Tubeless, een aantal feiten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Lars TB schreef: do 27 februari 2020, 00:24 Wat voel jij dan?
That's what she said.

Lastig te omschrijven op een manier die de lading denkt maar het is misschien nog het best vergelijkbaar met als ik auto van het VAG-concern oppik bij een autoverhuurder. Als ik instap zie ik een leren stuurtje, rood stiksel, chromen randjes om de klokken. Oogt sportief. Maar na een tijdje rijden voelt het vaag en er lijkt een disconnectie tussen het stuur en de weg. Thuis stap ik weer in mijn BMW-tje uit '89 met sportonderstel en dan weet ik weer hoe controle voelt. Direct, mechanisch. Responsief. Je voelt aan je stuur wat er tussen band en ondergrond gebeurt. En je voelt het op het moment dat het gebeurt, zonder vertraging. Zo extreem als het verschil tussen die auto's is het verschil tussen met of zonder binnenbanden niet maar het komt redelijk in de buurt.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Gewicht : weeg een butyl binnenband 200-300g, latex binnenband 140-120g en de gehele tubeless setup voor 1 wiel: 5-10g lint, 15-17g ventiel, en 120 ml latex aannemende dat het gewicht net als water 1g per 1ml is. 120 ml is de aanbevolen hoeveelheid van veel fabrikanten van vloeibare latex voor een MTB buitenband. Totaal is dus dan 120+5+15 = 140g en dat is hetzelfde als een latex binnenband en dus maar 60g lichter als een butyl binnenband. Nu kan je natuurlijk spelen met de hoeveelheid vloeistof om lichter te gaan maar dat beschouw ik als je remschijf vastschroeven met 3 ipv 6 boutjes; het verhoogd het risico (op lekrijden in dit geval).

Zie de rollingresistance website voor precies dit onderwerp. Butyl > tubeless ga je wel merken, en latex > tubeless waarschijnlijk niet, aannemende dat de rest allemaal hetzelfde blijft (hoe moeilijk kan het zijn). Als je meer factoren gaat veranderen is dit goed voor het rijplezier, maar dan is het niet meer een vergelijkbare test. Er is namelijk niet meer op te maken waar het voordeel precies vandaan komt.

Met een latex binnenband moet je voor elke rit pompen. Bij tubeless, mits goed gemonteerd, hoeft dit niet.

Hoewel een binnenband (latex of butyl) over het algemeen ook best lekbestendig is, en ik in Nederland bijna nooit heb lekgereden met een binnenband, is tubeless op dit vlak ook beter. Om daar een simpel feit van te maken; als ik je vraag om een punaise in je band te steken dan is het antwoord in beide gevallen hoogstwaarschijnlijk nee, maar indien toch ja dan kan je daarna wel doorfietsen op de tubeless en waarschijnlijk niet met een butyl of latex binnenband als ik de punaise er weer uittrek...*

Zooi: hoewel we hier een blijkbaar een flink aantal experts hebben die een wiel in no time tubeless maken zonder kliederen, worden ze waarschijnlijk minder blij als ik ze om de 2 weken vraag om een ander type buitenband op het wiel te zetten... die buitenband moet er namelijk ook weer een keer vanaf, en dit is niet het moment als de latex volledig is uitgedroogd want dan is het bovenstaande voordeel* al verloren gegaan en loop je dus gewoon achter met fietsonderhoud.

Moet je nu wel of niet tubeless rijden? Dat moet je gewoon zelf bepalen met het afwegen van de voor - en nadelen voor jouw persoonlijke situatie.

Wat maakt allemaal niet uit voor een eerlijk vergelijk (want dat kan dan niet meer):
Andere buitenband
Andere druk om mee te rijden
Insert ja of nee
Andere velg breedte / wiel / lint of tape
Een bidon extra aan je fiets
2 kg aangekomen
Etc...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: do 27 februari 2020, 00:25
aurelius schreef: wo 26 februari 2020, 19:24 Deze heb ik ook eens ingevuld op Pinkbike, ik was benieuwd naar de uitkomst:
Do you run tubes, or go tubeless?
https://m.pinkbike.com/poll/1707-do-you ... eless.html

Up to date:
Tubeless tires all day every day: 14.743
I run tubes: 3.667
Tubes in my DH bike, tubeless in my trailbike: 1.269
I don’t know: 159
Dus?
Dus? Wat denk je, als er hier nou iemand slim genoeg is :-q .
Wat rijd je zelf eigenlijk en waarom?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik ben benieuwd welke aap er uit de mouw komt. :-D
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

aurelius schreef: wo 26 februari 2020, 22:33 GMBN:
https://www.gmbn.com/video/tubes-vs-tub ... -line-poll
Tubeless tyre set up is lighter and has lots of advantages for riders but are the mtb community really embracing the new technology, Donny hangs out on the Whistler chairlift queue to fine out...
Uit je eerdere eigen linkje blijkt toch duidelijk dat tubeless niet lichter of sneller is? Iig op de test setup en vergeleken met latex binnenband? En ook nauwelijks met een normale binnenband.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jouke74 schreef: do 27 februari 2020, 05:18 Gewicht : weeg een butyl binnenband 200-300g, latex binnenband 140-120g en de gehele tubeless setup voor 1 wiel: 5-10g lint, 15-17g ventiel, en 120 ml latex aannemende dat het gewicht net als water 1g per 1ml is. 120 ml is de aanbevolen hoeveelheid van veel fabrikanten van vloeibare latex voor een MTB buitenband. Totaal is dus dan 120+5+15 = 140g en dat is hetzelfde als een latex binnenband en dus maar 60g...

Moet je nu wel of niet tubeless rijden? Dat moet je gewoon zelf bepalen met het afwegen van de voor - en nadelen voor jouw persoonlijke situatie.

Wat maakt allemaal niet uit voor een eerlijk vergelijk (want dat kan dan niet meer):
Andere buitenband
Andere druk om mee te rijden
Insert ja of nee
Andere velg breedte / wiel / lint of tape
Een bidon extra aan je fiets
2 kg aangekomen
Etc...
Dank. Precies mijn verhaal, een tikje minder extreem, daardoor misschien geloofwaardiger (en ook omdat het niet van mij komt :bier: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Lars TB schreef: do 27 februari 2020, 00:22
Wiel-Maat schreef: wo 26 februari 2020, 23:26

Ok schiet mij maar lek (of is het in dit geval dan: rijd mij maar lek...) maar je schrijft hierboven dus dat er geen verschil is en vervolgens ga je een scenario beschrijven van een vittoria band waarbij er wel verschil tussen lab en de praktijk bestaat... of is dat juist wat je hiermee wil aangeven, dat niet alle variabelen in testen worden meegenomen? :~
Nee, het verschil wat op de meetbank gemeten wordt komt neer op zo'n 3 Watt per band (hij test met 225 gr biba's, vermoedt dat een lichte biba's lichter loopt), dat is bij 1,7 bar, een normale druk voor een stevige Hollandsche jongen. En van die 3 Watt is overigens ook niet duidelijk of dat werkelijke 3 Watt zijn overigens, het is het verschil op de rollenbank. 6 Watt dus op 2 wielen. Moet je erg gevoelig zijn wil je dat merken, moet je erg goed zijn wil dat verschil maken. Dus in dat opzicht bedoel ik dus geen verschil.


Daarnaast trek ik dus (op basis wat ik van diverse kanten uit de fietsindustrie hoor) de juistheid van die rollenbanktesten in twijfel. Met die Vittoria als voorbeeld. Het verschil wat er uit komt op de rollenbank bij lage drukken wordt versterkt door de te kleine rol. Dus op de rollenbank zou het verschil eigenlijk kleiner moeten zijn als maar de juiste rol gebruikt wordt. En dan komt de waarde nog veel meer overeen wat veel rijders ervaren in de praktijk: helemaal geen verschil.
Overigens merkten fabrikanten die metingen deden op de rollenbank 20 jaar geleden al op dat door de kleine rol de resultaten niet overeen zouden komen met de werkelijkheid. Maar het is de enige manier om enigszins metingen te doen en de banden min of meer met elkaar te vergelijken.
Right... helemaal duidelijk Lars. :-q

Ja en die rollenbank blijft natuurlijk een nabootsing van de werkelijkheid, waarbij dat niet altijd volledig met die werkelijkheid strookt. Dat speelt bij meer industriële testopstellingen/simulaties...in de praktijk spelen dan vaak meer factoren mee die lastig mee te nemen zijn in een dergelijke setting.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Wiel-Maat schreef: do 27 februari 2020, 09:58
Lars TB schreef: do 27 februari 2020, 00:22

Nee, het verschil wat op de meetbank gemeten wordt komt neer op zo'n 3 Watt per band (hij test met 225 gr biba's, vermoedt dat een lichte biba's lichter loopt), dat is bij 1,7 bar, een normale druk voor een stevige Hollandsche jongen. En van die 3 Watt is overigens ook niet duidelijk of dat werkelijke 3 Watt zijn overigens, het is het verschil op de rollenbank. 6 Watt dus op 2 wielen. Moet je erg gevoelig zijn wil je dat merken, moet je erg goed zijn wil dat verschil maken. Dus in dat opzicht bedoel ik dus geen verschil.


Daarnaast trek ik dus (op basis wat ik van diverse kanten uit de fietsindustrie hoor) de juistheid van die rollenbanktesten in twijfel. Met die Vittoria als voorbeeld. Het verschil wat er uit komt op de rollenbank bij lage drukken wordt versterkt door de te kleine rol. Dus op de rollenbank zou het verschil eigenlijk kleiner moeten zijn als maar de juiste rol gebruikt wordt. En dan komt de waarde nog veel meer overeen wat veel rijders ervaren in de praktijk: helemaal geen verschil.
Overigens merkten fabrikanten die metingen deden op de rollenbank 20 jaar geleden al op dat door de kleine rol de resultaten niet overeen zouden komen met de werkelijkheid. Maar het is de enige manier om enigszins metingen te doen en de banden min of meer met elkaar te vergelijken.
Right... helemaal duidelijk Lars. :-q

Ja en die rollenbank blijft natuurlijk een nabootsing van de werkelijkheid, waarbij dat niet altijd volledig met die werkelijkheid strookt. Dat speelt bij meer industriële testopstellingen/simulaties...in de praktijk spelen dan vaak meer factoren mee die lastig mee te nemen zijn in een dergelijke setting.
En zelfs in die setting is het verschil marginaal, waarschijnlijk niet significant.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: do 27 februari 2020, 07:56
Lars TB schreef: do 27 februari 2020, 00:25

Dus?
Dus? Wat denk je, als er hier nou iemand slim genoeg is :-q .
Wat rijd je zelf eigenlijk en waarom?
Dus als veel mensen het gebruiken is het goed? (ik denk dat nog geen 1% van de mountainbikes wereldwijd tubeless is...)
En misschien rijden ze het allemaal vanwege lekrijden. Daarbij is Pinkbike DH-georiënteerd en net als Zuid-Limburg dus een reden om per definitie tubeless te gaan.

En voor de 10e keer: ik ben niet tegen tubeless. Het is zelfs beter dan een binnenband!

Alleen ervaart een groot gedeelte van de gebruikers niet alle voordelen die er aan gehangen worden. Om goede redenen.



Ik denk dat ik zelf 200 wielen tubeless gemaakt heb de afgelopen 6 jaar. En in de 20 jaar daarvoor ook nog eens een kleine 100. Van die afgelopen 200 stuks denk is er 4 of 5 sets langere tijd gereden te hebben. Op de 5-6 fietsen die ik gebruik, waarvan meestal 2 intensiever. Maar 90% van de tijd rijd ik gewoon met binnenband omdat ik wekelijks van banden of wielen wissel. En hoewel tubeless vaak niet knoeien is, is het af en toe wel heel erg knoeien (in dat opzicht kan ik zeggen dat het niet aan de velg ligt: als 10 banden er prima op gaan, waarom de 11e niet?). En met binnenbanden rijd ik zelden lek.

Maar in Limburg rijd ik (te weinig) 90% van de keren tubeless. Bij ruig buitenland 30%. Misschien nog te weinig, maar wel ingespeeld op de omstandigheden. Zie dit net zo als platform pedalen: als de omstandigheden er om vragen dan stap ik over. En bikepark is geen reden voor platform. Stunten wel. Wat niet wil zeggen dat je niet 100% van de tijd met platform kunt rijden... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Platformpedalen in je banden...dat gaat pas lastig tubeless! :bier:

Als ik het draadje ff samenvat dan voelen sommigen bij tubeless (waaronder ik en mogelijk een placebo effect) dat hun fiets lekkerder rijd zonder dat het te objectiveren is.
Verder heeft tubeless voornamelijk echte voordelen bij rijden in een omgeving met scherpe doorns of andere lekmakers die latex wel dicht maar een binnenband niet en als je een insert wil/moet rijden om de boel heel te houden.
Nadelen zijn dat als je pech hebt je er een rommeltje ervan maakt (wat niet hoeft) en er dan uitziet als Plopman.


Kan ik mee leven!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Top samenvatting, ik zeg stoppen op het hoogtepunt :-q
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Jamis Diablo schreef: do 27 februari 2020, 12:04 Top samenvatting, ik zeg stoppen op het hoogtepunt :-q
:winkie:

Ja waarom nog verder discussiëren idd... ik denk dat de abus weer tevoorschijn gehaald kan worden. ;)
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik ben niet zo van de slotjes maar áls het dan toch moet, dan beter een Axa ipv een Abuis.
Afbeelding
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Jan Willem schreef: do 27 februari 2020, 13:15 Ik ben niet zo van de slotjes maar áls het dan toch moet, dan beter een Axa ipv een Abuis.
Afbeelding
Ja daar pleitte ik in een ander topic ook al voor, maar daar luisterde niemand naar. :-?

* zielepiet modus aan * :winkie:
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Moet eerlijk bekennen dat ik met jouw idee aan de haal gegaan ben.
Niet zo netjes hé?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie