Wel of geen dropper?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Na een tijdje wikken en wegen en een proefrit nu in afwachting van de aflevering van een Cannondale FSi Carbon 3 deze week bij de LBS. Het is een goede tweedehands geworden, met een mooi wielsetje er in.

Nu de vraag: deze heeft geen zadelpenring waardoor het lastig is om onderweg het zadel te laten zakken. Heb al eens iemand in Frankrijk daar behoorlijk mee zien klooien onderweg met een inbussleutel, dus ik dacht er aan om een dropper te gebruiken. De LBS adviseerde echter om dit niet te doen, vooral omdat het 27.2mm is. Deze maat is inderdaad ook moeilijker te vinden (meeste zijn 30.9 of groter) maar ze zijn er wel. Wat vinden jullie?
Laatst gewijzigd door Agamer op ma 24 februari 2020, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Een dropper maakt het leven alleen maar leuker, dus zeker doen! En anders is een zadelpenklem met QR natuurlijk ook niet zo moeilijk te vinden ;-) https://www.mantel.com/pro-qr?spec%5B%5 ... 50QAvD_BwE
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik zou het ook niet doen. IMHO, als je met die fiets op paden fietst waar je een dropper nodig hebt, heb je de verkeerde fiets meegenomen.

Dat gezegd hebbende, er zijn zeker wel droppers te krijgen in 27.2mm, die niet slecht zijn: https://forums.mtbr.com/29er-components ... 50375.html
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Waarom ben je dan met de verkeerde fiets op pad? Ik zit ook serieus te overwegen om een dropper op mn XCer te plaatsen.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Een dropper is altijd een goede upgrade! Zelfs op een Xc race fiets is het een grote toevoeging. Je wilt juist soms die Xc racer voor het lichte gevoel, voor de sportieve vering en voor de houding. Als je een dropper toevoegt dan houdt je al deze redenen om voor die racebak te kiezen. Je maakt hem alleen veel capabeler en sneller downhill. Doordat je zadel niet meer in de weg zit kan je rondbewegen en zit je zwaartepunt lager → harder door de bochten (ook in NL). Als je eenmaal gewend bent aan een dropper ben je er ook in NL veel sneller mee! Doen dus.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

zonoskar schreef: ma 24 februari 2020, 12:54 Ik zou het ook niet doen. IMHO, als je met die fiets op paden fietst waar je een dropper nodig hebt, heb je de verkeerde fiets meegenomen.

Dat gezegd hebbende, er zijn zeker wel droppers te krijgen in 27.2mm, die niet slecht zijn: https://forums.mtbr.com/29er-components ... 50375.html
Natuurlijk is een FSI geen downhillfiets. Ik rij 95 van de 100 rondjes gewoon hier in NL, maar als ik één of twee keer per jaar op vakantie ga dan gaat de fiets gewoon mee. Ga er geen tweede fiets voor kopen. Ook in Frankrijk/Oostenrijk heb ik tot nu toe altijd prima kunnen rijden met een XC-bike, alleen kom je daar af en toe een paadje tegen waarbij de local guide dan zegt: nu even het zadel naar beneden.

Ben vooral benieuwd waarom de LBS op basis van de diameter van de zadelpen zijn advies geeft om het niet te doen. Dank voor de link ik ieder geval :-q
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

27.2 is gewoon wel wat dun voor een dropper, en levert uiteindelijk dus een minder duurzaam product op. Maar mijn TranzX 27.2 pen doet het na dik 3 jaar nog steeds, al zit er ondertussen wel een aardige bak speling op. Maar voor die paar Alpenritten lijkt het mij zeker een goede toevoeging. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

japie carbon schreef: ma 24 februari 2020, 13:02 Waarom ben je dan met de verkeerde fiets op pad? Ik zit ook serieus te overwegen om een dropper op mn XCer te plaatsen.
Ik gebruik mijn dropper vrijwel alleen als het steil is. En dan wil ik ook brede, stevige banden en een progressieve (slack) geometrie. In vrijwel geen enkele XC racebak past een 2.6" 29er band en de geometrie is vaak nogal steil, dus minder geschikt om snel en steil naar beneden te rijden.

Maar als jij een dropper op je XC bak wilt zetten, laat mij je vooral niet tegenhouden, maar ik raadt het niet aan.

Overigens heeft DT swiss nu ook een 27.2mm dropper, maar dan slechts met 60mm drop (en heel licht). Maar niet echt goedkoop :)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Zelfs gravelbikes worden tegenwoordig met een dropper uitgevoerd.
Als je daarmee met een XC fiets routes kunt rijden waar je anders lastig door zou komen lijkt me dat een goed idee.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb na sterk aandringen van de MTB forumcommunity hier een dropper gekocht van Brand-X, dit tbv een Alpen tocht in 2020.

Dit is een 30.9 mm, en de prijs alleszins redelijk ca. 120 €. Dus dat is wel te overzien. Kwaliteit vooralsnog prima.

Mijn gedachte is de dropper te gebruiken voor die Alpen tour, en daarna weer de carbonnen zadelpen er in. In NL heb ik een dropper echt niet nodig, en zo spaar ik dat ding (slijtage) en spaar ook gewicht.

Twee jaar geleden een Alpen tour gedaan zonder dropper en achteraf best wel een gemis. Had ik toen echt wel moeten hebben.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Dropper is echt gewoon handig op elke bike die je hebt..
Beste(handigste) upgrade op je fiets :bier:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Al was het maar als je bij het stoplicht moet wachten!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

suravida schreef: ma 24 februari 2020, 17:21 Al was het maar als je bij het stoplicht moet wachten!
haha die is goed :-q
of je moet heel goed op je pedalen balanceren
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Mee eens! Ik heb die Dropper niet echt nodig, maar vind het een zege bij stilstand, op- en afstappen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

De reacties lezend is de conclusie: niet gebruikelijk bij 27.2mm, het kan wel. Gelukkig duurt het nog even voordat de fiets weer meegaat en ik ga er eerst maar eens gewoon op rijden. Mocht iemand er nog eentje hebben liggen, ik heb interesse :-D
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Plaats reactie