Adventures of an old rookie .....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is onzin de Garmin app werkt perfect op Android.
Op iOS 12 en 13 zijn er problemen, maar niet alleen met de Garmin app, maar ook met Polar (en waarschijnlijk ook anderen).
Dat ligt aan apple, niet aan Garmin &Co.
Inmiddels hebben Garmin en Polar een update die dit apple probleem omzeilt.

Enig nadeel vd Edge130 (ik heb m zelf en ben er heel erg door gecharmeerd) isde kleine accu.
Garmin claimt 15h en dat is heel erg optimistisch. 10h is wel het max.
s Zomers kan ik er een dagtocht mee maken, s winters een rondje dat bij de temperatuur past (niet te lang dus).
Hier in España speelt dat geen rol, maar in NL kan het hinderlijk zijn.
Maar de accu is ruimschoots voldoende voor de rondjes van Ad ;)

De Bryton 420 doet langer met zn accu, heeft zo'n beetje dezelfde mogelijkheden en kost een paar euro minder. Ook het overwegen waard.
Kijk eens op het gps topic.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Niks aan toe te voegen! :-q
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Mooi!✌️ Komt er nog wel een keer!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik kocht mijn Edge 510 voor 3 geeltjes op MP. :wink:
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik heb de grote broer van de 130, de 830 en ik moet tot nu toe zeggen dat de problemen verschrikkelijk meevallen. In het begin viel er wel eens een sensor weg maar die kwam vanzelf weer terug.
De Garmin Connect app werkt verder ook prima.
Nadat ik weer thuis ben van rrn rondje fietsen en ik sla mijn rit op dan staat de fiets nog niet in de schuur dan heb ik al een bericht van Strava dat mijn rit klaar is om bekeken te worden.
Dit heeft misschien 3x niet gewerkt. Dan upload ik de route handmatig naar de Connect app en dat gaat ook goed.
Ik gebruik een snelheidssensor en een cadanssensor van Garmin. Beiden zonder het hoeven plaatsen van een extra magneet.
Zijn ook te vinden op Ali dacht ik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Giant-E schreef: di 28 januari 2020, 22:53 Ik kocht mijn Edge 510 voor 3 geeltjes op MP. :wink:
Das uitzonderlijk voordelig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Prulleman schreef: di 28 januari 2020, 17:07 zit zelf nog te kijken of ik een speedsensor wil toevoegen... op zich prettig om een betere meting te hebben.. maar ik vind die dingen zo lelijk..
Zegt iemand die met een lefty voorvork rijdt :wink:

Voor zo’n sensor zoeken op Magene 210 op AliExpress. Ik ben groot fan. Eerst eentje besteld alleen voor m’n mtb om snelheid te meten. Al snel een tweede zodat ik ze beide op mijn tacxtrainer kon zetten icm met m’n racefiets.

Dus nu weer twee besteld, zodat ik op beide fietsen cadans en snelheid kan meten. In totaal 40,-

Dan de Garmin Connect app; inderdaad niet de mooiste of meest complete app, zeker niet als je het vergelijk met Apple of Fitbit. Maar de hardware, dus de edge 130 zelf, is echt heel goed. Ik heb zelf nooit problemen met de koppeling naar Strava. Upload altijd gelijk nadat je klaar bent. Vaak kijk ik niet eens in de Connect app. De AliExpress sensoren verbinden altijd gelijk en vanzelf.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Brul78 schreef: wo 29 januari 2020, 20:40 Zegt iemand die met een lefty voorvork rijdt :wink:
Zo, inderdaad spuuglelijk. :-{ (smaken verschillen)
Voor zo’n sensor zoeken op Magene 210 op AliExpress. Ik ben groot fan.
Ik ook. Werkt perfect.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Nou heb ik zelf geen ervaring met deze Wahoo, maar ik vond de Element behoorlijk briljant, en met een prima app: https://www.futurumshop.nl/wahoo-elemnt ... uter.phtml
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Zet de gegevens automatisch in Strava? En hoe betrouwbaar is die snelheidssensor?
Hmm,ik lees toch wel minder positieve reviews bij Mantel....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

De meeste GPS-en kunnen de ritgegevens automatisch doorzetten naar Strava. Kwestie van éénmalig instellen in het begin, en vervolgens wordt alles vanzelf doorgezet. Zelf gebruik ik een Wahoo sinds twee jaar, ben er nog steeds erg tevreden over.

@Brul werkt die sensor ook met een Wahoo? Niet alle sensoren zijn daar compatibel mee, bv die van Decathlon niet.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ANT+ zou ANT+ moeten zijn... ik heb een ANT+ cadans sensor van Ali en die doet het prima op de edge 25 en 530.
Mijn telefoon (samsung heeft ant+ ingebakken in veel s serie toestellen) pakt ook mijn hartslag garmin ANT+ band en wahoo kickr core prima op..
ANT+ is een vrij simpele standaard, als dat niet werkt....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het beeldscherm vd wahoos is echt stukken minder goed leesbaar dan dat van de Edge130 en Ryder420.
Wahoo gebruikt een ouderwets LCD en de 130 en 420 gebruiken dezelfde techniek als een e-reader.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Agamer schreef: do 30 januari 2020, 10:02 @Brul werkt die sensor ook met een Wahoo? Niet alle sensoren zijn daar compatibel mee, bv die van Decathlon niet.
Originele Wahoo sensoren hebben zowel ANT+ als Bluetooth. Volgens mij is de Bluetooth alleen voor vebindingen met smartphones.
Die van Decathon zien er op het oog uit als een variant op de AliExpress. Ook deze hebben BT en ANT+.

Volgens de verkopende partij op AliExpress zou de Magene wel met Wahoo moeten werken:
https://nl.aliexpress.com/item/32852109 ... 4c4dVU6PEh

ThaSingleTrackMastah schreef: do 30 januari 2020, 11:24 Het beeldscherm vd wahoos is echt stukken minder goed leesbaar dan dat van de Edge130 en Ryder420.
Wahoo gebruikt een ouderwets LCD en de 130 en 420 gebruiken dezelfde techniek als een e-reader.
Technisch zijn het niet dezelfde soort schermen. Een Edge 130 heeft een Monochrome Memory in Pixel (MIP) display. Een ereader heeft een E-Ink scherm. Het resultaat tussen de twee is wel enigzins te vergelijken.
https://gizmodo.com/these-low-power-lcd ... 1501024252
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Brul78 schreef: do 30 januari 2020, 13:36
Originele Wahoo sensoren hebben zowel ANT+ als Bluetooth. Volgens mij is de Bluetooth alleen voor verbindingen met smartphones.
Die van Decathon zien er op het oog uit als een variant op de AliExpress. Ook deze hebben BT en ANT+.

Volgens de verkopende partij op AliExpress zou de Magene wel met Wahoo moeten werken:
https://nl.aliexpress.com/item/32852109 ... 4c4dVU6PEh
Daar heb je normaal gesproken natuurlijk gelijk, echter bij Deacthlon staat het er specifiek bij https://www.decathlon.nl/p/set-snelheid ... mc=8487041 zie het kopje Technische informatie. Als dat hier zo is, is dat misschien wel bij meer niet-originele sensoren het geval, vandaar mijn vraag.
Voor deze prijs is het wel interessant om het gewoon eens te proberen met de Magene :-q
ThaSingleTrackMastah schreef: do 30 januari 2020, 11:24 Het beeldscherm vd wahoos is echt stukken minder goed leesbaar dan dat van de Edge130 en Ryder420.
Wahoo gebruikt een ouderwets LCD en de 130 en 420 gebruiken dezelfde techniek als een e-reader.
Eén van DE grote voordelen van de Wahoo is voor mij juist het display. Uitstekend afleesbaar onder alle hoeken en bij alle lichtinval. En door het ontbreken van kleur oogt het niet druk en zie je de details in de kaart duidelijk (gebruik de gewone Elemnt).
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gesloten