Beginner MTB voor een student

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

StefvanH schreef: vr 7 februari 2020, 16:22
Mad Wally schreef: vr 7 februari 2020, 13:43 Revisiesetje voorvork: 20 euro. Revisie voorvork door bedrijf: 120 euro. Onderhoudsbeurt fiets idem.
Hier ben ik al een tijdje naar opzoek, gezien ik mijn eigen Suntour vork ook graag wil reviseren.
hij is het niet meer waard om door de fietsenmaker te laten doen, dus doe het graag zelf om de kosten te drukken.

Heb je een linkje?
Welke vork heb je? Ik woon zelf in Deventer en ik wil er best samen een keer naar kijken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

Zoveel reacties, wow!
Lars TB schreef: do 6 februari 2020, 15:16 Verder hoop ik dat je of iets te laag zit, of dat het zadel niet zo staat in de praktijk.

Je zit of van voren erg hoog, of de fiets is alsnog aan de grote kant. Echt lekker fietsen is dit zo niet. Probeer eens de voorkant wat lager en korter te krijgen als het zadel nu wel goed staat! Geeft je meer snelheid en ook controle over de fiets!
Ik denk dat je gelijk hebt, ik vermoed dat de fiets net iets te groot is voor mij. Volgens sommige sites kon deze framemaat net met 1.71m en volgens andere weer niet. Met mijn budget was er niet veel degelijk aanbod, dus is dat beter dan niets. Ik ga snel eens kijken of het zadel inderdaad wat hoger kan, maar jij zegt ook dat ik het stuur naar voren kan krijgen. Hoe precies?
Canard schreef: do 6 februari 2020, 15:20 Overigens klinkt € 80,- voor nieuwe ketting, tandwielen (en cassette?), remschijven (en blokjes?) vrij goedkoop. Is dat excl. uurtarief? Of ga je het zelf doen?
Ik vermoed excl. omdat jij zegt dat het vrij goedkoop is. Ik vroeg in de zaak wat het vervangen zou kosten maar ze zeiden niet expliciet materiaalkosten of excl. arbeidskosten. Ik zal ze binnenkort eens een belletje geven om een soort compleet kostenplaatje te krijgen. Thanks!
Ad58 schreef: vr 7 februari 2020, 10:27
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 7 februari 2020, 00:35
Dit dus.
Onderhoud, upgraden met nieuw of 2e hands spul, je moet het zelf doen, anders kan je beter je geld in een nieuwe fiets steken.
Jouw fietsenmaker moet een flink uurloon rekenen, anders kan hij zn zaak beter sluiten.
Niets mis mee, zo werkt het nu eenmaal.
Maar als budgetfietser ben jij niet zijn meest voor de hand liggende geldschieter.
Maar zelf onderhouden betekent ook investeren in gereedschap en onderhoudsspullen...
Precies dit. Misschien had ik hier wat duidelijker in moeten zijn. Op zich lijkt zelf knutselen aan de fiets mij leuk, maar ik heb nul gereedschap. Die zou ik dan moeten aanschaffen en de vraag is of die kosten opwegen tegen de mogelijke arbeidskosten van een fietsmaker. Ik heb ook maar een 30m2 studio, dus echt ruimte om aan mijn fiets te werken en opslag voor veel gereedschap heb ik niet. Ik zou dan buiten op het pleintje moeten knutselen. Misschien is investeren in gereedschap slimmer wanneer ik echt een woning heb.
Mad Wally schreef: vr 7 februari 2020, 13:43
Met de juiste vaardigheden heb je je gereedschap heel snel terugverdiend.
Revisiesetje voorvork: 20 euro. Revisie voorvork door bedrijf: 120 euro. Onderhoudsbeurt fiets idem.
Dit klinkt wel interessant. Bij de fietszaak zeiden ze dat reviseren niet echt zin had en ik, mits ik een betere voorvork wilde, gewoon een betere moest kopen maar dat was dan bijna even duur als een complete fiets. Heb je een linkje voor mij naar zo'n revisieset?
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 7 februari 2020, 14:30 Ja, mee eens. Maar ik lees in minstens 2 van zijn posts dat hij telkens naar de fietsenmaker gaat.
Een fiets van €100 kost dan al snel €500 - €1000.
Ik denk dat je mijn posts niet goed hebt gelezen, kan gebeuren. Ik ben slechts een keer langs geweest om een beetje prijs indicatie te krijgen van wat een onderhoudsbeurt bij deze fiets zou kosten, niet meer dan dat. Ik denk niet snel dat ik zoveel geld als jij noemt zou uitgeven aan deze fiets :wink:

Daarnaast neem ik allemaal jullie los adviezen mee qua onderdelen waar naar gekeken moet worden! Ik denk dat ik gewoon eens met de fietszaak ga bellen wat het mij daadwerkelijk zou kosten. Als de ketting en tandwielen vervangen al meer dan 150 piek is overweeg ik mogelijk om wat gereedschap te kopen en het zelf te doen, mits er niet te veel gereedschap voor nodig is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ChapDDR schreef: vr 7 februari 2020, 18:05
Lars TB schreef: do 6 februari 2020, 15:16 Verder hoop ik dat je of iets te laag zit, of dat het zadel niet zo staat in de praktijk.

Je zit of van voren erg hoog, of de fiets is alsnog aan de grote kant. Echt lekker fietsen is dit zo niet. Probeer eens de voorkant wat lager en korter te krijgen als het zadel nu wel goed staat! Geeft je meer snelheid en ook controle over de fiets!
Ik denk dat je gelijk hebt, ik vermoed dat de fiets net iets te groot is voor mij. Volgens sommige sites kon deze framemaat net met 1.71m en volgens andere weer niet. Met mijn budget was er niet veel degelijk aanbod, dus is dat beter dan niets. Ik ga snel eens kijken of het zadel inderdaad wat hoger kan, maar jij zegt ook dat ik het stuur naar voren kan krijgen. Hoe precies?
Zorg inderdaad eerst dat je zadel op de juiste hoogte staat.


Wat je daarna kunt doen is de ringen (spacers) onder je stuurpen vandaan halen en er bovenop plaatsen. Eventueel je stuurpen zelfs omdraaien. Maar in jouw geval zou ik een korte stuurpen monteren.

Stuur anders een pb-tje, ik heb nog een mooi, kort stuurpennetje liggen, kan ik langs rijden en dat ding voor je monteren.


En dan kom je nog een heel eind met deze fiets. Verder zou ik dan echt sparen voor een luxere en hier niets aan uitgeven behalve het vervangen van versleten onderdelen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

Lars TB schreef: vr 7 februari 2020, 21:09
Zorg inderdaad eerst dat je zadel op de juiste hoogte staat.


Wat je daarna kunt doen is de ringen (spacers) onder je stuurpen vandaan halen en er bovenop plaatsen. Eventueel je stuurpen zelfs omdraaien. Maar in jouw geval zou ik een korte stuurpen monteren.

Stuur anders een pb-tje, ik heb nog een mooi, kort stuurpennetje liggen, kan ik langs rijden en dat ding voor je monteren.


En dan kom je nog een heel eind met deze fiets. Verder zou ik dan echt sparen voor een luxere en hier niets aan uitgeven behalve het vervangen van versleten onderdelen.
Bedankt voor het advies, ga er snel naar kijken! Indien het mij niet lukt laat ik je wat weten, ik waardeer iig het gebaar heel erg :D
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

Random vraagje, ik heb mogelijk wat budget beschikbaar voor een upgrade. Bij nader inzien misschien verstandiger dan veel aan mijn huidige fiets sleutelen.

Ik zie dat er bij Mantel een Cube Attention SL 2019 in de aanbieding is voor 650e (oorspronkelijk 900e), https://www.mantel.com/cube-attention-sl?autocomplete=1. Dit is wel aan de hoge kant van mijn budget maar voor mijn gevoel is dit een zeer goede deal. 650 voor een nieuwe MTB met o.a. een 100mm roxshox lucht voorvork. Omdat die nieuw is hoef ik ook de komende tijd geen onderhoud te doen. Wat vinden jullie? Is dit een zeer goede deal? Of is het verstandiger om voor 300e~400e een betere 2e hands fiets kunnen kopen dan mijn huidige?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een 2e hands van €400 kost binnen de kortste keren ook €650 ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 4 maart 2020, 17:36 Een 2e hands van €400 kost binnen de kortste keren ook €650 ;)
Ja, dat gevoel heb ik dus ook nadat ik mijn €125 Merida een keer langs die fietsenzaak heb gebracht :p Maar is deze Attention SL een zeer goede deal of kan ik beter even afwachten tot dat er een keer wat beters opduikt?
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

[/quote]

Ja, dat gevoel heb ik dus ook nadat ik mijn €125 Merida een keer langs die fietsenzaak heb gebracht :p Maar is deze Attention SL een zeer goede deal of kan ik beter even afwachten tot dat er een keer wat beters opduikt?
[/quote]

Daar doe je zeker geen miskoop mee en je kunt er een hele tijd mee vooruit :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lijkt mij voor die prijs geen verkeerde fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie