Meer (zware) ongelukken door Fully's

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Iedereen op de (LT)HT :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Enige dat deze hypothese kan staven zijn cijfers. En zet die ook af tegen de groei van de MTB-sport in den breedte. Er zijn niet alleen meer fullies maar ook heel veel meer fietsers heb ik het idee.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik denk dat het niet zozeer fully's maar gewoon in het algemeen betere dempers zijn.
Want ook op een goede HT kun je prima flinke fouten maken met veel minder gevolgen.
Een mooi voorbeeld uit eigen ervaring is de hoge drop in Roosendaal. (ja het was een fully, maar de voordemper deed het werk :winkie: )

Toen ik net 2 maanden reed ging ik voor het eerst naar Roosendaal en reed alles behalve die hoge drop.
3 weken later op een slecht moment terug gegaan (motregen, koud, vroeg in de morgen, helemaal alleen en totaal niet fit) maar hem toch geprobeerd want ik was er speciaal voor naar toe gegaan.
De eerste keer trok ik echt met mijn armen mijn stuur omhoog (ik wist nog niet beter) en ging net over de rand vol met het voorwiel naar beneden.
Resultaat was dat ik met het voorwiel de bovenste rand van de afdaling raakte en bijna OTB ging.
Bijna, want de 160mm veerweg van de DVO diamond ving het heel mooi op.
Daarna nog 2x geprobeerd die ochtend en toen ging het beter.

Dit was de video van de eerste keer.

2-3 weken geleden stond ik daar met mijn trialsbike (star en 24" wielen).
De kleine drop was peanuts, maar de hogere drop voelde ik me toch niet comfortabel bij. Het is dus bijna 1,5 jaar verder en ik heb al veel hogere drops gedaan, ook met die trialsbike naar flat op straat, maar je hebt gewoon veel minder marge om fouten te maken. Natuurlijk weet ik dat ik hem kan op de trialsbike, maar dan moet ik wel fit zijn ;)

Conclusie:
Zonder die veerweg had het zeker langer geduurd voordat ik die drop had gedaan ;)
Omdat de drops e.d. veel makkelijker hoger worden, worden de crashes dus ook veel harder....
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Kapitein Iglo schreef: wo 19 februari 2020, 08:10 Enige dat deze hypothese kan staven zijn cijfers. En zet die ook af tegen de groei van de MTB-sport in den breedte. Er zijn niet alleen meer fullies maar ook heel veel meer fietsers heb ik het idee.
Plus één. :bier:
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Wiel-Maat schreef: wo 19 februari 2020, 10:30
Kapitein Iglo schreef: wo 19 februari 2020, 08:10 Enige dat deze hypothese kan staven zijn cijfers. En zet die ook af tegen de groei van de MTB-sport in den breedte. Er zijn niet alleen meer fullies maar ook heel veel meer fietsers heb ik het idee.
Plus één. :bier:
Alleen die bestaan natuurlijk niet. Want hoeveel mensen geven hun crashes door aan het CBS?
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Persoonlijk denk ik niet zo zeer dat (de perceptie van) meer en zwaardere ongelukken komt door fully's.
Waar het dan wel door komt? De precieze oorzaak weet ik niet, maar ik heb wel een paar vermoedens.
- Er zijn meer mensen gaan mountainbiken. Je ziet ook steeds meer "spijkerbroek weekend rijders".
- Technische secties zijn toegankelijker geworden. "Vroeger" had je lokale kennis nodig om bij een drop of wortel tapijt te komen. Tegenwoordig wordt veel meer op vaste routes gereden waar dit in zit.
- Er zijn meer voorbeelden van mensen die het kunnen. Je ziet steeds meer filmpjes van mensen die serieuze skills hebben. Dat wekt bij sommigen de indruk "dat ze het ook wel kunnen".
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

MacReal schreef: wo 19 februari 2020, 11:01 Er zijn meer voorbeelden van mensen die het kunnen. Je ziet steeds meer filmpjes van mensen die serieuze skills hebben. Dat wekt bij sommigen de indruk "dat ze het ook wel kunnen".
Goed punt
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Rembrandt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 augustus 2010, 11:12
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 8.0 , Bulls Copperhead 3 2010

Ik rijd op mijn fully langzamer dan op de hardtail, dus meer zware ongelukken door hogere snelheden op Hardtails :winkie:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mark-V schreef: wo 19 februari 2020, 10:42
Wiel-Maat schreef: wo 19 februari 2020, 10:30

Plus één. :bier:
Alleen die bestaan natuurlijk niet. Want hoeveel mensen geven hun crashes door aan het CBS?
Die verplichting moet inderdaad nog opgelegd worden :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Kapitein Iglo schreef: wo 19 februari 2020, 11:25
Mark-V schreef: wo 19 februari 2020, 10:42

Alleen die bestaan natuurlijk niet. Want hoeveel mensen geven hun crashes door aan het CBS?
Die verplichting moet inderdaad nog opgelegd worden :bier:
Ook hier zou ik graag weer een plus één aan willen toevoegen.

#meldplicht

:winkie:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wiel-Maat schreef: wo 19 februari 2020, 10:30
Kapitein Iglo schreef: wo 19 februari 2020, 08:10 Enige dat deze hypothese kan staven zijn cijfers. En zet die ook af tegen de groei van de MTB-sport in den breedte. Er zijn niet alleen meer fullies maar ook heel veel meer fietsers heb ik het idee.
Plus één. :bier:
Pus twee :bier:

(Maandag zat ik in de trein en toen bleek dat echt heel veel plaatsen in Nederland stations hebben en alle (echte ALLE) spoorbomen waar we langsreden waren allemaal dicht. Dat noem je information bias)

Lees verder dit nog even: https://www.alarmeringen.nl/search/?q=MTB+Paal
Nuchtere cijfers: in 2019 eenmaal een ongeval op de Heuvelrug. En in 2018 zeven maal een ongeval, waarvan soms met en soms zonder assistentie van de brandweer. (Als de brandweer erbij moet komen, is er meestal iets serieus aan de hand, of de ambulancebroeder kan er niet komen)

#meldplicht is in feite registratieplicht en dat gebeurt bij de SEH in het ziekenhuis. Dat levert niets op wat voor ons relevant is.
https://www.fietsberaad.nl/Kennisbank/J ... -Eisende-H

Dit topic kan wat mij betreft afgerond worden tot er betere cijfers zijn.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

yo-eddy schreef: wo 19 februari 2020, 11:19
MacReal schreef: wo 19 februari 2020, 11:01 Er zijn meer voorbeelden van mensen die het kunnen. Je ziet steeds meer filmpjes van mensen die serieuze skills hebben. Dat wekt bij sommigen de indruk "dat ze het ook wel kunnen".
Goed punt
+1 :bier:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ook mee eensch.

En dat biedt dan weer een wekelijkse verse voorraad aan Friday Fails :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Goh wat een eenschgezindheid hier in de laatste postwisselingen. Dat kan haast niet 'per ongeluk' zijn. ;)
Plaats reactie