Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het verschil is dat meestal de buitenkabel gefixeerd zit, en de binnenkabel beweegt als je de remote bedient. Bij de eerste OneUp is dat andersom: de buitenkabel wordt gebruikt om de actuator in te duwen. Daarom moet de buitenkabel een klein beetje kunnen bewegen, als je de kabel ruim op lengte hebt gemaakt is dat doorgaans geen probleem. Alleen als je frame de buitenkabel fixeert kan dat een probleempje zijn.

Ik dacht dat je het over het werkingsprincipe (lucht + hydraulisch) had, dat is dus gewoon vergelijkbaar met de meeste andere droppers.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De v2.1 (dus de huidige versie) werkt cable actuated, dus de binnenkabel bedient het hefboompje.
V2.0 was nog housing actuated (de buitenkabel bediende het hefboompje) en was dus minder geschikt voor sommige frames, waar de buitenkabel niet genoeg kon bewegen.
V2.0 was al wel technisch verbeterd tov. v1, en de v2.1 actuator past ook op v2.0, dus is naderhand om te bouwen.
(past niet op v1)
Als je nu een OneUp koopt krijg je v2.1, tenzij ze je oude voorraad verkopen (scherpe aanbiedingen).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Heb m'n integra geserviced. Toen ik de cartridge opende was er een luide plop, duidelijk lucht in de kamer dus. Het is wel mooi om te zien hoe in de basis zo'n dropper fantastisch werkt. Ik heb er nieuwe olie in gedaan (atf, is blijkbaar 10w die ik heb) en de boek weer afgesloten. Daarmee is de dropper weer keihard geworden. Tijdens het in elkaar zitten is wel het onderste deel afgebroken, waar de kabel in haakt. Blijkbaar gebeurt dit vaker en is het een zwak gietdeel. Gelukkig zijn hier en daar nog onderdelen te krijgen, daarna kan ik echt testen.

Wat me wel opviel is dat de dropper echt tot de laatste ring helemaal uit elkaar kan en er niets op een permanente manier gebonden is. Ik weet niet of KS dit nog steeds doet, maar het maakt de dropper wel eindeloos servicebaar in theorie.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

twowheeler schreef: di 11 februari 2020, 11:58 Heb m'n integra geserviced. Toen ik de cartridge opende was er een luide plop, duidelijk lucht in de kamer dus. Het is wel mooi om te zien hoe in de basis zo'n dropper fantastisch werkt. Ik heb er nieuwe olie in gedaan (atf, is blijkbaar 10w die ik heb) en de boek weer afgesloten. Daarmee is de dropper weer keihard geworden. Tijdens het in elkaar zitten is wel het onderste deel afgebroken, waar de kabel in haakt. Blijkbaar gebeurt dit vaker en is het een zwak gietdeel. Gelukkig zijn hier en daar nog onderdelen te krijgen, daarna kan ik echt testen.

Wat me wel opviel is dat de dropper echt tot de laatste ring helemaal uit elkaar kan en er niets op een permanente manier gebonden is. Ik weet niet of KS dit nog steeds doet, maar het maakt de dropper wel eindeloos servicebaar in theorie.
Netjes goed bezig! Zo heb ik zelf al een stuk of 7 levs geserviced :D
Idd de actuator die je op de shaft monteert moet je maar licht aandraaien.
Met loctite handvast en dan met een steeksleutel nog een 1/8ste tot 1/4de slag ofzo max.
Heb er ook al is 1 te hard aangedraaid en brak af.
Heb toen een mail gestuurd naar ks@11motors.de met de vraag of ze dat specifieke partnumber verkochten en toen gekocht voor 18,90 incl verzending. :-q
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Ik heb al een paar weken een mooie Bikeyoke Divine 160 mm klaar liggen, ondertussen is de Rocket voor demper, vork en lager onderhoud weg. Hopelijk snel weer terug om deze dropper te plaatsen. De reviews zijn iig erg goed, dus ben benieuwd...
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

KevinBel schreef: di 11 februari 2020, 14:10
twowheeler schreef: di 11 februari 2020, 11:58 Heb m'n integra geserviced. Toen ik de cartridge opende was er een luide plop, duidelijk lucht in de kamer dus. Het is wel mooi om te zien hoe in de basis zo'n dropper fantastisch werkt. Ik heb er nieuwe olie in gedaan (atf, is blijkbaar 10w die ik heb) en de boek weer afgesloten. Daarmee is de dropper weer keihard geworden. Tijdens het in elkaar zitten is wel het onderste deel afgebroken, waar de kabel in haakt. Blijkbaar gebeurt dit vaker en is het een zwak gietdeel. Gelukkig zijn hier en daar nog onderdelen te krijgen, daarna kan ik echt testen.

Wat me wel opviel is dat de dropper echt tot de laatste ring helemaal uit elkaar kan en er niets op een permanente manier gebonden is. Ik weet niet of KS dit nog steeds doet, maar het maakt de dropper wel eindeloos servicebaar in theorie.
Netjes goed bezig! Zo heb ik zelf al een stuk of 7 levs geserviced :D
Idd de actuator die je op de shaft monteert moet je maar licht aandraaien.
Met loctite handvast en dan met een steeksleutel nog een 1/8ste tot 1/4de slag ofzo max.
Heb er ook al is 1 te hard aangedraaid en brak af.
Heb toen een mail gestuurd naar ks@11motors.de met de vraag of ze dat specifieke partnumber verkochten en toen gekocht voor 18,90 incl verzending. :-q
Dan kan ik het je vast meteen vragen: hoe nauwkeurig is de hoeveelheid olie die erin gaat? Ik heb de guide gevolgd, maar de IFP (Die zwarte zuiger die eigenlijk al het werk doet) niet precies 2mm vanaf de bovenkant gehouden. Ook bij het plaatsen van de binnenste zuiger en het daarna opdraaien van de eind plug heb ik niet exact alles gevolgd. Neem aan dat teveel olie betekend niet helemaal in kunnen zakken, en te weinig niet helemaal uit kunnen schuiven? Hij schuift nu sowieso uit tot de aanslag, inzakken kan ik nog niet testen. Er is nog best wat kracht nodig om de zuiger te bedienen trouwens! Snap wel waarom KS een soort dubbele hefboom heeft gemaakt in de actuator.

IK heb het onderdeel kunnen bestellen bij bike24. Deze had er gelukkig nog eentje op voorraad. Goede tip van dat mailadres! Dat is handig voor de toekomst. Partnummers zijn nog wel te vinden hier en daar.

Al met al is de servicebaarheid van KS voor mij wel een reden voorlopig nog met de dropper door te gaan.
Who needs roads when there's dirt
ice246
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 21 juli 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon custom

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 10 februari 2020, 14:45 De v2.1 (dus de huidige versie) werkt cable actuated, dus de binnenkabel bedient het hefboompje.
V2.0 was nog housing actuated (de buitenkabel bediende het hefboompje) en was dus minder geschikt voor sommige frames, waar de buitenkabel niet genoeg kon bewegen.
V2.0 was al wel technisch verbeterd tov. v1, en de v2.1 actuator past ook op v2.0, dus is naderhand om te bouwen.
(past niet op v1)
Als je nu een OneUp koopt krijg je v2.1, tenzij ze je oude voorraad verkopen (scherpe aanbiedingen).
Duidelijk verhaal. Ben zelf ook aan het kijken voor de Oneup 210 dropper. Ik lees op internet ook veel verhalen over dat de oneup droppers snel druk verliezen en daardoor niet helemaal omhoog komen. Is dit ook een probleem wat is opgelost met de V2.1?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen idee. Volgens OneUp zijn de v2 en v2.1 verbeterd, ook intern.
Hele verhaal staat op de website.
Maar ja, wij van WCeend...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ice246
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 21 juli 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon custom

Dat verhaal had ik idd ook al gelezen. Kon er niet uit opmaken wat nu precies de verbeteringen waren tov V1. Ik zie wel dat je nog steeds je zadel moet loshalen om de de dropper weer op druk te brengen. Niet echt een klusje wat je te vaak wilt doen.
Gebruikersavatar
Taarmen
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 2 mei 2020, 16:15
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3

Ik ben opzoek naar een betaalbare dropper. Voor mijn Cannondale Trail 3 (Cannondale 3, 6061 Alloy, 31.6 x 350/400mm).
De red cycling droppers zijn enorm afgeprijst. Wat zijn de ervaringen hier mee? Zover ik kan vinden is het een Farhad.de en BikeSter huismerk.
Op wat uiterlijke kenmerken na zie ik geen verschil.

https://www.bikester.nl/983900.html 80 euro
https://www.bikester.nl/red-cycling-pro ... 6250.htmll 70 euro -

Aanpassing, ik was benieuwd of het paste en ik heb het opgemeten tot 440 past prima en ik heb ongeveer 20 cm zadelpen uitsteken, tot 150mm veerweg mogelijk.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vermoed dat dat ook Brand-X droppers zijn, en dan is het een prima ding en zeker voor die prijs.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Taarmen
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 2 mei 2020, 16:15
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3

kermit schreef: vr 15 mei 2020, 12:32 Ik vermoed dat dat ook Brand-X droppers zijn, en dan is het een prima ding en zeker voor die prijs.
De Brand-X droppers staan in het buitenland voor 140 Euro/Pond/Dollar te koop en hebben zeer goede reviews.

Toch lastiger dan gedacht, de kabel kan niet intern. Er is geen uitgang overbij het balhoofd waardoor alleen de versie met externe kabel overblijft en die loopt van de zadelmount. Het lijk mij nadelig dat het met een grote lus bevestigd moet worden, meer beweging en grotere kans ergens achter te haken. Lastig
Dat wordt bestellen :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met de bevestiging bij de zadelkop? Dat zou ik niet doen, Brand-X heeft de kabel bij de niet-stealth droppers aan het vaste deel van de zadelpen. Dat is echt een stuk prettiger. En het doet vermoeden dat deze dropper dan toch geen Brand-X is.

Bij de kop beweegt hij inderdaad met elke keer dat je het zadel verstelt mee, en dat levert snel schuurplekken op. Mijn eerste dropper (bijna tien jaar geleden...) had dat en ik had m'n halve frame ondergeplakt om het te beschermen :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij een FS is er soms ook geen plek voor een kabel die op en neer beweegt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Taarmen
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 2 mei 2020, 16:15
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3

Bedankt voor de reacties, het was ook te mooi om waar te zijn een goede dropper voor 80 euro. Mocht ik nog eens een aanbieding tegenkomen weet ik wel wat ik nodig heb en welke maten oke zijn. Bedankt voor de hulp!

-edit 15:05-

Ik zit toch te denken dat een kabel binnendoor kan. Op de onderstaande foto's zie je achterop het frame ter hoogte van de ketting een rubberplugje zitten.
Afbeelding
In de omschrijving op de site staat het volgende:
voor een fraai geïntegreerd uiterlijk en eenvoudiger onderhoud worden de kabels voor de derailleurs en de seatdropper netjes door de straightshot frame-opening in de onderbuis gevoerd terwijl de achterste remleiding steving buiten het frame is vastgemaakt.
Alleen heeft deze fiets geen voor derailleur en de mijn wel waar de kabel schuin voor loopt.

--edit--
Zou moeten passen, heb de post besteld, ik hou jullie op hoogte of het gelukt is.
Plaats reactie