Deze kwam voorbij, dubbel raar. Lefty en geen telescoop.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2977780563
Nog zo'n rare vork: Rocksled
- bartsince1975
- Extreme Biker
- Berichten: 615
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
- Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 196
- Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
- Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022
https://www.mbr.co.uk/news/rocksled-linkage-fork-394787
Een zeer interessant artikel. Geen nieuwe standaarden, en de performance voordelen van een linkage vork. Ik heb geen twijfels over stijfheid als ik zie hoe oversized het carbon is. Ik weet niet hoe zwaar deze vork is, maar dit is toch nog maar een prototype dus hier is nu nog niks over te zeggen.
Het is nog niet duidelijk of dit product in productie komt. In ieder geval is dit wel een lekker eerlijk artikel.
Een zeer interessant artikel. Geen nieuwe standaarden, en de performance voordelen van een linkage vork. Ik heb geen twijfels over stijfheid als ik zie hoe oversized het carbon is. Ik weet niet hoe zwaar deze vork is, maar dit is toch nog maar een prototype dus hier is nu nog niks over te zeggen.
Het is nog niet duidelijk of dit product in productie komt. In ieder geval is dit wel een lekker eerlijk artikel.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Dan hebben we bijna kwartet met deze erbij. Die Use had wel een rare as. Lefty waarschijnlijk maar dat weet ik niet zeker. Weet ook niet of ze er ooit een verkocht hebben.
Als ik er zo naar kijk kan dat ding nooit lekker remmen met de remklauw aan die pendel-arm... of beroerd veren tijdens het remmen. Bij het inveren beweegt je remklauw tegen de draairichting in Dat hebben ze bij die nieuwe wel beter aangepakt lijkt het.
Het veer- en remgedrag van die USE was super. Alleen zat er een hopeloos slechte demper in, waardoor de werking uiteindelijk tegen viel. Heerlijk soepel op kleine oneffenheden, erg matig bij grote klappen. En na een paar weken veerde er niets meer... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Om het kwartet af te maken: https://www.instagram.com/p/BuMjg3-AbFT ... 328p3g1rz2
Niet de mooiste, maar degene met het meeste karakter. En ook leuk dat hij constant aan het tinkeren is om de vork beter te maken.
Niet de mooiste, maar degene met het meeste karakter. En ook leuk dat hij constant aan het tinkeren is om de vork beter te maken.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Gaaf initiatief. En het ziet er erg uitgewerkt uit.
Raar is zo relatief
een vork die stabieler wordt bij inveren maakt veel mogelijk met het mtb-en lijkt me. in tricky secties meer stabilteit. (Kan die reach van het frame weer wat korter)
Ik zou er graag zo'n type voorvork willen proberen om te checken wat het oplevert.
Ontwikkeling in voorvorken lijkt erg onderontwikkeld. Best wel opmerkelijk. Gezien de vele typen achterveringen die er zijn. B.v een dubbelkroon trail vork kan veel stijver zijn, dan een enkele kroon
Zo wat vragen hoe dat kan.
Heeft dat met marketing, het pamperen van de klant te maken.
Desinterresse van fabrikant en klant, het is goed genoeg zo.
Behoudendheid: Het ziet er niet uit, dus het wordt niet gekocht. " mtb mode" Vorm gaat voor functie.
Starre vork in een geveerd frame dat is er niet. Die voorvork moet dan toch geveerd zijn. Dus!
Raar is zo relatief
een vork die stabieler wordt bij inveren maakt veel mogelijk met het mtb-en lijkt me. in tricky secties meer stabilteit. (Kan die reach van het frame weer wat korter)
Ik zou er graag zo'n type voorvork willen proberen om te checken wat het oplevert.
Ontwikkeling in voorvorken lijkt erg onderontwikkeld. Best wel opmerkelijk. Gezien de vele typen achterveringen die er zijn. B.v een dubbelkroon trail vork kan veel stijver zijn, dan een enkele kroon
Zo wat vragen hoe dat kan.
Heeft dat met marketing, het pamperen van de klant te maken.
Desinterresse van fabrikant en klant, het is goed genoeg zo.
Behoudendheid: Het ziet er niet uit, dus het wordt niet gekocht. " mtb mode" Vorm gaat voor functie.
Starre vork in een geveerd frame dat is er niet. Die voorvork moet dan toch geveerd zijn. Dus!
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Behoudendheid zit denk ik het meest bij de groot- en detailhandel. Bang om er mee te blijven zitten. En bang voor defecten/service. Als je wil dat iets nieuws een succes wordt moet je de hele keten meenemen. Dus ook die chagrijnige fietsenmaker die net met tegenzin een cursus telescopische vorken onderhouden heeft gedaan, voor een redelijk bedrag professioneel gereedschap heeft gekocht en daar tot aan zijn pensioen mee hoopte te doen.
En de consument een beetje meer opvoeden. Rond 2018 heb ik een jaartje met een lefty gereden. Die dingen waren toen al 2 decennia op de markt en nog kreeg ik de hele tijd reacties over dat het wiel maar aan een kant vastzit. Heel gek, bij een auto maakt niemand daar ooit opmerkingen over. Het is net wat je gewend bent blijkbaar.
En de consument een beetje meer opvoeden. Rond 2018 heb ik een jaartje met een lefty gereden. Die dingen waren toen al 2 decennia op de markt en nog kreeg ik de hele tijd reacties over dat het wiel maar aan een kant vastzit. Heel gek, bij een auto maakt niemand daar ooit opmerkingen over. Het is net wat je gewend bent blijkbaar.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2648
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Detailhandel is stap 2. In het high-end sport segment begint het toch zeker in het boeken van successen in de topsport. Dan moet je dus grote namen zo ver krijgen dat ze het willen proberen en dat is lastig omdat ze sponsorcontracten hebben bij de grote merken. En de grote merken zijn niet van de grote innovaties, niet te radicaal en niet te snel.Oli4k schreef: ↑do 13 februari 2020, 23:24 Behoudendheid zit denk ik het meest bij de groot- en detailhandel. Bang om er mee te blijven zitten. En bang voor defecten/service. Als je wil dat iets nieuws een succes wordt moet je de hele keten meenemen. Dus ook die chagrijnige fietsenmaker die net met tegenzin een cursus telescopische vorken onderhouden heeft gedaan, voor een redelijk bedrag professioneel gereedschap heeft gekocht en daar tot aan zijn pensioen mee hoopte te doen.
En de consument een beetje meer opvoeden. Rond 2018 heb ik een jaartje met een lefty gereden. Die dingen waren toen al 2 decennia op de markt en nog kreeg ik de hele tijd reacties over dat het wiel maar aan een kant vastzit. Heel gek, bij een auto maakt niemand daar ooit opmerkingen over. Het is net wat je gewend bent blijkbaar.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- floris500
- Pro Biker
- Berichten: 975
- Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
- Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL
Hier nog iemand die iets anders probeert. Voorheen met name aan motoren gewerkt maar laatst is hij dit project gestart met dubbele vering. HTA is aan te passen in een range van 4,5 graden, hier staat hij in de meest slacke stand. Wielbasis verschil is 55 mm.
https://www.facebook.com/Suspensionsmith/
https://www.facebook.com/Suspensionsmith/
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
De één is nogal lelijker dan de ander maar je weet nooit waar dit soort experimenten uiteindelijk toe leiden.
Al vraag me weleens af wat de haper is in het momenteel meest gangbare concept om op zoek te gaan naar bijvoorbeeld zo'n Mikado concept met weet ik hoeveel draaipunten waarbij je in die kluwe armen vervolgens alsnog een telescopisch iets verpakt.
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan.
Dan zie ik toch meer in een concept met telescopische spaken
Of bijvoorbeeld iets met (elektro) magneten ipv luchtdruk .
Maar dat telescopisch principe zou ik niet zo snel loslaten, het is dé basis om je kwetsbare techniek netjes te verpakken in een beschermend omhulsel.
Al vraag me weleens af wat de haper is in het momenteel meest gangbare concept om op zoek te gaan naar bijvoorbeeld zo'n Mikado concept met weet ik hoeveel draaipunten waarbij je in die kluwe armen vervolgens alsnog een telescopisch iets verpakt.
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan.
Dan zie ik toch meer in een concept met telescopische spaken
Of bijvoorbeeld iets met (elektro) magneten ipv luchtdruk .
Maar dat telescopisch principe zou ik niet zo snel loslaten, het is dé basis om je kwetsbare techniek netjes te verpakken in een beschermend omhulsel.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2648
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Tot je een kras in je vorkpoot hebt...Jan Willem schreef: ↑vr 14 februari 2020, 09:48 De één is nogal lelijker dan de ander maar je weet nooit waar dit soort experimenten uiteindelijk toe leiden.
Al vraag me weleens af wat de haper is in het momenteel meest gangbare concept om op zoek te gaan naar bijvoorbeeld zo'n Mikado concept met weet ik hoeveel draaipunten waarbij je in die kluwe armen vervolgens alsnog een telescopisch iets verpakt.
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan.
Dan zie ik toch meer in een concept met telescopische spaken
Of bijvoorbeeld iets met (elektro) magneten ipv luchtdruk .
Maar dat telescopisch principe zou ik niet zo snel loslaten, het is dé basis om je kwetsbare techniek netjes te verpakken in een beschermend omhulsel.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
De reden voor innovatie van verende voor vorken is o.a:
De interne wrijving. Door de interne delen( seals en O-ringen) en door de buiging van de vorkpoten onder grote kracht.
Bij inveren de geometrie nadelig beinvloed wordt. De geometrie wordt instabieler.
Duiken van de vork als er geremd wordt.
Nieuwsgierigheid van de techneut die er mee aan de slag gaat.
In de motor wereld was er ook een periode waarin er veel ge experimenteerd werd. En ontwikkelingen in de racerij werden toegepast.
Een probleem wat bij de diverse systemen in ontwikkeling speelde was dat de voorkant van de motor slecht aan te voelen was. feedback van de motor is nodig om te kunnen anticiperen met je lichaamsgewicht en stuur uitslag.
Anticiperen met je lichaamsgewicht op een mountainbike is essentieel. Slechte feedback kan zeker gaan spelen bij de diverse alternatieve systemen.
De interne wrijving. Door de interne delen( seals en O-ringen) en door de buiging van de vorkpoten onder grote kracht.
Bij inveren de geometrie nadelig beinvloed wordt. De geometrie wordt instabieler.
Duiken van de vork als er geremd wordt.
Nieuwsgierigheid van de techneut die er mee aan de slag gaat.
In de motor wereld was er ook een periode waarin er veel ge experimenteerd werd. En ontwikkelingen in de racerij werden toegepast.
Een probleem wat bij de diverse systemen in ontwikkeling speelde was dat de voorkant van de motor slecht aan te voelen was. feedback van de motor is nodig om te kunnen anticiperen met je lichaamsgewicht en stuur uitslag.
Anticiperen met je lichaamsgewicht op een mountainbike is essentieel. Slechte feedback kan zeker gaan spelen bij de diverse alternatieve systemen.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !