Beste MTB rond de EUR 2500

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Krakakaa
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 3 februari 2020, 16:26

Hallo allen,

Ik ben al jaren een zeer actieve fietser met de nodige wielrenfietsen. De mogelijkheid bestaat nu dat ik met grote korting een MTB tot EUR 2,500 kan bestellen. Ik woon naast de duinen en wil ook wat actiever buiten fietsen met slechter weer. Af en toe zou ik weleens naar de Ardennen gaan. Ik kom dan eerder uit op een All Mountain / AM fiets hard tail.

Nu weet ik niet zeker of ik de fiets genoeg zal gebruiken dus ik wil er één aanschaffen waarvan ik weet welke makkelijk door te verkopen is.

Ik hoor graag van jullie als jullie bepaalde fietsen in gedachten hebben welke goed zou passen voor mij.

Mvg
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars gaat je vertellen dat je minstens een FS met 140mm veerweg nodig hebt om lol te hebben, Aurelius gaat je vertellen dat je aan een marathon fully genoeg hebt.
Ik zeg alleen dat je geen Jeep of Landrover moet kopen als je alleen snelweg rijdt, en geen Ferrari als je boerenweggetjes of bergpaden gaat rijden.
En zoals je uit de autowereld waarschijnlijk hebt geleerd is er ook geen ideaal compromis.
Een leuke Rangerover Sport is misschien nog iets, maar in de praktijk heb je (voor minder geld) het meeste lol van een Golf GTI/VR6 icm een oude Suzuki 4WD.
Dus koop geen Landrover omdat je 1x per jaar een berg op/af rijdt en koop geen Ferrari als je 1x per jaar op de Autobahn (of de Ring) komt.
Ik wens je veel wijsheid en fietsplezier :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Krakakaa schreef: ma 3 februari 2020, 16:32De mogelijkheid bestaat nu dat ik met grote korting een MTB tot EUR 2,500 kan bestellen.
Via een fietsenplan oid? Zo ja, zijn er nog beperkingen waar je rekening mee moet houden, Nederlandse winkel oid? Heb je al wel ervaring met mountainbiken of is het helemaal nieuw voor je?
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Downcountry HT misschien?
Iets met moderne geometrie, 120mm vork. 2020 Epic ziet er op papier goed uit als u de vork aanpast aan 120 mm.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 3 februari 2020, 18:46 Lars gaat je vertellen dat je minstens een FS met 140mm veerweg nodig hebt om lol te hebben, ...
Waarom leggen mij diverse mensen deze domme woorden in de mond? Dat heb ik nooit gezegd, zal ik ook niet zeggen.

En om daarop door te gaan: ook Aurelius is zich inmiddels bewust dat je een fiets naar inzetbereik moet kiezen.


Ondertussen hebben ook mensen als TSTM door dat je dus een fiets op inzetbereik moet kiezen, zoals hij dus adviseert.



Ik vind de info van TS nog iets te vaag om een precies advies te geven.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: ma 3 februari 2020, 19:07
Waarom leggen mij diverse mensen deze domme woorden in de mond? Dat heb ik nooit gezegd, zal ik ook niet zeggen.
Als diverse mensen dit zo ervaren zit er wel een bepaald patroon in je adviezen.


Bij mij blijft altijd hangen dat jij predikt dat.....

- Mensen niet aan hun techniek willen werken
- Je een dikke fully moet rijden om zonder skills toch nog op een knikkerbaan rond te komen

:wink: :wink: :wink:

On Topic,

Wielrenner zoekt MTB die hij rap weer kan doorverkopen.....

Koop een beetje knappe Hardtail met 120mm vork en wellicht kom je erachter dat MTB'en veel leuker is dan wielrennen :bier:
Misschien idee om eerst wat te testen/huren ergens voordat je 2,5K over de toonbank smijt?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Zoals Eddy zegt, gewoon een licht hardtailtje met max 120mm veerweg. Prima voor Nederland en prima in de Ardennen. Als je en beetje een gangbaar merk neemt zoals Trek, Specialized, Scott dan kan hij ook redelijk makkelijk weer weg.
Alleen zou ik je adviseren om gewoon een fietsje van 1500 euro te proberen ipv gelijk 2500 euro als je het wil proberen. Voor 1500 heb je ook goed spul.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sorry Lars en Aurelius, ik kom het ff niet laten, excuses, het is met een knipoog, maar zoals Eddy aangeeft, niet geheel ongegrond.

Tot 2500 kan je een heel knappe HT kopen. Een FS gaat ook, maar dan is alles een stapje minder, ten gunste vd achtervering.

George heeft een punt.
Hoe werkt die korting?
Aan veel fietsenplannen zitten voorwaarden vast. Je korting duwt je dan in een bepaalde hoek waardoor sommige adviezen niet van toepassing zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Krakakaa schreef: ma 3 februari 2020, 16:32 Hallo allen,

Ik ben al jaren een zeer actieve fietser met de nodige wielrenfietsen. De mogelijkheid bestaat nu dat ik met grote korting een MTB tot EUR 2,500 kan bestellen. Ik woon naast de duinen en wil ook wat actiever buiten fietsen met slechter weer. Af en toe zou ik weleens naar de Ardennen gaan. Ik kom dan eerder uit op een All Mountain / AM fiets hard tail.

Nu weet ik niet zeker of ik de fiets genoeg zal gebruiken dus ik wil er één aanschaffen waarvan ik weet welke makkelijk door te verkopen is.

Ik hoor graag van jullie als jullie bepaalde fietsen in gedachten hebben welke goed zou passen voor mij.

Mvg
Heelijk dit :lol: , nu ga je 10 verschillende meningen krijgen met 10 verschillende adviezen , netzoals die van mij , dus ga naar een goede LBS laat je daar eens voorlichten, kan je ruiken en proeven , en kom dan eens met een vraag over bepaalde bike's ....Echt wat voor de 1 gangbaar is ,is voor de ander not -done , en wat de 1 een FS normaal vindt is dat voor de ander een HT ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Zullen we anders gewoon eens wachten tot de topicstarter zelf weer reageert? Anders hebben we straks het zoveelste topic vol gebral van de usual suspects en is degene met de vraag allang afgehaakt (en terecht).

Even geduld dus en wachten op wat meer info...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: ma 3 februari 2020, 19:20
Lars TB schreef: ma 3 februari 2020, 19:07
Waarom leggen mij diverse mensen deze domme woorden in de mond? Dat heb ik nooit gezegd, zal ik ook niet zeggen.
Als diverse mensen dit zo ervaren zit er wel een bepaald patroon in je adviezen.


Bij mij blijft altijd hangen dat jij predikt dat.....

- Mensen niet aan hun techniek willen werken
- Je een dikke fully moet rijden om zonder skills toch nog op een knikkerbaan rond te komen
Feit is dat de meesten niet aan hun techniek willen werken en dat een moderne fiets ze dan toch helpt een modern mountainbikeparcours rond te komen.

Dikke fully is dus wat mij in de mond wordt gelegd. Het enige wat ik daar over zeg is dat je er nog heel behoorlijk mee kunt fietsen, in tegenstelling tot wat de mensen zonder ervaring op dat soort fietsen zeggen.


De uitspraak waar je me op vast mag pinnen is dat 90% van de bikers een trailbike moet kopen.


En dan zeg ik niet dat dat een dubbelgeveerde fiets moet zijn. Hooguit voeg ik er ook nu weer aan toe dat alleen racefietsen en winkelwagentjes geen vering hebben.


(sorry George, ik was al aan het typen. Maar ook hieruit kan TS wat info filteren!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je illustreert in ieder geval perfect wat ik bedoel en dat is ook wat waard...
Tommie82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 6 juni 2019, 12:08

Ik ben zelf ook bezig met een nieuwe MTB. Zit te denken aan een overjarige Niner Air 9 RDO. Ik fiets meestal op de lokale route, nu met een stalen hardtail.

Ik vraag mij af of ik ook baat zou hebben bij een FS/trail. Of is de Air 9 ook voor trail inzetbaar?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tommie82 schreef: ma 3 februari 2020, 22:43 Ik vraag mij af of ik ook baat zou hebben bij een FS/trail. Of is de Air 9 ook voor trail inzetbaar?
Alles is voor 'trail' inzetbaar.

Alleen maakt een gemoedelijkere fiets je het leven vaak iets makkelijker. Je hebt meer controle over de fiets, voelt beter aan waar de grens ligt, durft daardoor wat harder de bocht in te duiken of door de bocht te gaan.
En in ruig terrein maak je met een nerveuze xc-fiets veel foutjes, dat doen de wedstrijdrijders ook. Maar die hebben de techniek die foutjes te corrigeren.

Nu hoef je je in Nederland niet snel zorgen te maken. Het is nergens echt moeilijk.

Maar het grappige is dat toen hele volksstammen van een nerveuze 26" met een te extreme zithouding over stapten op een gemoedelijke 29" er heel wat KOM's sneuvelden (zelfs zonder Strava :wink: ). Van die eerste 29ers naar de huidige trailbike-geometrie is minstens weer zo een stap. En nog steeds zijn er volksstammen die die stap best kunnen gebruiken!


Maar andersom, heb jij zeer goede techniek, dan kun je prima overweg met een huidige xc-bike en met wat conditie kun je het maximale uit zo een fiets halen. Onder een snelle rijder zijn het gewoon de snelste fietsen. Maar voor een niet zo snelle rijder kan een trailbike dus zomaar de snellere fiets zijn :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Omdat ik niet de usual suspect ben, doorbreek ik toch even het verzoek van George. De beste MTB rond de 2500 is de MTB die je het meeste waar voor je geld geeft. Vooral als je nog niet zo diep in het mtben zit, kun je het beste ervan uitgaan dat de meeste frames van merken prima zijn. Sommigen zullen het nu compleet oneens met mij zijn, maar ik zou gewoon gaan kijken voor een deel naar de afmontage/wat je dus voor je geld krijgt. Ik ben ooit begonnen met kijken naar een specialized als nieuwe mtb ter vervanging van mijn oude. Vond de epic best mooi, maar toen ik ging kijken naar andere merken en zag ik, dat die dingen nog best duur zijn voor wat je krijgt. Frames zijn natuurlijk prima, etc etc. Kwam er echter zelf achter dat bijvoorbeeld Scott en veel interessanter aanbod had in mijn prijsklasse. Ondertussen ook naar andere bekende merken gekeken en vergeleken. Vond bijvoorbeeld de vergelijkbare modellen van trek die randje trail/XC zaten niet heel interessant, omdat wat je voor je geld kreeg niet ideaal was. Ben ook nog langs canyon's site geweest, maar ook daar niet helemaal tevreden. Ook merida nog bekeken, maar dat was het ook niet. Nog een giant gereden, maar die zat niet lekker. Dus veel bekende merken gehad van de verschillende fietsenwinkels uit de buurt en uiteindelijk bij Scott uitgekomen met een zeer interessante deal.

Wat ik dus wil zeggen met dit lange verhaal, is dat je gewoon eens een paar avonden/weken/maanden de tijd moet nemen om alle verschillende fietsen op internet te zoeken, die ook in jouw geval op randje XC/Trail zitten. Vergelijk in je prijsklasse ook de specs, lees reviews over de rijeigenschappen, maar het belangrijkste nog, bekijk ook alles in het echt, voel alles, vraag ook in de winkel evt. nog advies. En als je dan de specs vergelijkt, wees dan ook de prijsbewuste hollander en vraag je eens af bij welke fiets je de beste afmontage hebt. Oke, alles is vervangbaar en misschien is het frame het belangrijkste. Maar wanneer je graag wil kunnen doorverkopen, telt de afmontage ook zwaar mee. Kun je voor 2500 een sram nx groep krijgen bij de ene fiets en een shimano XT groep bij de andere, dan zou ik voor de iets dikkere XT gaan. Is natuurlijk ook erg afhankelijk van voorkeuren en hier zullen ook veel mede forumleden het oneens zijn, maar je snapt denk ik wat ik bedoel; voor het zelfde geld heb je net iets beters. Als je beginnend op de MTB bent, dan zullen rijeigenschappen je niet zo veel zeggen. Dat is werk voor de echte puristen hier op het forum.

Maar goed fietsen in gedachten hebben is moeilijk, maar je kent hopelijk de bekende fietsmerken. Zet om te beginnen gewoon de filter van die sites op de meer trail georiënteerde fietsen en kijk wat in je prijsklasse zit. Voor 2500 koop je een hele dikke hardtail, maar je kan ook al kijken naar een iets minder instap fully, omdat je ook in de ardennen wil. Maar aangezien je niet zeer regelmatig gaat fietsen en omdat het klinkt alsof je je eerste serieuze MTB neemt, zou ik gewoon voor een Hardtail gaan. Op een Hardtail leer je als je het mij vraagt goed fietsen en bovendien is het de beste keuze voor de minder regelmatige MTBer, zowel onderhoudstechnisch als prijstechnisch. 120mm is ook prima, 100mm misschien aan de stijve kant. Ik denk dat je website filters met deze 3 dingen al een redelijk beperkte selectie fietsen geven. Dan kun je al makkelijk gaan vergelijken. Nog makkelijkere optie is gewoon blind op de fietsenmaker vertrouwen, maar voor die optie kom je niet hier op het internet.
Plaats reactie