Steekassen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Wordt helemaal gek bij het zoeken naar steekassen. Zoveel verschillende varianten en maatvoeringen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Wat zoek ik ?

Voor
* 100x15
* totale lengte van 152mm
* zwart
* zonder hendel

Achter
* 148x12
* totale lengte van 174mm
* zwart
* zonder hendel

Het liefst zonder hendel omdat ik denk dat het 1 al een wonder zal zijn als ik beide steekassen conform eisen ga vinden en 2 een nog groter wonder als dan ook nog eens de hendels redelijkerwijs nog een beetje op elkaar lijken

Ik heb nu voor (standaard bij mijn vork) een steekas zwart hendeltje niet te grof en achter een dt-swiss steekas met redelijk grove hendel en een rode kop.
Matcht totaal niet en erg storend. Al zou ik achter alleen de beschreven steekas vinden met de juiste maten, zwart en zonder hendel ben ik al heel blij.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

om het not lastiger te maken kan de schroefraad ook nog verschillen. Als het goed is staat het hopelijk op je huidige assen. Ik moest voor mijn Bianchi frame zelf een as vinden en nergens waren de specificaties te vinden. Dat was nogal lastig en moest ik in het frame de schroefdraad opmeten en een gokje wagen. Het was "thread" 1.5 en gelukkig redelijk standaard. Je hebt namelijk ook nog 1.0 en 1.75 dacht ik. En dan heb je de totale lengte van die schroefdraad nog om het nog leuker te maken.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

streetracer schreef: vr 14 februari 2020, 15:47 Wordt helemaal gek bij het zoeken naar steekassen. Zoveel verschillende varianten en maatvoeringen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Wat zoek ik ?

Voor
* 100x15
* totale lengte van 152mm
* zwart
* zonder hendel

Achter
* 148x12
* totale lengte van 174mm
* zwart
* zonder hendel

Het liefst zonder hendel omdat ik denk dat het 1 al een wonder zal zijn als ik beide steekassen conform eisen ga vinden en 2 een nog groter wonder als dan ook nog eens de hendels redelijkerwijs nog een beetje op elkaar lijken

Ik heb nu voor (standaard bij mijn vork) een steekas zwart hendeltje niet te grof en achter een dt-swiss steekas met redelijk grove hendel en een rode kop.
Matcht totaal niet en erg storend. Al zou ik achter alleen de beschreven steekas vinden met de juiste maten, zwart en zonder hendel ben ik al heel blij.
Nou mis je nog een paar dingen.

- Spoed van de draad 1,0 / 1,5 / 1,75. Verschilt ook per fabrikant.
- Lengte van de schroefdraad.
- Vorm van de moer ivm passing in het frame (als je compleet met moer koopt).
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
rockshark
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 19 juli 2008, 11:50
Mijn mountainbike: Soma Juice Rohloff - Idworx Alpine Rohler

Robert axle project heeft heel veel verschillende en specifieke maten in hun aanbod: https://robertaxleproject.com/what-axle-do-i-need/
Laatst gewijzigd door rockshark op vr 14 februari 2020, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

inderdaad is de draad ook erg belangrijk ..... zeker omdat de DT er in twee maten is , 1mm draad en 1,5mm

https://www.paragonmachineworks.com/rep ... swiss.html
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Weet nu exact wat de achter steekas moet zijn

* 148x12
* totale lengte van 173,7mm
* schroefdraad M12x1.0
* lengte schroefdraad 13
* zwart
* zonder hendel

Weet iemand waar ik deze kan vinden?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

streetracer schreef: vr 14 februari 2020, 23:02 Weet nu exact wat de achter steekas moet zijn

* 148x12
* totale lengte van 173,7mm
* schroefdraad M12x1.0
* lengte schroefdraad 13
* zwart
* zonder hendel

Weet iemand waar ik deze kan vinden?
Nu dat je de specs weet, is het mss ook handig om het onder gezocht te zetten, zwerven tig verkeerd gekochte assen hier op het forum :-q vind je er één, ben jij en de ander (extra) geholpen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Mario070 schreef: za 15 februari 2020, 01:52
streetracer schreef: vr 14 februari 2020, 23:02 Weet nu exact wat de achter steekas moet zijn

* 148x12
* totale lengte van 173,7mm
* schroefdraad M12x1.0
* lengte schroefdraad 13
* zwart
* zonder hendel

Weet iemand waar ik deze kan vinden?
Nu dat je de specs weet, is het mss ook handig om het onder gezocht te zetten, zwerven tig verkeerd gekochte assen hier op het forum :-q vind je er één, ben jij en de ander (extra) geholpen :-q
:-q :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er is nog een ding waar je op moet letten bij een steekas voor achter, het aanlegvlak van de kop: dat kan vlak of conisch zijn ("bolt head interface").

Dit plaatje geeft de vier belangrijke kenmerken aan waar je op moet letten:
Afbeelding

Ik heb dus ook een verkeerde DT as liggen... :D
Daarna mezelf eens goed verdiept in die assen, ik wist daarvoor niet eens dat er zoveel verschillende waren. Voor ligt het iets simpeler, daar hoort de as bij de vork. Assen die los te koop zijn horen dus ook voor een specifieke vork (merk) bedoeld te zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

kermit schreef: za 15 februari 2020, 21:02 Er is nog een ding waar je op moet letten bij een steekas voor achter, het aanlegvlak van de kop: dat kan vlak of conisch zijn ("bolt head interface").

Dit plaatje geeft de vier belangrijke kenmerken aan waar je op moet letten:
Afbeelding

Ik heb dus ook een verkeerde DT as liggen... :D
Daarna mezelf eens goed verdiept in die assen, ik wist daarvoor niet eens dat er zoveel verschillende waren. Voor ligt het iets simpeler, daar hoort de as bij de vork. Assen die los te koop zijn horen dus ook voor een specifieke vork (merk) bedoeld te zijn.
Als ik rond google word ik helemaal gek.
1 omdat er zoveel diversiteit is....
2 omdat er niet overal dezelfde naamgeving wordt gebruikt voor de belangrijkste kenmerken wat zoeken moeilijk maakt
3 ongeloof dat er geen standaardisering is
Laatst gewijzigd door streetracer op zo 16 februari 2020, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

suravida schreef: vr 14 februari 2020, 23:12 Voila: https://r2-bike.com/WOLFTOOTH-Thru-Axle-M12-x-10-173-mm
:roll:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

streetracer schreef: za 15 februari 2020, 22:41 3 ongeloof dat er geen standaardisering is
Het mooie/nadeel van standaardisering is dat er zoveel van zijn. :bier:
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

suravida schreef: vr 14 februari 2020, 23:12 Voila: https://r2-bike.com/WOLFTOOTH-Thru-Axle-M12-x-10-173-mm
Deze zou wel eens goed kunnen zijn. :D
Zou ik zelf nooit gevonden hebben omdat ik minimaal zocht op 12x148

Maar precies wat ik bedoel. Geen standaardisering in maatvoering en in naamgeving...
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

handig dit topic, iemand toevallig nog een verkeerd gekochte 142/12 achteras liggen (lengte circa 170mm) met 1.75 schroefdraad?
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Plaats reactie