Ervaringen met tubeless banden

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

TitaTovenaar schreef: vr 17 mei 2019, 19:56 Maxxis Ikon Skinwall TLR Buitenband aan te raden voor de zomerwedstrijdjes?

Wil een snelle/lichte band op zoon zijn mtb. En deze dan tubeless maken

Velgen zijn van een Cube reaction pro 2019 (CUBE EX21, 32H, Disc, Tubeless Ready)

Enkel dan banden en een kit zoals deze?
https://www.mantel.com/be/joe-s-no-flat ... RhcnQzMA==

Of heb ik nog wat nodig?

*edit*
Thunder Burt lijkt mij ook wel snel te zijn?
Dat tubeless maken moet goed komen met dat setje. Ik bestel zelf altijd gewoon losse ventielen, rolletje tape en een grote fles latex, is goedkoper en je hebt gelijk genoeg om eventueel te verversen of de tape te vervangen.

Als je meer wilt weten over die banden, zou ik even in het algemene banden topic bij onderdelendiscussie je vraag stellen. Daar krijg je meer respons denk ik.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
TitaTovenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 30 januari 2019, 17:00
Mijn mountainbike: Limburg BE

sama schreef: vr 17 mei 2019, 20:54 Dat tubeless maken moet goed komen met dat setje. Ik bestel zelf altijd gewoon losse ventielen, rolletje tape en een grote fles latex, is goedkoper en je hebt gelijk genoeg om eventueel te verversen of de tape te vervangen.

Als je meer wilt weten over die banden, zou ik even in het algemene banden topic bij onderdelendiscussie je vraag stellen. Daar krijg je meer respons denk ik.
Waar bestel jij die zaken en van welk merk?

banden zal ik even checken
Merci!
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Bikecomponents.de heeft een groot aanbod. Mantel kan ook gewoon, dan heb je het sneller binnen. Met joe's no flats, of stans notubes zit je altijd goed.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Afbeelding
Deze zat in mijn band. Ongeveer 1 cm lang. Geen idee hoe lang hij er al inzat maar ik had er niets van gemerkt tot ik andere banden wilde proberen: Conti Cross King ipv Trail King. Iets meer aangepast aan het terrein op de routes die ik meestal rij. De Cross Kings gingen er trouwens net zo gemakkelijk op als de Trail Kings. Met de gewone pomp in een keer luchtdicht. Even oppompen tot 2,5 bar om ze goed te zetten en de volgende dag er wat lucht uit gelaten. De Trail Kings zaten wel heel strak op de velg toen ik ze eraf wilde halen. Voor het eerst in jaren een bandenlichter gebruikt, die meteen afbrak. Met heel hard duwen en heen en weer wrikken kwam hij uiteindelijk los van het velgbed. Nu ik erover nadenk, dat kan ook te maken hebben met het 3d-velglint van mijn Mavic velgen dat een beetje meebeweegt (de tubeless haak-rand zit in het velglint ipv in het velgbed).
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Ik ben momenteel bezig met mijn eerste tubeless conversie. Heb Bontrager Kovee TLR velgen (aluminium, 23mm intern) en heb daar Schwalbe's tape omheen gedaan (23mm breed; volgens mij had ik beter 25mm kunnen kiezen maar de spaakgaten zijn ruimschoots dicht. Van de eerste band is het seaten inmiddels gelukt, was wel een compressor voor nodig nodig... maar de band is nog niet luchtdicht; loopt in plm 30 minuten leeg vanaf naar schatting 1,5 bar druk.
Is dit een normale gang van zaken die zich oplost wanneer ik sealant toevoeg?
Band is een Racing Ray TLE.
Ben heel benieuwd of en hoeveel verschil ik ga merken wanneer het eenmaal werkt :)
HtotheB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 12 februari 2020, 11:29

Big_Philly schreef: wo 12 februari 2020, 15:28 Ik ben momenteel bezig met mijn eerste tubeless conversie. Heb Bontrager Kovee TLR velgen (aluminium, 23mm intern) en heb daar Schwalbe's tape omheen gedaan (23mm breed; volgens mij had ik beter 25mm kunnen kiezen maar de spaakgaten zijn ruimschoots dicht. Van de eerste band is het seaten inmiddels gelukt, was wel een compressor voor nodig nodig... maar de band is nog niet luchtdicht; loopt in plm 30 minuten leeg vanaf naar schatting 1,5 bar druk.
Is dit een normale gang van zaken die zich oplost wanneer ik sealant toevoeg?
Band is een Racing Ray TLE.
Ben heel benieuwd of en hoeveel verschil ik ga merken wanneer het eenmaal werkt :)
Dit is vrij normaal, als je de sealant hebt toegevoegd en het wiel even goed heen en weer hebt geschud moet dit probleem verholpen zijn. :-q
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

HtotheB schreef: wo 12 februari 2020, 15:32
Dit is vrij normaal, als je de sealant hebt toegevoegd en het wiel even goed heen en weer hebt geschud moet dit probleem verholpen zijn. :-q
Awesome. Dan doe ik dat vanavond gelijk.
Wou ff checken - mocht dit tegen de reguliere ervaring in gaan, dan had ik wellicht nog even een extra check moeten doen... of gewoon naar de LBS stappen en lief vragen of ze kunnen helpen. Wat altijd nog kan. Maar vooralsnog neem ik even aan dat het gewoon zelf gaat lukken 8)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Big_Philly schreef: wo 12 februari 2020, 15:28 Ik ben momenteel bezig met mijn eerste tubeless conversie. Heb Bontrager Kovee TLR velgen (aluminium, 23mm intern) en heb daar Schwalbe's tape omheen gedaan (23mm breed; volgens mij had ik beter 25mm kunnen kiezen maar de spaakgaten zijn ruimschoots dicht.
Je velglint moet echt tot onder de hieldraad komen. Bij warm weer (fiets in de volle zon) hecht het tape ineens veel minder en verlies je lucht. Dan zal het lijken alsof je ventiel lekt en zit je hele velg vanbinnen vol met gestolde latex.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Oli4k schreef: wo 12 februari 2020, 17:12
Big_Philly schreef: wo 12 februari 2020, 15:28 Ik ben momenteel bezig met mijn eerste tubeless conversie. Heb Bontrager Kovee TLR velgen (aluminium, 23mm intern) en heb daar Schwalbe's tape omheen gedaan (23mm breed; volgens mij had ik beter 25mm kunnen kiezen maar de spaakgaten zijn ruimschoots dicht.
Je velglint moet echt tot onder de hieldraad komen. Bij warm weer (fiets in de volle zon) hecht het tape ineens veel minder en verlies je lucht. Dan zal het lijken alsof je ventiel lekt en zit je hele velg vanbinnen vol met gestolde latex.
+1
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Mijn Trail King 27,5*2,4 Performance draadband achter deed vorige week op Schoorl ineens een burpie en deze week zat er plotseling een slag in de band. Dit is me nog nooit eerder gebeurd. Alleen met ghetto tubeless banden een keer toen ze te zacht waren. Ik rij nooit onder de 1,8 bar en met een tubeless ready band en velg (DT). Wat doe ik verkeerd? Is mijn rijstijl de band ontgroeid? Zo hard ga ik nou ook weer niet en die band is E-bike en als qua gebruik geeft Conti xc t/m enduro aan. Die moet toch wel wat kunnen hebben?

Voor gaat prima. Wat zou een betere achterband zijn op een 150mm fully icm met een Trail King voor? Ik vond juist de voorspelbare grip aan deze set zo prettig.
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Mad Wally schreef: wo 12 februari 2020, 17:19
Oli4k schreef: wo 12 februari 2020, 17:12

Je velglint moet echt tot onder de hieldraad komen. Bij warm weer (fiets in de volle zon) hecht het tape ineens veel minder en verlies je lucht. Dan zal het lijken alsof je ventiel lekt en zit je hele velg vanbinnen vol met gestolde latex.
+1
...en dit lees ik net nu de boel mooi luchtdicht is gemaakt :lol:
Bedankt voor de tip; ik hou het in de gaten! Vermoedelijk moet ik voor het echte warme seizoen begint toch een keer sealant verversen; dan pak ik de goeie rim tape er even bij.
Overigens is de passing niet al te slecht: bij 25mm zou ik strak van hiel naar hiel zijn gelopen, dus kom nu aan elke kant 1mm 'tekort' - ik zou het jammer vinden als het zo nauw kwam. Maar liever het zekere voor het onzekere.
Oli4k schreef: wo 12 februari 2020, 18:18 Mijn Trail King 27,5*2,4 Performance draadband achter deed vorige week op Schoorl ineens een burpie en deze week zat er plotseling een slag in de band. Dit is me nog nooit eerder gebeurd. Alleen met ghetto tubeless banden een keer toen ze te zacht waren. Ik rij nooit onder de 1,8 bar en met een tubeless ready band en velg (DT). Wat doe ik verkeerd? Is mijn rijstijl de band ontgroeid? Zo hard ga ik nou ook weer niet en die band is E-bike en als qua gebruik geeft Conti xc t/m enduro aan. Die moet toch wel wat kunnen hebben?

Voor gaat prima. Wat zou een betere achterband zijn op een 150mm fully icm met een Trail King voor? Ik vond juist de voorspelbare grip aan deze set zo prettig.
Hoe lang heb je deze achterband al / hoeveel km? Ik heb zelf geen ervaring met continental, maar ik had eens een RaRa achter die van het ene op het andere moment echt elke rit weer lek ging. Was denk ik op dat punt ruim anderhalf jaar oud. Als het rubber schraal wordt verliest het wat veerkracht en beschadigt het nou eenmaal makkelijker.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Volgens mij heb ik hem er net voor de zomervakantie op gelegd en qua profiel is hij nu ongeveer halverwege gok ik.

Ik ga hem er eerst maar even afhalen en controleren of alles netjes op z’n plek zit. Misschien heb ik ongemerkt meer burpies gehad en zit er aangekoekte latex op plekken waar het niet hoort. Bij mijn vorige Conti trok ik de hieldraad met de hand scheef in de band tijdens het wegpoetsen van aangekoekte latex. Met een bobbel als resultaat. Deze keer zal ik voorzichtiger zijn.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Oli4k schreef: wo 12 februari 2020, 18:18 Mijn Trail King 27,5*2,4 Performance draadband achter deed vorige week op Schoorl ineens een burpie en deze week zat er plotseling een slag in de band. Dit is me nog nooit eerder gebeurd. Alleen met ghetto tubeless banden een keer toen ze te zacht waren. Ik rij nooit onder de 1,8 bar en met een tubeless ready band en velg (DT). Wat doe ik verkeerd? Is mijn rijstijl de band ontgroeid? Zo hard ga ik nou ook weer niet en die band is E-bike en als qua gebruik geeft Conti xc t/m enduro aan. Die moet toch wel wat kunnen hebben?

Voor gaat prima. Wat zou een betere achterband zijn op een 150mm fully icm met een Trail King voor? Ik vond juist de voorspelbare grip aan deze set zo prettig.
Ik heb hetzelfde gehad met een Conti Raceking protection op de achterkant. Na een jaar ofzo begon er een hobbel in de wang te komen. Ongeveer over een lengte van 15cm. Niet heel erg, maar genoeg om het te doen lijken alsof ik een slag in het wiel had. De Raceking die ik daarvoor had heeft het veel langer uitgehouden en heb ik vervangen omdat hij gewoon echt versleten was.

Dat 1 band het begeeft wil niet zeggen dat ze dat allemaal doen. Ik zou dus gewoon weer een Trail King kopen als je daar tevreden over bent.
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Big_Philly schreef: do 13 februari 2020, 10:37 ...en dit lees ik net nu de boel mooi luchtdicht is gemaakt :lol:
Iets te vroeg gesproken - gister is de achterband (Racing Ralph) de hele dag aardig op druk blijven staan na toevoegen van latex (Doc Blue), maar gisteravond / vannacht is deze behoorlijk leeggelopen (zat net genoeg druk in om de wand op spanning te houden).
Vooralsnog ga ik er van uit dat ook dit normaal is; ik meen te hebben gelezen dat tubeless soms een paar dagen/ritten nodig heeft om helemaal te dichten. Vanochtend de band opgepompt en met de MTB naar mijn werk gefietst (~20min).
Als ik eind van de middag weer lek ben toch maar eens even de band in een bak water houden om te zien waar ik lucht verlies.

De voorband is nog wel volledig op druk. Beide gevuld met 60ml Doc Blue.

Het valt me op dat het inderdaad comfortabel rijdt! Kan ook nog aan de band liggen (ik kom van Nobby Nic double defense 2,35 en ga nu naar RaRalph / RaRay, beide 2,25), maar toch leuk om te merken.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Big_Philly schreef: vr 14 februari 2020, 10:12
Big_Philly schreef: do 13 februari 2020, 10:37 ...en dit lees ik net nu de boel mooi luchtdicht is gemaakt :lol:
Iets te vroeg gesproken - gister is de achterband (Racing Ralph) de hele dag aardig op druk blijven staan na toevoegen van latex (Doc Blue), maar gisteravond / vannacht is deze behoorlijk leeggelopen (zat net genoeg druk in om de wand op spanning te houden).
Vooralsnog ga ik er van uit dat ook dit normaal is; ik meen te hebben gelezen dat tubeless soms een paar dagen/ritten nodig heeft om helemaal te dichten. Vanochtend de band opgepompt en met de MTB naar mijn werk gefietst (~20min).
Als ik eind van de middag weer lek ben toch maar eens even de band in een bak water houden om te zien waar ik lucht verlies.

De voorband is nog wel volledig op druk.

Het valt me op dat het inderdaad comfortabel rijdt! Kan ook nog aan de band liggen (ik kom van Nobby Nic double defense 2,35 en ga nu naar RaRalph / RaRay, beide 2,25), maar toch leuk om te merken.
Sommige band/velg combinaties zijn gelijk 100% dicht, maar soms moet je ook even schudden. https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo
begint bij 6:18
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie