Canyon balhoofdlagers vervangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik had ooit een Trek waarbij dat bovenste lager los in de balhoofdbuis lag. De balhoofdbuis zelf fungeerde als cup, en die lagers pakte je er zo uit. Lager centreerde zichzelf door de conische passing. Dat is dus weer net anders bij jou?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

MVMVML schreef: wo 5 februari 2020, 12:26
Bram87 schreef: di 28 januari 2020, 11:08 heb je al een vervangend lager en zo ja, welke? Ik heb dezelfde nodig voor mijn 2017 Spectral.

Inderdaad ZS44/IS52, maar ik vind eigenlijk geen combi.
Edit: ik zie dat je van cane Creek inderdaad los een bovenste en onderste kan bestellen.
Bovenste: https://www.bike-components.de/en/Cane- ... er-p35002/
Onderste: https://www.bike-components.de/en/Cane- ... 2sQAvD_BwE
Ik heb ze bij Canyon zelf besteld voor een tientje per stuk. Vond ik niet te gek.

Ik zit in de industrie en dacht even bij mijn lagerboer dezelfde te bestellen, maar hij kwam niet uit de nummering van Acros.

Waar vind je die lagers op de canyon site? Ik kan ze zo niet vinden..
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Waarschijnlijk via de Service besteld. Even contact met ze opnemen dus, via mail of chat.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

markindealpen schreef: wo 12 februari 2020, 11:40
MVMVML schreef: wo 5 februari 2020, 12:26
Ik heb ze bij Canyon zelf besteld voor een tientje per stuk. Vond ik niet te gek.

Ik zit in de industrie en dacht even bij mijn lagerboer dezelfde te bestellen, maar hij kwam niet uit de nummering van Acros.

Waar vind je die lagers op de canyon site? Ik kan ze zo niet vinden..
Mailen met de service. Ze zijn vandaag op de post gedaan voor mij dus morgen in huis als het goed is.
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

Thanks!
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik zit nu te twijfelen of ik hem niet verkeerd om erin heb gedaan. :-?

Er zitten twee schuine kanten aan. Aan de ene kant aan de grote buitenring aan de buitenkant en er tegenover een afschuining aan de binnenring. Je zou toch zeggen dat die afschuining aan de binnenring omlaag zou moeten zodat de as vd vork erin geperst wordt?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Nee ik had hem goed. Anders had de bovenring er niet in kunnen blijven steken.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Probeer je nou ons te overtuigen, of jezelf? Is het gelukt nu, dus?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: do 13 februari 2020, 20:54 Probeer je nou ons te overtuigen, of jezelf? Is het gelukt nu, dus?
Yep.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mooi zo :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ja, denk dat ik ze gewoon veels te hard heb aangedraaid en daardoor in puin heb getrokken. Ze bout zit nu echt heel zacht aangedraaid en dat zat hij ook al toen ik hem loshaalde viel me op.
Teezke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:49
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 (2020)

BramVice schreef: di 28 januari 2020, 11:08 heb je al een vervangend lager en zo ja, welke? Ik heb dezelfde nodig voor mijn 2017 Spectral.

Inderdaad ZS44/IS52, maar ik vind eigenlijk geen combi.
Edit: ik zie dat je van cane Creek inderdaad los een bovenste en onderste kan bestellen.
Bovenste: https://www.bike-components.de/en/Cane- ... er-p35002/
Onderste: https://www.bike-components.de/en/Cane- ... 2sQAvD_BwE
Even aanhaken op deze reactie;

Zelf wil ik ook graag de Acros lagers vervangen en dan voor deze Cane Creek set in mijn Grand Canyon. Prijs voor de nieuwe Acros lagers via Canyon is namelijk hetzelfde als voor deze complete nieuwe Cane Creek set. Vraag me alleen af is het nodig om ook de nieuwe star nut te installeren of kan ik die wat in de vork zit gewoon gebruiken, hier heb ik namelijk zelf geen tool voor.

En de bovenste cup van Cane Creek kan gewoon met een persje erin gedrukt worden neem ik aan of is hier veel kracht voor nodig?

Thanks!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Teezke schreef: di 14 maart 2023, 10:35
BramVice schreef: di 28 januari 2020, 11:08 heb je al een vervangend lager en zo ja, welke? Ik heb dezelfde nodig voor mijn 2017 Spectral.

Inderdaad ZS44/IS52, maar ik vind eigenlijk geen combi.
Edit: ik zie dat je van cane Creek inderdaad los een bovenste en onderste kan bestellen.
Bovenste: https://www.bike-components.de/en/Cane- ... er-p35002/
Onderste: https://www.bike-components.de/en/Cane- ... 2sQAvD_BwE
Even aanhaken op deze reactie;

Zelf wil ik ook graag de Acros lagers vervangen en dan voor deze Cane Creek set in mijn Grand Canyon. Prijs voor de nieuwe Acros lagers via Canyon is namelijk hetzelfde als voor deze complete nieuwe Cane Creek set. Vraag me alleen af is het nodig om ook de nieuwe star nut te installeren of kan ik die wat in de vork zit gewoon gebruiken, hier heb ik namelijk zelf geen tool voor.

En de bovenste cup van Cane Creek kan gewoon met een persje erin gedrukt worden neem ik aan of is hier veel kracht voor nodig?

Thanks!
De starnut kan je gewoon hergebruiken, als die al in je vork zit.

De cup van de CC heeft idd een perspassing maar een nachtje in de vriezer en vervolgens met een plankje hout, een kunststof hamer en wat beleid intikken werkt ook.
Een draadeind M10/M12 met 2 moeren en een paar grote carrosserieringen (minimaal Ø42mm uit m`n hoofd, even de cup opmeten voor de zekerheid) als pers is nog beter.
Teezke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:49
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 (2020)

Top, dan laat ik de star nut fijn zitten. Voor de bovenste cup te plaatsen heb ik een pers met draadeind en 3D printjes van verschillende afmetingen die mooi in de lagers en balhoofd passen. Moet goed komen dus! :-q :wink:

Is het nog belangrijk om eerst de cup erin te persen en dan de lager of kan beide tegelijk?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Teezke schreef: wo 15 maart 2023, 11:28 Top, dan laat ik de star nut fijn zitten. Voor de bovenste cup te plaatsen heb ik een pers met draadeind en 3D printjes van verschillende afmetingen die mooi in de lagers en balhoofd passen. Moet goed komen dus! :-q :wink:

Is het nog belangrijk om eerst de cup erin te persen en dan de lager of kan beide tegelijk?
Eerst de cup, het lager moet er dan gewoon in vallen. Al heb ik er wel eens 1 gehad die zo strak was, dat ik ze samen moest persen maar dat is wel uitzonderlijk. Maar dat merk je wel als het lager niet meer in de geperste cup past :)
Plaats reactie