Tubeless, een aantal feiten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik vraag me toch af of dat lekker rijgevoel niet gewoon door betere/duurdere (?) bredere(?) banden komt op bredere (?) velgen die intussen algemeen zijn geworden? Als ik een oud setje Conti Mountain-X kings 2.4" met biba op 19mm velgen vergelijk met nieuwe Vittoria Barzo-Mezcal 2.6" met biba op 30mm velgen is dat ook een wereld van verschil.

Ik heb jaren met 3.0 Knards tubeless gereden rond 1bar op 40mm velgen en daar nu sinds kort door allerlei bandenwissels maar eens een vrij lichte biba in gestopt en ik voel het verschil niet. Geen fancy biba's trouwens maar gewoon iets duurdere "light" versie van Schwalbe.

Nu stelt mijn mountainbiken geen r....t voor , af en toe wat rondjes Dorst of LDD is het wel tegenwoordig, dus ik kan niks zinnigs zeggen over gebruik in Alpen oid.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En alle biba-rijders die heel misschien hier in de buurt een rondje willen rijden, ik wens jullie veel succes :-q
500m is doorgaans wel haalbaar ;)
Alles heeft hier doorns.
Aan de sinaasappelbomen zitten doorns die groter zijn dan de meidoorns. En sinaasappelbomen worden ook gesnoeid.
Er groeien hier distels die dwars door een enduro buitenband :o prikken , en ga zo maar door.
Je vraagt je af hoe de zuid europeanen ooit zonder tubeless hebben kunnen fietsen :~
Waarschijnlijk met een dozijn bibas in de rugzak :o
Maar op aangeharkte zandgrond kom je een heel eind met een binnenbandje.
Maar als je ooit naar het zuiden afzakt met je mtb...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

MonkeyRider schreef: wo 26 februari 2020, 15:26 Ik vraag me toch af of dat lekker rijgevoel niet gewoon door betere/duurdere (?) bredere(?) banden komt op bredere (?) velgen die intussen algemeen zijn geworden? Als ik een oud setje Conti Mountain-X kings 2.4" met biba op 19mm velgen vergelijk met nieuwe Vittoria Barzo-Mezcal 2.6" met biba op 30mm velgen is dat ook een wereld van verschil.

Ik heb jaren met 3.0 Knards tubeless gereden rond 1bar op 40mm velgen en daar nu sinds kort door allerlei bandenwissels maar eens een vrij lichte biba in gestopt en ik voel het verschil niet. Geen fancy biba's trouwens maar gewoon iets duurdere "light" versie van Schwalbe.

Nu stelt mijn mountainbiken geen r....t voor , af en toe wat rondjes Dorst of LDD is het wel tegenwoordig, dus ik kan niks zinnigs zeggen over gebruik in Alpen oid.
Er is maar één test mogelijk, een tubeless ready band testen met biba en daarna tubeless op hetzelfde rondje onder dezelfde omstandigheden en zelfde bandenspanning.
En dan moet degene die de test doet dat objectief kunnen vergelijken. Liefst blind, dus zonder dat de tester weet of de biba er in zit of niet.
Wie biedt zich aan? :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben niet zo gevoellig.
Ik voel alleen het verschil tussen pauzeren wanneer ik dat wil en pauzeren wanneer mijn binnenband dat wil ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

MonkeyRider schreef: wo 26 februari 2020, 15:26 Ik vraag me toch af of dat lekker rijgevoel niet gewoon door betere/duurdere (?) bredere(?) banden komt op bredere (?) velgen die intussen algemeen zijn geworden? Als ik een oud setje Conti Mountain-X kings 2.4" met biba op 19mm velgen vergelijk met nieuwe Vittoria Barzo-Mezcal 2.6" met biba op 30mm velgen is dat ook een wereld van verschil.
Ja en nee. Het verschil met m’n eerste met latex van de hobbywinkel tubeless gemaakte banden in 2002 (wel met tubeless velglint van Bontrager dat gemonteerd was vanuit de fabriek) was ook al enorm. In goede zin wel te verstaan. Dat waren de banden en velgen waar ik al mee reed maar dan minus de binnenband. Bredere velgen, betere banden etc heeft het alleen maar beter gemaakt.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

@TSTM: Dat zijn harde argumenten! Of juist slappe misschien? :lol:

Verder blijf ik lekker TL rijden, omdat ik het totaal geen gedoe vind en omdat ik het toch echt veel fijner vind rijden en aanvoelen, ofschoon ik nu weet dat dat niet kan.... :bier:
Daarbij is lekvrij een leuke bonus.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 26 februari 2020, 15:29 En alle biba-rijders die heel misschien hier in de buurt een rondje willen rijden, ik wens jullie veel succes :-q
500m is doorgaans wel haalbaar ;)
Alles heeft hier doorns.
Aan de sinaasappelbomen zitten doorns die groter zijn dan de meidoorns. En sinaasappelbomen worden ook gesnoeid.
Er groeien hier distels die dwars door een enduro buitenband :o prikken , en ga zo maar door.
Je vraagt je af hoe de zuid europeanen ooit zonder tubeless hebben kunnen fietsen :~
Waarschijnlijk met een dozijn bibas in de rugzak :o
Maar op aangeharkte zandgrond kom je een heel eind met een binnenbandje.
Maar als je ooit naar het zuiden afzakt met je mtb...
Tja dat is ook wat ik in mijn eerdere post al aanhaalde, ik rij eigenlijk zelden of nooit in doornrijke omgevingen. Dus ik denk dat ik Spanje dan ook maar mijd. :D
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik zie alweer een aantal posten voorbij komen met het woord argument :-{
Het ging in dit topic over feiten, dus ik zeg.... pas op, anders hebben de argumenten TS zo dadelijk weer op de kast :roll: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Wiel-Maat schreef: wo 26 februari 2020, 15:50
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 26 februari 2020, 15:29 En alle biba-rijders die heel misschien hier in de buurt een rondje willen rijden, ik wens jullie veel succes :-q
500m is doorgaans wel haalbaar ;)
Alles heeft hier doorns.
Aan de sinaasappelbomen zitten doorns die groter zijn dan de meidoorns. En sinaasappelbomen worden ook gesnoeid.
Er groeien hier distels die dwars door een enduro buitenband :o prikken , en ga zo maar door.
Je vraagt je af hoe de zuid europeanen ooit zonder tubeless hebben kunnen fietsen :~
Waarschijnlijk met een dozijn bibas in de rugzak :o
Maar op aangeharkte zandgrond kom je een heel eind met een binnenbandje.
Maar als je ooit naar het zuiden afzakt met je mtb...
Tja dat is ook wat ik in mijn eerdere post al aanhaalde, ik rij eigenlijk zelden of nooit in doornrijke omgevingen. Dus ik denk dat ik Spanje dan ook maar mijd. :D
Portugal dan ook....de wandelingen die ik inmiddels heb gehad hier :-{ zijn niet meer te tellen :roll: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Mario070 schreef: wo 26 februari 2020, 15:58 Ik zie alweer een aantal posten voorbij komen met het woord argument :-{
Het ging in dit topic over feiten, dus ik zeg.... pas op, anders hebben de argumenten TS zo dadelijk weer op de kast :roll: :wink:
O ja goeie, je hebt gelijk!

* Disclaimer: waar ik in mijn eerdere post 'argument' gebruikte, bedoelde ik uiteraard 'feit' *

:winkie:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 26 februari 2020, 15:21 Lekrijden, daar denk je bij tubeless idd niet aan, want het gebeurt je nooit meer ;)
Soms, als je anderen langs de kant ziet klooien met hun biba en hun pompje (of CO2 patroon, ook zoiets...) dan krijg je heel even dat warme tubeless gevoel :-D
Mwoah:

Afbeelding :roll:
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Mario070 schreef: wo 26 februari 2020, 16:00
Wiel-Maat schreef: wo 26 februari 2020, 15:50
Tja dat is ook wat ik in mijn eerdere post al aanhaalde, ik rij eigenlijk zelden of nooit in doornrijke omgevingen. Dus ik denk dat ik Spanje dan ook maar mijd. :D
Portugal dan ook....de wandelingen die ik inmiddels heb gehad hier :-{ zijn niet meer te tellen :roll: :wink:
je moet daar ook niet met die achterlijke dunne 2.00 xc bandjes fietsen :D
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Jaren geleden heb ik met een groepje een weekje door de franse Pyreneen gefiets, ik als enige tubeless. Doos biba's bij ons, elke dag wel iemand lekgereden en ik stond na 3dg ook leeg smorgens, dus laatste dagen met biba (geen compressor voorhanden onderweg)
Jaren later met zelfde groepje onder Clermont F weekje gereden, meeste intussen tubeless.....maar halverwege de week zat er ook bij iedereen weer een biba in ( burp, scheurtje, stootdeukje velg....en weer compressorloos) .
Ik heb wel het idee dat we met biba's wat vaker lekreden, maar tubeless kwamen we zonder reserve biba's toch echt geen week rond en was het ook dagelijks "feest" ......en geklieder.

Overigens bestrijd ik het voordeel van tubeless voor lekbestendigheid helemaal niet , heb ik zelf ook diverse keren meegemaakt.......maar 100% ideaal is het niet.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Tubeless/latex is geen wondermiddel dat het mogelijk maakt met de verkeerde banden door het juiste terrein te rijden. Als je de bergen in gaat moet je dat niet doen op bandjes die voor lokale xc-rondjes gemaakt zijn. Andersom kan overigens prima.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Er is veel te vinden op het www, en dit is wel een aardig stukje over rolling resistance, gewicht, en bandendruk bij MTB-banden gevuld met vloeibare latex-latex biba-gewone biba.
Wel met een machine als test set up, dus zeker geen ‘praktijktest in het wild’, maar wel interessant:
https://www.bicyclerollingresistance.co ... utyl-tubes (Nl’se auteur overigens).
Gewoon eens lezen en dan kun je zelf enkele conclusies trekken. Vraagtekens zetten mag overigens ook gewoon :wink: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie