Tubeless, een aantal feiten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

@thesingletrackmastah Waar blijft je afgesleten band eigenlijk? Dat is synthetisch rubber met allerlei toevoegingen (koolstof nanodeeltjes!) en stukken schadelijker voor het milieu dan de biologisch afbreekbare latex die in je band zit.
Goed punt.
Die lever ik in bij de milieustraat.
Niet omdat ik zo'n groene rakker ben, maar gewoon omdat ik de oude altijd nog een tijdje bewaar als reserve, just in case.
Dan heb je na een tijdje een doos vol en die gaat dan bij de grote schoonmaak mee naar de milieustraat. Daar heb je een container voor autobanden, daar gaan ze gewoon bij.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 22 februari 2020, 19:14
@thesingletrackmastah Waar blijft je afgesleten band eigenlijk? Dat is synthetisch rubber met allerlei toevoegingen (koolstof nanodeeltjes!) en stukken schadelijker voor het milieu dan de biologisch afbreekbare latex die in je band zit.
Goed punt.
Die lever ik in bij de milieustraat.
Niet omdat ik zo'n groene rakker ben, maar gewoon omdat ik de oude altijd nog een tijdje bewaar als reserve, just in case.
Dan heb je na een tijdje een doos vol en die gaat dan bij de grote schoonmaak mee naar de milieustraat. Daar heb je een container voor autobanden, daar gaan ze gewoon bij.
Heel netjes, zo hoort het 👍

Maar ik bedoel het deel dat afslijt tijdens het rijden. Die draadjes van de fabricage en het profiel dat verslijt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar ik bedoel het deel dat afslijt tijdens het rijden. Die draadjes van de fabricage en het profiel dat verslijt.
Dat valt in het niet bij alle rubberdeeltjes die van de autobanden afslijten ;)
Als je zo nauw kijkt moet je echt ophouden met leven. :o
Ik heb een tijdje biologisch afbreekbare kettingolie gebruikt.
Los van de vraag hoe biologisch afbreekbaar dat werkelijk is, smeerde het voor geen meter. Blijkbaar brak het al af terwijl ik het opbracht... :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Lars TB schreef: za 22 februari 2020, 15:09Ja, je kunt met tubeless lagere druk rijden en geen risico lopen op een snakebite. Want je rijdt niet met binnenband. Maar dan spelen er meer factoren. Je loopt met lage druk wel het risico dat je bij een doorslag je buitenband gaat beschadigen. Je kunt dus niet oneindig laag gaan zitten met de luchtdruk bij tubeless. In mijn ervaring en constatering gaat dit verschil hooguit in 0,1 bar zitten. Wat absoluut een zeer voelbaar verschil is, in het voordeel van tubeless! Maar het zit in een bereik dat de banden in een bocht sowieso onder je vandaan rollen, dus in een niet bruikbaar bereik.
In mijn ervaring is het een veelvoud van 0.1 bar met non-XC banden, met inserts gemakkelijk het 5-voudige. Zoals Nielsvk al schreef "bij de lage druk die ik zonder binnenband kan rijden, met binnenband binnen 100 meter op een beetje serieuze trail (dus nie in NL) een stootlek heb.".

Hoeveel belang aan stootlekken gegeven moet worden, moet een ieder vooral voor zichzelf uitmaken.
(op fietsen waar ik stootlekken en doorns geen issues vind en sowieso met een relatief hoge druk rijd, gebruik ik gewoon binnenbanden)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

nielsvk schreef: za 22 februari 2020, 17:17 Je stelt het wel een beetje eendimensionaal voor zo. E.e.a. is afhankelijk van type band, veld, ondergrond, etc.
Hier en daar heb ik wat nuances aangebracht, zoals het rijdersgewicht. Maar er zijn gewoon teveel variabelen. Zoals met alle onderdelen van een mountainbike. In grote lijnen klopt het verhaal redelijk als je uit gaat van dezelfde buitenbanden, dezelfde velgen en dezelfde omstandigheden met dezelfde rijder. Maar voor mij persoonlijk gaat al op dat ik Continental banden een tiende bar harder op moet pompen. Dan zijn ze nog even soepel, maar met die tiende bar minder knikken ze wel weg. Het wordt lastig dit allemaal mee te nemen.

En dan kun je roepen dat je met een Nobby Nic met tubeless inderdaad 5 Watt rolweerstand minder hebt. Als je over gaat op een Speed heb je misschien wel 20 Watt minder rolweerstand. Dus de vraag is waar de winst te halen is... .
nielsvk schreef: za 22 februari 2020, 17:17 Bij een zeer lichte XC-buitenband met dunne zijwanden op smallere velg kan ik het verschil tussen wel of geen binnenband goed merken in de rijeigenschappen. Een binnenband geeft dan relatief veel stevigheid, zonder gaat er eerder zwabberen in de bochten en moet de druk omhoog. Zelfs bij een rondje op de route van Noordwijk goed merkbaar.
Dit is een discussiepunt. Je zit dan zo laag met de druk dat de band flink gaat rollen. Op dat niveau merk je misschien de invloed van een binnenband wel, maar voor mij is zo een setup met of zonder binnenband gewoon niet te rijden, dat is wat ik aan probeerde te geven in het stuk. Voor een lichte rijder of een zandparcours als Noordwijk is het misschien nog wel te doen, maar voor die lichte rijder geldt ook dat die met meer druk gaat rijden op Amerongen. In dat opzicht blijft mijn verhaal dan redelijk overeind voor de grote massa en het algemene gebruik.
nielsvk schreef: za 22 februari 2020, 17:17 Verder, lekker boeien, vooral zelf experimenteren en uitvinden wat voor jezelf werkt en niet te veel luisteren naar allerlei vermeende leunstoelspecialisten op forums! :bier:
Dit is sowieso aan te raden, ieder moet kijken waar hij of zij zich het beste bij voelt. Maar daarom probeer ik een opsomming te maken van wat wel en niet telt, zodat mensen niet om de verkeerde reden met iets gaan experimenteren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef: za 22 februari 2020, 19:35
Lars TB schreef: za 22 februari 2020, 15:09Ja, je kunt met tubeless lagere druk rijden en geen risico lopen op een snakebite. Want je rijdt niet met binnenband. Maar dan spelen er meer factoren. Je loopt met lage druk wel het risico dat je bij een doorslag je buitenband gaat beschadigen. Je kunt dus niet oneindig laag gaan zitten met de luchtdruk bij tubeless. In mijn ervaring en constatering gaat dit verschil hooguit in 0,1 bar zitten. Wat absoluut een zeer voelbaar verschil is, in het voordeel van tubeless! Maar het zit in een bereik dat de banden in een bocht sowieso onder je vandaan rollen, dus in een niet bruikbaar bereik.
In mijn ervaring is het een veelvoud van 0.1 bar met non-XC banden, met inserts gemakkelijk het 5-voudige. Zoals Nielsvk al schreef "bij de lage druk die ik zonder binnenband kan rijden, met binnenband binnen 100 meter op een beetje serieuze trail (dus nie in NL) een stootlek heb.".
Inserts is natuurlijk weer een geheel ander verhaal, dat kun je hier nauwelijks meenemen. Wat overigens nog wel een pluspunt van een biba is dat je buitenband niet burpt! Dat heb je met een insert ook niet.

En dat van die stootlekken van Niels, dat is ook mijn hele punt: ik kan rechtuit prima met 1.3 bar rijden ipv met 1.6. Maar dan moet ik geen boomwortels tegen komen. En ook geen bochten. En met 1.3 en een boomwortel is bij een tubeless-setup mijn buitenband er ook aan met een beetje pech.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: za 22 februari 2020, 17:51 Lars, jij noemt dit feiten, maar wat heeft een ligfiets die 120 km/h kan en waarschijnlijk kneiter harde slicks heeft nou te maken met een mtb noppenband die je het liefst zo zacht mogelijk rijdt???

Feit is dat als je het met een binnenband een extra laag aanbrengt deze bij elke beweging van elke nop en van elke oneffenheid een grotere dikte aan rubber vervormt en of het nou als een geheel vervormd of dat het onderling schuift, het is allemaal energieverlies wat in warmte wordt overgezet. Probeer maar eens een dik en een dun stuk rubber of leer of wat dan ook te buigen. Het weerstandsmoment tegen buiging (ja zo heet dat) neemt enorm snel toe met de dikte.

Zo claim je heel veel dingen die ik op z’n minst twijfelachtig vind.

Ik heb mijn gewone tubeless geschikte banden die ik eerst met normale binnenbanden reed omgezet naar tubeless. Dat ging heel makkelijk en ik heb echt het gevoel dat het lichter rolt. Ik ben er heel blij mee en niks wat jij schrijft doet daar iets aan af😉
Ik was al bang dat door de lange lap tekst mensen minder goed zouden gaan lezen...


Ik schrijf namelijk precies op wat jij hierboven dus bevestigd. Daarvoor moet je het alleen goed lezen :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

LarsTB schreef:Dit is sowieso aan te raden, ieder moet kijken waar hij of zij zich het beste bij voelt. Maar daarom probeer ik een opsomming te maken van wat wel en niet telt, zodat mensen niet om de verkeerde reden met iets gaan experimenteren.
Daarom ben ik ook geen voorstander van het roepen van getallen. Iedereen roept maar wat.
Het is per band, per persoon, per situatie verschillend.
En er is geen metertje gelijk.
In plaats van 1,6 bar kan je net zo goed oranje of woensdag roepen, het slaat nergens op ;)
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op za 22 februari 2020, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: za 22 februari 2020, 18:33 Ik heb eigenlijk nog nooit problemen ondervonden met tubeless maken. Behalve dat ik voor de meeste banden een compressor nodig heb met de 1e keer op druk zetten. Verder echt een fluitje van een cent. Afgelopen twee jaar een keer of zes gedaan.
Dat klopt ook helemaal. Jij hebt velgen waar de gemiddelde mountainbiker het al 20x opgegeven zou hebben daar nog een band omheen te leggen. En omdat die banden zo strak liggen, is het tubeless maken relatief makkelijk.

Dit is dus weer zo een variabele.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Toch kun je ook prima met 1,2 bar rijden met biba, zolang je de juiste band maar pakt ;)

Maar ik weet vrij zeker dat die latex geen 1g per ml doet maar een stuk meer.
Daarnaast is het argument dat je alleen de eerste keer meer latex nodig hebt ook niet van toepassing, want het verzadigen van de buba maakt die ook zwaarder ;)

Neemt niet weg dat ik nu ook tubeless ben gaan monteren. Niet zozeer omdat biba slecht is (ik rij amper iets lek, ook geen snakebites meer) maar gewoon om het s uit te proberen. Maar het is sowieso veel meer gedoe dan met biba....

Overigens is er tegenwoordig ook een insert voor met biba, maar met dat soort dingen ben je sowieso heel het voordeel van het gewicht al kwijt....
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Helemaal eens op het zooitje na!
Nog nooit problemen gehad met tubeless maken van de banden.. ook schep ik niet elk half jaar alles eruit maar pas wanneer de band echt leeg gaat lopen!
Vullen/leeghalen tussendoor met een 150ml spuit voor een bandenwissel bijv eigenlijk weinig geknoei aan.
Hier aan de kust rijden we redelijk vaak trappen en heb daar al te veel snakebites gehad.. nu 1.5jaar tubeless nog geen lek gehad👌🏼
Echt afraden zou ik dus niet doen en een beetje bekijken met wat en hoe je fietst
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mauke schreef: za 22 februari 2020, 21:18 Echt afraden zou ik dus niet doen en een beetje bekijken met wat en hoe je fietst
Ik raad het ook absoluut niet af! Alleen wil ik benadrukken dat het enige werkelijke voordeel het min of meer anti-lek-aspect is!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Het wegzwikken met 0,1 minder doet een schwalbe ook. Alleen de banden van grote A merk autofabrikanten doen dat niet Michelin/Pirelli bv die gaan gaan een stuk geleidelijke.

Voor een groot deel ben ik het wel eens met je verhaal het zijn nuances en heel veel variabelen. Zo vind ik een ietsje stuggere band (michelin of Pirelli) prettiger rijden. Je kan, als je dat wilt met lagere druk rijden zonder weg te zwikken.

Ik vind een lagere druk ook niet altijd beter. het is een balans, voor mij met XC gebruik en 80KG achter 1.8 - 2.0 en voor 1.6 a 1.7.
Afhankelijk van het parcours.

Wat bedoel je met de oude latex verwijderen? het beetje vloeistof of de aangekoekte troep??
Ik heb dat wel eens getest en de aangekoekte troep is echt maar een paar gram hooguit 10.
Mijn banden bleven hetzelfde wegen dat is dus - slijtage x gram + latex x gram = ongeveer 0.

Als voordeel vind ik tubeless naast lekrijden ook echt het gevoel. De band rijd gewoon fijner en doet beter hoe die bedoelt is er zit geen extra laag tussen. (uitgezonderd latex biba, dat verschil is haast onvoelbaar, zeker bij hogere druk.

Zelf bij de racer is het iets merkbaar en 28mm met biba gaat toch minder goed aanvoellen en echt hard door de bocht gaat deze rollen, een tubeless 28 licht heel dicht tegen een 25mm met biba aan. Die houd zich beter. Scheelt het veel nee, maar merkbaar is het wel.

Er zijn ook diverse profs die de laatste 1 a 2 jaar echt liever tubeless rijden omdat ze meer gevoel op de grens hebben, zeker de jonge generatie.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Nou lekker weer. Ben ik eindelijk een beetje ingeburgerd in de tubeless wereld moet ik van de bandenpolitie weer terug naar binnenbanden. :roll:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: za 22 februari 2020, 22:08 Nou lekker weer. Ben ik eindelijk een beetje ingeburgerd in de tubeless wereld moet ik van de bandenpolitie weer terug naar binnenbanden. :roll:
Nee toch. Bij Dorst heb je veel voordeel van tubeless.
Veel wortels en dan die drop!
Met een biba heb je er zo een snake-bite ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie