeker op lange afstand.

Ben een beetje marktplaats aan het afspeuren. Ik zie nu een SR Suntour Aion 35 staan met 120 mm veerweg. Is dat wat? Ik heb geen ervaring met dit merk. Reviews op internet zijn overwegend positief.

Heeft anders iemand nog iets bruikbaars in de aanbieding? Iets stevigers dan een Reba dus...

Hoor het graag.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Voor het geld is die SR-Suntour een uitstekende vork. Goede werking, lekker stijf, makkelijk te onderhouden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bregth
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 23 juni 2014, 14:11
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

Ik heb de Suntour Aion gekocht! Woensdag ophalen.

Tevens een MRP better boost adapter gekocht om de Hope naaf aan te passen. Dan hoef ik m'n wiel niet opnieuw te dishen.
Benieuwd of ik het ga merken het verschil in stijfheid!

Allemaal hartelijk dank voor jullie adviezen/tips etc.
Plaats reactie