Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Flow&Co schreef: zo 16 februari 2020, 01:54 Mijn Grail is geleverd met G-one Bite in 40mm. Die hebben mij verbaast met hun grip in t bos. Ik heb er mee over een drekkig old school mtb parcours gereden en dat ging op zich prima. Echte grip is t niet, maar meer dan ik verwacht had van die kleine ronde nopjes. Los zand heb ik er nog niet mee gereden.

Ondanks dat de bites goed rollen op asfalt (naar verluid beter dan de normale G-ones), wil ik voor lange toertochten op de weg toch een echt wegband monteren. 30 a 32mm leek me een mooie maat, misschien dat de G-one Speed wat is? Of zijn er betere opties in die maat? Ik rij sowieso tubeless.
Flow&Co schreef: wo 19 februari 2020, 15:00 Bedankt voor de reacties. Ik ga gewoon wat proberen en in de buurt van de zit op mijn mtb te komen. Op die fiets maak ik zonder problemen tochten van 6 uur.

Iemand nog een tip voor de wegband? Een gp5000 in 32mm lijkt ook wel mooi.
Ik denk dat je met GP5000's je gravel fiets een beetje te niet doe.
Heb ze ook op mijn racer zitten, en zijn prima bandjes voor op asfalt, maar meer ook niet.
Het leuke met een gravel fiets is juist dat je ook de mogelijkheid heb eens iets anders er bij te pakken.

Rijd zelf op Schwalbe G-One Speed TLE 30mm (tubeless).
Mijn doel was ook weinig rolweerstand op de weg en de optie om ook eens licht onverhard te gaan.
Rolweerstand op de weg is perfect, merk amper verschil met mijn GP5000's.
En de grip is ook boven verwachting, zowel op de weg als offroad.
Alleen bij modder en los zand ben je gelijk klaar.
Ander nadeeltje is de prijs en de slijtage.
Na zo'n 600km voornamelijk asfalt begint het eind van de nopjes op het loopvlak al in zicht te komen.
En met zo'n 50 euro per band wordt dat wel een duur geintje.
Jurriaan schreef: wo 19 februari 2020, 17:46 Even verdiept in graveltochten. Kennelijk is er aan de hype geld te verdienen. Een tocht kost vanaf 30 euro :o Vroeger betaalde je een paar euro voor hetzelfde alleen heten het toen een atb tocht. Scheelt dat die ook nog bestaan :-q
Ja die heb je hier in Brabant maar zat. (ATB tochten)
Nadeel is alleen dat het voor het grootste deel alleen maar treintje rijden is, en het trekt een bepaald soort volk aan die de tocht er nou niet leuker op maken.
Ben bang dat dat met die hippe graveltochten niet veel anders gaat zijn.
Lekkerste vind ik zelf gewoon een route uitstippelen en dan te gaan rijden.

Of gewoon ongeveer een route en lichtelijk verdwalen, dat is helemaal leuk.
Gewoon ergens in rijden, en gaat het niet dan draai je om en weet je dat ook weer.
Heb zo ook al wel leuke stukken ontdekt die je via google of de routeplanner nooit zal vinden.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Gewoon zelf wat organiseren
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Even terugkomen op de bandjes.
Zat net even te denken (ook voor mijzelf) heb op de winter wielen van mijn racer een setje Continental GP 4 Season liggen.
Die hebben wel iets meer rolweerstand dan de GP5000 en de Schwalbe G-One Speed voor mijn gevoel, maar bieden toch meer grip en slijten veel minder hard.
Heb er nog niet mee in het zand gereden, maar is wellicht iets om eens te gaan testen.

Heb alleen geen idee hoe goed deze tubeless dicht te krijgen zijn.

EDIT:
Even de data er bij gezocht, GP5000 vs. GP 4 Season kost je ongeveer 8 Watt aan vermogen per band in het nadeel van de 4 Season.
( bron: https://www.bicyclerollingresistance.com )

Kan voor de G-one speed helaas geen test vinden, maar voor mijn gevoel komen die aardig in de buurt van de GP5000.
( Maar dat gevoel kan onterecht zijn want rijd ondertussen al weer een maand of 5 op de GP 4 Seasons ipv GP5000. )
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Kleine review Continental Contact Speed
Maat: 37-622.

De banden monteren zeer eenvoudig op de velg (WTB KOM Light i23 TCS, 28h.)
Weinig moeite/kracht is er nodig om de band volledig om de velg te krijgen, dit biedt potentie voor reparaties in het veld. Ik heb de banden gemonteerd met een binnenband.

Eerste indruk van de band: karkas is vrij stug maar staat mooi bol op de velg. Profiel biedt genoeg grip bij het drukken op het stuur met de fiets onder een hoek van 45 graden.
Het profiel is goed verspreid over de band, zelfs zo hoog dat een groot deel van de wangen bedekt is met dit profiel, wat weer extra bescherming biedt tegen insnijden van de wangen.

De banden zijn officieel voor tour/trekking bedoeld, ik zal ze met name gebruiken voor droog weer/ licht gravel/training.
Na de eerste ritten ben ik tevreden over de banden, op het asfalt rollen ze licht en sturen makkelijk, op natte ondergronden en gravelpaadjes presteren ze prima geen glijders in de bochten en zoekgedrag in bestaande sporen.

Kortom een prima band en het geld meer dan waard!



Afbeelding
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Thanks.

Maar die mooie fiets zo op de grond maakt mij wel een beetje verdrietig hoor. :(
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

RobBoZ schreef: wo 19 februari 2020, 22:38 Thanks.

Maar die mooie fiets zo op de grond maakt mij wel een beetje verdrietig hoor. :(
Met zorg neergelegd😉 alleen de trapper en een beetje bartape raken de grond👌 Bij gebrek aan stevige takken binnen handbereik.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik zou de wegbanden dan ook alleen gebruiken voor echte racefietstochten. Die rijd ik met een groep die ik net bij kan houden, dus vandaar de vraag naar een echte snelle band om er echt een racefiets van te maken. Mijn idee om het bij de fiets te laten passen was door simpelweg voor volume te gaan.

De G-one is al prijzig, maar de GP5000 tubeless gaat nog even verder, allemachtig. Dat gaat me wel wat ver voor een set banden die ik voor enkele tochtjes ga gebruiken.

De Contact Speed heeft een stuk interessantere prijs. Ziet er op het eerste gezicht ook interessant uit. Maar het stugge staat me tegen. Ik heb ervaren wat dat voor verschil kan maken in rolweerstand en dat is aanzienlijk. Zeker bij wat lagere druk.

De Challenge Strada Bianca vind ik er wel interessant uitzien. De GP 4 season ben ik ook tegengekomen, die is er ook in 32mm , die ga ik onthouden.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Zoals eerder genoemd kun je hier de data over rolweerstand, lekbestendigheid enz bekijken en vergelijken:
https://www.bicyclerollingresistance.com

Als ze er bij staan...
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik ben op zoek naar een nieuwe commuter. Er zijn nogal wat eisen. 40km per dag. Kinderzitje achter en liefst aan een lowrider en ortieb. En vanwege kinderzitje niet teveel standover. Ik weet nog niet of ik een dropbar wil maar een tweede gravelracer erbij lijkt me een prettige keus hiervoor.

Mooi lijkt me een Kona Sutra Ltd, maar erg duur, dus nu overweeg ik een Sonder Camino. Los frame en huidige stadsmtb ombouwen, in eerste instantie met flatbar.

Zijn er meer leuke opties die ik nog mis?
Waar woke is, is vuur
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je hebt Camino al genoemd. Look no further :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik had nog wel een kleine voorkeur voor QR ivm hebben wielset. Camino is net steekas geworden. Zijn natuurlijk ook details...
Waar woke is, is vuur
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Heel rijtje budget gravelbikes, maar veel minder bekend aan deze kant vd oceaan
https://youtu.be/cVmV8Mt-A4A
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Nice, Marin Gestalt X10 is interessant. Ik ga daar ook eens naar kijken :) :-q
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Die Salsa is inderdaad een leuke fiets met mooie features! De Kona draait bij mij al 5 jaar naar volle tevredenheid mee dus dat zegt ook genoeg :D Van de overige ken ik ongeveer de helft, maar ik vind dat er inderdaad best mooie fietsen tussen zitten zo. Is tegenwoordig echt zoveel meer keuze qua gravelbike in die prijsrange dan toen ik mijn Rove kocht.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Makkelijk schreef: do 20 februari 2020, 10:31 Ik had nog wel een kleine voorkeur voor QR ivm hebben wielset. Camino is net steekas geworden. Zijn natuurlijk ook details...
Je zoú ze even een berichtje kunnen sturen. Kan zomaar zijn dat ze een overjarig frame hebben.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie