korte fietsbroek gekocht

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Of misschien naar een goede fietsenwinkel om echt advies te krijgen, i.p.v. bestellen op internet en die fietsenwinkel te kort doen. En vervolgens onwetend te zijn. :wink:
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Blastfromthepast schreef: di 10 december 2019, 12:33 Of misschien naar een goede fietsenwinkel om echt advies te krijgen, i.p.v. bestellen op internet en die fietsenwinkel te kort doen. En vervolgens onwetend te zijn. :wink:
Bij een fietsbroek is het altijd handig om te passen. Ik heb ooit een nieuwe gekocht van Castelli. Ik had een Specilized maat L. Wist dat Castelli klein viel dus dacht ik pak maar een XL. Bij het passen kreeg ik die nog niet eens over mij kuiten. Uiteindelijke op XXXL uitgekomen...

O, met een korte broek fietsen onder de 12 - 15 graden schijnt niet zo goed te zijn voor de spieren... heb ik ergens gehoord... ik zou dus minimaal beenwarmers aandoen met dit weer.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Rudy78 schreef: do 30 januari 2020, 22:35 O, met een korte broek fietsen onder de 12 - 15 graden schijnt niet zo goed te zijn voor de spieren... heb ik ergens gehoord... ik zou dus minimaal beenwarmers aandoen met dit weer.
Lol, afgelopen zondag nog in korte broek gefietst. Was 6gr met een zonnetje, heerlijk. Kreeg zelfs nog quasi jaloerse opmerkingen van een paar andere bikers die stonden te zweten als buffels in hun lange broeken :lol:

Bij 12-15gr in een lange broek of beenwarmers trek ik (en een hoop anderen) niet, weet je zeker dat het 2-5gr was?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, die 15 graden klopt wel ongeveer. Ook ooit gehoord bij een lezing van een wielercoach. Natuurlijk blijft temperatuurbeleving iets subjectiefs, maar de knietjes bedekt houden als het duidelijk kouder is schijnt wel beter te zijn.

Ik rijd dan met een driekwart (Endura) baggy, echt een ideaal ding wat in het voor- en naseizoen dus ook heel vaak gebruikt wordt. En heel wat minder snel te warm voelt als een echte lange broek :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

In de winter gewoon een vacht laten staan op je benen. :tong
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Met hardlopen onder de 10 graden altijd een hardlooptight, dus met biken ook. Nooit last dat 't te warm aanvoelt.
Juist op de fiets pak je namelijk meer wind, en koude spieren pakken nu eenmaal (bin there) eerder een blessure op.
Enige nadeel is dat je eruit ziet als een zwarte Piet. :lol:
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Giant-E schreef: vr 31 januari 2020, 11:29 Juist op de fiets pak je namelijk meer wind, en koude spieren pakken nu eenmaal (bin there) eerder een blessure op.
Enige nadeel is dat je eruit ziet als een zwarte Piet. :lol:
Dat je meer wind " pakt" ga ik in mee , maar ik fiets altijd in korte broek tot rond de 0 graden , nooit echt last gehad van blessure's in welke aard dan ook , ga ik boven de 0 graden met bedekte benen rijden zit ik niet lekker op de fiets , te warm , kriebel ect :winkie:

Gelukkig is ieder verschillend :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien dat je knietjes je wel dankbaar zouden zijn voor wat meer warmte tegen de tijd dat je de 60 nadert? ;-)
En zoals ik al aangaf, er zijn alternatieven voor een volledig lange broek. Want dat is mij ook te warm als het rond de 10 graden is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Vochtafvoerend vermogen van de stof is ook erg belangrijk wat comfort betreft.
Een slecht vocht afvoerend kledingstuk voelt al snel te warm/zweterig aan.

Als je die kwaliteit gewend bent is het al snel of te warm of te koud.

Beter afvoerende kleding kun je in een veel breder temperatuur gebied gebruiken voor het onprettig wordt.

Dat is iig mijn ervaring na best wat kleding geprobeerd te hebben.

Kost iets meer, maar dan heb je ook wat.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: vr 31 januari 2020, 12:26 Misschien dat je knietjes je wel dankbaar zouden zijn voor wat meer warmte tegen de tijd dat je de 60 nadert? ;-)
En zoals ik al aangaf, er zijn alternatieven voor een volledig lange broek. Want dat is mij ook te warm als het rond de 10 graden is.
Dit miste ik nog een beetje.
Je knieen zijn erg gevoelig voor kou. Maar als je jong bent heb je dat niet zo snel in de gaten. Maar wees lief voor je knieen en houd ze warm :kiss:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Da`s ook erg persoonlijk, de 1 heeft het gewoon minder snel koud dan de ander. Maar met koudere temps is goed opwarmen wel belangrijk, korte broek of niet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je gewrichten kan je niet opwarmen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 31 januari 2020, 21:34 Je gewrichten kan je niet opwarmen...
Maar je kunt wel de doorbloeding van omliggende spieren/pezen zo optimaal mogelijk houden door ze niet af te laten koelen, en evt de temperatuur wat mee te laten stijgen met de rest van je lichaamstemperatuur.

En ook "opwarmen" in de zin van de smerende vloeistof in gewrichten (synoviale vloeistof) goed verdelen over het gewricht.
Die kan zich als je niets doet slecht verdelen in het gewricht waardoor er ook stijfheid/frictie ontstaat.

Daarom dat je bv na slaap of bij kou last van stijve gewrichten kan hebben.
Dus het "opwarmen" van gewrichten is zeker wel een ding voor je ze zwaar gaat belasten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jouw knieen blijkbaar wel.
Hoe oud ben je?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

ThaSingleTrackMastah schreef: za 1 februari 2020, 08:20 Jouw knieen blijkbaar wel.
Hoe oud ben je?
34, maar al genoeg last van de knieën gehad.
Knakken bij buigen en strekken, stekende pijn in/op/rond de knie soms tot moeilijk lopen aan toen.

Heb mij er toen wat verder in verdiept en op wat ik in mijn vorige reactie schreef uitgekomen.
Was bij mij altijd van koud naar vol het gas er op.
Fietsen, krachttraining , zwemmen, hardlopen, vechtsport.
( Die laatste 2 zijn ook niet erg bevordelijk voor de knieën. )

Maar nu ik het eerst rustig opbouw voor ik het gas er op gooi is het veel minder tot niet.
Plaats reactie