project12 - project Vertigo

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Jamis Diablo schreef: do 13 februari 2020, 10:40 Nice! Mooi om te zien hoe alles aan de fietsen langzaam evolueren.
Doe mij maar zo'n rocker zonder bussen voor op mijn bureau. :-q
Dan kunnen er maar 2 pennen in...da's wel een beetje summier als bureau accessoire, en relatief duur ook. :wink:

Maar wel een mooi item idd, gewoon als gadget.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

:) kunst hoeft niet praktisch te zijn.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Heeeel vreemd dat 'ie zo duur is :lol:
Schitterend :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Jan Willem schreef: do 13 februari 2020, 15:24 Heeeel vreemd dat 'ie zo duur is :lol:
Schitterend :-q
Jij vindt 1990,- veel voor een handgemaakte stalen fully?
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

suravida schreef: wo 12 februari 2020, 18:27 Er wordt ondertussen al weer hard gewerkt aan de volgende versie en heb vandaag de nieuwe LT rocker binnen gekregen. Er zijn mensen die voor het geld van de rocker een hele fiets kopen, maar die is dan niet zo mooi. :winkie:

Afbeelding
Wat een mooi ding zeg! Wanneer begin je aan 3D geprinte exemplaren? :P
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Toevallig gisteren even wat prijzen daarvoor gecheckt, maar dan kom ik 3x duurder uit....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Heel erg mooi zijn deze frames ook geschikt voor gebruik van coil dempers?
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik ga er van uit dat ze het zelfs erg goed doen met coil dempers. Ik heb alleen nog geen passende coil shock liggen om te gaan testen, maar staat wel later dit jaar op de planning.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Jeroen_o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 19 september 2002, 15:39
Mijn mountainbike: 11ANTS mANTis 2020 Pinion | 11ANTS mANTis 2018 Rohloff | DIY Titanium | Mountain Cycle San Andreas
Contacteer:

suravida schreef: za 15 februari 2020, 12:45 Toevallig gisteren even wat prijzen daarvoor gecheckt, maar dan kom ik 3x duurder uit....
Het heeft even geduurd alvorens ik door de hele post heen was, maar mooi werk! En om eerlijk te zijn heb ik ook even de kat uit de boom gekeken, om te zien met wat voor nieuwe NL framebouwer we hier precies te maken hebben. Het is fantastisch om de evolutie van de verschillende fietsen te zien, en hoe bepaalde overwegingen worden uitgedacht en gedeeld.

Ten aanzien van 3D printen gebeurd er heel veel, maar er zijn veel functionele ontwerpcriteria die je in overweging moet nemen alvorens je gaat printen. En als je het goed doet zijn de printkosten misschien twee keer hoger dan conventioneel CNC freeswerk, echter moet je je niet verkijken op de benodigde nabewerkingen, waardoor je inderdaad richting 3 tot 4 keer keer de prijs gaat. Belangrijker is dat bijvoorbeeld een rocker een bepaalde functie vervuld, waarbij de vorm in dit geval voortkomt uit de funtie. 3D printen zou je in dit geval kunnen overwegen uit estetisch oogpunt, maar als het een vervanging is van een technisch onderdeel die in zijn geheel, of in twee delen gefreesd kan worden, dan blijft dat vaak de voorkeur. Ofwel, als je het onderdeel niet kan frezen dan biedt 3D printen een goede uitkomst.

Al met al lijkt het me een keer leuk om eens een middagje samen te zitten, dus als je weer eens in het Schoorlse bos te vinden bent... ;)

Keep up the good work

Why not life on the edge.. it has the best view!

www.11antsbikes.com
www.facebook.com/11ANTs
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat Jeroen zegt

Je kunt met 3D printen iets maken wat eerder klassiek gefreesd is. Een spare part van een oud model wat niet meer gemaakt wordt. Is per part zeker niet goedkoper maar kan heel snel zijn, ik heb het wel gebruikt gezien in de offshore. Tijd is geld. En het kan ook goed werken als de klassieke gereedschap kosten hoog zijn.

Je kunt het onderdeel ook echt ontwerpen voor 3D printen en parts maken die je echt niet kunt frezen. mooie organische vormen, holle armen etc. kan vaak met veel minder materiaal dan het voorbeeld.

En dan uiteindelijk het gehele ontwerp op de schop gooien en vanaf concept ontwerpen voor additive manufacturing. Meer integratie, minder onderdelen in radicaal andere frame concepten om dezelfde functie te doen.

Free your mind!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Jeroen_o schreef: vr 6 maart 2020, 09:51
suravida schreef: za 15 februari 2020, 12:45 Toevallig gisteren even wat prijzen daarvoor gecheckt, maar dan kom ik 3x duurder uit....
Het heeft even geduurd alvorens ik door de hele post heen was, maar mooi werk! En om eerlijk te zijn heb ik ook even de kat uit de boom gekeken, om te zien met wat voor nieuwe NL framebouwer we hier precies te maken hebben. Het is fantastisch om de evolutie van de verschillende fietsen te zien, en hoe bepaalde overwegingen worden uitgedacht en gedeeld.

Ten aanzien van 3D printen gebeurd er heel veel, maar er zijn veel functionele ontwerpcriteria die je in overweging moet nemen alvorens je gaat printen. En als je het goed doet zijn de printkosten misschien twee keer hoger dan conventioneel CNC freeswerk, echter moet je je niet verkijken op de benodigde nabewerkingen, waardoor je inderdaad richting 3 tot 4 keer keer de prijs gaat. Belangrijker is dat bijvoorbeeld een rocker een bepaalde functie vervuld, waarbij de vorm in dit geval voortkomt uit de funtie. 3D printen zou je in dit geval kunnen overwegen uit estetisch oogpunt, maar als het een vervanging is van een technisch onderdeel die in zijn geheel, of in twee delen gefreesd kan worden, dan blijft dat vaak de voorkeur. Ofwel, als je het onderdeel niet kan frezen dan biedt 3D printen een goede uitkomst.

Al met al lijkt het me een keer leuk om eens een middagje samen te zitten, dus als je weer eens in het Schoorlse bos te vinden bent... ;)

Keep up the good work
Met een achtergrond als ontwerper is het uitwerken van fietsen en onderdelen minstens zo leuk als het bouwen, en het was op de Bikemotion ook leuk om te zien dat mijn ontwerpen zeer werden gewaardeerd. Mooie motivatie om nog maar even de tanden op elkaar te zetten en door te gaan. :winkie:
Keertje afspreken lijkt me leuk, maar ik heb net mijn jaarvoorraad 4130 bij Chassisparts gehaald, en dat is eigenlijk het enige moment dat ik bij Schoorl in de buurt kom. Maar rondje UHR kan natuurlijk ook altijd, dan wordt het ws in ieder geval eerder. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Jeroen_o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 19 september 2002, 15:39
Mijn mountainbike: 11ANTS mANTis 2020 Pinion | 11ANTS mANTis 2018 Rohloff | DIY Titanium | Mountain Cycle San Andreas
Contacteer:

suravida schreef: ma 9 maart 2020, 10:04
Jeroen_o schreef: vr 6 maart 2020, 09:51

Het heeft even geduurd alvorens ik door de hele post heen was, maar mooi werk! En om eerlijk te zijn heb ik ook even de kat uit de boom gekeken, om te zien met wat voor nieuwe NL framebouwer we hier precies te maken hebben. Het is fantastisch om de evolutie van de verschillende fietsen te zien, en hoe bepaalde overwegingen worden uitgedacht en gedeeld.

Ten aanzien van 3D printen gebeurd er heel veel, maar er zijn veel functionele ontwerpcriteria die je in overweging moet nemen alvorens je gaat printen. En als je het goed doet zijn de printkosten misschien twee keer hoger dan conventioneel CNC freeswerk, echter moet je je niet verkijken op de benodigde nabewerkingen, waardoor je inderdaad richting 3 tot 4 keer keer de prijs gaat. Belangrijker is dat bijvoorbeeld een rocker een bepaalde functie vervuld, waarbij de vorm in dit geval voortkomt uit de funtie. 3D printen zou je in dit geval kunnen overwegen uit estetisch oogpunt, maar als het een vervanging is van een technisch onderdeel die in zijn geheel, of in twee delen gefreesd kan worden, dan blijft dat vaak de voorkeur. Ofwel, als je het onderdeel niet kan frezen dan biedt 3D printen een goede uitkomst.

Al met al lijkt het me een keer leuk om eens een middagje samen te zitten, dus als je weer eens in het Schoorlse bos te vinden bent... ;)

Keep up the good work
Met een achtergrond als ontwerper is het uitwerken van fietsen en onderdelen minstens zo leuk als het bouwen, en het was op de Bikemotion ook leuk om te zien dat mijn ontwerpen zeer werden gewaardeerd. Mooie motivatie om nog maar even de tanden op elkaar te zetten en door te gaan. :winkie:
Keertje afspreken lijkt me leuk, maar ik heb net mijn jaarvoorraad 4130 bij Chassisparts gehaald, en dat is eigenlijk het enige moment dat ik bij Schoorl in de buurt kom. Maar rondje UHR kan natuurlijk ook altijd, dan wordt het ws in ieder geval eerder. ;-)
Zondagochtend ben ik op UHR.. :)

Why not life on the edge.. it has the best view!

www.11antsbikes.com
www.facebook.com/11ANTs
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

3 werf hulde voor dit prachtige initiatief en uitvoering!
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Jeroen_o schreef: ma 9 maart 2020, 11:26
Zondagochtend ben ik op UHR.. :)
Hmmm, de weersvoorspellingen zien er niet erg leuk uit, maar ik ga eens kijken of me dat ook gaat lukken. Welke route had je in gedachten?


@surfroy01: Dank je! :D
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Vandaag overigens het heugelijke moment dat de volgende Vertigo wordt gestart. Afgelopen weken wel veel tijd gestoken in het maken van de verschillende onderdelen. (en meteen maar een draaibank gekocht om zelf meer te kunnen maken, leercurve was wel wat steil voor mij als noob) Zelfs binnen 1 "generatie" ontwikkeld het ontwerp zich nog. Zo is de 29er swingarm yoke hier nog met messing gesoldeerd, maar ben ik bij de 650B variant overgestapt op zilver. Die laatste vloeit stukken mooier en bij een lagere temperatuur, wat vooral zorgt voor een strakker resultaat na het afweken van de flux. Messing vraagt dan toch nog wel aardig wat elbow grease om de naden strak te krijgen. Voor de volgende Vertigo's dus maar gewoon 1 staaf zilver á 10,- ervoor gebruiken en tijd overhouden, ipv messing a 50 cent. :roll:
Sowieso is de volgende uitdaging om binnen een strakkere planning frames te gaan bouwen zodat ik er ook aan het eind van jaar geld aan over ga houden. :lol:

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie