Zelf wat beginnen sleutelen met simpele klusjes

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Prima , maar je hoeft geen top spul te kopen voor bv de chainchecker en pons , je kan al veel goedkoper uit zijn daar mee , ketting pons zou ik kopen icm een multitool die compact is en je kan mee nemen tijdens het fietsen , het gebruiken van de chainlink ( missing link ), en extra , zijn de meningen over verdeelt , zelf gebruik altijd dezelfde missing link die bij ketting mee komt ook met wisselen gebruik ik hem weer , dus reserve heb ik deze niet en ik rij met 4 fietsen met twee kettingen incl missing links , nog nooit een nieuwe gebruikt tijdens de wissel , maar de voor en tegenstanders zullen zich wel melden .

Dus google even goed op de tooltjes die je opgeeft , is veel te duur en kan stukken goedkoper..

Suc6
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Snelle Buffer schreef: di 11 februari 2020, 18:02 Prima , maar je hoeft geen top spul te kopen voor bv de chainchecker en pons , je kan al veel goedkoper uit zijn daar mee , ketting pons zou ik kopen icm een multitool die compact is en je kan mee nemen tijdens het fietsen , het gebruiken van de chainlink ( missing link ), en extra , zijn de meningen over verdeelt , zelf gebruik altijd dezelfde missing link die bij ketting mee komt ook met wisselen gebruik ik hem weer , dus reserve heb ik deze niet en ik rij met 4 fietsen met twee kettingen incl missing links , nog nooit een nieuwe gebruikt tijdens de wissel , maar de voor en tegenstanders zullen zich wel melden .

Dus google even goed op de tooltjes die je opgeeft , is veel te duur en kan stukken goedkoper..

Suc6
+1

Behalve...
Met extra quicklinks in je tas kan je igv een breuk, altijd ter plekke je ketting (tijdelijk) fixen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

TenZNL schreef: di 11 februari 2020, 18:13
Snelle Buffer schreef: di 11 februari 2020, 18:02 Prima , maar je hoeft geen top spul te kopen voor bv de chainchecker en pons , je kan al veel goedkoper uit zijn daar mee , ketting pons zou ik kopen icm een multitool die compact is en je kan mee nemen tijdens het fietsen , het gebruiken van de chainlink ( missing link ), en extra , zijn de meningen over verdeelt , zelf gebruik altijd dezelfde missing link die bij ketting mee komt ook met wisselen gebruik ik hem weer , dus reserve heb ik deze niet en ik rij met 4 fietsen met twee kettingen incl missing links , nog nooit een nieuwe gebruikt tijdens de wissel , maar de voor en tegenstanders zullen zich wel melden .

Dus google even goed op de tooltjes die je opgeeft , is veel te duur en kan stukken goedkoper..

Suc6
+1

Behalve...
Met extra quicklinks in je tas kan je igv een breuk, altijd ter plekke je ketting (tijdelijk) fixen.
Behalve ...
met een kettingpons , die in het multi tooltje zit kan je ketting tijdelijk fixen .(alleen minder snel waarschijnlijk :winkie: )
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik heb het over je rit afmaken, niet terug naar de auto hobbelen en hopen dat dat pinnetje nog goed is :winkie:

Maar goed, ik rij 2 QL`s, een multitool met kettingpons en 3 losse schakels in m`n tas, ik kan hoe dan ook verder :lol:
Laatst gewijzigd door TenZNL op di 11 februari 2020, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

TenZNL schreef: di 11 februari 2020, 18:22 Ik heb het over je rit afmaken, niet terug naar de auto hobbelen en hopen dat dat pinnetje nog goed is :winkie:
:lol: :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Maar is er ooit weleens iemand geweest die een goed onderhouden ketting van de goede lengte heeft gebroken?

Voor mij is dat iets zo onwaarschijnlijks dat voorzorgs maatregelen een beetje overdone zijn.
Beetje zoals een rol ductape meenemen om een gebroken frame te fixen ofzo.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Voor jou mss maar ik ben liever zelfvoorzienend en dat spul weegt nix. Liever safe than sorry, zeker op een bergtop/woud buiten NL zonder mobiel bereik op uren lopen van de bewoonde wereld.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

RobBoZ schreef: di 11 februari 2020, 19:10 Maar is er ooit weleens iemand geweest die een goed onderhouden ketting van de goede lengte heeft gebroken?

Voor mij is dat iets zo onwaarschijnlijks dat voorzorgs maatregelen een beetje overdone zijn.
Beetje zoals een rol ductape meenemen om een gebroken frame te fixen ofzo.
Ja, ik.
Vroeger toen ik nog jong was en power in de benen had.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Aldoende leert men. Zo brak ik ooit mijn ketting op Kwint, terwijl de auto bij P Leersum stond. Ik had toen nog niks bij me, gelukkig een fietsmaat wel.
Anders is het toch een pokkeneind lopen terug naar de auto. :-{
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Thanks, over het algemeen vond ik de prijzen voor sommige zaken ook wel wat duur. Maar aan de andere kant als je je tools ook wat respecteert en zuinig op bent zullen ze waarschijnlijk ook wel zeer lang mee gaan... Maar ik da dus nog even kijken of het wat goedkoper kan.

Kwestie remblokjes heb ik me ook in verdiept:

Shimano G03S resin:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... n-o101090/

Shimano G04S metaal:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... l-o101089/

Shimano G03A resin:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... n-o101090/

Shimano G04Ti:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... l-o101089/

Ik heb nu, denk ik, de G02S resin die standaard op de Deore M6000 zitten. Denk dat de G04S metaal dan op zich wel een minieme "upgrade" kan zijn? Er staat niets op mijn RT66 rotors van "only resin". Gezien mijn lengte en gewicht kunnen de metalen misschien wel geschikter zijn?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nee, SLX kan beide soorten hebben.
Metal-blokken hebben andere eigenschappen dan resin, qua power maakt het niet zoveel uit.
hitchhikerzguide schreef: di 11 februari 2020, 21:47 Gezien mijn lengte en gewicht kunnen de metalen misschien wel geschikter zijn?
En wat is je gewicht? (kzie `t zo snel niet staan)
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

TenZNL schreef: di 11 februari 2020, 22:06 Nee, SLX kan beide soorten hebben.
Metal-blokken hebben andere eigenschappen dan resin, qua power maakt het niet zoveel uit.
hitchhikerzguide schreef: di 11 februari 2020, 21:47 Gezien mijn lengte en gewicht kunnen de metalen misschien wel geschikter zijn?
En wat is je gewicht? (kzie `t zo snel niet staan)
Een 95 kg met pack. Zijn trouwens M6000 Deore, geen SLX.

Als ik de volledige "shoppinglijst" bekijk zit ik op bike-discount.de al tientallen euro's goedkoper dan op bike-components.de, elk onderdeel of elke tool is goedkoper. Precies wel een dure site, bike-components. Iemand nog ervaringen met goedkopere e-shops?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

RT66 is SLX, toch?

Anieweez, met 203/180 zou je toch wel aardige remkracht moeten hebben? Tenzij je natuurlijk op semi-slicks natte afdalingen in bv Malmedy ofzo doet :winkie:

Edit:
Vergat ik nog mee te geven: https://www.bike24.com/
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

TenZNL schreef: di 11 februari 2020, 22:49 RT66 is SLX, toch?

Anieweez, met 203/180 zou je toch wel aardige remkracht moeten hebben? Tenzij je natuurlijk op semi-slicks natte afdalingen in bv Malmedy ofzo doet :winkie:

Edit:
Vergat ik nog mee te geven: https://www.bike24.com/
De klauwen zijn Deore M6000, anywayyy, normaal is de stopkracht ok, behalve inderdaad op lange Ardennen afdalingen, ofwel rem ik te veel :lol:
Dus metaal of resin maakt niet zoveel uit? Dan probeer ik eens metaal en bestel ik een setje metaal en resin.

Dank voor de tip voor bike24
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De sintered/metaal blokken zijn harder, slijtvaster en remmen beter in natte en modderige omstandigheden dan de organische/resin blokken, ook gaan ze wat beter om met de hitte om in lange afdaling.

Nadeel: ze kunnen nogal schreeuwen en je schijven slijten wat harder. Maar bij een flinke modderrit kan je een nieuwe set resin verslijten(BTDT) en dat is me met metal blokjes nog niet gelukt.
Plaats reactie