Wat is een gravel bike?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik moet bij de discussie over gravelbikes altijd denken aan een analogie met de ontwikkeling van auto's van een jaar of 15 terug.
Zoals ik eerder schreef zie ik de gravelbike als een racefiets die meer kan, ipv een MTB die minder kan.

Stel Piet heeft een mooie Volvo T5, super op het asfalt, lekker snel en wendbaar.

Volvo T5 (racefiets)

Afbeelding
Maar... hij heeft een paard gekocht en moet met de trailer ook eens wat andere paden kiezen; zandwegen, bodpaden enz.
Met die T5 hobbelt dat toch wel heel erg en bij kuilen ga je door de vering heen.

Piet gaat naar de Volvo dealer en die heeft net een nieuw model staan, de XC70, precies waar hij naar op zoek is.
Hogere en sterkere vering, meer profiel op de banden en kan tegen stootje.

Volvo XC70 (gravelracer)

Afbeelding
Piet koopt hem, knoopt de trailer er achter en hij bevalt perfect voor hetgene waar hij naar op zoek was.
De echt ruige en modderige paden waar zijn buurman Jan rijdt hoeft Piet niet te rijden.


Buurman Jan heeft een Landrover Defender want hij is een echte offroad fanaat, het terrein waar hij voornamelijk rijdt is vrij ruig; boerenpaden met diepe sporen en diepe kuilen, steile modderige heuvels.

Landrover Defender (MTB)

Afbeelding

Hij is erg tevreden over zijn Landrover, maar hoort van veel mensen over de nieuwste ontwikkeling, de gezinsauto die hoger op de poten staat.
Dat is handig denkt Jan, dan kan ik 7 personen meenemen en alsnog in hetzelfde terrein rijden.
Jan koopt de XC70, maar na een aantal km vindt hij het toch tegenvallen, in het terrein waar hij in rijdt gaat de Volvo toch wel vaak door de vering heen en glijdt ook geregeld weg op die modderige heuvels.
Teleurgesteld verkoopt hij hem weer, wat een onzinnige hype....
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Grappige vergelijking, die best goed gevonden is. Ook dat je het moet zien als een racefiets die meer kan, of een CX fiets waar je comfortabeler/langer op kan rijden is ook hoe ik het zie en dat was juist de reden dat ik er 4 jaar geleden 1 kocht (en nog steeds met plezier op rijd). :-q

Zoals al beschreven waren er 'vroeger' ook al fietsen die tegenwoordig gravelbike zouden worden genoemd. Wat betreft recentere geschiedenis is het ook al niet zo nieuw meer, de Kona Rove bestaat ondertussen ook al 7 jaar bijvoorbeeld. Surly had toen ook al zoiets in het assortiment geloof ik.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Eigenlijk is een gravelbike juist DE fiets voor Nederland buiten strakke asfaltwegen en paden. :winkie: Buiten een aantal kunstmatig aangelegde routes en een paar natuurlijke gebieden (waar mtb-en jammergenoeg vrijwel overal verboden is) heb je hier met een mountainbike eigenlijk niks te zoeken.
Mountainbiken is in Nederland trouwens ook ooit begonnen als overgewaaide "hype" uit de USA .....dat dat ooit is aangeslagen hier was toen onbegrijpelijk........eigenlijk is zo'n gravelbike een stuk begrijpelijker hier :D
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Mooi geïllustreerd verhaal, Jamis
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

MonkeyRider schreef: ma 24 februari 2020, 16:13 Eigenlijk is een gravelbike juist DE fiets voor Nederland buiten strakke asfaltwegen en paden. :winkie: Buiten een aantal kunstmatig aangelegde routes en een paar natuurlijke gebieden (waar mtb-en jammergenoeg vrijwel overal verboden is) heb je hier met een mountainbike eigenlijk niks te zoeken.
Mountainbiken is in Nederland trouwens ook ooit begonnen als overgewaaide "hype" uit de USA .....dat dat ooit is aangeslagen hier was toen onbegrijpelijk........eigenlijk is zo'n gravelbike een stuk begrijpelijker hier :D
Dat ligt er aan waar je woont. In Brabant en vanaf de Veluwe naar het Oosten kun je op veel rechte onverharde paden fietsen. Hier in Zuid Holland kun je het vergeten en pak je toch al de auto naar Schoorl of de UHR. de gravelbanden doe ik alleen onder de Arkose als ik bewust naar het zuidoosten ga..

Het gravelracer paradijs is voor mij de Vulkaneifel. Overal mooie veldwegen waar geen of enkel bestemmingsverkeer overheen mag. Honderden kilometers kun je afleggen in totale rust.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Vind de gravelfiets juist de ideale racefiets voor Belgische wegen.

Al regelmatig een rondje in Belgie gedaan op de racefiets dat ik dacht "was ik maar op de MTB gegaan".
Wat een wegen daar. :((
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Een gravelbike is een ouderwetse mountainbike 8)
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

MVMVML schreef: di 25 februari 2020, 10:35 Een gravelbike is een ouderwetse mountainbike 8)
Terug in de schoolbanken ! :D

https://www.mountainbike.nl/nieuws/2020 ... -het-forum
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

RobBoZ schreef: di 25 februari 2020, 11:23
MVMVML schreef: di 25 februari 2020, 10:35 Een gravelbike is een ouderwetse mountainbike 8)
Terug in de schoolbanken ! :D

https://www.mountainbike.nl/nieuws/2020 ... -het-forum
https://youtu.be/XC_xFpg_UmA

:winkie:
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Het maakt het "mountainbiken" wel spannender met minder risico.
Voor de spanning die ik op de MTB met 30-40 km/u heb is 15-20 km/h op de gravelfiets al voldoende.
Dat zorgt voor meer lol met minder risico mocht het mis gaan.

Dat is iig mijn bevinding.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@MVMVML
Inderdaad een van de beste filmpjes die het "succes" van de gravelbike uitleggen :-q
https://youtu.be/XC_xFpg_UmA
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

bert l. schreef: za 22 februari 2020, 18:53 Een gravelbike is wat we vroeger een cyclocrosser of crosser noemden.
Aangepast aan de nieuwe technologie, mode en geometrie, maar in essentie een crosser. Daarmee van oorsprong het eerste fietstype dat geschikt is voor onverhard terrein
En niet te vergeten, niet gebonden aan regels voor een race-format wat allerlei beperkingen oplegt waar je als recreant alleen maar last van hebt!
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

"En niet te vergeten, niet gebonden aan regels voor een race-format wat allerlei beperkingen oplegt waar je als recreant alleen maar last van hebt!"

NOG niet nee
Maar UCI ziet ook de enorme groei in zowel verkoop alswel wedstrijden.
Zijn nu ook aan 't praten over een Gravel WK etc.
Daarmee zullen ze ongetwijfeld ook regels gaan invoeren mbt de fietsen en wedstrijd format.
Dit natuurlijk tot groot ongenoegen van de internationale gravel scène, die zich als vrijbuiters in de wielersport willen blijven manifesteren...
Wordt ongetwijfeld nog een groot dilemma om dit voor meerdere partijen in goede banen te leiden.
Al moet je natuurlijk niks, wil je lekker zelf of met groepje rondfietsen op je frankenbike kan dat natuurlijk altijd!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zie die "beperkingen van de UCI" in de praktijk voor de huidige racefietsen niet zo?
Ook racefietsen zijn voor de recreant intussen doorontwikkeld tot "endurance" racers, met relaxtere geo's, schijfremmen en steeds bredere banden.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

MonkeyRider schreef: ma 24 februari 2020, 16:13 Eigenlijk is een gravelbike juist DE fiets voor Nederland buiten strakke asfaltwegen en paden. :winkie: Buiten een aantal kunstmatig aangelegde routes en een paar natuurlijke gebieden (waar mtb-en jammergenoeg vrijwel overal verboden is) heb je hier met een mountainbike eigenlijk niks te zoeken.
Mountainbiken is in Nederland trouwens ook ooit begonnen als overgewaaide "hype" uit de USA .....dat dat ooit is aangeslagen hier was toen onbegrijpelijk........eigenlijk is zo'n gravelbike een stuk begrijpelijker hier :D
De ATB is in Nederland begonnen, als variant op de usa hype. En nu de atb echt niet meer kan en de trail bike saai werd past de gravelbike heel goed.

Met het kromme stuur sluit de gravelbike aan bij de wielrenfiets, met een rechtstuur bij de mtb. Met bagagerekken, ja echt je hebt ze erbij zitten, sluit ie aan op de vakantiefiets dan wel de randoneur. Bikepacked sluit ie aan bij wijle de hipster :bier:
Plaats reactie