Ketting slijt enorm snel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Opsturen die hap !, je wordt er niet wijzer van .....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Benno Z schreef: di 21 januari 2020, 13:32 Vincent ik heb dit vanmorgen uitgemeten en beide assen staan evenwijdig.
Nu ben ik wel benieuwd hoe je dit hebt gedaan.
Ik zou al snel aan een 3D meet machine denken, maar die heeft niet iedereen bij de hand.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

vincent75 schreef: di 21 januari 2020, 19:49
Benno Z schreef: di 21 januari 2020, 13:32 Vincent ik heb dit vanmorgen uitgemeten en beide assen staan evenwijdig.
Nu ben ik wel benieuwd hoe je dit hebt gedaan.
Ik zou al snel aan een 3D meet machine denken, maar die heeft niet iedereen bij de hand.
Ik heb dit op twee manieren gedaan, uitmeten en de "vislijn-papiertje-zaklamp" truc.
De eerste manier:
fiets op de kop, de steekas achter losdraaien en iets eruit trekken, de crank er bijna helemaal uittrekken totdat de verdikking van de ene kant aan de andere kant strak in de lager komt te zitten, afstand tussen crank en trapas opmeten, vervolgens plat aluminium profiel op deze maat zagen zodanig dat deze er nét tussen past. Vervolgens steekas er van de andere kant indraaien, trapas aan de andere kant erin en nu moet de aluminium strip er ook weer exact tussen passen. Bij mij zijn beide kanten exact hetzelfde qua afstand.

De tweede manier:
Trapas blokkeren zodat hij niet meer kan draaien, vislijn (touwtje is té onnauwkeurig) aan de tand van het grote voorblad vastmaken, ongeveer op 10 over, zodanig dat de vislijn over het verticale vlakke deel van het tandwiel loopt. Let op dat er geen popnagel tussen zit. Dun strookje papier er tussen vanaf de bovenkant, strak naar achter spannen over het eerste kransje, vervolgens tweede (zelfde dikte) stukje papier tussen vislijn en voorblad op 10 voor vasthouden en nu langzaam en onder spanning de vislijn naar binnen brengen, richting grotere kransjes, totdat het tweede stukje papier nét blijft hangen. Nu staat de vislijn loodrecht op het voorblad en kun je dmv een lampje aan de onderkant van de cassette kijken of deze lijn ook loodrecht loopt langs het "juiste" kransje, bij mij vlak voor het vierde kransje wat weer exact klopt met de kettinglijn.
Laatst gewijzigd door Benno Z op wo 22 januari 2020, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Snelle Buffer schreef: di 21 januari 2020, 17:32 Opsturen die hap !, je wordt er niet wijzer van .....
Mee eens, maar eerst nog even 500 kilometer rijden met nieuw blad, ketting en ander smeermiddel en dan de slijtage eens bekijken.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Tot nog toe 110 km gereden met nieuw blad (tóch garantie na opsturen naar Shimano), ander merk ketting (HG 901) en ander smeermiddel (het vierde inmiddels); volledig muisstil en nog geen slijtage....
Nog een paar honderd km rijden en dan opnieuw opmeten, ben benieuwd....
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Makkelijk schreef: za 18 januari 2020, 15:59 Theorie: om wat voor een reden dan ook is je kleine blad naar de klote gegaan. Sindsdien sloopt dat blad je kettingen heel snel.
Hoe kan dat laatste? Slijtage is functie van kracht en hoeveelheid beweging - noch kracht op, noch hoeveelheid beweging van, kettingschakels vergroten door versleten tanden. Het enige verschil is dat versleten tanden bij een nieuwe ketting niet uitgelijnd zijn (in de looprichting) met de schakels, waardoor één tand de hele kracht moet overbrengen (geen verdeling meer overheen meer tanden).
Ik zie dus niet in hoe een nieuwe ketting sneller gaat slijten op een versleten cassette. Zelfs niet bij zo versleten dat de schakels skippen, want dat skippen voorkomt net dat er kracht op de schakels komt.
Laat staan een aluminium kettingblad, aluminium versus staal, en dan nog in de minderheid (aantal tanden versus aantal schakels), dat is een loser.
Dus die theorie lijkt me fout.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

NovaX schreef: zo 16 februari 2020, 20:51
Makkelijk schreef: za 18 januari 2020, 15:59 Theorie: om wat voor een reden dan ook is je kleine blad naar de klote gegaan. Sindsdien sloopt dat blad je kettingen heel snel.
Hoe kan dat laatste? Slijtage is functie van kracht en beweging - noch kracht op, noch beweging van, kettingschakels veranderen door versleten tanden. Het enige verschil is dat versleten tanden bij een nieuwe ketting niet uitgelijnd zijn (in de looprichting) met de schakels, waardoor één tand de hele kracht moet overbrengen (geen verdeling meer overheen meer tanden).
Ik zie dus niet in hoe een nieuwe ketting sneller gaat slijten op een versleten cassette. Zelfs niet bij zo versleten dat de schakels skippen, want dat skippen voorkomt net dat er kracht op de schakels komt.
Laat staan een aluminium kettingblad, aluminium versus staal, en dan nog in de minderheid (aantal tanden versus aantal schakels), dat is een loser.
Dus die theorie lijkt me fout.
NovaX...... Het was/is en blijft een hele bijzondere interpretatie van jouw persoonlijke beschrijving omtrent techniek :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Mario070 schreef: zo 16 februari 2020, 21:04 NovaX...... Het was/is en blijft een hele bijzondere interpretatie van jouw persoonlijke beschrijving omtrent techniek :-q
Het specifieke (de bewering dat versleten tanden kettingen meer zouden doen slijten) is erg vergelijkbaar met de klassieker van dat kettingschakels zouden rekken. Het is niet staal dat vervormt/rekt, maar materiaal dat door slijtage verdwijnt, waardoor gaten in plaatjes groter en assen in diameter kleiner, zo de ketting toelatende onder spanning langer te worden.
:-q
Mijn huidig persoonlijk volgend initiatief (op mijn fixie) is de huidige Gusset model "Tank" ketting, standaard 1/8" binnenbreedte maar pennen 11.6 mm lang en navenant dikkere plaatjes en dus meer oppervlak bij krachtoverbrenging - minder slijtage in de looprichting, gemeten levensduur 18 maanden/30000 km, gebaseerd op 2 meetsamples, te vervangen door een motorfiets type 420 ketting (merk Regina, type Urban), binnenbreedte 1/4", pennen 16.1 mm lang. De schakelafstand en roldiameter is fiets-compatibel en dus bruikbaar.

Voordeel tov Gusset specificaties is zijdelingse beweegruimte ketting (compenserend voor ev. scheve kettinglijn) maar vooral het sterk vergrote binnenrol contactoppervlak, ook door een dikkere diameter 3.97 mm pen.
Ik heb een kettingpons aangepast ervoor, door het gat in de basis waar de uitgedrukte pen in gaat, te vergroten met een 4 mm boor.
De ketting is gekocht, ingekort naar de nodige 106 schakels, en ligt klaar ter proberen. Ze kost per schakel evenveel als de Gusset dus zelfs geen kostnadeel.

Mogelijk probleem is dat er onvoldoende clearance is tussen tandwiel achter en wielmontage dropout (door de extreme kettinglijn-afstand. Het zal erom spannen - net voldoende of net onvoldoende. In geval laatste is er misschien toch nog een uitweg: de 5 mm spacers ter rechttrekken van de kettinglijn reduceren tot 3 mm, de 1/4" ketting heeft immers 1/8" zijdelingse speelruimte op de tanden, waarvan dan een deel terug wordt opgeofferd.
Wish me luck! :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er is iemand uit zn winterslaap ontwaakt...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

NovaX schreef: zo 16 februari 2020, 21:17
Mario070 schreef: zo 16 februari 2020, 21:04 NovaX...... Het was/is en blijft een hele bijzondere interpretatie van jouw persoonlijke beschrijving omtrent techniek :-q
Het specifieke (de bewering dat versleten tanden kettingen meer zouden doen slijten) is erg vergelijkbaar met de klassieker van dat kettingschakels zouden rekken. Het is niet staal dat vervormt/rekt, maar materiaal dat door slijtage verdwijnt, waardoor gaten in plaatjes groter en assen in diameter kleiner, zo de ketting toelatende onder spanning langer te worden.
:-q
Alle door jouw geposte reacties, begrijp ik maar al te goed, maar voor een niet technisch persoon,zou het eventueel moeilijk kunnen worden :-{ , zelf ben ik in de techniek opgegroeid en opgeleid :-q
Maar eigenlijk zou ik wel willen ontdekken waar NovaX zich dagelijks mee bezighoudt :-D
Ik heb namelijk (jaren terug) een timmerman gekend die op de zelfde manier sprak over techniek, zoals jij dat doet.... en dat vind ik eigenlijk wel frappant :-D dat ik een kleine 35 jaar werkzaam en te hobbyen in de techniek, twee nagenoeg het zelfde beredenerende personen op m'n pad krijg, die (min of meer) blijkbaar het zelfde denken en praten over techniek :lol:
Ik bedoel er niets verkeerds mee (begrijp mij niet verkeerd, ieder zijn recht natuurlijk)
Dus uiteindelijk mijn vraag aan NovaX, wat houdt u dagelijks bezig :wink:
een pb is natuurlijk ook toegestaan :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 16 februari 2020, 21:44 Er is iemand uit zn winterslaap ontwaakt...
:lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zou toch zeggen dat een ketting bij een versleten blad tegen een stuk minder tandjes rust, dus dat de druk op dat ene ringetje van die ene schakel die wel volledig aan ligt groter is en dat dat ringetje dus sneller zal slijten en dus de ketting ook sneller slijt als geheel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik vermoed dat hij zich in het dagelijks bezig houdt met pensioen
Waar woke is, is vuur
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Mario070 schreef: zo 16 februari 2020, 21:58 Alle door jouw geposte reacties, begrijp ik maar al te goed, maar voor een niet technisch persoon,zou het eventueel moeilijk kunnen worden :-{ , zelf ben ik in de techniek opgegroeid en opgeleid :-q
Maar eigenlijk zou ik wel willen ontdekken waar NovaX zich dagelijks mee bezighoudt :-D
Ik heb namelijk (jaren terug) een timmerman gekend die op de zelfde manier sprak over techniek, zoals jij dat doet.... en dat vind ik eigenlijk wel frappant :-D dat ik een kleine 35 jaar werkzaam en te hobbyen in de techniek, twee nagenoeg het zelfde beredenerende personen op m'n pad krijg, die (min of meer) blijkbaar het zelfde denken en praten over techniek :lol:
Ik bedoel er niets verkeerds mee (begrijp mij niet verkeerd, ieder zijn recht natuurlijk)
Dus uiteindelijk mijn vraag aan NovaX, wat houdt u dagelijks bezig :wink:
een pb is natuurlijk ook toegestaan :-q
Dat is simpel, ik heb het hier ooit geschetst (ik wil zo weinig mogelijk tijd verklooien aan / verklooid zien worden door, mijn fiets) via een analogie: ik wil geen rugzak waar ik elke avond aan moet naaien.
Wat ik vandaag deed: een kledingrek herstellen (ontbrekende boutjes, alternatieve montage), en jawel, een jurk herstellen - specifiek een kruising van 2 naden was ontnaaid over 10 cm, de bandjes waren afgescheurd (door derden niet door mij ;) ) en ontbraken, dus ik heb 4 nieuwe lusjes gemaakt uit passend lint, ingenaaid, en geschikte bandjes gevonden tussen mijn Mount Everest van sloopmateriaal gevonden langs de baan (lees: sluikstort), gekocht voor een habbekrats in hoeveelheden tweedeands, of voor niks gekregen. Daarna heb ik het dak van een kot, beschadigd door sterke wind, gerepareerd. Tenslotte heb ik een linux os en software geinstalleerd op een gisteren gekochte 10 jaar oude computer Dell 780 quadcore, en hd image backups gemaakt om in de toekomst de figuurlijke 10 ipv 100 minuten nodig te hebben.
Gisteren heb ik 2 rugzakken en 3 paar schoenen hersteld. Nu ga ik maffen, morgen fiets ik om 6 uur naar twerk, snamiddags terug en schuim ik enkele okkaziespulwinkels af op zoek naar vanalles voor een goed prijsje, in orde of herstelbaar mits acceptabele / rendabele hoeveelheid werk.
Waar je met je timmerman op doelt, impliciet wat er frappant aan is, kan ik niet lezen in / afleiden uit uw post, en interesseert me eigenlijk ook nikske.
Ik kwam uit op de oplossing doe het zelf doe het goed en trek je plan, ik weet van veel zaken wat en van geen zaken alles.

Met wat hou jij je dagelijks bezig? Nee wacht, interesseert me eigenlijk ook niet.
Lees hier: suggestie om on topic te blijven. Ik vond mijn ketting ervaringen hier relevant, de melding van de onderwerpmaker dat smering bij een bredere ketting een onverwacht/tegengesteld effect bleek te hebben tov een smallere ketting trok mijn aandacht.
Ook de foute specificatie bij aanschaf fiets was voor mij herkenbaar - er stonden op mijn factuur ook zaken die niet bleken te zijn wat werd geleverd, en waar ik (lange tijd) blind vanuitging, tot de gevolgen van die andere zaken zich manifesteerden, en andere verklaringen uit werden gesloten.

Tot zover mijn door u gevraagde dagboekbladzijde. Terug naar de business hier?
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Lars TB schreef: zo 16 februari 2020, 23:15 Ik zou toch zeggen dat een ketting bij een versleten blad tegen een stuk minder tandjes rust, dus dat de druk op dat ene ringetje van die ene schakel die wel volledig aan ligt groter is en dat dat ringetje dus sneller zal slijten en dus de ketting ook sneller slijt als geheel.
Slijtage, materiaalsverliezen door wrijeen snelleving, komt door kracht en beweging tussen aangrijpende oppervlakken. Het principe van een rollenketting is reduceren van die beweging door rollen. Tanden van tandwielen zitten jawel vast. Versleten cassettes kunnen kettingen niet meer doen slijten. Welintegendeel, zowel bewegingsafstand als krachtsopbouw worden afgekapt / gereduceerd (vandaar ook skaten en skippen). Daarom ook is het precieze omgekeerde, versleten ketting op nieuwe tandwielen, ook het omgekeerde: een versnelde slijtage van de nieuwe tandwielen. Maftijd, 5 uur slaap.
Plaats reactie