Canyon balhoofdlagers vervangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Heb precies dezelfde ervaringen met mijn oude Canyon. Lager dat er bij levering in zat was binnen de kortste keren verrot (combi van weinig vet af fabriek, stom ontwerp en een modderig ritje op parcours Spaarnwoude). Die kwam er in stukjes uit bij het los tikken.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

DeStiO schreef: ma 27 januari 2020, 10:28 Volgens mij hoef je deze lagers niet eens te vervangen maar alleen schoon te maken en nieuw vet op te doen. Zien er nog goed uit.Kan me trouwens niet voorstellen dat je na een korte tijd al je balhoofdlagers moet vervangen af fabriek.
Ze draaien niet soepel, ik voel weerstand. Dan zijn ze verrot. Zit ook corrosie op.
En ik moet zeggen dat ik deze fiets al flink aangepakt heb qua gebruik. Springen, bikeparks etc. Het slijt vrij snel dan :winkie:
Laatst gewijzigd door MVMVML op di 28 januari 2020, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Allemaal bedankt voor het meedenken. Heb ook nog een antwoord van Canyon gekregen:

Bedankt voor je bericht.

Het onderste lager zit direct in het frame geperst. Met een lageruitdrijver kun je deze er inderdaad gewoon met beleid uit tikken. Zorg dat je gelijke belasting rondom hebt zodat het lager niet in delen uit elkaar valt. Het bovenlager ligt in een plastic cup. Deze kun je er normaal gesproken uit trekken met een beetje kracht. Mocht dat niet lukken dan voorzichtig van de onderkant uit op het lager tikken en hij komt los. Nieuwe lagers kun je er beneden in persen en boven in duwen. Vergeet niet een likje vet zodat ze er in de toekomst ook weer goed uit komen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

heb je al een vervangend lager en zo ja, welke? Ik heb dezelfde nodig voor mijn 2017 Spectral.

Inderdaad ZS44/IS52, maar ik vind eigenlijk geen combi.
Edit: ik zie dat je van cane Creek inderdaad los een bovenste en onderste kan bestellen.
Bovenste: https://www.bike-components.de/en/Cane- ... er-p35002/
Onderste: https://www.bike-components.de/en/Cane- ... 2sQAvD_BwE
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Bram87 schreef: di 28 januari 2020, 11:08 heb je al een vervangend lager en zo ja, welke? Ik heb dezelfde nodig voor mijn 2017 Spectral.

Inderdaad ZS44/IS52, maar ik vind eigenlijk geen combi.
Edit: ik zie dat je van cane Creek inderdaad los een bovenste en onderste kan bestellen.
Bovenste: https://www.bike-components.de/en/Cane- ... er-p35002/
Onderste: https://www.bike-components.de/en/Cane- ... 2sQAvD_BwE
Ik heb ze bij Canyon zelf besteld voor een tientje per stuk. Vond ik niet te gek.

Ik zit in de industrie en dacht even bij mijn lagerboer dezelfde te bestellen, maar hij kwam niet uit de nummering van Acros.

Afbeelding
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Maar heb je de oude lagers er al uit gekregen?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

suravida schreef: wo 5 februari 2020, 12:28 Maar heb je de oude lagers er al uit gekregen?
Nee ik heb eerst deze nieuwe besteld. Vh weekend doen denk ik. Weet nu hoe het moet. Maar ik wilde wel eerst nieuwe hebben liggen zodat ik het gelijk weer in elkaar kan schroeven.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Goed plan :-q Ben benieuwd!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Nou alles ging voorspoedig. Onderste lager kon ik er zo uittikken met een schroevendraaier en de bovenste incl. lagerhouder door een bezemsteel af te zagen en van onderuit eruit te tikken middels dat hulpstuk. Alles lekker schoon gemaakt, ingevet en weer erin.

Doe ik alles weer terug, krijg ik de lagers niet goed afgesteld. Nadat ik het steeds strakker en strakker deed en er nog een halve cm speling op zat maar weer uit elkaar gehaald, onderste lager al in puin :o

Denk dat ik verkeerd eraan heb gedaan de voorvork erin te doen en gelijk op de grond te laten steunen, dan het lager daardoor scheef is komen te zitten. Daarna heb ik hem te strak aangedraaid en in puin gedraaid. Afijn, net weer nieuw onderlager besteld.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat klinkt wel een beetje raar. Eigenlijk was je dus door de boel aan te draaien je lager scheef aan het persen? Even ter check: de base plate is toch niet veranderd? Indien wel, zat die er al wel helemaal op? Als die scheef gaat, bestaat de kans dat je onderste lager ook scheef mee gaat. Als alles er op de juiste manier in zit zou je eigenlijk al geen ruimte tussen de onderdelen meer moeten zien.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: di 11 februari 2020, 11:49 Dat klinkt wel een beetje raar. Eigenlijk was je dus door de boel aan te draaien je lager scheef aan het persen? Even ter check: de base plate is toch niet veranderd? Indien wel, zat die er al wel helemaal op? Als die scheef gaat, bestaat de kans dat je onderste lager ook scheef mee gaat. Als alles er op de juiste manier in zit zou je eigenlijk al geen ruimte tussen de onderdelen meer moeten zien.
Ik denk dat hij scheef is getrokken door het rusten erop terwijl boven nog niet vast zat. Daarna te strak en pang. Dat is het enige wat ik kan verzinnen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Maar dus niks aann de baseplate veranderd?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: di 11 februari 2020, 12:49 Maar dus niks aann de baseplate veranderd?
Nee die heb ik laten zitten + vorig lager zat er niet scheef in.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

MVMVML schreef: di 11 februari 2020, 10:56 Nou alles ging voorspoedig. Onderste lager kon ik er zo uittikken met een schroevendraaier en de bovenste incl. lagerhouder door een bezemsteel af te zagen en van onderuit eruit te tikken middels dat hulpstuk. Alles lekker schoon gemaakt, ingevet en weer erin.
die bovenste cup hoeft er in principe niet uit toch als je toch dezelfde lagers weer gaat gebruiken?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Bram87 schreef: di 11 februari 2020, 16:20
MVMVML schreef: di 11 februari 2020, 10:56 Nou alles ging voorspoedig. Onderste lager kon ik er zo uittikken met een schroevendraaier en de bovenste incl. lagerhouder door een bezemsteel af te zagen en van onderuit eruit te tikken middels dat hulpstuk. Alles lekker schoon gemaakt, ingevet en weer erin.
die bovenste cup hoeft er in principe niet uit toch als je toch dezelfde lagers weer gaat gebruiken?
Jawel, die zit daarin geklemt.
Plaats reactie