Eerste fiets aanschaffen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Dit is bijvoorbeeld ook zeker wel wat. Goede afmontage en nog heel netjes.

http://link.marktplaats.nl/m1519162281 ... ios_tablet
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
beejee78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 23 februari 2020, 12:58

maverick76 schreef: wo 26 februari 2020, 12:29 Dit is bijvoorbeeld ook zeker wel wat. Goede afmontage en nog heel netjes.

http://link.marktplaats.nl/m1519162281 ... ios_tablet
Mooie fiets, is de prijs ook goed?
Wel jammer dat het zo ver weg is (ik woon in Apeldoorn).
beejee78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 23 februari 2020, 12:58

maverick76 schreef: wo 26 februari 2020, 12:29 Dit is bijvoorbeeld ook zeker wel wat. Goede afmontage en nog heel netjes.

http://link.marktplaats.nl/m1519162281 ... ios_tablet
Mooie fiets, is de prijs ook goed?
Wel jammer dat het zo ver weg is (ik woon in Apeldoorn).
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

beejee78 schreef: wo 26 februari 2020, 12:44
maverick76 schreef: wo 26 februari 2020, 12:29 Dit is bijvoorbeeld ook zeker wel wat. Goede afmontage en nog heel netjes.

http://link.marktplaats.nl/m1519162281 ... ios_tablet
Mooie fiets, is de prijs ook goed?
Wel jammer dat het zo ver weg is (ik woon in Apeldoorn).
De vork is iig in zijn eentje al redelijk duur!

Aan de andere kant. Voor 100 meer heb je een nieuwe Trek/Cube. Dan zou ik lekker voor die nieuwe gaan incl. garantie. Je hebt toch niet perse een Fox vork nodig lijkt mij.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik koop zelf eigenlijk nooit een nieuwe fiets omdat 2e hands gewoon heel erg waar is voor je geld. Zeker in onze westerse wereld, men is snel uitgekeken of “te druk om te fietsen” dus je koopt een zeer nette fiets voor vaak de helft van de nieuw waarde.

De fiets is het geld wel waard.

Ik heb zelf nog nooit een frame gebroken of iets wat onder garantie zou vallen stuk gemaakt. En ik doe toch echt niet heel voorzichtig met mijn fietsen.

Ik werk toevallig in Apeldoorn maar momenteel geen fiets voor je te koop voor die prijsklasse :wink:

Maar inderdaad die afstand is wel een dingetje, dat stuk ga je niet rijden om “even te kijken” of het was is.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik ben dan weer iemand die liever nieuw koopt, zowel met auto's als fietsen ed. Je weet het toch nooit, wat is er mee gedaan, wat voor onderhoud is er aan gepleegd en door wie (beun de haas?) en soms koop je toch andermans ellende. Je moet een beetje geluk hebben daarmee. Maar als het prijsverschil ZO klein is, dan koop ik altijd nieuw. Je hebt garantie, je kan terug als er dingen niet kloppen, alle documentatie etc.

Al moet ik toegeven nu wel voor een gebruikte downhillfiets aan het shoppen te zijn. Maar die mag dan ook niet duurder zijn dan 1000 euro of zo, want ik kan voor 2400 een nieuwe Canyon Sender kopen. Als ik 1600 aan een gebruikte uit moet geven, dan koop ik nieuw. De 60% is zo'n beetje de grens voor mee daarmee.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Een fiets is natuurlijk wel heel iets anders dan een auto. Een beetje fietser kan na 5 minuten wel zien/voelen of het ok is of niet.

Maar het is persoonlijk, de jonge man boven mij heeft het over een klein verschil tussen nieuw en gebruikt maar hij bedoeld hier natuurlijk niet dat mijn voorgestelde advertentie fiets amper afwijkt van de nieuwprijs maar dat deze prijs weinig afwijkt van een nieuwe mountainbike met een goedkopere afmontage.

Je kan je inderdaad afvragen of je een hoogwaardige fiets nodig hebt als beginner maar als je een beetje sportief bent aangelegd is het wel direct een stuk leuker als je met een lichte, goedgeveerde en lekker schakelende fiets begint. En ook kan je ,mocht het niet bevallen hem ook weer goed verkopen. Dit in tegenstelling tot een nieuwe “opstapper” waar je zeker binnen een paar maanden nog maar de helft voor krijgt.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

Persoonlijk zou ik als beginner niet zo snel een tweedehands fiets adviseren. Zeker niet als je budget voldoende is voor een prima nieuwe fiets. Ik ben het met Maverick eens dat er soms nauwelijks gebruikte fietsen te vinden zijn voor een heel mooi bedrag, maar er zijn helaas ook heel veel fietsen die verkocht worden alsof ze zo goed als nieuw zijn, maar in werkelijkheid allerlei kleine problemen hebben zoals speling, versleten lagers, remmen die ontlucht moeten worden, vorken die aan service toe zijn etc. etc. Dat zijn allemaal kleine probleempjes die de meeste hier op het forum zelf kunnen oplossen, maar als beginner wil je gewoon lol hebben in het fietsen en zorgeloos kunnen fietsen zonder piepjes, kraakjes of grotere problemen. Bij een nieuwe fiets heb ik zelf normaal gesproken de eerste 1 a 2 jaar nauwelijks omkijken en vaak krijg je nog een gratis service beurtje bij de aankoop. De lol en de garantie van een probleemloze fiets zou mij persoonlijk die paar honderd euro extra wel waard zijn, want het bepaalt in sterke mate hoe leuk je de sport gaat vinden. Maar uiteraard kan je ook op marktplaats een mooie fiets vinden, zeker als je met iemand gaat die echt verstand van zaken heeft,
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik denk dat het allemaal te maken heeft met hoe handig je zelf bent. De techniek bij een fiets is redelijk laagdrempelig en na het kijken van de nodige YouTube filmpjes kun je best wel een paar dingen zelf doen.

Zelf koop ik liever een goede gebruikte fiets voor 1600 euro die het dubbele heeft gekost dan een nieuwe voor hetzelfde geld. Je hebt gewoon veel meer waar voor je geld.

Twee dingen om goed in de gaten te houden is dat er niet heel veel kostbaar onderhoud aan komt en dat er geen dure zaken kapot zijn zoals frame, vork wielen etc. Dus laten kijken door iemand met verstand van zaken.

Hoe kostbaar onderhoud is hangt er dus sterk vanaf hoeveel je zelf doet. Als je hem voor elk kleinigheidje naar de LBS brengt dan wordt het snel heel duur en ben je wellicht toch goedkoper af met een nieuwe.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

Je zou kunnen kijken of je een overjarig Merida Big Nine 300 kan vinden. Ongeveer hetzelfde afgemonteerd als je eerste link. Bij onze lokale dealer heeft er vorig jaar 1 gestaan voor 620 euro (dacht ik), maar of die er nu nog staat weet ik niet. Verwacht het niet.

Die heeft de maat L. Ik ben zelf 1.92 en vond de L net iets te klein dus zou in jouw maat perfect passen verwacht ik, maar het beste weet je wanneer je er op ga fietsen :-)
Plaats reactie