Meer (zware) ongelukken door Fully's
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Iedereen op de (LT)HT
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Enige dat deze hypothese kan staven zijn cijfers. En zet die ook af tegen de groei van de MTB-sport in den breedte. Er zijn niet alleen meer fullies maar ook heel veel meer fietsers heb ik het idee.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ik denk dat het niet zozeer fully's maar gewoon in het algemeen betere dempers zijn.
Want ook op een goede HT kun je prima flinke fouten maken met veel minder gevolgen.
Een mooi voorbeeld uit eigen ervaring is de hoge drop in Roosendaal. (ja het was een fully, maar de voordemper deed het werk )
Toen ik net 2 maanden reed ging ik voor het eerst naar Roosendaal en reed alles behalve die hoge drop.
3 weken later op een slecht moment terug gegaan (motregen, koud, vroeg in de morgen, helemaal alleen en totaal niet fit) maar hem toch geprobeerd want ik was er speciaal voor naar toe gegaan.
De eerste keer trok ik echt met mijn armen mijn stuur omhoog (ik wist nog niet beter) en ging net over de rand vol met het voorwiel naar beneden.
Resultaat was dat ik met het voorwiel de bovenste rand van de afdaling raakte en bijna OTB ging.
Bijna, want de 160mm veerweg van de DVO diamond ving het heel mooi op.
Daarna nog 2x geprobeerd die ochtend en toen ging het beter.
Dit was de video van de eerste keer.
2-3 weken geleden stond ik daar met mijn trialsbike (star en 24" wielen).
De kleine drop was peanuts, maar de hogere drop voelde ik me toch niet comfortabel bij. Het is dus bijna 1,5 jaar verder en ik heb al veel hogere drops gedaan, ook met die trialsbike naar flat op straat, maar je hebt gewoon veel minder marge om fouten te maken. Natuurlijk weet ik dat ik hem kan op de trialsbike, maar dan moet ik wel fit zijn
Conclusie:
Zonder die veerweg had het zeker langer geduurd voordat ik die drop had gedaan
Omdat de drops e.d. veel makkelijker hoger worden, worden de crashes dus ook veel harder....
Want ook op een goede HT kun je prima flinke fouten maken met veel minder gevolgen.
Een mooi voorbeeld uit eigen ervaring is de hoge drop in Roosendaal. (ja het was een fully, maar de voordemper deed het werk )
Toen ik net 2 maanden reed ging ik voor het eerst naar Roosendaal en reed alles behalve die hoge drop.
3 weken later op een slecht moment terug gegaan (motregen, koud, vroeg in de morgen, helemaal alleen en totaal niet fit) maar hem toch geprobeerd want ik was er speciaal voor naar toe gegaan.
De eerste keer trok ik echt met mijn armen mijn stuur omhoog (ik wist nog niet beter) en ging net over de rand vol met het voorwiel naar beneden.
Resultaat was dat ik met het voorwiel de bovenste rand van de afdaling raakte en bijna OTB ging.
Bijna, want de 160mm veerweg van de DVO diamond ving het heel mooi op.
Daarna nog 2x geprobeerd die ochtend en toen ging het beter.
Dit was de video van de eerste keer.
2-3 weken geleden stond ik daar met mijn trialsbike (star en 24" wielen).
De kleine drop was peanuts, maar de hogere drop voelde ik me toch niet comfortabel bij. Het is dus bijna 1,5 jaar verder en ik heb al veel hogere drops gedaan, ook met die trialsbike naar flat op straat, maar je hebt gewoon veel minder marge om fouten te maken. Natuurlijk weet ik dat ik hem kan op de trialsbike, maar dan moet ik wel fit zijn
Conclusie:
Zonder die veerweg had het zeker langer geduurd voordat ik die drop had gedaan
Omdat de drops e.d. veel makkelijker hoger worden, worden de crashes dus ook veel harder....
- Wiel-Maat
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1558
- Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
- Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"
Plus één.Kapitein Iglo schreef: ↑wo 19 februari 2020, 08:10 Enige dat deze hypothese kan staven zijn cijfers. En zet die ook af tegen de groei van de MTB-sport in den breedte. Er zijn niet alleen meer fullies maar ook heel veel meer fietsers heb ik het idee.
Alleen die bestaan natuurlijk niet. Want hoeveel mensen geven hun crashes door aan het CBS?Wiel-Maat schreef: ↑wo 19 februari 2020, 10:30Plus één.Kapitein Iglo schreef: ↑wo 19 februari 2020, 08:10 Enige dat deze hypothese kan staven zijn cijfers. En zet die ook af tegen de groei van de MTB-sport in den breedte. Er zijn niet alleen meer fullies maar ook heel veel meer fietsers heb ik het idee.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Voor cijfers. https://www.gesundheitszentrum-winterbe ... -uber-uns/
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5628
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Persoonlijk denk ik niet zo zeer dat (de perceptie van) meer en zwaardere ongelukken komt door fully's.
Waar het dan wel door komt? De precieze oorzaak weet ik niet, maar ik heb wel een paar vermoedens.
- Er zijn meer mensen gaan mountainbiken. Je ziet ook steeds meer "spijkerbroek weekend rijders".
- Technische secties zijn toegankelijker geworden. "Vroeger" had je lokale kennis nodig om bij een drop of wortel tapijt te komen. Tegenwoordig wordt veel meer op vaste routes gereden waar dit in zit.
- Er zijn meer voorbeelden van mensen die het kunnen. Je ziet steeds meer filmpjes van mensen die serieuze skills hebben. Dat wekt bij sommigen de indruk "dat ze het ook wel kunnen".
Waar het dan wel door komt? De precieze oorzaak weet ik niet, maar ik heb wel een paar vermoedens.
- Er zijn meer mensen gaan mountainbiken. Je ziet ook steeds meer "spijkerbroek weekend rijders".
- Technische secties zijn toegankelijker geworden. "Vroeger" had je lokale kennis nodig om bij een drop of wortel tapijt te komen. Tegenwoordig wordt veel meer op vaste routes gereden waar dit in zit.
- Er zijn meer voorbeelden van mensen die het kunnen. Je ziet steeds meer filmpjes van mensen die serieuze skills hebben. Dat wekt bij sommigen de indruk "dat ze het ook wel kunnen".
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Goed punt
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Die verplichting moet inderdaad nog opgelegd worden
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- Wiel-Maat
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1558
- Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
- Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"
Ook hier zou ik graag weer een plus één aan willen toevoegen.Kapitein Iglo schreef: ↑wo 19 februari 2020, 11:25Die verplichting moet inderdaad nog opgelegd worden
#meldplicht
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10838
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Pus tweeWiel-Maat schreef: ↑wo 19 februari 2020, 10:30Plus één.Kapitein Iglo schreef: ↑wo 19 februari 2020, 08:10 Enige dat deze hypothese kan staven zijn cijfers. En zet die ook af tegen de groei van de MTB-sport in den breedte. Er zijn niet alleen meer fullies maar ook heel veel meer fietsers heb ik het idee.
(Maandag zat ik in de trein en toen bleek dat echt heel veel plaatsen in Nederland stations hebben en alle (echte ALLE) spoorbomen waar we langsreden waren allemaal dicht. Dat noem je information bias)
Lees verder dit nog even: https://www.alarmeringen.nl/search/?q=MTB+Paal
Nuchtere cijfers: in 2019 eenmaal een ongeval op de Heuvelrug. En in 2018 zeven maal een ongeval, waarvan soms met en soms zonder assistentie van de brandweer. (Als de brandweer erbij moet komen, is er meestal iets serieus aan de hand, of de ambulancebroeder kan er niet komen)
#meldplicht is in feite registratieplicht en dat gebeurt bij de SEH in het ziekenhuis. Dat levert niets op wat voor ons relevant is.
https://www.fietsberaad.nl/Kennisbank/J ... -Eisende-H
Dit topic kan wat mij betreft afgerond worden tot er betere cijfers zijn.
+1
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Ook mee eensch.
En dat biedt dan weer een wekelijkse verse voorraad aan Friday Fails
En dat biedt dan weer een wekelijkse verse voorraad aan Friday Fails
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7