Zelf wat beginnen sleutelen met simpele klusjes

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Ik wil zelf wat beginnen leren sleutelen om alles uiteindelijk zelf te kunnen. Ik heb 2 linkerhanden, weinig technisch inzicht, dus ik wil dit geleidelijk aan doen, investeren in (reserve)onderdelen en tools.
De bedoeling is ook om elk onderdeel ook te upgraden naar een betere versie.

Puntje 1 en 2 waar ik direct wil mee beginnen zijn aandrijflijn en remmen onderhouden en indien versleten in een later stadium vervangen.

Remmen:
Brakes: Shimano Deore M6000 Brakes
Discs: Shimano 180/203 RT66 Disc Rotors
Shimano RT66 180mm Rotor
Shimano RT66 203mm Rotor

Aandrijflijn:
Drivetrain: SLX 11 Speed 11-46 Drivetrain
Shimano SLX M7000 11Spd GS Rear Mech
Shimano SLX M7000 Cassette, 11 speed 11-46
Shimano SLX M7000 11 Speed Trigger Shifter
SRAM PC-1110 NX Chain
Cranks: Raceface Aeffect 1x cranks with Raceface bottom bracket
Raceface Aeffect 1x cranks, direct mount CINCH 32T 170mm, steel chainring
Pedals: DMR Vault
Raceface Team XC Bottom Bracket

Ik wil eerst leren:
- hoe ik mijn remblokjes nakijk en indien nodig vervang, welke remblokjes ik dan nodig heb en als upgrade beschouwd kunnen worden, en hoe ik de remmen ontlucht en indien nodig de remvloeistof ververs. En welke tools ik hiervoor nodig heb.

- hoe ik mijn ketting vervang, of ik best met 2 kettingen rijd, welke tools ik nodig heb om mijn ketting te vervangen, wat ik nodig heb als reserve onderdelen (masterlink etc) en welke onderdelen ik nodig heb en als een upgrade beschouwd kunnen worden.

Ik ben niet op zoek naar het absolute topmateriaal, maar upgrade zijn altijd wenselijk.

Ik weet echter ook niet als ik een vervanging zou doen van een onderdeel welk onderdeel op mijn huidige setup past en ik dus geen miskopen of verkeerde dingen koop.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Blokken en schijven nakijken is vrij makkelijk. Op de schijven (en in de handleiding, ook te vinden op Internet) staat de minimale dikte aangegeven (uit m`n hoofd zijn ze 1.75mm nieuw, versleten bij 1.50mm). Een schuifmaat is dan wel noodzakelijk. Kijk ook of er geen dikke groeven of onregelmatigheden in de schijven zitten.

Blokjes kun je er zo uithalen: wiel eruit, het zekeringspennetje/boutje uit de klauw en blokjes verwijderen en je kan de blokjes er zo uit trekken (incl spreidertje). Hou wel goed in de gaten wat links en rechts is voor het terug monteren. Wss ten overvloede maar niet met je (vette) vingers aan de schijf of het contactgedeelte van de remblokken komen. Het typenummer staat op de blokken vermeld.

Voor de rest: Alles is te vinden op Youtube, je moet er alleen wat tijd insteken. Verdiep je in 1 onderwerp tegelijk en heb je dan nog vragen, post ze hier :)
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Klopt, dat wou ik nog zeggen, ben al enkele weken volop YouTube tutorials aan het kijken van gmbn Tech, parktool en Seth's bike hacks... Het basis inzicht begint wat te komen :lol:
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Vind dit ook wel een goede playlist:

https://www.youtube.com/watch?v=FCbkz0X ... RL&index=1
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Leesvoer ;
viewtopic.php?f=9&t=13759

Daarbij is jijbuis je grote vriend ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

hitchhikerzguide schreef: wo 5 februari 2020, 23:28 Ik wil zelf wat beginnen leren sleutelen om alles uiteindelijk zelf te kunnen. Ik heb 2 linkerhanden, weinig technisch inzicht, dus ik wil dit geleidelijk aan doen, investeren in (reserve)onderdelen en tools.
De bedoeling is ook om elk onderdeel ook te upgraden naar een betere versie.

Puntje 1 en 2 waar ik direct wil mee beginnen zijn aandrijflijn en remmen onderhouden en indien versleten in een later stadium vervangen.

Remmen:
Brakes: Shimano Deore M6000 Brakes
Discs: Shimano 180/203 RT66 Disc Rotors
Shimano RT66 180mm Rotor
Shimano RT66 203mm Rotor

Aandrijflijn:
Drivetrain: SLX 11 Speed 11-46 Drivetrain
Shimano SLX M7000 11Spd GS Rear Mech
Shimano SLX M7000 Cassette, 11 speed 11-46
Shimano SLX M7000 11 Speed Trigger Shifter
SRAM PC-1110 NX Chain
Cranks: Raceface Aeffect 1x cranks with Raceface bottom bracket
Raceface Aeffect 1x cranks, direct mount CINCH 32T 170mm, steel chainring
Pedals: DMR Vault
Raceface Team XC Bottom Bracket

Ik wil eerst leren:
- hoe ik mijn remblokjes nakijk en indien nodig vervang, welke remblokjes ik dan nodig heb en als upgrade beschouwd kunnen worden, en hoe ik de remmen ontlucht en indien nodig de remvloeistof ververs. En welke tools ik hiervoor nodig heb.

- hoe ik mijn ketting vervang, of ik best met 2 kettingen rijd, welke tools ik nodig heb om mijn ketting te vervangen, wat ik nodig heb als reserve onderdelen (masterlink etc) en welke onderdelen ik nodig heb en als een upgrade beschouwd kunnen worden.

Ik ben niet op zoek naar het absolute topmateriaal, maar upgrade zijn altijd wenselijk.

Ik weet echter ook niet als ik een vervanging zou doen van een onderdeel welk onderdeel op mijn huidige setup past en ik dus geen miskopen of verkeerde dingen koop.

Alvast bedankt.
Waar woon je? Wellicht is er een handig forumlid in de buurt die het leuk vind je het een en ander te laten zien.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

TenZNL schreef: do 6 februari 2020, 00:07 Verdiep je in 1 onderwerp tegelijk en heb je dan nog vragen, post ze hier :)
Dit. Bedenk welke klus je eerst wilt doen. Onderzoek welk gereedschap je nodig hebt. Kijk youtube. Ga de klus doen, vraag na waar je onzeker over bent. Gelukt? Volgende klus voorbereiden.
eagter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 juni 2019, 22:32

Ik heb geen ervaring met twee kettingen rijden, maar heb na 4000km mijn eerste ketting vervangen. Na een korte testrit werd het meteen duidelijk dat de cassette ook vervangen moest worden. De nieuwe ketting slipte door op de verzetten die ik het meest gebruik.Voor de oude ketting had ik een kettingpons nodig. Die is bij mij onderdeel van een multi tool die altijd mee gaat. Voor de nieuwe ketting het ik een quick link gebruikt. Eenvoudig te plaatsen met een kettingtang. De cassette vervangen was ook vrij eenvoudig. Cassetteafnemer op moersleutel en een kettingzweep is het enige benodigde gereedschap.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het is handig om kettingmeter te kopen en van tijd tot tijd het verval van je ketting te meten. Als je er vroeg genoeg bij bent, kan je dan je ketting vervangen zonder de cassette ook te moeten vervangen.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Thx voor de tips alvast, ben van Belgisch Limburg (Zuidwest)
eagter schreef: za 8 februari 2020, 21:08 Ik heb geen ervaring met twee kettingen rijden, maar heb na 4000km mijn eerste ketting vervangen. Na een korte testrit werd het meteen duidelijk dat de cassette ook vervangen moest worden. De nieuwe ketting slipte door op de verzetten die ik het meest gebruik.Voor de oude ketting had ik een kettingpons nodig. Die is bij mij onderdeel van een multi tool die altijd mee gaat. Voor de nieuwe ketting het ik een quick link gebruikt. Eenvoudig te plaatsen met een kettingtang. De cassette vervangen was ook vrij eenvoudig. Cassetteafnemer op moersleutel en een kettingzweep is het enige benodigde gereedschap.
Ik zit nog niet zo ver dat de cassette afgenomen moet worden. Dus dit komt in een later stadium automatisch aan bod.

Maar wil wel een reserve ketting hebben en de tools om een wissel te doen. Heb nu een SRAM 1110 PC NX ketting met een chain link. Ik wil een degelijke reserve ketting, met chain link, reserve chain link voor onderweg, ketting pons om ook de gewenste lengte te kiezen, chain checker om slijtage te meten en een chain tool.

Volgens mij is dit lijstje wel ok en ontbreekt er niets?

Ketting, is deze wat ok? Past deze op mijn aandrijflijn? Of moet dit een Shimano ketting zijn? : https://www.bike-components.de/en/KMC/X ... 647809989/

Master link tang: https://www.bike-components.de/en/ParkT ... o24100001/

Reserve master link past deze op de ketting die ik gekozen heb? : https://www.bike-components.de/en/KMC/M ... 647802697/

Chain checker: https://www.bike-components.de/en/ParkT ... -o8700001/

Chain tool (heb er wel een in Multi tool maar in thuisgarage is dit net iets handiger denk ik): https://www.bike-components.de/en/ParkT ... ol-p34440/


Willem Altes schreef: zo 9 februari 2020, 13:23 Het is handig om kettingmeter te kopen en van tijd tot tijd het verval van je ketting te meten. Als je er vroeg genoeg bij bent, kan je dan je ketting vervangen zonder de cassette ook te moeten vervangen.
Chain checker: https://www.bike-components.de/en/ParkT ... -o8700001/

Deze dus, lijkt me inderdaad een goede investering. Goedkoper dan een cassette.

Verder wil ik ook nogmaals mijn derailleur afstellen. Dit heb ik reeds eenmaal gedaan met succes. Maar moet nu blijkbaar terug gebeuren. Soms schakelt hij niet terug naar kleinere versnelling en moet ik de hendel zeg maar langer induwen. Ik heb een toen ene tutorial van parktool gegeven. En met wat gevloek hier en daar lukte dit wel.

Volgens mij heb ik het volgende nodig:

Kabel en eventueel behuizing, is deze geschikt en ok? Of direct iets "deftigers"? : https://www.bike-components.de/en/Shima ... et-p48606/

Einddopje voor kabel: https://www.bike-components.de/en/Shima ... pcs-p1074/

Kabelknipper: https://www.bike-components.de/en/ParkT ... -o8700001/

Voor de rest heb ik als tools enkel een hex en torx set van wera (wel degelijk materiaal).

Als laatste wil ik mijn remblokjes kunnen vervangen. Volgens mij heb ik daarvoor niets anders nodig dan een setje remblokken, een hex en mss een kleine tang die wel overal inzetbaar kan zijn? :

Remblokjes: welke blokjes kunnen als goede upgrade gezien worden tov de standaard blokjes in Deore M6000's? Welke "compound" is goed? Op zeg maar Ardennen afdalingen kom ik snel wat kracht te kort.
Remmen zijn:
Brakes: Shimano Deore M6000 Brakes
Discs: Shimano 180/203 RT66 Disc Rotors
Shimano RT66 180mm Rotor
Shimano RT66 203mm Rotor

Tang: https://www.bike-components.de/en/ParkT ... -o8700001/
Laatst gewijzigd door hitchhikerzguide op ma 10 februari 2020, 01:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Chain checker:

Afbeelding
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Een nieuwe ketting op een oude cassette is meestal geen success. Dan schiet de ketting erover.

Nog een tipje, als je gaat beginnen zoek dan een goede youtube video, kijk dan een stukje, zet video op pauze, en voer het uit. Dit doe je dan met iedere stap. Zo weet je wat je moet doen en vergeet je niets.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

japie carbon schreef: ma 10 februari 2020, 08:42 Een nieuwe ketting op een oude cassette is meestal geen success. Dan schiet de ketting erover.

Nog een tipje, als je gaat beginnen zoek dan een goede youtube video, kijk dan een stukje, zet video op pauze, en voer het uit. Dit doe je dan met iedere stap. Zo weet je wat je moet doen en vergeet je niets.
Gehele fiets is 400 km oud. Ketting altijd proper gemaakt met doek of ontvet als hij echt vuil was. Squirt lube. Kan ik dan nog met 2 kettingen werken om de levensduur van mijn aandrijflijn te maximaliseren?

Op YouTube doe ik het inderdaad zo, dat ik niets mis. Met het nodige terugspoelwerk :winkie:
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Na 400 km moet dat nog wel kunnen. Misschien als je alleen maar in de natte prut hebt gereden dat het een ander verhaal is, maar normaliter lijkt het me geen probleem. Bovendien, als het wel slechter rijdt met de nieuwe ketting, dan bewaar je hem tot je huidige ketting en cassette helemaal op zijn, en gebruik je hem op je nieuwe setup.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Bokmaaa schreef: ma 10 februari 2020, 09:44 Na 400 km moet dat nog wel kunnen. Misschien als je alleen maar in de natte prut hebt gereden dat het een ander verhaal is, maar normaliter lijkt het me geen probleem. Bovendien, als het wel slechter rijdt met de nieuwe ketting, dan bewaar je hem tot je huidige ketting en cassette helemaal op zijn, en gebruik je hem op je nieuwe setup.
Ok thx man. Iemand een reactie op de tools en wisselstukken die ik selecteerde?
Plaats reactie