Ik denk dat Mario wilde weten wat voor werk je doet.
Ketting slijt enorm snel
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
Laatst gewijzigd door Marco79 op ma 17 februari 2020, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
“Old, not obsolete”
Uhm, je hebt wel het idee waar een ketting slijt?NovaX schreef: ↑ma 17 februari 2020, 00:50Slijtage, materiaalsverliezen door wrijeen snelleving, komt door kracht en beweging tussen aangrijpende oppervlakken. Het principe van een rollenketting is reduceren van die beweging door rollen. Tanden van tandwielen zitten jawel vast. Versleten cassettes kunnen kettingen niet meer doen slijten. Welintegendeel, zowel bewegingsafstand als krachtsopbouw worden afgekapt / gereduceerd (vandaar ook skaten en skippen). Daarom ook is het precieze omgekeerde, versleten ketting op nieuwe tandwielen, ook het omgekeerde: een versnelde slijtage van de nieuwe tandwielen. Maftijd, 5 uur slaap.Lars TB schreef: ↑zo 16 februari 2020, 23:15 Ik zou toch zeggen dat een ketting bij een versleten blad tegen een stuk minder tandjes rust, dus dat de druk op dat ene ringetje van die ene schakel die wel volledig aan ligt groter is en dat dat ringetje dus sneller zal slijten en dus de ketting ook sneller slijt als geheel.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Zwaarder trappen gaat echt niet op, dat is technisch onmogelijk!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stik, daar heb je me te pakken
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Je stelde:Lars TB schreef: ↑ma 17 februari 2020, 12:08Uhm, je hebt wel het idee waar een ketting slijt?NovaX schreef: ↑ma 17 februari 2020, 00:50
Slijtage, materiaalsverliezen door wrijeen snelleving, komt door kracht en beweging tussen aangrijpende oppervlakken. Het principe van een rollenketting is reduceren van die beweging door rollen. Tanden van tandwielen zitten jawel vast. Versleten cassettes kunnen kettingen niet meer doen slijten. Welintegendeel, zowel bewegingsafstand als krachtsopbouw worden afgekapt / gereduceerd (vandaar ook skaten en skippen). Daarom ook is het precieze omgekeerde, versleten ketting op nieuwe tandwielen, ook het omgekeerde: een versnelde slijtage van de nieuwe tandwielen. Maftijd, 5 uur slaap.
Dat laatste is op zich zelfs tegenstrijdig - als maar 1 schakel "volledig aanligt" (=contact?) en daardoor sneller slijt, dan impliceert dat de andere "niet volledig aanliggende" schakels trager slijten, wat je bewering "ketting als geheel sneller slijt" naar de patattenbak in de garage verwijst.Lars TB schreef: ↑zo 16 februari 2020, 23:15 Ik zou toch zeggen dat een ketting bij een versleten blad tegen een stuk minder tandjes rust, dus dat de druk op dat ene ringetje van die ene schakel die wel volledig aan ligt groter is en dat dat ringetje dus sneller zal slijten en dus de ketting ook sneller slijt als geheel.
Een versleten cassette kan een nieuwe ketting niet sneller doen slijten / beschadigen. Er is na montage ketting "normale" kettingslijtage, en voortzetting van de cassetteslijtage, die zelfs een tijd trager is omdat de nieuwe ketting eerst nog de pitch van de vervangen versleten ketting moet bereiken. Sommigen hanteren zelfs een strategie waarbij ze kettingen vroegtijdig vervangen, net om die tijdelijk minder cassetteslijtage uit te buiten.
Dus heb je zelf wel een idee waar een ketting slijt?
Duidelijk, je hebt dus geen idee waar je het over hebt. Heeft het weinig zin het verder uit te leggen.NovaX schreef: ↑do 20 februari 2020, 06:33Je stelde:Dat laatste is op zich zelfs tegenstrijdig - als maar 1 schakel "volledig aanligt" (=contact?) en daardoor sneller slijt, dan impliceert dat de andere "niet volledig aanliggende" schakels trager slijten, wat je bewering "ketting als geheel sneller slijt" naar de patattenbak in de garage verwijst.Lars TB schreef: ↑zo 16 februari 2020, 23:15 Ik zou toch zeggen dat een ketting bij een versleten blad tegen een stuk minder tandjes rust, dus dat de druk op dat ene ringetje van die ene schakel die wel volledig aan ligt groter is en dat dat ringetje dus sneller zal slijten en dus de ketting ook sneller slijt als geheel.
Een versleten cassette kan een nieuwe ketting niet sneller doen slijten / beschadigen. Er is na montage ketting "normale" kettingslijtage, en voortzetting van de cassetteslijtage, die zelfs een tijd trager is omdat de nieuwe ketting eerst nog de pitch van de vervangen versleten ketting moet bereiken. Sommigen hanteren zelfs een strategie waarbij ze kettingen vroegtijdig vervangen, net om die tijdelijk minder cassetteslijtage uit te buiten.
Dus heb je zelf wel een idee waar een ketting slijt?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- bartsince1975
- Extreme Biker
- Berichten: 615
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
- Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007
Cordon sanitaire
-
- Extreme Biker
- Berichten: 700
- Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00
Als je eerste uitleg al nop was, hoe zou je verdere uitleg anders zijn?
Een versleten cassette kan de nieuwe ketting niet beschadigen / rapper doen slijten.
Dezelfde kracht + dezelfde bewegingsafstand = dezelfde slijtage, bij een versleten cassette enkel op een andere klokpositie dan bij een nieuwe.
Een nieuwe ketting slijt op een oude evenveel als op een nieuwe cassette.
Je hebt zoals ik de post eerder zei dus zelf geen idee.