Canyon balhoofdlagers vervangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Heb van de week een volledige service gedaan aan mijn voorvork en gelijk even de balhoofdlagers gecheckt uiteraard, deze lopen beiden niet soepel dus ik wil ze gaan vervangen. Nu kan ik ze niet zomaar eruit halen. De onderste lijkt direct in het frame geperst en de bovenste zit in een soort kunststof houder lijkt het wel. Weet iemand of ik deze er zomaar kan uittikken? Hoe zit die kunsstof houder in de bovenkant? Sla je die niet kapot als je hem eruit tikt?

Het is een Acros headseat, daar ben ik wel achter, maar van de Acros site en documentatie word ik niet veel wijzer.

Afbeelding
Afbeelding
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Probeer die kunstof ring even voorzichtig los te halen met een picker ofzo. Volgens mij wordt die er nl als laatste ingeklikt als het lager erin zit.

Daarna beide lagers er gewoon uittikken met enig beleid.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

hanjovdberg schreef: zo 26 januari 2020, 09:37 Probeer die kunstof ring even voorzichtig los te halen met een picker ofzo. Volgens mij wordt die er nl als laatste ingeklikt als het lager erin zit.

Daarna beide lagers er gewoon uittikken met enig beleid.
Die bovenste zwarte bedoel je toch?
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Het is al een tijdje geleden dat ik de lagers van mijn grand canyon (2015 model) vervangen heb, maar volgens mij kun je die kunststof ring laten zitten en leg/klem je de lagers er zo in. Eventueel een stuk draadeind, twee plankjes en het oude lager gebruiken om de nieuwe vast te klemmen.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Als je de boel ff schoonmaakt, zien we het beter maar volgens mij moet je die er zo uit kunnen tikken :wink:
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Onderste lager is full integrated en zit inderdaad direct in het frame, die zou je er gewoon met je handen uit moeten kunnen halen, maar zit misschien een beetje vast omdat ie er al een tijd inzit.
Het bovenste deel is semi-integrated zou het het lager ook zo met je handen uit moeten kunnen halen, maar zal misschien ook een beetje vastgeplakt zitten. De plastic ring waar het lager inzit is de cup die in het frame geperst is, het lager zelf zit los in de cup.
Mogelijke oplossing: Bijvoorbeeld een kleine schroevedraaier in het lagergat steken en zo schuin omhoog eruit drukken

Tip: Bij montage van de nieuwe lagers de cup waar hij inkomt goed invetten, dan haal je ze de volgende keer er zo weer uit.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik heb een paar maanden terug de headset van mijn Neuron vervangen. Ik had echter een angleset van Works components ervoor terug geplaatst dus ik moest ook de kunststof cup eruit halen.

Vorig jaar heb ik onder garantie een nieuw frame gekregen en daarin was een nieuwe Cane Creek headset gemonteerd door Canyon. Die zat er dus nog niet zo lang in, maar het onderste lager zat wel ramvast. Die heb ik eerst geprobeerd netjes te verwijderen met een BB tool. Zo'n ingezaagd stukkie pijp. Maar hij is er niet levend uit gekomen. Ik moest echt hard rammen en kon de tool moeilijk op de buitenste ring houden.
Het bovenste lager was eenvoudig los te krijgen, die heb ik bewaard. De cup kon ik ook nog netjes los tikken, maar die moet jij laten zitten.

ZS44/IS52 is wat er origineel in zit. Als je hiermee zoekt bij bijvoorbeeld Cane Creek dan vind je wel iets geschikts.
De Works components angleset heeft een externe cup onder. Dan wordt het ZS44/EC52.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

hanjovdberg schreef: zo 26 januari 2020, 09:37 Probeer die kunstof ring even voorzichtig los te halen met een picker ofzo. Volgens mij wordt die er nl als laatste ingeklikt als het lager erin zit.

Daarna beide lagers er gewoon uittikken met enig beleid.
Ik ben geen ring zoals dit tegengekomen.

Trouwens een tip voor als je de crownrace op je vork moet vervangen en er niks tussen krijgt. Met een stanley mesje kun je eenvoudig een beginnetje maken om de oude crownrace eraf te wippen.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Zoals al eerder gezegd: boven is een ZS44, het zwarte kunststof/metalen stuk hoef je niet te vervangen. Het lager ligt hier los in en deze kun je zo vervangen.
De onderkant is IS52 en ligt direct in het frame. Dit is niet geperst, dus zou je er zo uit komen kunnen halen.

Maar hier zit bij mij ook het probleem. Ik heb een Radon met hetzelfde systeem en ik krijg mijn onderste lager ook niet los. Toen ik het probeerde trok ik het lager uit mekaar. Nu zit alleen de buitenste ring van het lager nog in mijn frame... :-?
Ik heb er vanavond maar wd40 op gespoten in de hoop dat ik het morgen loskrijg...iemand nog tips?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, als iedereen nu fietsen/frames mijdt met geïntegreerde lagers verdwijnt dat k*systeem misschien ooit nog eens. Waar geen vraag naar is wordt niet meer gemaakt. Bij brackets zie je al een voorzichtige terugkeer naar schroefdraad bij sommige merken, het wordt ook tijd dat er bij balhoofden alleen nog maar met cups gewerkt wordt. Tot zover mijn OT-rant ;-)

Maar meer to the point, kun je nog wel van binnenuit/bovenaf op die buitenste ring tikken? Dan moet het lukken met een oude schroevedraaier of beter nog, zo'n lageruitdrijver (= een ingezaagde pijp met iets naar buiten gebogen uiteinden). Probeer het lager in elk geval zo min mogelijk te laten kantelen, beetje recht eruit tikken. Ook bij monteren op letten, je zult wel een nieuw lager nodig hebben denk ik.

Bij montage, of het nu met of zonder cups is, niet zuinig met vet doen. Het teveel komt vanzelf naar buiten en veeg je na montage weg, maar flink vet beschermt prima tegen vocht en vuil en zorgt ervoor dat het spul over een tijdje ook nog goed te demonteren is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Voor het demonteren van het onderste lager moet je je over je angst heen zetten en een paar goed geplaatste harde tikken uitdelen. Na elke tik even kijken wat er gebeurd is. Als er iets gebeurd, kijk dan aan welke kant hij het minste gezakt is en precies daar weer zo'n tik geven. Als er niets gebeurd, gewoon harder rammen! Met beleid natuurlijk, niet als een wilde gaan meppen. 1 tik tegelijk en zorg vooral dat je schroevendraaier of andere tool op de juiste plek zit voordat je slaat.

Als je bang bent dat je direct veel te hard gaat slaan, kun je eerst zachtjes beginnen en steeds harder slaan tot je ziet dat er iets gebeurd. Zoals kermit zegt is het het belangrijkste dat je hem enigszins recht eruit tikt.
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Volgens mij hoef je deze lagers niet eens te vervangen maar alleen schoon te maken en nieuw vet op te doen. Zien er nog goed uit.Kan me trouwens niet voorstellen dat je na een korte tijd al je balhoofdlagers moet vervangen af fabriek.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Er is een hele generatie Canyons waarbij ofwel de lagers prut waren, ofwel het ontwerp dusdanig slecht dat de lagers soms al binnen en half jaar compleet verrot waren. Ik heb vooral racefietsen onder handen gehad, maar dit balhoofd lijkt aardig hetzelfde. Probleem daarbij was dat er rechte lagers werden gebruikt die ook nog eens tegen een aanslag aan moesten worden getikt (persen is een te groot woord, maar met de hand erin leggen ging ook zeker niet) Water leek ook niet heel goed weer uit het balhoofd te kunnen lopen waardoor bij het verwijderen van het onderste lager meestal alleen de binnenste ring en de kogels uit de het balhoofd kwamen en de buitenste ring lekker vast bleef zitten. Door de rand die boven het lager zat kon die ring er dan ook niet van bovenaf uit worden getikt. Na contact met Canyon zelf uiteindelijk bij een paar frames de dremel in die rand gezet om het lager er toch van bovenaf uit te tikken. Canyon zelf gaf ook aan dat dit ontwerp meer was bedacht vanuit esthetiek en kosten, en dat ze het onderhoud een beetje waren vergeten. Goede nieuws is dat ze volgens mij nu dit ontwerp niet meer gebruiken.

Maar ik zou TS dus aanraden om het lager te verdrinken in WD40 en lekker een paar dagen ondersteboven te laten staan. Probeer hem dan met een lageruitdrijver met 1 felle tik met een klauwhamer eruit te meppen. Als hij niet ineens eruit komt eerst checken of het hele lager is verschoven of alleen de binnenring. In dit laatste geval een dunne schroevendraaier tussen bovenkant lager en rand proberen te tikken, zodat je ook de buitenste ring los krijgt. En anders de dremel vast klaarleggen. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Refie1
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 09:14

Het is een K systeem, ieder jaar is zeker het onderste lager aan de beurt.
Meestal trek je het lager uit elkaar. Van boven met een lange schroefen draaier uit tikken heeft mij het juiste resultaat gegeven.
Nieuwe lager past er zo in, is geen gereedschap voor nodig.
Canyon CF SLX, SW Epic alu, Canyon endurace CF SLX, SW Roubaix, Ridley supercross
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Inderdaad onderste lager gewoon met een schroevendraaier er uit tikken, hij is toch al stuk. Liever niet in het alu van je headtube tikken...
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie