Ik denk dat iemand die zich overschat op een fully zich net zo hard overschat op een HT.
Bovendien zijn de verschillen in snelheid tussen een HT en een fully nou ook weer niet zo groot. Als je de hardtail klasse bekijkt bij sommige DH en enduro wedstrijden dan scheelt het secondes.
Ook denk ik dat geometry een veel grotere rol speelt als fully of niet. Ik rijd een ruige afdaling liever op een lange slacke HT met 2.5 banden, dikke noppen en een 64 graden head angle, dan een superlichte fully xc bike met 2.0 bandjes en een 69 graden head angle.
Wat betreft ongelukken. Die kunnen altijd voorkomen. De een heeft er meer dan de ander. Dat kan komen omdat de een meer risico neemt dan de ander, zichzelf misschien overschat of gewoon weinig geluk heeft. Als het zo is dat er meer ongelukken gebeuren dan denk ik dat het groeien van het aantal mountainbikers hier de hoofdoorzaak van is.
Maar dat zijn slechts mijn 2 ct
Meer (zware) ongelukken door Fully's
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
De fietsen zeker niet ...... dat is juist het "probleem", vroeger was de berijder beter dan de fiets, nu is de fiets vaak beter dan de berijder
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- Meegs
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3164
- Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
- Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof
Ik ben wel een buitenlandse reis aan het plannen, met uitstapjes op de fiets erbij, maar de "big crash" valt zich lastig te "plannen"Jamis Diablo schreef: ↑wo 19 februari 2020, 14:15
Even lekker off topic; als je plant om die big crash in het buitenland in moeilijk te bereiken terrein te laten plaatsvinden, is mijn advies om je reisverzekering aan te passen.
Kost je 5 euro / maand, en dekt alle bergingskosten zoals helikopter.
Maar heb de dekking op de reisverzekering al wel uitgebreid, vooral de medische dekking .... (eigenlijk vergeten eraf te halen na onze reis naar Nieuw-Zeeland 5 jaar geleden... )
Maar dit geheel terzijde van het topic onderwerp.
Fully's: zijn ze een gevaar voor de samenleving of niet? (even het verhaal van Yo-Eddy kort en bondig samengevat )
Discussieer maar!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Dat dus! Discussie gesloten
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Blij dat ik fully driver ben.
In 2010, na 22jr hardtail, betrokken bij een ernstig MTB ongeval met als gevolg dat mijn zelfvertrouwen volledig inkakte.
Durfde niks meer, bij elke afdaling Pampers XXXL nodig.
Uiteindelijk de overstap naar fully gemaakt, heerlijk; ik hoef echt niks meer te kunnen, beetje sturen, beetje remmen, soms wat uit het zadel, beetje bijtrappen af en toe .
Mijn bij mijn leeftijd behorende conditie is nu de enige beperkende factor .
Zonder dat ongeval had ik nu wellicht nog steeds op een HT zitten stuiteren.
Maar er kúnnen redenen zijn om toch maar op zo'n zompig strijkijzer te kruipen.
Veel veiliger
In 2010, na 22jr hardtail, betrokken bij een ernstig MTB ongeval met als gevolg dat mijn zelfvertrouwen volledig inkakte.
Durfde niks meer, bij elke afdaling Pampers XXXL nodig.
Uiteindelijk de overstap naar fully gemaakt, heerlijk; ik hoef echt niks meer te kunnen, beetje sturen, beetje remmen, soms wat uit het zadel, beetje bijtrappen af en toe .
Mijn bij mijn leeftijd behorende conditie is nu de enige beperkende factor .
Zonder dat ongeval had ik nu wellicht nog steeds op een HT zitten stuiteren.
Maar er kúnnen redenen zijn om toch maar op zo'n zompig strijkijzer te kruipen.
Veel veiliger
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3830
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Het ligt ook wel aan wat voor fully lijkt mij, maar beter materieel straft fouten minder snel af, da's waar.
Maarrrrr.... onze auto's zijn ook veel veiliger en kunnen veel meer hebben dan vroeger, toch is het een stuk veiliger op de weg geworden de afgelopen 30 jaar
Oneens met de stelling dus!
Maarrrrr.... onze auto's zijn ook veel veiliger en kunnen veel meer hebben dan vroeger, toch is het een stuk veiliger op de weg geworden de afgelopen 30 jaar
Oneens met de stelling dus!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
- Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
- Contacteer:
Of het aan de fully's ligt weet ik niet, wel zie ik om me heen steeds meer all mountain / trailbikes met grove banden en veel veerweg ( HT, LTHT of Fully ) Misschien dat dat er ook mee te maken kan hebben?? Snap het overigens niet helemaal hoor, in NL kun je mekkelijk met een starre HT uit de voeten, veel veiliger lees ik hier
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Dat laatste zou absoluut de moeite waard zijn.
Zeker als die loungebar misschien wel de redding van dit forum zou kunnen betekenen.
Hoe eerder dat dat stomme Vleesboek met al die wijze apen daar op z'n gat ligt, hoe beter.
MTB.nl forever, MTB.nl rules .
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
- Wiel-Maat
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1558
- Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
- Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"
Ook hier valt weer een plus één voor aan te tekenen.Jan Willem schreef: ↑wo 19 februari 2020, 17:07Dat laatste zou absoluut de moeite waard zijn.
Zeker als die loungebar misschien wel de redding van dit forum zou kunnen betekenen.
Hoe eerder dat dat stomme Vleesboek met al die wijze apen daar op z'n gat ligt, hoe beter.
MTB.nl forever, MTB.nl rules .
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5650
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Niemand die eraan gedacht heeft dat dit het gevolg is van al die bikeparken icm oudere jongeren met midlife-crisis?
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
alleen Maverick
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Je vergeet dat ook de wegen veiliger/makkelijker zijn geworden dus je vergelijk gaat niet op .....MVMVML schreef: ↑wo 19 februari 2020, 17:00 Het ligt ook wel aan wat voor fully lijkt mij, maar beter materieel straft fouten minder snel af, da's waar.
Maarrrrr.... onze auto's zijn ook veel veiliger en kunnen veel meer hebben dan vroeger, toch is het een stuk veiliger op de weg geworden de afgelopen 30 jaar
Oneens met de stelling dus!
Sterker die MVMVML - ers zijn hét bewijs van mijn stelling
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Een paar posts in dit topic hebben een beeld van de hardtail rijder als beginner die de sport wil proeven.
Andere posts beschrijven de biker met een dikke LTHT voor "ongefilterde" fun, soms met serieuze skills.
Beide bestaan. Mijn ongefundeerde gut feel zegt dat de het markt aandeel standaard HT makkelijk 90% is tegen 10% dikke LTHT.
En de actieve forum gebruikers zijn niet per se een afspiegeling van die verdeling.
Zo heb ik ook een 27,5 plus LTHT opgebouwd, heerlijk ding naast mijn trail fully. En inderdaad de Vendetta lijkt in de Eifel en de Ardennen veel meer speed te maken dan mijn klassieke 71gr balhoofd stalen XC 29ers. Vooral vertrouwen op weg naar beneden op de uitdagende trails, en dus dichter bij de trail fully. Ik heb de Vendetta (nog) niet meegenomen naar de Alpen.
Verder durf ik mezelf wel ervaren te noemen, en deze ervaring deel ik met mijn andere sporten: je wordt alleen beter in wat je oefent. En toen ik 90% vlakke XC rondjes in Drenthe reed kreeg ik dus vooral vlakke XC trail skills, snelheid door het bos. Laatste 2 jaar kom ik vaker op de UHR, en ook LVHV, dat helpt al. Eenmaal op de stevige (buitenlandse) trails wordt ik met de dag beter
Andere posts beschrijven de biker met een dikke LTHT voor "ongefilterde" fun, soms met serieuze skills.
Beide bestaan. Mijn ongefundeerde gut feel zegt dat de het markt aandeel standaard HT makkelijk 90% is tegen 10% dikke LTHT.
En de actieve forum gebruikers zijn niet per se een afspiegeling van die verdeling.
Zo heb ik ook een 27,5 plus LTHT opgebouwd, heerlijk ding naast mijn trail fully. En inderdaad de Vendetta lijkt in de Eifel en de Ardennen veel meer speed te maken dan mijn klassieke 71gr balhoofd stalen XC 29ers. Vooral vertrouwen op weg naar beneden op de uitdagende trails, en dus dichter bij de trail fully. Ik heb de Vendetta (nog) niet meegenomen naar de Alpen.
Verder durf ik mezelf wel ervaren te noemen, en deze ervaring deel ik met mijn andere sporten: je wordt alleen beter in wat je oefent. En toen ik 90% vlakke XC rondjes in Drenthe reed kreeg ik dus vooral vlakke XC trail skills, snelheid door het bos. Laatste 2 jaar kom ik vaker op de UHR, en ook LVHV, dat helpt al. Eenmaal op de stevige (buitenlandse) trails wordt ik met de dag beter
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"