catalyst pedals

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

corex schreef: wo 13 november 2019, 20:11 Vergelijking met spd is niet op z,n plaats. Catalyst is een onderscheidende flat pedal door z'n grote en het verhaal er bij.
Juist dat verhaal getuigt van grote fantasie. Is zeker onderscheidend te noemen.

Maar juist dat verhaal is op diverse fronten door te prikken. Ik heb het over spd omdat daar de voordelen nog groter zijn als je dit verhaal als de waarheid neemt. Dus dat dit pedaal eigenlijk inferieur is. Niet omdat ik vind dat TS met spd moet gaan rijden. Tenzij het hem daadwerkelijk om juist die voordelen gaat.

corex schreef: wo 13 november 2019, 20:11 Het is heel bijzonder te stellen dat je denkt met spd sneller los te kunnen zijn dan op hele grote flats. Op flats sta je, er is grip met pinnen maar vast zit je niet. Snap ik niet.
Je moet bij flats je voet optillen om niet te blijven hangen. Net als het uitdraaien van spd's is dit wel een beweging die je moet aanleren. Even je voet uitsteken door van het pedaal te 'glijden' is er niet bij. Net als het uitdraaien bij spd's leer je dit snel. Of je voet uitsteken bij spd of bij platform sneller is durf ik niet te zeggen, bij mij is er geen onderscheid. Hooguit blijf ik heel af en toe even hangen bij flats. Dat zal aan mij liggen, want ik ben meer gewend aan spd's... . Bij het terug zetten van je voet sta je bij spd meteen goed. Mits je in klikt. Mij gebeurt het misschien 2x per rit dat ik niet meteen vast zit. Maar bij platformpedalen gebeurt het mij meer dan 2x per rit dat mijn voet niet op de juiste plaats staat. In sommige gevallen is dat negatiever dan niet vast zitten in je spd. Want je staat werkelijk op de verkeerde plaats en even je voet verschuiven is er niet bij. Die moet je daadwerkelijk even optillen. En heel soms - zelden in NL, maar waarom je daar met flats wil rijden?? - kun je je voet gewoon niet even verplaatsen. Dan sta ik liever op een glad spd pedaal... .

Maar... . Bij een klein platform pedaal til je daadwerkelijk je voet op en ben je los. Bij dit pedaal zie ik het gebeuren dat als je je voet niet daadwerkelijk recht omhoog of kantelend naar de zijkant van het pedaal haalt, je in dit geval met je hak of je teen het pedaal mee kantelt en je achter de pinnetjes blijft hangen. Dit zijn drukpunten waar je met een klein platformpedaal geen last van hebt en waar dit effect dus niet voor kan komen.

Maar goed, ik heb er niet mee gereden, dus het is een aanname.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Silberbeard
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 3 oktober 2016, 18:39
Mijn mountainbike: 2021 Rocky Mountain Instinct Powerplay C70 | 2013 Rocky Mountain Element | 2017 Stanton Sherpa

Ik ben een half jaar geleden overgestapt op de catalyst pedals flats op mijn Enduro fiets. Kom van de Mallet E van Crankbrothers.

Daarvoor nooit op flats gereden, amper aan hoeven wennen, superveel grip en comfort en wil niet meer terug :-q .

Tweede rit met de flats alles gereden in Bikepark Winterberg en daarna vrij snel in september 3 dagen Enduro2 Davos gereden met de pedalen.

Geven mij veel meer vertrouwen dan clipless. Vooral bij pedalstrikes (wat in het begin wel iets vaker gebeurd, maar door aanpassen rijstijl nu al een stuk minder) sta ik sneller dan met clipless weer goed op de pedalen.

Daarnaast ben ik van mening dat het minder moeite kost, vooral tijdens de afdalingen, omdat je niet continu je kuit op spanning zet in vergelijking met clipless waar je toch min of meer continu "op je tenen staat". Klimmen gaat overigens ook prima.

Om de een of andere reden rijd ik overigens op de XC fiets de lokale rondjes (Tilburg, Dorst, e.d.) wel bij voorkeur clipless. Voelt beter, waarom kan ik niet precies omschrijven.

Ik was verkocht na het luisteren van de podcast op MTB Tribe van 27 januari 2019. Is natuurlijk een verkooppraatje, maar de pedalen maken het waar.
Basta Enduro Team 'We are Basta'
Basta Bikestore Huissen


Intense Carbine
Rocky Mountain Element
Stanton Sherpa
Rocky Mountain Instinct Powerplay
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Goed te horen dat er ook praktijkervaring is :-q
Silberbeard schreef: do 14 november 2019, 11:18 Daarnaast ben ik van mening dat het minder moeite kost, vooral tijdens de afdalingen, omdat je niet continu je kuit op spanning zet in vergelijking met clipless waar je toch min of meer continu "op je tenen staat". Klimmen gaat overigens ook prima.
Let wel op dat alle enduro- en vooral downhillrijders hun plaatjes helemaal naar achteren zetten zodat ze ingeklikt op dezelfde plaats staan als ze zouden staan zonder kliksysteem. Juist om jouw genoemde probleem te vermijden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Lars TB schreef: do 14 november 2019, 12:40 Goed te horen dat er ook praktijkervaring is :-q
Silberbeard schreef: do 14 november 2019, 11:18 Daarnaast ben ik van mening dat het minder moeite kost, vooral tijdens de afdalingen, omdat je niet continu je kuit op spanning zet in vergelijking met clipless waar je toch min of meer continu "op je tenen staat". Klimmen gaat overigens ook prima.
Let wel op dat alle enduro- en vooral downhillrijders hun plaatjes helemaal naar achteren zetten zodat ze ingeklikt op dezelfde plaats staan als ze zouden staan zonder kliksysteem. Juist om jouw genoemde probleem te vermijden.
Sterker nog, menig gravity rijder gaat zijn schoenen met een Stanley mes en/of dremel te lijf om het plaatje verder naar achter te krijgen dan de schoen standaard toelaat. Dat heb ik zelf ook gedaan bij mijn northwaves, waarbij het plaatje toch al best ver naar achteren kan.

Ergens zou ik de catalyst pedalen wel eens willen proberen, maar ik twijfel toch of ze echt zoveel nut hebben...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Leuk om te lezen dat mensen juist als ze naar bikeparks vertrekken ineens flats monteren. Ik doe het juist andersom :D Tijdens een downhillrun ligt je snelheid zo hoog dat 'even een voetje los' helemaal niet aan de orde is. En als je volle bak over een ruige ondergrond vliegt, vind ík het veel rustiger en stabieler als m'n voeten vastzitten.

Op de NLe routes vind ik het vooral leuker om op flats te rijden dan op SPD. Het nodigt iets meer uit spielerij op de redelijk saaie routes (vooral hier in Noord-NL).

Anyhoo, als ik die site van catalyst zie, gaan aan alle kanten de bullshit-sirenes af.
Plaats reactie