Cube cross 2018 gekocht: tips?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
bokitos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 17 januari 2020, 21:57

Hi all,

Ik heb voor mij dochter een 2e hands Cube Cross gekocht: https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/trekk ... 8-trapeze/

Zo goed als nieuw, 550 euro voor betaald. (was anderhalf jaar geleden 900, en ze kreeg er nog een mooie helm bij :)

Zij is nog net iets te klein om er helemaal 100% comfortabel op te zitten. Het is frame maat 46, trapeze frame dames.
Het zadel lijkt niet lager dan nu te kunnen, ik vroeg me af of de fietsenmaker ofzo misschien een stukje van de buis kan afzagen zodat deze toch nog net iets lager kan? Wat denken jullie?

Wat raden jullie verder aan qua onderhoud? We willen iedere week een keer fietsen, bijvoorbeeld drunense duinen zwarte route oid. Ff afspoelen na gebruik, ook drogen? Smeren en dergelijke?

Ik heb zelf geen idee, maar zoals ik al aangaf is de fiets zo goed als nieuw en lijkt alles helemaal soepel te lopen. Gewoon benieuwd naar jullie tips en tricks om er goed mee om te gaan.

Thanks!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Hoe groot is het verschil in lengte? Ik zou eerder op zoek gaan naar een iets lager zadel dan in het frame te gaan zagen...
bokitos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 17 januari 2020, 21:57

zij is nu 1,53
Ik denk dat 5 cm lager perfect zal zijn. het zadel is op zich comfortabel, het gaat echt om de stang vh zadel. Dus zeker niet zagen in het frame, maar de stang vh zadel (geen idee hoe je dit noemt).
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Oh, je bedoelt dat de zadelpen te lang is en niet laag genoeg in het frame past? Afkorten is geen probleem maar afgaande op de foto zou er ruimte genoeg moeten zijn om de pen te laten zakken, misschien moet de zitbuis even geruimd worden.
bokitos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 17 januari 2020, 21:57

inderdaad. Ga ik checken, thnks.

Nog tips voor onderhoud? We willen dus vooral wat ruigere routes doen, loonse en drunense duinen zwart.
Zij is pas 12, dus valt wel mee hoe de bike misbruikt zal gaan worden. Maak me wel een beetje zorgen om die dunne bandjes (hoe fijn is dat voor haar), maar framew, hydraulische remmen en schakelingen etc. lijken top.
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Als de banden niet versleten zijn, denk ik dat die Smart Sam banden prima kunnen op een rondje LDD als het parcours er droog bij ligt. Eventueel kun je wat extra grip krijgen door de bandenspanning niet heel hoog te zetten. (Onder 2 bar)

Ander puntje wat ik me afvraag. Je wilt met je dochter van 12 een rondje LDD doen... heeft ze al enige ervaring met MTB'en of heeft ze veel talent? Voldoende conditie voor 24 km? Heeft ze goede controle over de remmen en de fiets? Niet bang om te vallen?

Ik zou het met mijn dochter van 12 niet aandurven. Ik rijd met haar wel een half rondje Stadsbos013 maar dat is naar mijn mening een parcours wat qua moeilijkheidsgraad wel een stuk lager ligt.

Qua onderhoud, na een modderige rit spoel ik mijn fiets af met de tuinslang. Daarna de ketting droogmaken met een doek en klein beetje smeren, bijv. met een dry of wet lube.
Laatst gewijzigd door Canard op zo 9 februari 2020, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is in dat opzicht niet de meest geschikte fiets om ruig mee te mountainbiken. Die breedte van de banden speelt zeker een rol. Je zou kunnen kijken of er bredere banden in het frame passen.

Maar een andere punt is de controle over de fiets, dit is een fiets met een wat nerveuzer stuurgedrag. Daar is aan te wennen en in NL speelt het een kleinere rol.

Wat onderhoud betreft: gewoon regelmatig schoon maken met een sopje. En de ketting apart reinigen met specialer spul.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bokitos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 17 januari 2020, 21:57

Geen idee wat 'ruig mountainbiken' betekent, maar wij vonden loonse en drunense duinen zwart prima te doen met gehuurde gare mtb's van de rustende jager (merida's geloof ik).
Paar pauzes tussendoor en het ging goed: af en toe langzaam vallen als ze niet snel genoeg schakelde bij een beklimming. Risicoinschatting en op tijd remmen en dergelijke ging ook prima met die gehuurde mtb's, daarom wou ik nu ook graag hydraulische remmen.

Voor mijn zoontje van 10 is zwart nog te heftig, maar groen gaat al prima. (met mijn dochter lukte dat zelfs twee keer achter elkaar :p Daarna was ze wel heel erg moe, lol). We willen snel ook eens iets in de buurt van nijmegen gaan proberen.

"gewoon regelmatig schoon maken met een sopje. En de ketting apart reinigen met specialer spul"
Wat voor spul gebruikt men daar dan voor? En dien je de fiets ook te drogen na het schoonmaken met sopje? Welke onderdelen dienen gesmeerd te worden?

thanks all!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bokitos schreef: zo 9 februari 2020, 20:38 Geen idee wat 'ruig mountainbiken' betekent, maar wij vonden loonse en drunense duinen zwart prima te doen met gehuurde gare mtb's van de rustende jager (merida's geloof ik).
Je wilt ruige routes doen, dus dan ben je ruig aan het mountainbiken!

Nu zijn de L&D duinen verre van ruig, maar als je een afdaling op bijvoorbeeld Amerongen gaat rijden waar de snelheid wat verder op gaat lopen, kijk dan niet raar op dat ze de snelheid niet te ver op laat lopen. Dat gaat op zo een fiets al snel eng aanvoelen.
bokitos schreef: zo 9 februari 2020, 20:38 "gewoon regelmatig schoon maken met een sopje. En de ketting apart reinigen met specialer spul"
Wat voor spul gebruikt men daar dan voor? En dien je de fiets ook te drogen na het schoonmaken met sopje? Welke onderdelen dienen gesmeerd te worden?
Sopje met een borstel, naderhand even afspoelen met water. Eventueel alleen de ketting even drogen. Maar die ketting kun je beter reinigen met speciale kettingreiniger en handige apparaatjes.

En dan is eigenlijk ook het enige wat gesmeerd moet worden de ketting. Beter niet met een spuitbus omdat je dan ook olie op de schijven kunt krijgen. Beter is een teflon-achtige druppelflacon te pakken en de ketting indruppelen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie