Orbea Oiz H20 L of XL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Gisteren heb ik voor het eerst een testrit gedaan op het MTB parcours in Noordwijk op een Orbea Oiz M10. Ook voor het eerst dat ik op een fully heb gereden. Wilde oorspronkelijk een hardtail kopen maar vanwege zwakke rug toch een fully aan het overwegen . Wat is het rijden op een fully een genot.

Het enige waar ik nog een beetje mee zit is de maat. De bikeshop in Haarlem raad mij een XL aan. Hier heb ik ook de testrit op gedaan. Dit voelde naar mijn idee goed. Alleen heb ik weinig ervaring / vergelijking, ik MTB nog niet heel lang en doe dat op een leen mtb. Het voelt het voor mij gek dat ik een XL nodig zou hebben. De website raad mij een L aan. Bij de L zou het stuur te dicht bij mijn knieen staan en zou de fiets voor mij nerveuzer aanvoelen, dit volgens de bikeshop. Maar de xl voelde voor mij wel lang aan, maar dit komt volgens de winkel ook omdat je meer fiets voor je neus hebt dan mijn hardtail. Hebben jullie hier nog een advies over?

Mijn lengte is 186 cm en m'n binnenbeen lengte is rond de 86 cm. Ik wil niet mega racy zitten vanwege mijn rug.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat je vond dat je goed zat is al een bevestiging.

En ik denk dat je nog net op een L zou passen, maar dan ook echt op het randje zit. Met de XL zou je nog iets kunnen spelen als je de zithouding uiteindelijk te lang vindt en naar een 10 mm kortere stuurpen gaan.

XL zou ik dus voor gaan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

+1, of ed XL moet je hebben greatest met een 40mm stuurpen, maar dat lijkt me sterk.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

De lengte van de stuurpen heb ik eigenlijk niet echt op gelet. Maar als ik op de foto terugkijk die ik van de fiets heb gemaakt lijkt hij mij iets langer, misschien 6 cm. Maar de fiets voelde mij wel groot aan, is dat omdat het gewoon echt een andere geometrie/fiets is dan m'n oude Grand Canyon hardtail? En waarom is het advies dan van de website om een L te nemen t.o.v. een XL? Andere fietsmerken als ik daar mijn maten invul kom ik op een L uit. Mijn racefiets is ook een L. Natuurlijk weet ik dat je niet zo makkelijk kan vergelijken, maar het voelt zo gek om een XL te nemen?

Wil natuurlijk niet de fout maken de verkeerde maat te kopen.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

"Verkeerde maat" is zo een term die al heel lang niet op gaat. "Juiste maat", ja. Maar echt verkeerd kun je niet gaan. Een maat groter of juist kleiner valt vaak nog binnen een bereik dat het prima werkt. In dat opzicht zijn de fietsen van 20 jaar terug nu 2 maten groter (langer!) en als je dus vroeger voor een maat "te groot" had gekozen, was je eigenlijk vooruitstrevend bezig!

Fabrikanten zijn hier en daar nog wat terughoudend met de adviezen wat maatvoering betreft. Misschien om de traditionele rijder tevreden te houden? Terwijl de progressieve merken als Nicolai en Pole juist weer doorschieten en eigenlijk te grote fietsen aan raden. Maatvoering blijft een tikje vaag.

Het hangt samen met wat je zoekt en waar je rijdt. Wat je zoekt is eigenlijk vrij duidelijk. Iedereen wil een fiets die vertrouwen geeft. En op zich vind je dat bij grotere fietsen omdat die door de langere wielbasis stabieler zijn. Maar als je geen extreem terrein rijdt, maar juist slingerparcoursen, dan werkt die stabiliteit tegen je. Een te lange fiets vraagt dan teveel inzet van je lichaam om maximaal de bocht door te komen.

Scherp sturen gebeurt gedeeltelijk met een langere stuurpen en automatisch heb je dan een kortere fiets als je je 'normale' zithouding aan wilt nemen (een te lange fiets met een te lange stuurpen levert een soort 'superman' zithouding op, typisch boswielrenner, maar geeft geen controle). Als je dus voor een kleinere maat kiest heb je bij een gelijke zithouding een langere stuurpen nodig dan bij een grotere (en dus langere) fiets. Je kunt die fiets dus veel meer met het stuur sturen. Bij een grotere fiets, met kortere stuurpen en iets vlakkere balhoofdhoek, moet je meer met je lichaam werken om snel de bocht door te komen. Je zou dus zeggen dat je met die kortere fiets gunstiger uit bent op de slingerroutes. Maar het is ook zo dat je dan wel scherp moet blijven om de fiets midden op de trail te houden, omdat de fiets gewoon nerveuzer stuurt. Een kleine stuuruitslag en je zit al in de kant. Een langere fiets (met gelijke zithouding) zorgt dus voor meer rust.

Met de L krijg je dus een fiets waar je de aandacht meer bij moet houden. Daarom ook mijn eerdere advies om eventueel voor een trailbike te gaan, daar hoef je ook wat minder scherp bij te zijn. Juist dat gemoedelijke komt een hoop rijders (90% van wat er rond rijdt!)(eigen schatting) tegemoet. Let je een keer niet op, dan zit je niet meteen naast te route of tegen een boom. En je kunt wat rustiger 'mikken' op waar je de bocht in stuurt en hoeft minder te corrigeren in de bocht. Voor de meeste mensen komt het er op neer dat ze sneller zijn met een gemoedelijke fiets. Die neemt de stuurfoutjes van je weg. En die XL is dus gemoedelijker dan de L.

Dan zijn er nog punten als gewichtsverdeling waardoor de fiets gebalanceerder is, het voorwiel of achterwiel minder snel wil uitbreken. En dus meer vertrouwen geeft. Ook hier zal de XL je iets centraler op de fiets plaatsen, hoewel dit niet perse zo hoeft te zijn. Hier speelt meer mee dan de complete lengte, juist achtervorklengte en de lengte van de stuurpen zijn belangrijk. En de hoogte waarop je zit. Veel factoren dus.

Vanuit het oogpunt dat je een minder ervaren mountainbiker bent, raad ik dus aan een fiets te nemen die gemoedelijker is. Die geeft gewoon meer vertrouwen, waardoor je uiteindelijk sneller zult zijn.


Wat zithouding betreft maakt het allemaal niets uit. Met een maat S en een extra lange zadelpen en stuurpen en wat spacers onder die stuurpen kun je precies dezelfde zithouding creëren als op een XL. Alleen is de gewichtsverdeling geheel anders en rijdt die S dus geheel anders dan de XL.

Dus tenzij je de volste vertrouwen hebt in jouw messscherpe stuurmanskunsten, zou ik voor de XL gaan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Bedankt Lars voor je zeer heldere reactie! Jouw redenatie geeft mij net even meer vertrouwen om voor de XL te gaan. Het puntje waar ik dan wel vraagtekens bij zet; is dat als ik op kantelpunt val van L naar XL, is dit dan toch een wat kleiner frame? Ik ben niet extreem lang, en XL is het grootst wat ze bij Orbea hebben. Misschien een beetje gedacht uit onervarenheid, maar als ik al op een XL moet, hoe doe mensen dit dan die veel langer zijn? Daarom maak ik misschien de denkfout dat de XL voor mij te groot is.

Het punt dat je ook maakt, is dat je feitelijk met spacers/stuurpen verschillende maten frames kan afstellen dat het past. Ook stel je dat een grotere fiets een minder nerveuze ride geeft, en gezien mijn ervaring is dit denk ik heel goed. Hetgeen waar ik dan nog over nadenk is dat ik, gevoelsmatig, denk dat een xl een langere zit geeft. Dus meer voorover gebogen. Dit heeft vanwege mijn rug geen voorkeur. Wanneer ik rechter zit kan ik de klappen beter incasseren. Maar ik heb ook op een L gezeten en dat voelde echt wel een stuk kortere reach. Doe ik er gewoon goed aan voor de XL te gaan? of moet ik de L toch ook een test geven. Ik verontschuldig mij nu alvast dat ik mogelijk twee keer dezelfde vraag stel, maar het is een behoorlijke uitgave die ik maar één keer maak. Jullie ervaring en hulp helpt mij enorm!
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Met zoveel twijfel zou ik én een goede bikefit laten doen (zeker ook verstandig bij lichamelijke klachten) én de L testen. Aan de hand van de getallen durf ik ook wel te stellen dat de XL prima is, maar om jouw gevoel weg te nemen zou ik elders bevestiging zoeken. En dan dus bij een echt goede fitter langsgaan. Ik heb goede ervaringen met Mago in Rotterdam, en volgens mij heeft de winkel (koers.cc) waar hij bij zit ook Orbea in het gamma. Er zijn er meer die goed zijn, maar er zijn er ook heel veel die dat niet zijn. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

De Oiz is een sportieve fiets met een vrij diepe zit. Een XL frame heeft een wat langer balhoofd, is dus wat hoger aan de voorkant (de stack). Dit kan icm met een korte stuurpen een wat comfortabelere houding geven. Maar het blijft een kwestie van verschillende mogelijkheden testen. Ik ben zelf nu diverse stuurposities en bikes aan het testen en sta er soms versteld van hoe groot de verschillen zijn. Een paar mm op papier kan wel een hele andere fietsbeleving zijn. En in mijn geval gaat het nu weer zoveel beter met mijn rug dat ik weer aan het kijken ben voor een cross country fully naast mijn trial bike.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Orbea valt klein. Op basis van lengte past een XL je zeker, een L zal best kort zitten denk ik zo. Maar met jou lengte zit je bij bijna elk merk tussen de 2 maten in.

Overigens zijn er merken die jou zeker op een XL plaatsen in hun schema’s. Ik ben even lang.
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hier ga je nooit uitkomen via dit forum.
Gewoon de L ook testen, en dan kiezen wat je het lekkerst vond rijden. Kan ook zomaar de L zijn. En is het toch een XL... ook prima.
Proberen dus.
Zodra je meer ervaring hebt kun je wel ‘beredeneren’ wat bij je past, maar dat is nog niet het geval. Dus gewoon op safe spelen en uitproberen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Torsten schreef: zo 23 februari 2020, 19:26 Jouw redenatie geeft mij net even meer vertrouwen om voor de XL te gaan. Het puntje waar ik dan wel vraagtekens bij zet; is dat als ik op kantelpunt val van L naar XL, is dit dan toch een wat kleiner frame? Ik ben niet extreem lang, en XL is het grootst wat ze bij Orbea hebben. Misschien een beetje gedacht uit onervarenheid, maar als ik al op een XL moet, hoe doe mensen dit dan die veel langer zijn? Daarom maak ik misschien de denkfout dat de XL voor mij te groot is.
Het probleem is dat er maar heel weinig fietsen zijn die op maat gemaakt zijn voor mensen groter dan 195 cm. Dus wat veel merken een XL noemen is goed voor rijders van pakweg 185 tot 195 cm. En in NL is een rijder van 190 cm vrij normaal, maar in Spanje ben je dan al snel 'XL'. De Spanjaarden hebben dus minder behoefte aan nog grotere fietsen, terwijl we hier wel graag een XXL zouden willen hebben. Die dan waarschijnlijk rijders van 190 tot 200 cm dekt.

Overigens heb ik door Suravida een sportievere trailbike laten bouwen. waarbij de reach slechts 10 mm korter is dan van de XL Oiz. En ik ben 180 cm. Dus als ik mezelf als uitgangspunt neem, dan is XL de juiste maat voor jou.

Suravida heeft zelf in een winkel gewerkt en heeft dus ook wel wat ervaring met mensen op een fiets zetten.

En zelf werk ik naast een winkel die Orbea's verkoopt en merk dat ze boven de 180 cm al erg snel naar XL gaan, bijna tot verbazing van de verkoopster aan toe. Maar de kopers geven keer op keer aan beter te zitten op de XL.


Maar twijfel je nog steeds: inderdaad de L even lenen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ter vergelijking: Mijn eigen fully heeft een reach van 470mm met een zithoek van rond de 76 graden en ik rij met een 40mm stuurpen. En ik ben slechts 1.75m. Maten als M of L zijn tegenwoordig steeds minder relevant en er zijn ook merken die een soort Lang-langer-langst maten hanteren waarbij je dus zelf je voorkeur kan kiezen.
Kijk voor de grap ook eens naar de maten bij dat andere Spaanse merk: Mondraker. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Bedankt voor alle input en jullie ideeën. Dit geeft mij toch meer vertrouwen dat de XL de goede maat zal zijn. Ik ga nog nadenken om de L ook nog eens te testen. Al wordt dat lastig vergelijken als er een week tussenzit.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Zo. Even een update afgelopen weekend weer een testrit gedaan. In de winkel kwamen we toch weer tot de conclusie dat de L te klein voor mij is, en m'n houding meer gedrongen werd door korte stack en reach. Hierdoor was al snel de conclusie van de winkel dat het dan een zenuwachtige fiets wordt. De proefrit beviel weer, al had ik nog steeds wel het gevoel dat ik wat voorover hang. Hieronder twee fotos, eentje van de afstelling van de fiets, de ander met mij erop.

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie van mijn houding en de afstelling van de fiets? Voor mijn gevoel/idee staat het zadel wel erg hoog vergeleken het stuur. De testfiets (orbea m10, maat XL) was zo afgesteld dat het stuur nog één riser omhoog kan. Verder was de stuurpen 7 cm lang.
Mocht ik minder voorover willen hangen, dan zou ik het stuur nog een spacer omhoog kunnen zetten, of misschien een stuur nemen met meer rise? Gek genoeg was de afstelling vergelijkbaar op mijn hardtail waarbij m'n zadel ook hoger staat dan het stuur.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Met jouw lengte is zo’n diepe zit niet zo gek op zo’n fiets. Het ziet er prima uit, wel een beetje een bolle rug. Zou kunnen dat je zadel een centimeter of 2 te hoog staat.. Deze plaatjes bevestigen wel dat een L écht te klein was geweest. Wat ik me nog bedacht is dat Orbea meestal langere stuurpennen levert op de XL fietsen. Dat is een beetje vreemd omdat je dus een dubbel effect krijgt. Ik zou voor iets korter en misschien die ene spacer hoger gaan, een riser stuur lijkt me overdreven hier.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie