Verhouding reach en BBL?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Olaf1234
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 7 januari 2020, 22:26

Hallo,

Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe trail fully. Nu heb ik een vraagje over frame verhoudingen.

Mijn lengte is 1,91 meter en BBL 90cm, dus ik heb relatief korte benen/langer bovenlichaam. In verschillende andere topics las ik dat gebruikers voor fietsers van ongeveer mijn lengte een reach van tenminste 480mm werd aanbevolen, om een beetje genoeg ruimte te hebben op de fiets.

Nu heb ik o.a. een Canyon Neuron op het oog, maar als ik op hun website mijn maten invul adviseren zij een Maat L, met een reach 455mm. Dat scheelt nogal.

Is er een soort tabel of formule voor de gewenste reach bij een bepaalde bovenlichaam lengte of BBL?

Gevoelsmatig denk ik dat hele long & slack trend mij wel goed uitkomt. Als jullie nog andere adviezen vergelijkbaar met de Neuron hebben hoor ik het ook graag.

Thanks alvast voor jullie reacties.

Olaf
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu is Canyon zo ongeveer de enige site waar je geen maatvoeringsadvies van moet volgen... .


Los daarvan zit er geen verhouding tussen reach en bbl, dus daar heb je weinig hulp. Maten van fietsen zijn gebaseerd op een gemiddelde en daar val jij dus buiten. Dan wordt het gokken.

Heb je een bovenlijf van iemand van 200 cm, dan moet je inderdaad naar zeer lange reach kijken, zo rond de 500 mm. Die 480 mm is waarschijnlijk ook een goede waarde. Nu bof je dat de zitbuizen tegenwoordig iets korter gehouden worden om langere droppers te monteren. En kun jij dus een 'normale' dropper monteren. Maar dat gaat vooral op voor enduro-gerichte bikes en de dikkere trailbikes. Het ligt er dus aan hoe extreem je wil gaan... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Reach heeft te maken met je bovenlichaam en armen. Je BBL heeft te maken met je benen. Ik denk niet dat daar enige relatie in zit :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En in theorie kun je zelfs een frame bouwen met een lange reach waarop je toch veel te dicht op je stuur zit...
Dat krijg je als je een extreem steile zithoek combineert met een (relatief) korte bovenbuis (even voor de beeldvorming, want in de praktijk zul je dat niet snel tegenkomen).

Zie plaatje, en bedenk wat er gebeurt met de reach-waarde als je de bracket naar achteren schuift en (buiten de zithoek natuurlijk) aan de rest niets veranderd. Die reach wordt groter, maar de afstand naar je stuur als je in het zadel zit wordt zelfs korter door die steile zithoek!

Afbeelding

Andersom kan dus ook, een fiets waarop je zittend lengte genoeg hebt, maar die toch een relatief korte reach heeft.
Kort door de bocht: reach zegt iets over de lengte van de fiets als je staat, de horizontale bovenbuislengte geeft een indicatie over de lengte als je zit.
Die ttl (toptube length) is soms echter lastig als leidraad te gebruiken voor de maat, vooral bij frames met wulps gevormde zitbuizen. Zie onderstaande foto als voorbeeld, als je lange benen hebt en het zadel dus hoog moet zetten kom je ook meteen heel erg naar achteren te zitten. De ttl wordt weliswaar horizontaal vanaf het hart van de balhoofdbuis gemeten, maar dit zijn typisch frames waarbij het erg lastig is van een tabelletje uit te gaan zonder er echt op gezeten te hebben.

Afbeelding

Tot zover wat verduidelijking, maar ik kan het ook korter samenvatten: luister gewoon naar Lars ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mooie bij Canyon dat je een omruil garantie hebt , lees de voorwaarde's , dus bij twijfel kan je altijd nog een wissel doen .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
blauwemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 7 mei 2019, 17:36

Dank @Kermit, het lijkt zo simpel, maar toch had ik dat nog niet eerder begrepen.
Gebruikersavatar
I.Verheij
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 24 januari 2014, 17:26
Mijn mountainbike: Canyon Neuron, Canyon Spectral en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed)

Snelle Buffer schreef: vr 31 januari 2020, 11:38 Mooie bij Canyon dat je een omruil garantie hebt , lees de voorwaarde's , dus bij twijfel kan je altijd nog een wissel doen .
Waarbij in de voorwaarden staat dat je er alleen mee op de weg mag fietsen... ook met een MTB (heb ze er bij de aanschaf vd Neuron mee geconfronteerd)

On topic; denk dat je vooral moet gaan proberen op testdagen om te zien welke fiets nou echt bij je past. Reach en stack is een goed uitgangspunt om fietsen mee te selecteren, maar uiteindelijk moet je je er goed mee uit te voeten kunnen
Rijd afwisselend op een Canyon Neuron CF 9.0 SL [2019] en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed).
Trailcrew Zeewolde
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

I.Verheij schreef: vr 31 januari 2020, 17:36
Snelle Buffer schreef: vr 31 januari 2020, 11:38 Mooie bij Canyon dat je een omruil garantie hebt , lees de voorwaarde's , dus bij twijfel kan je altijd nog een wissel doen .
Waarbij in de voorwaarden staat dat je er alleen mee op de weg mag fietsen... ook met een MTB (heb ze er bij de aanschaf vd Neuron mee geconfronteerd)
2 weken geleden nog een chat gehad met Canyon over het eventueel ruilen van een fiets en het gebruik er van.
Fiets mocht gewoon gebruikt worden en ook gewoon in het bos waar hij voor gemaakt is..
Ze kijken wel in welke staat de fiets retour komt en afhankelijk van de eventuele schades die je hebt aan de fiets bepalen zij of je het volledige bedrag terugkrijgt.

Mocht de TS bij Canyon een fiets willen aanschaffen zou ik wel eerst even contact opnemen met Canyon om alles op de mail bevestigd te krijgen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

I.Verheij schreef: vr 31 januari 2020, 17:36 Waarbij in de voorwaarden staat dat je er alleen mee op de weg mag fietsen... ook met een MTB (heb ze er bij de aanschaf vd Neuron mee geconfronteerd)
Geen probleem mee gehad dat de fiets in bos was gebruikt en werd vervangen door een ander exemplaar met een andere geo , ik merk dat ze daar aardig coulant mee om gaan .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Snelle Buffer schreef: zo 2 februari 2020, 11:43
I.Verheij schreef: vr 31 januari 2020, 17:36 Waarbij in de voorwaarden staat dat je er alleen mee op de weg mag fietsen... ook met een MTB (heb ze er bij de aanschaf vd Neuron mee geconfronteerd)
Geen probleem mee gehad dat de fiets in bos was gebruikt en werd vervangen door een ander exemplaar met een andere geo , ik merk dat ze daar aardig coulant mee om gaan .
Ik kan dat bevestigen, zelfs een Neuron SLX kun je binnen 30 dagen retourneren, ook al heb je ermee door het bos gereden. Voorwaarde is dat je er netjes mee test en niet valt of anderzins crashed.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Plaats reactie