Eerste fiets aanschaffen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
beejee78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 23 februari 2020, 12:58

Hallo allemaal,

Ook ik ben nieuw op het forum. In het verleden een paar keer een stukje gefietst op een (gehuurde) mountainbike en ik vond het altijd erg leuk.
Vandaar dat er nu zelf wel eens eentje wil aanschaffen om af te wisselen met hardlopen (of helemaal over te nemen :-) .
Ik ben van plan 1 a 2 keer in de week een stuk te fietsen over niet al te ingewikkelde tracks om het gevoel te krijgen en te kijken of ik het echt leuk blijf vinden. Het budget heb ik gezet op 700/800 euro, dat moet hopelijk voldoende zijn als beginner.

Op mijn zoektocht kwam ik o.a. de Grand Canyon AL 4.0 tegen:
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2031.html
Via google zag ik ook deze variant (misschien een oud model, want niet beschikbaar):
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2274.html

De specs zijn behoorlijk anders, bij die laatste zie ik allemaal SLX/XT onderdelen en bij die eerste niet. Is die eerste wel vergelijkbaar qua specs en is dit een goeie fiets voor deze prijs?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

beejee78 schreef: di 25 februari 2020, 10:16 Hallo allemaal,

Ook ik ben nieuw op het forum. In het verleden een paar keer een stukje gefietst op een (gehuurde) mountainbike en ik vond het altijd erg leuk.
Vandaar dat er nu zelf wel eens eentje wil aanschaffen om af te wisselen met hardlopen (of helemaal over te nemen :-) .
Ik ben van plan 1 a 2 keer in de week een stuk te fietsen over niet al te ingewikkelde tracks om het gevoel te krijgen en te kijken of ik het echt leuk blijf vinden. Het budget heb ik gezet op 700/800 euro, dat moet hopelijk voldoende zijn als beginner.

Op mijn zoektocht kwam ik o.a. de Grand Canyon AL 4.0 tegen:
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2031.html
Via google zag ik ook deze variant (misschien een oud model, want niet beschikbaar):
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2274.html

De specs zijn behoorlijk anders, bij die laatste zie ik allemaal SLX/XT onderdelen en bij die eerste niet. Is die eerste wel vergelijkbaar qua specs en is dit een goeie fiets voor deze prijs?
Nou, die vork op de 2e is wel een stuk beter als de Suntour op de 1e. Maar als je niet al te ingewikkeld rijd kan je er prima mee uitkomen hoor.
Wat betreft Canyon zelf: alleen bestellen als de fiets daadwerkelijk NU op voorraad is, want anders kan de leverdatum enorm vaak uitgesteld worden.

Ik rijd zelf trouwens ook Canyon en vind het een prima merk, echt waar voor je geld!
beejee78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 23 februari 2020, 12:58

Hmm ja, die voorvork.

In ongeveer dezelfde prijsklasse kom ik ook de Cube Attention SL 2019 tegen: https://www.12gobiking.nl/cube-attention-sl-2019
Zou dat een betere keus zijn?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

beejee78 schreef: di 25 februari 2020, 11:14 Hmm ja, die voorvork.

In ongeveer dezelfde prijsklasse kom ik ook de Cube Attention SL 2019 tegen: https://www.12gobiking.nl/cube-attention-sl-2019
Zou dat een betere keus zijn?
Ja zo te zien wel. De vork is iig een stuk beter.

Nu ben ik persoonlijk geen fan van enkele schakelsystemen, maar dat is een persoonlijke voorkeur.

Ik heb zelf jaren plezier gehad van XCaliber modellen van Trek, die zit ook in die prijsklasse:

https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-8-2019
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Ik zou gewoon eens bij een Cube / Trek / Giant / Merida / Specialized enz. dealer bij je in de buurt naar binnen lopen, die verkopen allemaal fietsen in genoemde prijsklasse
Kun je meteen de modellen zien, passen, en er eventueel een stukje op fietsen om uit te proberen. Wat de voorvork betreft zou ik de voorkeur geven aan een luchtgeveerd model.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Je bent waarschijnlijk nog totaal onbekend in de fietstechniek anders zou je ook heel goed 2e hands kunnen scoren. Voor die prijs heb je al heel wat fiets.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
beejee78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 23 februari 2020, 12:58

maverick76 schreef: di 25 februari 2020, 16:21 Je bent waarschijnlijk nog totaal onbekend in de fietstechniek anders zou je ook heel goed 2e hands kunnen scoren. Voor die prijs heb je al heel wat fiets.
Ik ben toevallig net aan het kijken, zou dit wat kunnen zijn: https://link.marktplaats.nl/m1518886904
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Prima fietsje maar 400 is net wat veel. Als je hem voor 350 kan krijgen is het een goede basis. Prima vorkje, nette shimano afmontage, niks mis mee.

(Ik ben wel een cheapskate en vind alles duur dus misschien is de vraagprijs toch ook best scherp)

Erg degelijke fiets om de sport in te rollen. :D

Dan heb je nog wat budged over voor eventuele upgrades.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
beejee78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 23 februari 2020, 12:58

Dank voor je snelle reactie!
Ik twijfel alleen nog een beetje aan de maat, hij is 17" en ik ben 1.84.... In de omschrijving staat dat dat kan maar dat zegt niet alles natuurlijk.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Wilde ik net op attenderen, Cube valt volgens mij klein uit dus ik betwijfel of de maat goed is.......
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

beejee78 schreef: di 25 februari 2020, 17:35 Dank voor je snelle reactie!
Ik twijfel alleen nog een beetje aan de maat, hij is 17" en ik ben 1.84.... In de omschrijving staat dat dat kan maar dat zegt niet alles natuurlijk.
Lijkt mij klein. Ik had een 18,5 inch Trek bij 1.80. Maar goed, al die merken verzinnen weer iets anders qua maatvoering. Maar als het niet te ver weg is, gewoon ff proberen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

MVMVML schreef: di 25 februari 2020, 17:56
beejee78 schreef: di 25 februari 2020, 17:35 Dank voor je snelle reactie!
Ik twijfel alleen nog een beetje aan de maat, hij is 17" en ik ben 1.84.... In de omschrijving staat dat dat kan maar dat zegt niet alles natuurlijk.
Lijkt mij klein. Ik had een 18,5 inch Trek bij 1.80. Maar goed, al die merken verzinnen weer iets anders qua maatvoering. Maar als het niet te ver weg is, gewoon ff proberen.
Ik denk dat je bij jouw lengte en Cube eerder bij 20 uit zult komen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dat is zonder twijfel te klein. Geen tijd in steken.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Inderdaad te klein, Cube valt ook nog klein. Ik rij zelf met 1.80 normaal een 18.5/19 inch maar op een Cube een 20 inch.

Maar je oog is goed qua fiets.

Maat dus vanaf 19/20 inch. (large)
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
beejee78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 23 februari 2020, 12:58

Oké helaas! Ik zoek rustig verder..
Plaats reactie