Beste MTB rond de EUR 2500

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

void schreef: ma 3 februari 2020, 18:57 Downcountry HT misschien?
Iets met moderne geometrie, 120mm vork. 2020 Epic ziet er op papier goed uit als u de vork aanpast aan 120 mm.
Mag ik voorstellen de downcountry-term bij Pinkbike te laten :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Het is te laat, het is verspreid :winkie:
Hoe kun je het anders onderscheiden van MTB met geometrie van racefietsen?
Laatst gewijzigd door void op di 4 februari 2020, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Door racefietsen niet in de vergelijking te betrekken. Daar zijn andere fora voor :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Wanneer mag ik nou wat zeggen :winkie: ? )
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15560
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

:lol:

Ik heb nog een beetje hoop dat ook de topicstarter nog gaat reageren met wat meer info...
Tommie82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 6 juni 2019, 12:08

Lars TB schreef: ma 3 februari 2020, 22:52
Tommie82 schreef: ma 3 februari 2020, 22:43 Ik vraag mij af of ik ook baat zou hebben bij een FS/trail. Of is de Air 9 ook voor trail inzetbaar?
Alles is voor 'trail' inzetbaar.

Alleen maakt een gemoedelijkere fiets je het leven vaak iets makkelijker. Je hebt meer controle over de fiets, voelt beter aan waar de grens ligt, durft daardoor wat harder de bocht in te duiken of door de bocht te gaan.
En in ruig terrein maak je met een nerveuze xc-fiets veel foutjes, dat doen de wedstrijdrijders ook. Maar die hebben de techniek die foutjes te corrigeren.

Nu hoef je je in Nederland niet snel zorgen te maken. Het is nergens echt moeilijk.

Maar het grappige is dat toen hele volksstammen van een nerveuze 26" met een te extreme zithouding over stapten op een gemoedelijke 29" er heel wat KOM's sneuvelden (zelfs zonder Strava :wink: ). Van die eerste 29ers naar de huidige trailbike-geometrie is minstens weer zo een stap. En nog steeds zijn er volksstammen die die stap best kunnen gebruiken!


Maar andersom, heb jij zeer goede techniek, dan kun je prima overweg met een huidige xc-bike en met wat conditie kun je het maximale uit zo een fiets halen. Onder een snelle rijder zijn het gewoon de snelste fietsen. Maar voor een niet zo snelle rijder kan een trailbike dus zomaar de snellere fiets zijn :wink:
Duidelijk. Conditie gaat de goede kant op, techniek zit nog wel ruimte voor verbetering ;-). Ik ga maar eens kijken of ik een FS kan huren om te kijken hoe dat bevalt. Bedankt voor je reactie!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Voor 2.000 euro heb je Canyon Neuron AL 7.0 met een GX eagle groep. Volgens mij een zeer capabele do-it-all.
Een 2.500 euro hardtail vind ik echt topsegment, daar heb je het beste van het beste voor. In ieder geval in alu.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Krakakaa schreef: ma 3 februari 2020, 16:32 Hallo allen,

Ik ben al jaren een zeer actieve fietser met de nodige wielrenfietsen. De mogelijkheid bestaat nu dat ik met grote korting een MTB tot EUR 2,500 kan bestellen. Ik woon naast de duinen en wil ook wat actiever buiten fietsen met slechter weer. Af en toe zou ik weleens naar de Ardennen gaan. Ik kom dan eerder uit op een All Mountain / AM fiets hard tail.

Nu weet ik niet zeker of ik de fiets genoeg zal gebruiken dus ik wil er één aanschaffen waarvan ik weet welke makkelijk door te verkopen is.

Ik hoor graag van jullie als jullie bepaalde fietsen in gedachten hebben welke goed zou passen voor mij.

Mvg
Een paar punten:
- Als je met slecht weer niet op de racefiets springt, doe je dat waarschijnlijk ook op de MTB niet.
- Geen enkele fiets is makkelijk door te verkopen. Reken op 50% afschrijving, of een hoop geleur en gezeur.
- Is die 2500 euro met of zonder korting? Ik neem aan dat je die korting niet op alle fietsen krijgt, wat zijn de condities voor die korting.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En mbt:
" Ik woon naast de duinen en wil ook wat actiever buiten fietsen met slechter weer. Af en toe zou ik weleens naar de Ardennen gaan. Ik kom dan eerder uit op een All Mountain / AM fiets hard tail".

Voor in de duinen fietsen, fietsen met slechter weer en de Ardennen af en toe zit je er met een AM helemaal naast, een AM was voor erg zwaar terrein in de bergen bedoeld met de focus vooral op technisch bergaf knallen.
Meer dan XC of trail ga je echt niet nodig hebben!

En als je een echte 'racer' bent kan het zelfs zomaar zijn dat een XC-marathon achtige, evt met wat meer veerweg tot ongeveer 120mm je meer aanspreekt, vanwege het meer racy karakter, dan een relatief wat zwaardere trailbike, die ook vlot is, maar nog wat meer de nadruk legt op dalen (voor die keer dat je de Ardennen in gaat bv?).
Je zou de 2 types ook eens kunnen gaan proefrijden ergens, als je al een fully overweegt?

Een (te) dikke AM-bike zou ik verder lekker vergeten bij het door jou genoemde inzetbereik, duinen, slecht weer en af en toe Ardennen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Krakakaa
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 3 februari 2020, 16:26

Heren, onwijs bedankt voor al deze reacties. Prachtig om te zien hoeveel enthousiasme er is op dit forum en verstand van zaken!

Het is inderdaad NFP maar met nu met vrijwel geen voorwaarden dus ik ben zo goed als vrij aan te kopen en rond de 50% terug te krijgen. Canyon kan dan bijvoorbeeld helaas niet .

Wellicht ga ik wel voor een goedkopere HT van rond de EUR 1500 van de gangbare merken en waag het erop.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik denk dat dat een verstandige veilige beslissing is.
Voor dat budget heb je al top hardtails, eventueel makkelijk wat te tunen met andere banden, een dropperpost eventueel (zadelpen die kan zakken, leuk en fijn met name in technischer terrein, zeker naarmate het steiler bergaf wordt).
Stel, je krijgt de smaak te pakken, dan kan tzt een dure fully altijd nog.
En zo'n HT doet het prima rond de duinen en met slecht weer, ook in de Ardennen (liefst met wat mooier weer :winkie:)...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Krakakaa schreef: ma 3 februari 2020, 16:32 dus ik wil er één aanschaffen waarvan ik weet welke makkelijk door te verkopen is.

Mvg
Hier gaat het eigenlijk een beetje om toch, en wil hierop een goed en direct advies..... Dan moet je een cube hebben, dat is op bv MP gouwe handel :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Krakakaa
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 3 februari 2020, 16:26

Ik had idd een Cube op het oog. Voor EUR 1529 kan ik de Cube Stereo 120 Pro 29 2020 kopen met Sram NX eagle.

Zou dat een goede keuze zijn naar jullie mening? Hebben jullie ook nog advies voor de juiste maat kiezen?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Deze https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/mount ... blue-2020/ ?

Persoonlijk vind ik ‘m dat ‘net niet’.
Instapfully’s zijn natuurlijker wat zwaarder afgemonteerd. Waar Cube vaak voor de prijs relatief erg goed is afgemonteerd en relatief licht is is deze wel zeer ‘instap’. Ongeveer 15kg, da’s zwaar op parcoursjes rond de duinen! Zeker als daar evt nog wat slecht weer modder bij komt :wink: .
Judy 130mm is geen topvork, dus als je dan eens echt de Ardennen in gaat... en NX heeft een tik minder breed bereik.

Met 1600,- heb je budget zat voor een zeer goede lichtere hardtail (met dropper) waar je dan veel meer plezier aan beleeft, ook in de Ardennen (waar je toch relatief rustig aan zult fietsen vanwege gebrek aan ervaring en skills, ook een fully ga je daar echt niet aan zijn limiet brengen, eerlijk is eerlijk), dan aan een net-niet fully.

De Stereo is in een duurdere uitvoering wel een zeer goede fiets, maar voor 1600,- kun je nou eenmaal niet teveel verwachten op fully gebied.

De 1999,- Stereo is al beter, maar deze vind prijs kwalitatief dan echt wel zeer af: wel 2799,-. 12,9kg, XT remmen icm Sram GX 1x12, Fox Rhythm, https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/mount ... ange-2020/
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waarschijnlijk wil de fietsenmaker wel €2499 op de bon schrijven als jij de resterende €200 zelf betaalt ;) De mijne had daar geen moeite mee (geen NFP).
Maar ik denk dat je met een goede HT beter af bent.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie