Fully als volgende stap

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
twowheels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17 februari 2020, 09:03

Hallo Modderaars!

Ik wil me even kort voorstellen:
Ze noemen me Oele ik woon in de Betuwe en MTB al wat jaartjes.
Ondertussen hard op weg naar de 1/2 eeuw, maar dat boeit me geen hol, ik wil nu de lol.

Het afgelopen jaar ben ik het wat serieuzer aan het aanpakken. Ik kwam altijd bekaf boven(wie kent het niet), dus ben ik mijn conditie gaan trainen.
Dit mede met de Alp d"Huzes die ik binnen 24 uur 5 keer gereden heb. In 2019 7000km gemaakt op een fiets, naar werk, op de race baan, op de gravel bike etc.

Nu had ik altijd een uitdaging in het naar omlaag gaan, en dat ben ik nu redelijk aan het oppakken. Het klimmen gaat nog steeds lekker, en daar zoek ik ook een stukje technische verfijning in.
Ondertussen me huidige HT aardig getuned, maar het blijft 100mm alleen voor, en op de UHR word je zot van alle remkuilen(of ze nu opgevuld zijn met mul zand of niet).

Ondertussen heb ik ook wat clinics gevolgd en ga ik nog doen, inclusief een/twee weekeinde in Malmedy of Winterberg.
Dus ben ik op zijn naar een fully, om en wat meer comfort en meer controle omdat ik nog sneller wil(vooral naar beneden).

Ondertussen heb ik een rit gedaan op een Cube stereo120 HPC etc. en die vond ik teveel XC aanvoelen.
Daarna op een Cube 150 HPC etc gezeten en dat ging best lekker(het regende nu niet, een Leersum had ik een jaar niet gedaan).

Deze zit redelijk hoog, maar daardoor ben ik ook nergens met de trappers tegen aan gekomen. De vering stond niet super afgesteld, voor te hard achter te zacht. Achter 100%, voor 30% veerweg gebruikt dat klopt niet helemaal.

Nu heb ik ook het oog op een trek fuel ex 9.7, die is iets duurder, wat lager en wat langer, je kunt de geometrie aanpassen en in de nieuwe modellen heb je nog wat opberg ruimte( ik rij nog steeds met een camelback voor me vocht(geen bidon op mijn MTB)).

Vraag is Trek fuel ex Carbon of een cube stereo 150 HPC SL of race?
Voornamelijk in nederland UHR, Rheden(red lines), Ardennen/Eifel en skill building Jumps/ Manual etc.

Ik hoor graag jullie mening( gezout/gezoet)
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

Even los van de onderdelen, de prijs etc. Als je primaire fietsgebied Nederland is, en dit wordt je enige fiets, dan is de Fuel EX denk ik een fijnere keuze van de twee. Sowieso is het de meer moderne fiets van de twee, en de extra veerweg van de Cube zit je alleen maar in de weg in het beoogde fietsgebied. Het is leuker om een fiets met een kortere veerweg te rijden op een terrein dat eigenlijk om meer vraagt, dan andersom.

Als er nog ruimte is voor meer keuze is qua merken en modellen, dan zou ik persoonlijk overwegen om nog een stapje kleiner gaan qua veerweg (120-130mm), zoals bijvoorbeeld een Canyon Neuron, Ibis Ripley etc.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Qua maten past Cube mij niet zo dus daar kan ik weinigs positiefs over zeggen.
Als het je enige fiets is dan lijkt mij een Fuel een super allrounder.
Ik had een Canyon Nerve (voorloper van de neuron met 110/120 veerweg) en kocht er een Remedy bij, juist om te spelen, te springen, drops en bikeparken te pakken in weekendjes en vakanties, naast mijn snellere Nerve voor NL.
Ik las hier ook wel dat de veerweg het saai maakt in NL, maar ik pak toch 9 vd 10 keer de Remedy omdat het meer past bij hoe ik rijd. Geen haast wel lekker spelen. De Nerve is inmiddels van eigenaar veranderd. Er hangt dus veel af van HOE je rijd en waar je lol uit haalt.
Ik heb naast de Remedy wel een Trek Roscoe plusbike, maar die is ook meer spelen ipv snel. :lol:
Als je je hardtail houdt kan ik me zelfs voorstellen dat je ipv de Fuell een potentere Canyon Spectral of Remedy neemt.

De Missus rijd op een Spectral als enige fiets en doet er alles mee van rondjes in de duinen/UHR tot lange trekkings en bikeparken en je hebt dan wel heel veel waar voor je geld.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is echt niet zo dat de Cube 150 een zompige bak is vergeleken met de Fuel EX. De Trek staat al meer richting soepel afgesteld en de Cube is zeker geen hardcore enduro-bak.

Mijn 'hoofd-fiets' is ook een 140 mm trailbike, om dezelfde reden die Jurf noemt: de manier waarop die fiets rijdt past het beste bij wat ik zoek: lanceren waar dat kan, lomp de bocht in en hard er weer uit. En dat is ook precies waar die fiets het grootste verschil maakt met mijn 'xc' bike. Het is de zithouding en het zijn de banden die vooral bepalen dat de xc-fiets op klimmetjes of rechte stukken sneller is, niet dat de vering stukken efficiënter is (hooguit gevoelsmatig!).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Honzo schreef: ma 17 februari 2020, 10:24 Als er nog ruimte is voor meer keuze is qua merken en modellen, dan zou ik persoonlijk overwegen om nog een stapje kleiner gaan qua veerweg (120-130mm), zoals bijvoorbeeld een Canyon Neuron, Ibis Ripley etc.
Iemand die duidelijk zoekende is en nog geen ontwikkelde mening/wenslijst heeft zo ik niet direct een Canyon adviseren. Dat is toch een beetje een (onderbouwde) gok of het je wel gaat passen qua stijl.
En een Ripley; prachtig, maar waar vind je die in NL?
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Los van het feit dat alleen al het frame van de Ripley even veel kost als een complete Fuel9.7 ....
Ik vind Ibis echt ontzettend mooie fietsen maken, maar ook wel heeeeeel erg duur.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Jurf schreef: ma 17 februari 2020, 18:37 Los van het feit dat alleen al het frame van de Ripley even veel kost als een complete Fuel9.7 ....
Ik vind Ibis echt ontzettend mooie fietsen maken, maar ook wel heeeeeel erg duur.
Dan wordt het toch gelijk een ripmo AF ;) :bier:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Paar vragen nog, om een beter idee te krijgen met wat voor fiets bij je zou kunnen passen:
Hoe lang ben je, hoe zwaar?
95% vd tijd rijd je dus in Nl, vlak en UHR. En af en toe eens een weekendje Ardennen of Winterberg? Die laatste 2 moet je nog ontdekken begrijp ik, of daar toch al vaker gefietst?
Vind je bergaf 'de uitdaging', omdat je dat het leukste vindt? En kun je dus al best goed dalen, je wilt alleen nog harder kunnen door geveerd te gaan rijden? Of... is het de uitdaging, omdat je dalen juist het lastigst vindt, omdat je van nature niet zo'n technische rijder/daler bent?
En hoe makkelijk wil je in de Ardennen (veel hm's) ook snel, vlot, kunnen klimmen?
In hoeverre fiets je eventueel met fietsmaten, en op wat voor fietsen rijden die? Zijn het hardrijders, toerrijders, trailrijders? Wat voor afstanden rijd je gemiddeld?
Houd je je oude hardtail ernaast voor in Nl, of wordt de nieuwe fully in principe je enige fiets, waar je overal mee wil kunnen rijden?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Jurf schreef: ma 17 februari 2020, 18:37 Los van het feit dat alleen al het frame van de Ripley even veel kost als een complete Fuel9.7 ....
Ik vind Ibis echt ontzettend mooie fietsen maken, maar ook wel heeeeeel erg duur.
Wordt het wel verkocht in NL eigenlijk?
Bicycle, bicycle, bicycle
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: ma 17 februari 2020, 18:51 In hoeverre fiets je eventueel met fietsmaten, en op wat voor fietsen rijden die? Zijn het hardrijders, toerrijders, trailrijders? Wat voor afstanden rijd je gemiddeld?
In ieder geval zit het er dik in dat zijn fietsmaten op de verkeerde fiets rijden! :bier:


Maar hij geeft aan waar hij hem voor wil gaan gebruiken, dan moet je niet gaan kijken waar zijn maten op fietsen. Want anders had hij dat wel gemeld.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

daniel1975 schreef: ma 17 februari 2020, 19:07
Jurf schreef: ma 17 februari 2020, 18:37 Los van het feit dat alleen al het frame van de Ripley even veel kost als een complete Fuel9.7 ....
Ik vind Ibis echt ontzettend mooie fietsen maken, maar ook wel heeeeeel erg duur.
Wordt het wel verkocht in NL eigenlijk?
https://www.bikenation.nl/onze-merken/ibis/
Maar geen voorraad.
Het sparen gaat nog niet erg hard maar mocht ik de Staatsloterij winnen dan heb ik alvast uitgezocht waar ik het kan gaan uitgeven :lol:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

twowheels schreef: ma 17 februari 2020, 09:22 boeit me geen hol, ik wil nu de lol.
Dit zou een goed onderschrift zijn, Oele :-q
Ja, doei !
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik ben vooral benieuwd in welke mate die "Modderaars" relevant zijn. Mocht modder een mtb rit pas écht voor je afmaken dan zou ik vooral een cyclocrosser adviseren, en niet perse een fully. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
twowheels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17 februari 2020, 09:03

Bedankt voor de reacties!

Modderaars is niet letterlijk bedoeld, maar het maakt het wel leuk. En met een fully is die lol wel minder.
De uitdaging in het dalen, dan bedoel ik dat ik daar steeds sneller/vrijer en juist de jumpjes zoekt.

Voorbeeld bij het eerste stuk van de marmotten bak, daar zoek je met een HT toch wel een beejte de lage stukken op zonder wortel.
Met de 150 ben ik een recht lijn naar beneden gegaan, als of op een tapijtje, met het idee "dat kan harder"!!
Het voelt wel alsof de UHR dan een beetje klein word op zo'n fiets, als je begrijpt wat ik bedoel.
Op de 120 had ik dat gevoel minder, maar dat is ook een XC+ bak.

Ik heb nu trek en cube (scott misschien nog) in he vizier ook om de keuze en het budget iets te beperken.
Een Tallboy is heel mooi spul maar daar durf ik de modder niet mee in.

Tot nu toe ben ik nog niet in het buiteland geweest met mijn MTB.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ja voor die remhobbeltjes heb je aan 140mm niet genoeg op de UHR. Ik zou zeker kijken richting de 160mm enduro fietsen voor de UHR.

Hoe meer veerweg hoe meer fun, toch?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie