Wat is een gravel bike?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Een vraag die mij nu al een tijdje door het hoofd gaat.
Wat is nu een gravelbike?

Ik zie ze in alle soorten en maten.
Vlak stuur, krom stuur.
Met vering, zonder vering.
Met tassen, zonder tassen.

Maar wat onderscheid een gravelbike nu van een crossfiets of een mountainbike ?
Behalven het naamkaartje in de winkel...
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Een échte gravelbike zit ergens tussen een crosser, een endurance racer en een mtb in. Verschil met crosser is meer ruimte voor bredere banden, langere wielbasis, hogere stack. Binnen de fietsen is er nog wel een vrij breed spectrum. Met name de Amerikaanse zijn meer op comfort en endurance gericht vanwege hun vele endurance wedstrijden.

Als een crosser een canyon exceed is, dan is een gravelracer een grand canyon of zelfs een ltht.

Crossers zijn geen veelzijdige fietsen. Ze waren nooit bedoelt voor lange afstanden. Rijdt 100k op een specialized crux en daarna op een diverge en je zult zien hoe extreeem groot het verschil is
Waar woke is, is vuur
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Een gravelbike is de nieuwe marketinghype die fietsfabrikanten aan hebben geboord om weer extra fietsen te verkopen.
Ik vind het vleesch noch visch....
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Komt er naast de gravelbike sectie ook nog een monstercross, fatbike, etc etc sectie? :D
Kweetniet of ik wel in de gravelbike sectie hoor met mijn dropbar met 2.2 banden... :roll: :wink:
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
debe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:30
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1, Pilot custom Beach/Gravel/Bikepackracer

barttore schreef: vr 21 februari 2020, 20:12 Komt er naast de gravelbike sectie ook nog een monstercross, fatbike, etc etc sectie? :D
Kweetniet of ik wel in de gravelbike sectie hoor met mijn dropbar met 2.2 banden... :roll: :wink:
Dat is juist het mooie van de ruimte die gravelen biedt. Het beperkt zich niet tot een wielmaat/bandbreedte.
Van licht gravelwerk op 40mm tot licht mtb op 29er 2,3 banden.
Vooral dat laatste vind ik vanwege de enorme veelzijdigheid de ultieme fiets die onmogelijke racefietspaadjes en te makkelijke mtb-routes ineens veel interresanter maakt.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

daniel1975 schreef: vr 21 februari 2020, 19:53 Een gravelbike is de nieuwe marketinghype die fietsfabrikanten aan hebben geboord om weer extra fietsen te verkopen.
Ik vind het vleesch noch visch....
Gravelbikes zijn net zo’n onzin als enduro, of ltht’s.
Waar woke is, is vuur
debe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:30
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1, Pilot custom Beach/Gravel/Bikepackracer

daniel1975 schreef: vr 21 februari 2020, 19:53 Een gravelbike is de nieuwe marketinghype die fietsfabrikanten aan hebben geboord om weer extra fietsen te verkopen.
Ik vind het vleesch noch visch....
D’r zal ongetwijfeld een commercieel motief mede een rol hebben gespeeld net zoals in praktisch alle nieuwe ontwikkelingen.
29” werd aanvankelijk ook als een hype gezien. Daarna de 29 fully’s.

Het blijken toch wel achterhaalde gedachtes uit de tijd dat vlees en vis nog met “sch” geschreven werd...

Juist het onverharde fietsen is nog lang niet uitontwikkeld of het nu een fully of een rigid ( met krom stuur (lees gravel) of recht stuur (lees xcrace-bak) betreft.
Maar idd, ieder zijn meuk.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik geloof juist dat het in het buitenland (USA) een heel geschikt genre is, daar hebben ze heel veel gravel paden. En bijkomend is dat de asfaltwegen niet geschikt zijn om te fietsen en redelijk gevaarlijk
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

Mare wat zou het kunnen zijn?

Voor mij is gravel een crosser, ik zit er goed op en kan makkelijk op asfalt tot simpele mtb routes, maar het leukst zijn de tochten met onbekende wegen(waar je met een koersfiets omdraait, om zand, puin hobbeldebobbel, glad) van 100-150km. Trouwens met kwalitatieve crossbanden 33mm en mij gewicht70kg kom ik niks te kort.

Voor anderen is gravel,....
Bike packing
Dicht bij mtb
Dicht bij koersfietsen
Meer een woon werk apparaat
Vul maar aan.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

debe schreef: vr 21 februari 2020, 21:43 Juist het onverharde fietsen is nog lang niet uitontwikkeld of het nu een fully of een rigid ( met krom stuur (lees gravel) of recht stuur (lees xcrace-bak) betreft.
Maar idd, ieder zijn meuk.
Even inhaken op dat kromme stuur, want dat vind ik wel een belangrijke.
Het staat zelfs als eerste genoemd in de omschrijving van dit subforum.

Wat is jullie idee daar over ?
Komen fietsen zonder krom (wielren) stuur standaard al niet in aanmerking voor de titel "gravelbike" ?
Ook al delen ze verder alle kenmerken.
debe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:30
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1, Pilot custom Beach/Gravel/Bikepackracer

RobBoZ schreef: vr 21 februari 2020, 22:15
debe schreef: vr 21 februari 2020, 21:43 Juist het onverharde fietsen is nog lang niet uitontwikkeld of het nu een fully of een rigid ( met krom stuur (lees gravel) of recht stuur (lees xcrace-bak) betreft.
Maar idd, ieder zijn meuk.
Even inhaken op dat kromme stuur, want dat vind ik wel een belangrijke.
Het staat zelfs als eerste genoemd in de omschrijving van dit subforum.

Wat is jullie idee daar over ?
Komen fietsen zonder krom (wielren) stuur standaard al niet in aanmerking voor de titel "gravelbike" ?
Ook al delen ze verder alle kenmerken.
Dat kromme stuur maakt vele handposities mogelijk. Prettig wanneer het gravelritten zijn van 100+km ritten.
En juist die extra lange ritten gaan vaak over een verscheidenheid aan terrein.
Zo zit je zomaar op verharde stukken onderin de beugels terwijl de onverharde gedeeltes vaak op de hoods gereden wordt.
De hedendaagse gravelsturen hebben meer flare dan de klassieke racesturen.
Dit zorgt voor meer controle, wendbaarheid en stabiliteit.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

debe schreef: vr 21 februari 2020, 22:36 Dat kromme stuur maakt vele handposities mogelijk. Prettig wanneer het gravelritten zijn van 100+km ritten.
En juist die extra lange ritten gaan vaak over een verscheidenheid aan terrein.
Zo zit je zomaar op verharde stukken onderin de beugels terwijl de onverharde gedeeltes vaak op de hoods gereden wordt.
De hedendaagse gravelsturen hebben meer flare dan de klassieke racesturen.
Dit zorgt voor meer controle, wendbaarheid en stabiliteit.
Klopt helemaal, zelf ook in het bezit van 2 fietsen met van die mooie stuurtjes.
Maar dat was de vraag niet. :D

Gaat er hier om wat een fiets nu moet hebben om in het hokje "gravel bike" te vallen.
debe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:30
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1, Pilot custom Beach/Gravel/Bikepackracer

RobBoZ schreef: vr 21 februari 2020, 22:46
debe schreef: vr 21 februari 2020, 22:36 Dat kromme stuur maakt vele handposities mogelijk. Prettig wanneer het gravelritten zijn van 100+km ritten.
En juist die extra lange ritten gaan vaak over een verscheidenheid aan terrein.
Zo zit je zomaar op verharde stukken onderin de beugels terwijl de onverharde gedeeltes vaak op de hoods gereden wordt.
De hedendaagse gravelsturen hebben meer flare dan de klassieke racesturen.
Dit zorgt voor meer controle, wendbaarheid en stabiliteit.
Klopt helemaal, zelf ook in het bezit van 2 fietsen met van die mooie stuurtjes.
Maar dat was de vraag niet. :D

Gaat er hier om wat een fiets nu moet hebben om in het hokje "gravel bike" te vallen.
Graveleurs zijn geen hokjesdenkers. (Denk ik...)

Zal waarschijnlijk iets algemeens zijn zoals een luie cx met grotere gearrange, langere tt lagere bb, bredere banden en geflared stuur, noem maar op.

Denk zomaar wanneer het geen typische cx is al gauw in het hokje gravelbike valt.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik hou meer van de term ‘“Adventure bike”
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Speciaal voor TS....maar het kan bijna geen toeval zijn :D TS vraagt....en het forum draait :lol: :-q
https://www.mountainbike.nl/
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie