Tubeless, een aantal feiten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef: za 22 februari 2020, 21:45 Zelf bij de racer is het iets merkbaar en 28mm met biba gaat toch minder goed aanvoelen en echt hard door de bocht gaat deze rollen, een tubeless 28 licht heel dicht tegen een 25mm met biba aan. Die houd zich beter. Scheelt het veel nee, maar merkbaar is het wel.

Er zijn ook diverse profs die de laatste 1 a 2 jaar echt liever tubeless rijden omdat ze meer gevoel op de grens hebben, zeker de jonge generatie.
Niels beweert een stuk verder terug dat dit effect juist met binnenband bereikt wordt. En ook de constatering dat er wrijving tussen een binnenband en de buitenband zit, doet vermoeden dat het eerder andersom is. Wat dus ook logisch te verklaren is.

Dat levert de vraag op wat hier ervaren wordt? Heeft de fractie soepelere band juist meer grip en wordt dat verward met stabieler? En is dit effect wel te merken bij minimaal 6 bar? Ik kan niet zeggen dat ik het weg-knik effect op een racer ervaar. Of een 65 kg prof dat dan wel gaat voelen of kunnen opwekken... ?


Ik zeg dus niet dat ze geen betere controle op de grens ervaren, ik zeg alleen dat de verklaring niet lijkt te kloppen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik ga morgen een trailbike kopen en leg er een paar vette binnenbanden in, ik ben om, @Lars :winkie: !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Lars TB schreef: za 22 februari 2020, 20:47 En dat van die stootlekken van Niels, dat is ook mijn hele punt: ik kan rechtuit prima met 1.3 bar rijden ipv met 1.6. Maar dan moet ik geen boomwortels tegen komen. En ook geen bochten. En met 1.3 en een boomwortel is bij een tubeless-setup mijn buitenband er ook aan met een beetje pech.
Ik snap niet helemaal waar je heen wil hier mee. Er zijn meer variabelen dan alleen luchtdruk. Een steviger karkas bijvoorbeeld. In mijn situatie (rijstijl, terrein) heb ik een combinatie gevonden van profiel, karkas, rubbercompound, luchtdruk, velgbreedte, waarbij voor mij grip, comfort en stootlekbestendigheid optimaal zijn (als in: het beste compromis). Dit is voor mij alleen tubeless te bereiken, met binnenband kom ik nooit in de buurt van vergelijkbare rijeigenschappen. Als ik qua materiaal kijk naar de verbeteringen met de meeste (positieve) impact op mijn rijden, dan staat tubeless minstens in de top 3.

Maar goed, jij geeft ook aan een band naar 1,8 bar op te pompen en er op te rijden tot er nog maar 1,5 in zit. 0,3 bar verschil, zeker in dat gebied, vind ik persoonlijk een wereld van verschil maken qua gevoel en rijeigenschappen. Wat dat betreft dus niet vreemd dat jij ook tussen tubeless en binnenband minder/geen verschil merkt.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Bedankt Lars voor deze kritische kijk :-q +1

Ik ben destijds tubeless gaan rijden met een fatbike; 0.6 bar icm 500gr dikrubber biba's gaf toen merkbare voordelen in gewicht en souplesse. Ook de 29plus Krampus erna met soepele knards gaf tubeless rijden voor mij nog een merkbaar verschil tov de toen geleverde "plus" biba's
Met de gravelbike ben ik afgehaakt; tubeless ready banden hebben meestal stuggere zijwanden en met drukken van boven de 2bar merk ik geen enkel verschil of ik nu tubeless of met "light" biba rijdt. Sterker nog: met old-school niet-tlr banden incl biba's rijd ik merkbaar soepeler.
Intussen ben ik de dichtslibbende ventielen en het geklieder ook op de mtb zat en zitten er overal "light" biba's in....zelfs in de Krampus.
Ik zie ook met verbazing het tubeless gedoe op de racefiets aan; met 5bar een stuggere/zwaardere buba monteren om tubeless te kunnen rijden ????? Marketing doet zijn werk blijkbaar goed.....maar ik zie het nut niet.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

nielsvk schreef: za 22 februari 2020, 22:51
Lars TB schreef: za 22 februari 2020, 20:47 En dat van die stootlekken van Niels, dat is ook mijn hele punt: ik kan rechtuit prima met 1.3 bar rijden ipv met 1.6. Maar dan moet ik geen boomwortels tegen komen. En ook geen bochten. En met 1.3 en een boomwortel is bij een tubeless-setup mijn buitenband er ook aan met een beetje pech.
Ik snap niet helemaal waar je heen wil hier mee. Er zijn meer variabelen dan alleen luchtdruk. Een steviger karkas bijvoorbeeld. In mijn situatie (rijstijl, terrein) heb ik een combinatie gevonden van profiel, karkas, rubbercompound, luchtdruk, velgbreedte, waarbij voor mij grip, comfort en stootlekbestendigheid optimaal zijn (als in: het beste compromis). Dit is voor mij alleen tubeless te bereiken, met binnenband kom ik nooit in de buurt van vergelijkbare rijeigenschappen. Als ik qua materiaal kijk naar de verbeteringen met de meeste (positieve) impact op mijn rijden, dan staat tubeless minstens in de top 3.
Ik ga uit van 1 band, gewoon een standaard band zoals die het meest gebruikt wordt. Noem het een Schwalbe Nobby Nic Snakeskin. Anders moet ik inderdaad 38 variabelen gaan noemen. Dat ik met een Maxxis DH karkas 1.17 bar kan rijden bij gelijke omstandigheden, maar met een Specialized DH karkas 1.21 bar. En als de velg 28 mm is dan wordt die 1.21 juist 1.19 bar. Dus ik snap niet hoe jij de uitleg onnodig gecompliceerd wil gaan maken door op ieder detail moeilijk te gaan doen. Gewoon zoals je dat bij testen doet van 1 variabele uit gaan.

En ik zeg dus alleen dat tubeless highly overrated is, tenzij je lekbestendigheid (en dus ook stootlekken) mee gaat nemen. Ik meen dat jij hierboven precies hetzelfde zegt... . Anders kun je het compromis namelijk niet sluiten... .
nielsvk schreef: za 22 februari 2020, 22:51 Maar goed, jij geeft ook aan een band naar 1,8 bar op te pompen en er op te rijden tot er nog maar 1,5 in zit. 0,3 bar verschil, zeker in dat gebied, vind ik persoonlijk een wereld van verschil maken qua gevoel en rijeigenschappen. Wat dat betreft dus niet vreemd dat jij ook tussen tubeless en binnenband minder/geen verschil merkt.
Ga nu niet dom doen. Ten eerste zit er gewoon een bepaald bereik in ongeveer ieder onderdeel. Omdat geen enkele bocht gelijk is. En waar in de ene bocht een iets lagere druk juist een voordeel is, is dat in een andere bocht juist een nadeel. Dus binnen een bepaald bereik het je een bepaalde optimalisatie. En voel je in de ene bocht wel een voordeel en in een andere niet en bij een fractie andere druk is dit precies andersom.
Daarnaast is dat de praktijk voor vrijwel iedereen. En tenzij jij iedere rit (en het beste nog halverwege) je bandenspanning checkt is wat je zegt dus geen argument, want dan zul jij dus ook geen verschil ervaren.


Daarbij moet je mij niet aanvallen, maar gewoon met argumenten komen: voor jouw werkt tubeless omdat je 1 super belangrijk aspect meeneemt: lekbestendigheid. En daar dus je hele compromis op sluit. Laat je lekbestendigheid weg, dan wil ik dus nog wel eens zien welke voordelen je hebt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MonkeyRider schreef: za 22 februari 2020, 23:20 Ik ben destijds tubeless gaan rijden met een fatbike; 0.6 bar icm 500gr dik rubber biba's gaf toen merkbare voordelen in gewicht en souplesse. Ook de 29plus Krampus erna met soepele Knards gaf tubeless rijden voor mij nog een merkbaar verschil tov de toen geleverde "plus" biba's
Fatbike is inderdaad weer zo een variabele waar tubeless wel weer extra voordelen geeft: gewicht in dat geval inderdaad!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Relax, ik val je niet aan, ik deel alleen mijn ervaring, welke anders is dan die van jou.

En ja, ik check voor iedere rit mijn bandenspanning :-q

Ik vind zelf de uitgang wel. :bier:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Gewoon ff een vraag zonder mensen meteen naar de strot te vliegen:
Ik heb 35mm interne velgen en merk dat ik met 95kg+ rugzak etc maar 1.2/1.3 bar rijd en dat voldoende is om de band niet te laten rollen in de bochten en wel lekker over alles heen vormt. Eigenlijk heb ik alleen in een Bikpark 1.6/18 nodig om dat effect tegen te gaan.
Heeft de breedte vd velg ook niet het e.a te maken met het effect van tubeles?
Ik kan me namelijk voorstellen dat een brede velg meer ondersteuning aan een band geeft als een smalle dus makkelijker lage drukken toelaat.

Wat betreft de troep: ik wissel vaak banden om van alles te proberen en met een dikke spuit haal je de oude latex uit de band en hergebruik je het voor de nieuwe. Met een compressor en redelijk band is dat een dermate schoon proces dat ik dat ook gewoon in de huiskamer doe als het nodig is. Ik heb tot nu toe maar 1 band gehad die sealant nodig had (WTB Ranger) om luchtdicht te worden, de rest zou ik zelfs zonder melk kunnen rijden.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

ThaSingleTrackMastah schreef: za 22 februari 2020, 22:11
Dice Oldskool schreef: za 22 februari 2020, 22:08 Nou lekker weer. Ben ik eindelijk een beetje ingeburgerd in de tubeless wereld moet ik van de bandenpolitie weer terug naar binnenbanden. :roll:
Nee toch. Bij Dorst heb je veel voordeel van tubeless.
Veel wortels en dan die drop!
Met een biba heb je er zo een snake-bite ;)

Die drop, dat is toch een veredelde stoeprand waar je vanaf rijdt :bier: :bier:
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Hoe doen jullie dat met bijna geen lucht in je banden rijden zonder dat het allerlei problemen geeft? Onder de 1,8 bar rij ik mijn velgen en banden kapot (iig de niet-Protection uitvoering van de Conti Trail King II in 27,5 x 2,4 op 30mm velgen).

Tot nu toe heb ik een band waarvan het karkas is vervormd in twee ritten op 1,5 bar en een velg met een milde deuk erin. Dat laatste was met een lek bij het velglint dat ik niet op tijd in de gaten had... wat dus ook aangeeft dat ik niets van het verschil merk tussen 1,8 en 1,... bar totdat mijn velg een rots raakt.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Misschien rij jij gewoon een stuk lomper/beter als ik?
Vangt de vering van mijn Remedy meer op?
Geen idee!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik denk dat de druk ook afhangt van het parcours. Hier in Dorst en omstreken voornamelijk zandgrond met hier en daar een worteltje. Nergens geen stenen, laat staan rotsen. Daardoor kun je met lage druk rijden zonder je velgen te beschadigen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Druk noemen en vergelijken zonder bandmaat heeft niet zoveel zin.
Zit nogal verschil tussen het volume van een 27,5x2,4 en 29x3.0
Daarbij kan de druk meter van Jurf afwijken van die van een ander.
Ik weeg ook rond de 95 met bepakking en rijdt nooit onder de 1.8 met 27.5x2.4.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

In het kader van iets te vaak banden wisselen vorig jaar ook maar weer eens met binnenbanden gereden. Inderdaad geen merkbaar verschil qua rolweerstand of grip. Wel was het een klere eind teruglopen naar de Bergweg toen ik bij de afslag naar Rhenen lekreed. :lol: Iets wat ik in NL al jaren niet meer heb gedaan. (Laatste keer was volgens mij tijdens de BBC in 2015 ofzo) Dus nu weer lekker latex in de banden.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Jamis Diablo schreef: zo 23 februari 2020, 12:05 Druk noemen en vergelijken zonder bandmaat heeft niet zoveel zin.
Zit nogal verschil tussen het volume van een 27,5x2,4 en 29x3.0
Daarbij kan de druk meter van Jurf afwijken van die van een ander.
Ik weeg ook rond de 95 met bepakking en rijdt nooit onder de 1.8 met 27.5x2.4.
Inderdaad, welke drukmeter is ook een dingetje. Maar goed, als je drukmeter consequent dezelfde afwijking heeft, is het ook goed natuurlijk. Behalve als je gaat vergelijken met anderen.
Ik weeg denk ik ook 95 met volle bepakking een rijd 1.5 en 1.7 met 29x2.25 op 25 mm intern
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie