van 18 km/h a 19 km/h naar 20 +km gemiddelde snelheid wedstrijd plannen!!

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Mooie voornemens. Overigens mijn ervaring met zeer lange ritten is dat je moet accepteren dat je gemiddelde snelheid niet omhoog gaat ( onderwerp van het topic), maar dat het handig is van meet af aan te beginnen met een rustiger tempo ( en dat dan door blijven fietsen). In een tempo waarin je je in 2 uur helemaal leeg rijdt, kan je geen 100 km+ ritjes rijden.
PaganiProductions

Willem Altes schreef: za 25 januari 2020, 19:08 Mooie voornemens. Overigens mijn ervaring met zeer lange ritten is dat je moet accepteren dat je gemiddelde snelheid niet omhoog gaat ( onderwerp van het topic), maar dat het handig is van meet af aan te beginnen met een rustiger tempo ( en dat dan door blijven fietsen). In een tempo waarin je je in 2 uur helemaal leeg rijdt, kan je geen 100 km+ ritjes rijden.
Nee dat weet ik heb ik ook ervaring mee.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Om langere ritten te maken is het in ieder geval handig om niet elke 20 minuten te stoppen en pauze te houden. Als het niet nodig is. Doe dat dan bv na 40 minuten fietsen als dat mogelijk is. Zo bouw je ook meer gevoel op voor langere ritten.
Al weet ik niet of elke keer stoppen na 40 minuten echt helpt. Wel afhankelijk van de snelheid natuurlijk.
PaganiProductions

Mike123 schreef: za 25 januari 2020, 19:47 Om langere ritten te maken is het in ieder geval handig om niet elke 20 minuten te stoppen en pauze te houden. Als het niet nodig is. Doe dat dan bv na 40 minuten fietsen als dat mogelijk is. Zo bouw je ook meer gevoel op voor langere ritten.
Al weet ik niet of elke keer stoppen na 40 minuten echt helpt. Wel afhankelijk van de snelheid natuurlijk.
Normaal rijd ik 1 uur aan een stuk.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Gewoon lekker doorrijden, 1 uur, 5 uur, pauze is nergens voor nodig. Misschien ff stoppen om te pissen of bidons te vullen, of wat eten uit je rugzak.. maar als je echt moet stoppen om uit te rusten dan ben je te hard gegaan
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

2 uur flink doorfietsen zonder pauze of eten vind ik heel normaal. Dan hoef ik niet eens af te stappen om te pissen. Dat zweet ik er wel uit....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Vind stoppen bij een lange tempo rit zelfs nadelig.
Krijg er een stijf/leeg gevoel van in de benen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Precies. Ik stop eigenlijk nooit. Enkel bij een toertocht om wat eten te pakken ofzo.
Maar dat is dan ook pas vanaf 2 uur inderdaad.

Kwartier stoppen betekend weer een kwartier om er weer in te komen (stijve benen enzo)
PaganiProductions

Prulleman schreef: za 25 januari 2020, 20:55 Precies. Ik stop eigenlijk nooit. Enkel bij een toertocht om wat eten te pakken ofzo.
Maar dat is dan ook pas vanaf 2 uur inderdaad.

Kwartier stoppen betekend weer een kwartier om er weer in te komen (stijve benen enzo)
Ik eet elk uur wat als ik op de fiets zit en omdat ik meestal een rugzak om heb moet ik meestal kort stoppen drinken zonder te stoppen omdat ik een drinkzak van 3 liter heb.
Zal de stops tot minimaal terug te brengen dan komt het wel goed.
Ritten minder dan 1.30uur doe ik zonder eten.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Bij een stop van even iets pakken en weer door heb ik dat stijve benen probleem niet.
Maar rijd ook weleens met andere die op een gegeven moment een minuut of 5 nodig hebben om weer op adem te komen, en dan merk ik het wel.
Zit hem daar ook in verschil in conditie waar ik half ik zone 3 rijd zitten hun eind zone 4.
( Iets met een bourgondisch leven, het is ze gegund. :bier: )

Wat eten betreft eet ik eigenlijk altijd wel te veel.
Niet zo zeer omdat mijn lijf het nodig heeft, maar vind het ook een mentale boost geven.
Als ik even iets zoets eet heb ik gelijk het gevoel dat er weer wat meer in de tank zit, zonder dat ik het uberhaubt al heb doorgeslikt.
Eet overigens niet een hele reep per zoveel tijd, maar gewoon één hap en weer terug in de achterzak om de zoveel tijd.
Over het algemeen op gevoel.

Misschien iets met je lijf die iets zoets registreert en even een dopamine boost geeft.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik ben iemand die wel vaak stopt.
Sowieso om de anderhalf uur om wat te eten.

Maar ik stop ook als ik even van de natuur / rust/ etc wil genieten of om een fotootje te maken.

Uiteraard kan ik ook de hele rit gewoon doorrijden maar dan vind ik het toch minder leuk.
Een lekkere lange rit in het bos is voor mij gewoon een dagje uit (ik moet er een uur voor in de auto zitten) dus dan geniet ik er ook het meest van als ik af en toe stop. :-q
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik stop ook vaak, en ja het doet pijn maar ik geniet graag even van m’n omgeving terwijl ik rustig een banaantje eet in ruil voor wat spierpijn.

Then again, als ik 200km op de racefiets zit probeer ik die pauzes we tot elke 2 uur te beperken, anders wordt het wel heel moeilijk om op te blijven stappen...
Waar woke is, is vuur
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

PaganiProductions schreef: za 25 januari 2020, 19:52
Mike123 schreef: za 25 januari 2020, 19:47 Om langere ritten te maken is het in ieder geval handig om niet elke 20 minuten te stoppen en pauze te houden. Als het niet nodig is. Doe dat dan bv na 40 minuten fietsen als dat mogelijk is. Zo bouw je ook meer gevoel op voor langere ritten.
Al weet ik niet of elke keer stoppen na 40 minuten echt helpt. Wel afhankelijk van de snelheid natuurlijk.
Normaal rijd ik 1 uur aan een stuk.
Ok. Dat is ook prima, mag je ook helemaal zelf weten. Maar ik wilde er alleen maar mee zeggen dat je er eerder regelmatig ritten tussen had zitten dat je regelmatig stopte. En als je dan de 100+ kilometers wilt halen dat het dan een hele lange dag word.

Zelf haal ik de 100 niet eens dus vindt het ook best knap. Maar ik hoef voor mijzelf de 100 ook niet te halen.
Vind een rondje van 40 of 50 km normaal al ver zat. 2 bidons mee en wat eten in de achterzak. Bidon eventueel onderweg bijvullen.
Lokale rondje is ongeveer 42 km maar dan stop ik ook niet. Mocht ik toch een keer verder fietsen bv km of 60 a 70 gaat de rugzak met water mee.
PaganiProductions

Mike123 schreef: za 25 januari 2020, 22:52
PaganiProductions schreef: za 25 januari 2020, 19:52

Normaal rijd ik 1 uur aan een stuk.
Ok. Dat is ook prima, mag je ook helemaal zelf weten. Maar ik wilde er alleen maar mee zeggen dat je er eerder regelmatig ritten tussen had zitten dat je regelmatig stopte. En als je dan de 100+ kilometers wilt halen dat het dan een hele lange dag word.

Zelf haal ik de 100 niet eens dus vindt het ook best knap. Maar ik hoef voor mijzelf de 100 ook niet te halen.
Vind een rondje van 40 of 50 km normaal al ver zat. 2 bidons mee en wat eten in de achterzak. Bidon eventueel onderweg bijvullen.
Lokale rondje is ongeveer 42 km maar dan stop ik ook niet. Mocht ik toch een keer verder fietsen bv km of 60 a 70 gaat de rugzak met water mee.
Als ik echt ver wel zal ik minder gaan stoppen heb wel wel idee voor heel ver te gaan.
Misschien een keer per 2 uur stoppen ofzo.
Bidon gebruik ik bijna nooit een drinkzak is veel makkerlijker.
Aangezien ik nog geen gravelbike heb wil ik dit jaar een paar lange gravel ritten gaan doen op een mijn mtb´s iemand hier ervaring mee.
Pbruins
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 19 januari 2020, 20:21
Mijn mountainbike: Cube

Persoonlijk ben ik niet zo ‘n stopper. Afgelopen zomer heb ik meerdere 100+ ritten gereden ter voorbereiding van de veldslag om Norg. Vaak stopte ik dan maar 2 of misschien 3x kort. Als een stop langer duurt als 5 minuten bij mij, al erg gauw moeite om weer lekker op gang te komen. Daarom gewoon de wat rechtere stukken even de rug strekken, snelheid iets eruit en wat eten/drinken tussendoor. Bidon met zoet e drank en rugzak met water, en dat afwisselen met verschillende reepjes en banaantjes wil perfect. Op deze manier nooit last van de verzuring die toeslaat😁 denk dat dat door een rustig constant tempo te fietsen uiteindelijk je gemiddelde hoger ligt dan wanneer je volle bak gaat, en vervolgens na een halfuur je hartslag op 180 zit
Plaats reactie